Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tolwegen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Tolwegen

    Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
    ........
    In de gemeente waar ik woon, is de bakker moeten stoppen, de slager heeft ook de deuren gesloten vorige maand, en de kruidenierszaak enkele jaren terug.
    bij ons in het dorp ook.
    maar ja...niet echt stoppen, ze zijn nl samen een Supermarkt begonnen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • Re: Tolwegen

      Waarom zou moeder de vrouw (of vader de man) moeten thuisblijven? Als er geen kinderen zijn heeft dat weinig zin he?

      Ik vindt het altijd geweldig om te zien hoe "tegenstanders van de wagen" aka "groene jongens" steevast uitgaan van het gemiddeld gezin dat op 0.5km van het treinstation woont, op 0.5km van de kruidenier/supermarkt/beenhouwer/bakker en 1.8 kinderen heeft.

      Ik vraag je: ik woon op 25 km van mijn werk dat op 15km van het dichtsbijzijnde knooppunt van het openbaar vervoer ligt. Ik ben alleenstaande en woon op 20 km van een dorpskern. Mijn werk vereist dat ik me met de wagen verplaats en dagelijks materiaal meeneem naar huis. Ik werk gemiddeld van 6h30 tot 17h00. Ik heb een uitgebreid sociaal leven dat zich door belgie verspreid omwille van mijn hobby's. Ik volg ook 3 dagen in de week avondonderwijs (een van de hobby's) dat begint om 18u en ligt op ongeveer 12 km van mijn werk.
      Leg me eens uit hoe ik dagelijks op tijd op mijn werk geraak met al mijn materiaal, 's avonds nog kan gaan winkelen en mijn sociaal leven kan beleven en dit alles met een bakfiets?

      Voor sommigen onder ons is een auto geen luxe maar een noodzaak. Ik kan natuurlijk mijn wagen vervangen door een fiets, werk gaan zoeken dat ik niet graag doe maar beter bereikbaar is en mijn hobby's en sociaal leven opgeven. Dat deden ze 50 jaar geleden ook en toen was het uiteraard allemaal beter want toen was iedereen gelukkig in de steenbakkerij en onder het weefgetouw.
      FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

      Comment


      • Re: Tolwegen

        Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
        ......................
        Wij zijn rijk, kunnen een auto en alle luxe permitteren... ...............
        Dat noemen ze een stropop als ik me niet vergis en daar doe ik niet aan mee.
        'k Ga nu voortdoen met mijn werk, geitenwollen sokken breien.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • Re: Tolwegen

          Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
          .............................
          In de gemeente waar ik woon, is de bakker moeten stoppen, de slager heeft ook de deuren gesloten vorige maand, en de kruidenierszaak enkele jaren terug.
          Dat is allemaal net te wijten aan het feit dat iedereen met zijn auto naar een grote supermarkt gaat.
          Als de parkeerplaatsen voor de deur van die bakker en slager niet zouden verdwenen zijn dan was die bakker en beenhouwer ook niet verdwenen.
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • Re: Tolwegen

            Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht

            Ik vindt het altijd geweldig om te zien hoe "tegenstanders van de wagen" aka "groene jongens" steevast uitgaan van het gemiddeld gezin dat op 0.5km van het treinstation woont, op 0.5km van de kruidenier/supermarkt/beenhouwer/bakker en 1.8 kinderen heeft.

            Ik vraag je: ik woon op 25 km van mijn werk dat op 15km van het dichtsbijzijnde knooppunt van het openbaar vervoer ligt. Ik ben alleenstaande en woon op 20 km van een dorpskern. Mijn werk vereist dat ik me met de wagen verplaats en dagelijks materiaal meeneem naar huis. Ik werk gemiddeld van 6h30 tot 17h00. Ik heb een uitgebreid sociaal leven dat zich door belgie verspreid omwille van mijn hobby's. Ik volg ook 3 dagen in de week avondonderwijs (een van de hobby's) dat begint om 18u en ligt op ongeveer 12 km van mijn werk.
            Leg me eens uit hoe ik dagelijks op tijd op mijn werk geraak met al mijn materiaal, 's avonds nog kan gaan winkelen en mijn sociaal leven kan beleven en dit alles met een bakfiets?
            Dat kan je omgekeerd ook zeggen hé.
            Dat je het altijd geweldig kan vinden om te zien hoe stereotiep voorstanders van de wagen zoals jij, altijd op heel wat kilometers van hun werk of openbaar vervoer wonen. Er niet voor gekozen hebben om 20 km van een dorpskern te gaan wonen, 3 keer per week avondonderwijs moét volgen op x aantal km, en enkel hobbies en sociaal leven hebben die ze elders in het land moeten gaan uitvoeren, omdat ja ze die niet in de buurt hebben natuurlijk, als ze al op 20km van een dorpskern wonen, hoe ver is een stad met alle faciliteiten dan afgelegen.
            En ik heb geen bakfiets, overigens.

            Comment


            • Re: Tolwegen

              Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
              Als de parkeerplaatsen voor de deur van die bakker en slager niet zouden verdwenen zijn dan was die bakker en beenhouwer ook niet verdwenen.
              Die parkeerplaatsen zijn niet verdwenen, er is niets in dat straatbeeld gewijzigd.

              Comment


              • Re: Tolwegen

                Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                Het is nog maar de vraag of we allen moesten aanpassen omdat het een andere tijd was.
                Want sinds dat iedereen met hun auto naar die supermarkten gaat, zijn er al heel wat bakkers moeten stoppen.
                In de gemeente waar ik woon, is de bakker moeten stoppen, de slager heeft ook de deuren gesloten vorige maand, en de kruidenierszaak enkele jaren terug.
                Dat is allemaal net te wijten aan het feit dat iedereen met zijn auto naar een grote supermarkt gaat.
                Niemand die om die mensen kraait.
                Maar de café's die sluiten omwille van het rookverbod, da's een ramp eh

                Trouwens, die moeder (of nieuwe man) thuis aan de haard: da's toch geen probleem.
                In Finland zijn er heel wat mannen die tegenwoordig thuis blijven om voor de kinderen te zorgen: minder kosten aan kinderopvang. Fiscaal gezien komt het voordeliger uit als je ook minder werkt, heb het thuis ook getest via taxonweb: we trekken veel meer terug als 1 van ons 2 thuis zou blijven. Bovendien heb je ook geen tweede auto meer nodig, reken alle kosten maar eens uit. De tweede in het gezin zou enkel nog gaan werken om bovenstaande kosten te kunnen dekken.
                Het is maar hoe je het draait. Je blijft argumenteren om toch maar gelijk te halen, maar vergeet gemakshalve dat iedere situatie anders is.

                Dat de lokale winkel sluit heeft niets te maken met het feit dat zijn klant de auto pakt om naar de supermarkt te gaan, maar wel alles omdat die supermarkt, ondanks de extra verplaatsing (niet altijd, voor mij is de supermarkt dichterbij dan de dorpswinkel), goedkoper is.

                Als je meer terugtrekt van de belastingen omdat er maar één gaat werken dan hou je nog minder over van je te lage loon en moet je ook bezuinigen op andere dingen, zoals hypothecaire lening (kleiner wonen), reizen (geen probleem, gezinsuitstap met de fiets), fotografie en waarom niet: internet en bijhorend elctriciteit. Gedaan met hier discuteren tot je er bij neervalt zonder internet. Als je helemaal idealistisch bent, zou je dan ook niet consequent zijn en niet profiteren van sociale voordelen zoals daar zijn werkloosheid e.d. ? Dan pas ben je een groene jongen.

                Comment


                • Re: Tolwegen

                  Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                  Het is maar hoe je het draait. Je blijft argumenteren om toch maar gelijk te halen, maar vergeet gemakshalve dat iedere situatie anders is.

                  Dat de lokale winkel sluit heeft niets te maken met het feit dat zijn klant de auto pakt om naar de supermarkt te gaan, maar wel alles omdat die supermarkt, ondanks de extra verplaatsing (niet altijd, voor mij is de supermarkt dichterbij dan de dorpswinkel), goedkoper is.

                  Als je meer terugtrekt van de belastingen omdat er maar één gaat werken dan hou je nog minder over van je te lage loon en moet je ook bezuinigen op andere dingen, zoals hypothecaire lening (kleiner wonen), reizen (geen probleem, gezinsuitstap met de fiets), fotografie en waarom niet: internet en bijhorend elctriciteit. Gedaan met hier discuteren tot je er bij neervalt zonder internet. Als je helemaal idealistisch bent, zou je dan ook niet consequent zijn en niet profiteren van sociale voordelen zoals daar zijn werkloosheid e.d. ? Dan pas ben je een groene jongen.
                  En ja, die groene jongens zou je enkel maar mogen geven wat "echt groen" is. Maar jammer cyaan zou beter bij hen passen...
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • Re: Tolwegen

                    Je blijft argumenteren om toch maar gelijk te halen, maar vergeet gemakshalve dat iedere situatie anders is.
                    Heb toch al gezegd dat ieders situatie anders is. Ik mag de mijne toch delen? Zoals ik tevoren in een ander bericht hier al zei:
                    't is niet omdat ik bepaalde ideeën heb en nastreef, dat anderen dat ook moeten doen, maar ik deel ze wel graag in de hoop anderen ook nieuwe ideeën bij te brengen, en hoop van anderen ook te leren hoe zij leven, denken, problemen oplossen (in dit geval: alternatieven voor autoverbruik te minderen).

                    En ja, die groene jongens zou je enkel maar mogen geven wat "echt groen" is. Maar jammer cyaan zou beter bij hen passen...
                    Groene jongen of niet, daar gaat het allang niet om.
                    Men gebruikt geen auto en er wordt algauw gestigmatiseerd met pejoratieve stempel van 'groene jongen', alsof je niet meer meetelt in de maatschappij tegenwoordig.
                    Straks ga je nog zeggen dat je de fiets niet durft gebruiken omdat je anders door je autovriendjes zou worden uitgelachen?
                    , zou je dan ook niet consequent zijn en niet profiteren van sociale voordelen zoals daar zijn werkloosheid e.d. ?
                    Ik ga ook werken en betaal ook belastingen zodat jij recht op uitkeringen hebt hoor.
                    Als jij zo consequent wil zijn en liever wil dat ik niet bijdraag aan jouw uitkeringen, laat mijn belastingen dan ook vallen.


                    Op politiek vlak vind ik dat er zelfs geen groene partij zou moeten zijn, als de andere partijen eens hun gezond verstand zouden gebruiken en het geld efficiënt en voor duurzame middelen zou gebruiken, met een visie op toekomst.
                    En daar komt men heel vaak tekort. 't is niet omdat ik persoonlijk liever een fiets gebruik dat ik voor een groene partij moet stemmen.
                    Als iedereen van zichzelf uit een beetje een idealistischere mentaliteit zou hebben, zouden er al heel wat minder problemen zijn.

                    Echter denken veel te veel mensen individualistisch. En spreek me gerust tegen als onze maatschappij niet individualistisch is geworden.

                    Ieders situatie is inderdaad anders, maar ik zit ook in een situatie, en ik heb in mijn leven heel veel keuzes gehad. En niemand heeft mij ooit verplicht om mij te wringen in situaties waarbij je een extra auto nodig hebt.
                    Zoals al aangehaald heeft mijn vrouw een auto. Maar moet ik er dan ook zonodig een hebben? Per gezin is dat toch voldoende als je je organisatorisch wat schikt.
                    Wat is er zo verkeerd aan mensen die bewust leven? Die bewust gaan wonen en werken in functie van een aantal factoren.

                    Dat het als negatief aanzien wordt... terwijl er toch niets mis is met iemand:
                    - die voor een gezonde omgeving is.
                    - die minder fossiele brandstoffen wil verbruiken
                    - die wat aan zijn conditie wil werken
                    - die wil dat zijn kinderen in een gezonde omgeving wil laten opgroeien


                    Laten we de vraag eens omkeren: wie van jullie heeft al iets gedaan om zijn autoverbruik te minderen?
                    Want daar draait dit topic om, om de wegentol binnenkort wat in te perken zullen jullie moeten zien hoe je het gaat doen.
                    Wie heeft er al gecarpoold? Wie deelt zijn auto met andere familieleden? Wie gaat gericht met de auto naar de winkel tijdens het woon/werkverkeer, zodat je niet afzonderlijk nog eens de auto moet nemen op een ander tijdstip?
                    Wie heeft er iets over om een duim breed te wijken aan zijn gedrag? En wie niet, dat weten we intussen al.

                    Comment


                    • Re: Tolwegen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Weer zo'n typische politieke oplossing. Er is een probleem, maar in plaats van dit op te lossen gaan we ....

                      Openbaar vervoer is geen oplossing.

                      Wat ze ook vergeten is dat de hele samenleving is afgestemd op individueel vervoer.
                      Goed, je hebt je probleem, je vertelt ook ongeveer waaraan het ligt, maar hoe ga jij het oplossen mocht jij aan zet zijn?
                      Want het is altijd makkelijk om enkel te vermelden wat géén oplossing biedt.

                      Laten we de automobilisten eens laten focussen op een oplossing.
                      En kijk vooral eens in de toekomst, wanneer het bevolkingsaantal en aantal auto's verder uitbreidt.

                      Comment


                      • Re: Tolwegen

                        Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                        En ja, die groene jongens zou je enkel maar mogen geven wat "echt groen" is. Maar jammer cyaan zou beter bij hen passen...
                        Och Pol, eigenlijk is iedere reactie die je geeft op zo ne groene pipo er een teveel.
                        Dezelfden die vroeger gingen betogen tegen kerncentrales betogen nu tegen geluid en slagschaduwen van windturbines enz.
                        Van hun kl*ten maken, dat kunnen ze het best maar als het om deftige, degelijke en menswaardige oplossingen aankomt, dat is wat anders......

                        Twee jaar geleden kreeg je nog een mooie premie als je een wagen kocht met een CO2 uitstoot van minder dan 100 gram = weinig verbruik.
                        en nu zouden die mensen bijna 1.000€ moeten betalen per 10.000Km dat ze met die wagen rijden, een prijs die een stuk hoger ligt dan de
                        brandstofkost van zo een toch nog dure Hybrid auto, op wat gelijkt dat.
                        Vergeet ook niet dat daar bovenop alles terug een pak duurder zal worden, want transport van goederen is nu eenmaal nodig,
                        en wie zal de eindrekening betalen denk je ?

                        Comment


                        • Re: Tolwegen

                          Ik als autogebruiker zou een aantal dingen heel graag zien gebeuren:

                          - afstappen van fosiele brandstoffen en alternatieven zoals waterstof, electriciteit en dergelijke ontwikkelen om vervoer (in gelijk welke vorm) aan te drijven. Is natuurlijk wel problematisch ivm taksen voor de overheid en opec die dat boycot.
                          - De wagens meer modulair maken. Ik denk dan aan het volgende: ik moet vandaag alleen op pad en heb geen bagage: 1 module aka kleine wagen. morgen met 3 en veel bagage: 3 zetels en een kofferbak er bij aan. Dit zal voor een deel ook het afvalprobleem van autos oplossen omdat mensen minder snel een hele wagen gaan vervangen als alleen de motor versleten is.
                          - Laat mensen meer thuiswerken. Veel mensen kunnen best een aantal dagen per week van thuis uit werken.
                          - Promoot leveren van boodschappen thuis of op het werk. 1 vrachtwagen die een tour doet ipv 50 autos die gaan winkelen

                          Er zijn genoeg mogelijkheden zonder dat men mensen moet gaan verplichten om zich onverplaatsbaar te maken. Ik ben voorstander van kilometertaks maar zorg in godsnaam dat je het niet gebruikt als melkkoe en dat er alternatieven zijn. De auto wegdoen is voor mij (en vele anderen) geen alternatief, maar er kunnen dingen gedaan worden die zorgen dat ik minder moet rondrijden om mijn werk te kunnen doen en mij niet moet afsluiten van de wereld.

                          Zoals we nu rijden werkt het idd niet, maar individueel vervoer onbetaalbaar maken is ook geen optie.
                          Waarom niet focussen op individueel vervoer dat ecologisch en economisch is? We kunnen mensen op andere planeten zetten en nanobots gemaakt krijgen maar een auto die betaalbaar en niet vervuilend is zou niet gaan?
                          FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                          Comment


                          • Re: Tolwegen

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Och Pol, eigenlijk is iedere reactie die je geeft op zo ne groene pipo er een teveel.
                            Dezelfden die vroeger gingen betogen tegen kerncentrales betogen nu tegen geluid en slagschaduwen van windturbines enz.
                            Van hun kl*ten maken, dat kunnen ze het best
                            écht, zo kan ik het ook:
                            en die pipo's van de vakbond die vroeger gingen betogen voor meer jobs en bescherming van de werknemer, willen nu niets liever dan iedereen ontslaan!!
                            en bla bla bla van hun kl*ten.

                            Ja Pol, met zo'n reacties helpen ons verder
                            Of moet ik stellen dat jij al op pensioen bent en niet meer inzit met de problemen die de volgende generaties zullen hebben.

                            Comment


                            • Re: Tolwegen

                              Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                              Ik ga ook werken en betaal ook belastingen zodat jij recht op uitkeringen hebt hoor.
                              Als jij zo consequent wil zijn en liever wil dat ik niet bijdraag aan jouw uitkeringen, laat mijn belastingen dan ook vallen.
                              Ik denk dat ik meer aan jouw uitkeringen bijdraag dan jij aan de mijne hoor


                              Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                              Laten we de automobilisten eens laten focussen op een oplossing.
                              En kijk vooral eens in de toekomst, wanneer het bevolkingsaantal en aantal auto's verder uitbreidt.
                              Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                              écht, zo kan ik het ook:
                              ...

                              Of moet ik stellen dat jij al op pensioen bent en niet meer inzit met de problemen die de volgende generaties zullen hebben.
                              Je maakt me nieuwsgierig.
                              Vertel eens, hoe zou jij de problemen oplossen en iedereen tevreden houden ?
                              En zonder terug te keren in de tijd, of wil je de was terug doen met de hand, eten koken op een houtvuurtje, ...

                              Comment


                              • Re: Tolwegen

                                Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                                écht, zo kan ik het ook:
                                en die pipo's van de vakbond die vroeger gingen betogen voor meer jobs en bescherming van de werknemer, willen nu niets liever dan iedereen ontslaan!!
                                en bla bla bla van hun kl*ten.

                                Ja Pol, met zo'n reacties helpen ons verder
                                Of moet ik stellen dat jij al op pensioen bent en niet meer inzit met de problemen die de volgende generaties zullen hebben.
                                Nee, ik ben nog niet op pensioen, maar niettegenstaande mijn pensioenleeftijd met volledige loopbaan ga ik er nog een aantal jaartjes bijdoen, uiteraard als mijn gezondheid mij dat niet belet. Een mens moet opletten wat ie zegt en wat ie hoopt. Maar ik doe mijn job toch nog zo graag. Ik zie nog elke dag glimlachende en tevreden mensen. En dat doe mij goed. Ik denk zelfs dat ik er langer door ga leven...
                                Leeft en LAAT LEVEN !

                                Comment

                                Working...
                                X