Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tolwegen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Tolwegen

    100 jaar teruggaan is wat ver, maar 50 jaar teruggaan is wel relevant : toen begon men plots alles op de auto te zetten en bedacht men een lange termijn visie waar men 20 jaar later al de zware gevolgen van begon te voelen.

    Spoorlijnen verminderden, stations verminderden, buurtspoorwegen werden volledig afgeschaft, absurde projekten werden verzonnen (zie nog atlijd de vele nutteloze bruggen her en der zonder toegangswegen).

    .
    Laatste tram van Buurtspoorwegen ( zie Wannes Van De Velde die een afscheidsdeuntje blaast) :

    Leuke site voor die vervlogen tijden :

    http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=710444 (ook leuk voor oude foto's en prentkaarten).



    Wie kent nog de trams die tot in Wuustwezel reden, Wijnegem, Schoten, Ekeren, ... allemaal electrisch, honderden passagiers in 1 keer mogelijk, enz. wie kent al de nutteloze metro trajekten onder Antwerpen, enz.


    Spitsuren vermijden : waarom sommige kantoorbanen niet om 6 uur 's morgens beginnen, om 14h00 gedaan ? Of van 6 tot 12 en van 12 tot 18:00 uur en afwisselende uurroosters.

    Scholen op wandelafstand, te voet of met de fiets of tram of busje.

    Enz.

    Of ben ik de enige die geniet als er schoolvakanties zijn en plots toch opmerkelijk véél minder verkeer, in de stad maar ook op gewestwegen en ringwegen.

    PS. autowegengebruik zou het goedkoopst blijven, gewestwegen en stadsverkeer zou duurder worden en tijdens spitsuren zelfs dubbel.

    't Is dus niet zoals sommigen al schreven : pfew, enkel autosnelwegen, ik ontsnap want ik rij binnendoor .... nee, alle kilometers zullen tellen en die buiten de autostrades zullen de duurste zijn.

    En laat ons eerlijk zijn : we zitten bijna steevast ALLEEN in de auto ... neem collega's mee en de kost wordt al direkt door 4 gedeeld (of meer). De sleet zal ook minder zijn, de brandstofkosten kunnen ook gedeeld worden en men kan om beurt afwisselen wie rijdt of wiens auto men gebruikt.

    Ik zie ook meer motorrijders in de toekomst ... vallen die niet buiten het rekeningrijdenplan ?
    Last edited by Lalonde; 8 februari 2014, 05:22.

    Comment


    • #92
      Re: Tolwegen

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Wees nu eens realistisch perelaar, tolhokjes: Hier in België zijn tien keer méér op en afritten dan in Frankrijk, niet te doen dus.
      Waarom niet te doen ?

      Niet zoals in Frankrijk met tolhuisjes, slagbomen en personeel om geld te ontvangen maar gewoon direkt elektronisch (zoals ook in Frankrijk kan, er zijn tolhuisjes waar je gescand wordt zonder te moeten stoppen. Of zoals in Duitsland met vrachtverkeer en de MAUT en die kastjes in het voertuig. Of zoals in Londen ... het bestaat al allemaal en het werkt nog ook.

      Een portaal over de rijbaan, scanners die elektronisch betalen mogelijk maken en eventueel camera's met nr.plaatherkenning voor mensen zonder eleltronisch kastje in de auto en die betalen dan een duurder tarief.

      Comment


      • #93
        Re: Tolwegen

        Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
        Waarom niet te doen ?

        Niet zoals in Frankrijk met tolhuisjes, slagbomen en personeel om geld te ontvangen maar gewoon direkt elektronisch (zoals ook in Frankrijk kan, er zijn tolhuisjes waar je gescand wordt zonder te moeten stoppen. Of zoals in Duitsland met vrachtverkeer en de MAUT en die kastjes in het voertuig. Of zoals in Londen ... het bestaat al allemaal en het werkt nog ook.

        Een portaal over de rijbaan, scanners die elektronisch betalen mogelijk maken en eventueel camera's met nr.plaatherkenning voor mensen zonder eleltronisch kastje in de auto en die betalen dan een duurder tarief.
        Maak je het hier niet ingewikkelder dan het voorstel Lalonde ?

        9 €cent/Km, dat is ongeveer wat een kleine tot middelgrote wagen tegenwoordig verbruikt.
        BIV en tax worden afgeschaft, dan komen de dikke 400Pk CO brakende bakken terug naar boven,
        spreekt dat alles niet een beetje zichzelf tegen ?
        Kijk ook eens naar de gevolgen naar de ganse economie toe, het binnenlandse toerisme zal in elkaar stuiken, niet omdat
        de mensen nergens meer zullen naartoe gaan, maar gewoon omdat ze ter plaatse minder zullen verteren, om dat de uitstap zo al genoeg
        kost enz.
        Neem nu bedrijven zoals pakjesdiensten, besef je wat een rijkost die mensen zullen hebben ? Op deze manier wordt alles onbetaalbaar.
        En wat met de buitenlanders ? België is een land waar iedere buitenlander gratis door kan rijden, al eens rond je gekeken naar de nummerplaten en afkomst
        van vrachtwagens ?
        Ik zeg het nogmaals, maak het voor de buitenlandse vrachtwagens duur, en dat zal veel oplossen, minder verkeer en beter voor eigen firma's.
        De eerlijkste manier is taks op brandstof = betalen volgens rijden, BIV op dikke bakken NIET afschaffen,maar boven de 200 pk zelfs verdubbelen
        anders wordt de CO uitstoot terug groter.
        En een vignet voor buitenlanders.
        Last edited by Guest42; 8 februari 2014, 08:40.

        Comment


        • #94
          Re: Tolwegen

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          ......
          De eerlijkste manier is taks op brandstof = betalen volgens rijden...
          mee eens zie #7.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #95
            Re: Tolwegen

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            .
            De eerlijkste manier is taks op brandstof = betalen volgens rijden.
            De huidige brandstofprijs bestaat nu al voor 3/4 uit accijnzen, taksen en BTW. We betalen toch al volgens verbruik/rijden.

            Comment


            • #96
              Re: Tolwegen

              Ik lees hier dat wie meer rijdt meer moet betalen en dit logisch is. Km-rijden is een politieke beslissing en dus is er geen solidariteit meer tussen zondagsrijders en intensieve bestuurders.
              Gaan we op hetzelfde elan verder dan wil ik dit ook voor bijdragen op onderwijs (geen kinderen), weg met Noord-Zuid transfers, ziekteverzekering, ... Geen solidariteit en hebben we hier het US systeem, elk voor zichzelf.

              Sent from my HTC One max using Tapatalk

              Comment


              • #97
                Re: Tolwegen

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                ...anders wordt de CO uitstoot terug groter.
                De pedalen kwijt??

                Comment


                • #98
                  Re: Tolwegen

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Maak je het hier niet ingewikkelder dan het voorstel Lalonde ?



                  Kijk ook eens naar de gevolgen naar de ganse economie toe, het binnenlandse toerisme zal in elkaar stuiken, niet omdat
                  de mensen nergens meer zullen naartoe gaan, maar gewoon omdat ze ter plaatse minder zullen verteren, om dat de uitstap zo al genoeg
                  kost enz.
                  We moeten allemaal eten en drinken en ons amuseren, zelfs als we niet meer zouden rondrijden, dan doen we dat in de buurt wel. Of de kustbewoner nu gaat eten en drinken in Bokrijk of de Genkenaar doet dat in Blankenberge ... dat blijft gelijk. En als ze allebei thuis in de buurt blijven eten en drinken, dan blijft dat ook gelijk.

                  Neem nu bedrijven zoals pakjesdiensten, besef je wat een rijkost die mensen zullen hebben ? Op deze manier wordt alles onbetaalbaar.
                  En wat met de buitenlanders ? België is een land waar iedere buitenlander gratis door kan rijden, al eens rond je gekeken naar de nummerplaten en afkomst
                  van vrachtwagens ?
                  Ik zeg het nogmaals, maak het voor de buitenlandse vrachtwagens duur, en dat zal veel oplossen, minder verkeer en beter voor eigen firma's.
                  De eerlijkste manier is taks op brandstof = betalen volgens rijden, BIV op dikke bakken NIET afschaffen,maar boven de 200 pk zelfs verdubbelen
                  anders wordt de CO uitstoot terug groter.
                  En een vignet voor buitenlanders.
                  Buitenlandse vrachtwagens gaan al in 2016 meebetalen via rekeningrijden, gewoon omdat ALLE vrachtwagens dat dan moeten doen. Voor hen valt dan wel het bestaande eurovignet weg.

                  Vrachtvervoer over de weg duur maken is terecht, het kost momenteel veel te weinig, juist door de maatregelen uit het verleden lees pamperen van het autoverkeer en van olieproduktverbruikers in het algemeen. Dat is geen belgisch probleem, dat is europees, zelfs mondiaal : als het opbrengt om garnalen te vangen in de Noordzee, ze in Belgie aan land te brengen, ze dan via vrachtwagens naar Marokko te rijden, ze ginds te laten pellen en dan weer terug ... dan is dat omdat het vervoer zo spotgoedkoop is.

                  Meebetalen via brandstofverbruik blijft gewoon verder bestaan.

                  BIV en verkeersbelasting ... het vrachtvervoer heeft daar nog nooit last van gehad : geen BIV en heel weinig verkeerstaks.

                  Taks op brandstof : die blijft en wordt aangevuld met een ' taks ' op wegengebruik. Taks op brandstof alleen is niet genoeg want ... dan ontsnappen al die vrachtwagens op doortocht nog steeds de dans.

                  Dat je nu extra nummerplaten uit Bulgarije, Roemenie, Polen, e.d. ziet rondrijden heeft niets met wegentaks te maken of accijns, maar gewoon omdat dat nog goedkoper uitvalt voor de lokale transportbedrijven.

                  Gelukkig maar dat er idd. al zeker rekeningrijden komt voor alle vrachtwagens in 2016, het rekeningrijden voor personenauto's is nog altijd maar een voorstel, niet definitief zoals dat voor vrachtwagens.

                  Dus :

                  - buitenlandse vrachtrijders ZULLEN meebetalen, niet omdat jij dat voorstelt maar omdat 'men' dat al lang beslist heeft, blijkbaar heb je dat nooit eerder gelezen.

                  - betalen via brandstofprijzen blijft behouden en zorgt ervoor dat ik met mijn Econetic goedkoper af ben dan die met zijn 400 PK beest.

                  - nu zit er al meer dan 50 en 60 % belasting in de brandstofprijs, lijkt mij al aardig genoeg als verbruiksbelasting.

                  Vrachtvervoer : je weet toch dat normaal bij elke daling van de brandstofprijs, de accijns wordt verhoogd ... maar dat vrachtvervoerders daar een compensatie voor hebben ? Die kunnen die verborgen verhoging terugvorderen ... weer dat pamperen van het vervoer over de weg met vrachtwagens.

                  Comment


                  • #99
                    Re: Tolwegen

                    Er zijn heden ten dage wagens met tussen de 300 en 400 pk die rond de 200 CO uitstoot zitten. Dus daar wordt ook veel aan gedaan. 8 cylinders worden 6 cylinders en er worden turbo's geplaatst om te compenseren. Uitstoot komt daarbij ook lager uit.
                    Betaalde 5 jaar geleden ook nog 5000€ BIV op mijn wagen. Nu is dit voor dezelfde wagen minder dan de helft, dank zijn de inachtname van CO uitstoot. Maar dat men de zogenaamde dikke bakken opnieuw eens moet gaan zoeken, mits er al zeer veel inspanningen gedaan werden op niveau van de uitstoot ,vind ik toch een beetje ver gaan.
                    Mensen leren gebruik maken van hun wagen op een verantwoorde manier zou veel beter zijn. Ik zie hier nog dagelijks mensen die in het centrum van een stad of gemeente wonen hun wagens gebruiken om gelijk welke boodschap te doen. Absurd dus, dat zijn ook vervuilers. En als ze het dan nog met een diesel doen is het nog verwerpelijker. Zelf ga ik meer en meer te voet op huisbezoek. Een parkeerplaats vinden in de stad is ook al een groot probleem geworden dus een mentaliteitsverandering zou ook al veel zijn.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • Re: Tolwegen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
                      We moeten allemaal eten en drinken en ons amuseren, zelfs als we niet meer zouden rondrijden, dan doen we dat in de buurt wel. Of de kustbewoner nu gaat eten en drinken in Bokrijk of de Genkenaar doet dat in Blankenberge ... dat blijft gelijk. En als ze allebei thuis in de buurt blijven eten en drinken, dan blijft dat ook gelijk.
                      Ik denk dat dit een verkeerde redenering is.
                      Mensen gaan naar toeristische streken en consumeren daar. Als ze niet meer naar die streken (kust bv.) gaan dan wordt dat verlies niet goedgemaakt door de "locals". Als wij ergens naartoe gaan dan eten/drinken we daar ook maar als we thuisblijven gaan we NIET iets eten/drinken in de buurt maar gewoon thuis.

                      Blijft natuurlijk dat men de verkeersbelasting en BIV zou laten vallen en vervangen door deze heffing. Wie een 7 fiscale PK auto heeft betaald iets minder dan €200 en "mag" dus 4000Km/jaar op de snelweg in de spits. Daarna rijdt hij al met "verlies" en is duurder af dan in het huidige systeem. De zware luxewagen waarvoor €1500 moet betaald worden aan verkeersbelasting mag 30000Km snelweg/spits rijden vooraleer hij "verlies draait". Eerlijk? Ik denk het niet

                      Men pakt hier de mensen aan met kleine zuinige auto's die een pak meer zullen moeten betalen om hun auto te gebruiken, de anderen gaan beter af zijn. En dan heb je nog de firmawagens (waarschijnlijk zoals de man in het Journaal) waar naast de kost van de auto en brandstof die door de firma betaald wordt nu ook de kilometerheffing zal betaald worden.

                      In theorie is het openbaar vervoer natuurlijk "de" oplossing maar in de praktijk is daar niet genoeg capaciteit en weet je nooit of/wanneer je op je bestemming zal zijn.
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

                      Comment


                      • Re: Tolwegen

                        Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                        Er zijn heden ten dage wagens met tussen de 300 en 400 pk die rond de 200 CO uitstoot zitten. Dus daar wordt ook veel aan gedaan. 8 cylinders worden 6 cylinders en er worden turbo's geplaatst om te compenseren. Uitstoot komt daarbij ook lager uit.
                        Betaalde 5 jaar geleden ook nog 5000€ BIV op mijn wagen. Nu is dit voor dezelfde wagen minder dan de helft, dank zijn de inachtname van CO uitstoot. Maar dat men de zogenaamde dikke bakken opnieuw eens moet gaan zoeken, mits er al zeer veel inspanningen gedaan werden op niveau van de uitstoot ,vind ik toch een beetje ver gaan.
                        Mensen leren gebruik maken van hun wagen op een verantwoorde manier zou veel beter zijn. Ik zie hier nog dagelijks mensen die in het centrum van een stad of gemeente wonen hun wagens gebruiken om gelijk welke boodschap te doen. Absurd dus, dat zijn ook vervuilers. En als ze het dan nog met een diesel doen is het nog verwerpelijker. Zelf ga ik meer en meer te voet op huisbezoek. Een parkeerplaats vinden in de stad is ook al een groot probleem geworden dus een mentaliteitsverandering zou ook al veel zijn.
                        1. Zoek eens het verschil op tussen CO en CO2... ('k zie die fout hier veel opduiken :-( )
                        2. Er is reeds heel wat studie beschikbaar die duidelijk maakt dat een moderne diesel (E5;E6) minder "vervuilt" wat fijn stof betreft dan een moderne benzinemotor. Alleen willen de politiekers en de "groenen" dit niet weten, wegens niet passend in hun politiek correct kraam.[*][*] leid ik af op hun ongefundeerde reacties van zgn. mobiliteitspecialisten.

                        Comment


                        • Re: Tolwegen

                          Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk Bekijk bericht
                          1. Zoek eens het verschil op tussen CO en CO2... ('k zie die fout hier veel opduiken :-( )
                          2. Er is reeds heel wat studie beschikbaar die duidelijk maakt dat een moderne diesel (E5;E6) minder "vervuilt" wat fijn stof betreft dan een moderne benzinemotor. Alleen willen de politiekers en de "groenen" dit niet weten, wegens niet passend in hun politiek correct kraam.[*][*] leid ik af op hun ongefundeerde reacties van zgn. mobiliteitspecialisten.
                          Of koolstofmonoxide . Er is ook koolstofdioxide : een broeikasgas en dit schijnt mede verantwoordelijk te zijn voor de opwarming van de aarde. Dat laatste zou ook door dieselmotoren uitgestoten worden.Ik denk dat u hiermee al enkele punten kan geven meester.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • Re: Tolwegen

                            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                            Of koolstofmonoxide . Er is ook koolstofdioxide : een broeikasgas en dit schijnt mede verantwoordelijk te zijn voor de opwarming van de aarde. Dat laatste zou ook door dieselmotoren uitgestoten worden.
                            CO2 wordt ook flink door benzinemotoren uitgestoten hoor! En evenveel als per geleverde kWh. Je zou kunnen stellen dat alle thermodynamische processen CO2 uitstoten. De mate van CO2 vorming is zelfs maatstaf voor het rendement die het proces haalt!
                            Maar het verschil tussen CO en CO2 is te groot om te negeren. Daarbij komt dat slecht afgestelde benzinemotoren notoire uitstoters zijn het giftige CO.
                            Hoe lang geleden stond het ook alweer in de krant? Dood door CO vergiftiging?
                            Je zou zelfs gemakkelijk kunnen stellen dat er een dodelijk verschil is tussen CO en CO2, waarbij CO de dader is.
                            Vergeet ook niet dat koolstofdioxide wordt gebruikt door planten in de fotosynthese. Geen CO2 in de lucht, geen plantjes, geen mensen. ;-)
                            Maar zoals een vleesverwerker ooit zei: "Trop is teveel".
                            Ik denk dat u hiermee al enkele punten kan geven meester.
                            Er is geen enkele reden om zo houtain te doen. Zoals ik reeds zei is de fout om CO en CO2 te negeren te groot.

                            Comment


                            • Re: Tolwegen

                              Ik heb wel degelijk bewust steeds het bloedvergiftigende CO (monoxide) gebruikt Bluelnk, en niet CO2 (dioxide) wat ook wij uitademen, wetende dat daar eerst of laatst reactie zou op komen.
                              Waarmee ik nu je bewering kan staven dat een benzinemotor méér gif uitstoot dan een dieselmotor,
                              De uitstoot van het giftige CO is bij een benzinemotor namelijk bijna 20 keer hoger dan bij een Diesel.
                              Na méér dan 20 jaar praktijkervaring in de vacuüm defusie materie weet ik heus wel waar ik het over heb.
                              Ik blijf dus nog wel even met mijn voeten op de pedalen, maar wel een bewijs dat U bij de les bent gebleven.
                              Last edited by Guest42; 9 februari 2014, 08:20.

                              Comment


                              • Re: Tolwegen

                                Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                                Een parkeerplaats vinden in de stad is ook al een groot probleem geworden dus een mentaliteitsverandering zou ook al veel zijn.
                                Inderdaad.
                                Een auto hoort ten eerste niet in de stad.
                                Zet je auto aan de rand of in een parking, en ga te voet, fiets of met openbaar vervoer verder.
                                Yvan Mayeur zet alvast een stap in de goeie richting, die ze al 20 jaar terug hadden moeten doen...
                                Enkel nog auto's toegankelijk voor de bevoorrading van winkels, ambulances, politie,... en ander dienstdoend personeel.
                                Heb al een paar keer een lege Anspachlaan meegemaakt waar je zonder auto's kon flaneren tot aan het Brouckèreplein, en dat was zalig, en nu gaan ze er eindelijk definitief werk van maken:
                                Door de auto uit het centrum te bannen, hoopt Brussel uit te groeien tot een moderne wereldstad. Een ambitieus plan, met een strakke timing en een onduidelijke financiering.

                                Comment

                                Working...
                                X