Re: Tolwegen
100 jaar teruggaan is wat ver, maar 50 jaar teruggaan is wel relevant : toen begon men plots alles op de auto te zetten en bedacht men een lange termijn visie waar men 20 jaar later al de zware gevolgen van begon te voelen.
Spoorlijnen verminderden, stations verminderden, buurtspoorwegen werden volledig afgeschaft, absurde projekten werden verzonnen (zie nog atlijd de vele nutteloze bruggen her en der zonder toegangswegen).
.
Laatste tram van Buurtspoorwegen ( zie Wannes Van De Velde die een afscheidsdeuntje blaast) :![](http://users.dxadsl.be/spb37013/pics/laatste%20tram%20nmvb.jpg)
Leuke site voor die vervlogen tijden :
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=710444 (ook leuk voor oude foto's en prentkaarten).
Wie kent nog de trams die tot in Wuustwezel reden, Wijnegem, Schoten, Ekeren, ... allemaal electrisch, honderden passagiers in 1 keer mogelijk, enz. wie kent al de nutteloze metro trajekten onder Antwerpen, enz.
Spitsuren vermijden : waarom sommige kantoorbanen niet om 6 uur 's morgens beginnen, om 14h00 gedaan ? Of van 6 tot 12 en van 12 tot 18:00 uur en afwisselende uurroosters.
Scholen op wandelafstand, te voet of met de fiets of tram of busje.
Enz.
Of ben ik de enige die geniet als er schoolvakanties zijn en plots toch opmerkelijk véél minder verkeer, in de stad maar ook op gewestwegen en ringwegen.
PS. autowegengebruik zou het goedkoopst blijven, gewestwegen en stadsverkeer zou duurder worden en tijdens spitsuren zelfs dubbel.
't Is dus niet zoals sommigen al schreven : pfew, enkel autosnelwegen, ik ontsnap want ik rij binnendoor .... nee, alle kilometers zullen tellen en die buiten de autostrades zullen de duurste zijn.
En laat ons eerlijk zijn : we zitten bijna steevast ALLEEN in de auto ... neem collega's mee en de kost wordt al direkt door 4 gedeeld (of meer). De sleet zal ook minder zijn, de brandstofkosten kunnen ook gedeeld worden en men kan om beurt afwisselen wie rijdt of wiens auto men gebruikt.
Ik zie ook meer motorrijders in de toekomst ... vallen die niet buiten het rekeningrijdenplan ?
100 jaar teruggaan is wat ver, maar 50 jaar teruggaan is wel relevant : toen begon men plots alles op de auto te zetten en bedacht men een lange termijn visie waar men 20 jaar later al de zware gevolgen van begon te voelen.
Spoorlijnen verminderden, stations verminderden, buurtspoorwegen werden volledig afgeschaft, absurde projekten werden verzonnen (zie nog atlijd de vele nutteloze bruggen her en der zonder toegangswegen).
.
Laatste tram van Buurtspoorwegen ( zie Wannes Van De Velde die een afscheidsdeuntje blaast) :
![](http://users.dxadsl.be/spb37013/pics/laatste%20tram%20nmvb.jpg)
Leuke site voor die vervlogen tijden :
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=710444 (ook leuk voor oude foto's en prentkaarten).
Wie kent nog de trams die tot in Wuustwezel reden, Wijnegem, Schoten, Ekeren, ... allemaal electrisch, honderden passagiers in 1 keer mogelijk, enz. wie kent al de nutteloze metro trajekten onder Antwerpen, enz.
Spitsuren vermijden : waarom sommige kantoorbanen niet om 6 uur 's morgens beginnen, om 14h00 gedaan ? Of van 6 tot 12 en van 12 tot 18:00 uur en afwisselende uurroosters.
Scholen op wandelafstand, te voet of met de fiets of tram of busje.
Enz.
Of ben ik de enige die geniet als er schoolvakanties zijn en plots toch opmerkelijk véél minder verkeer, in de stad maar ook op gewestwegen en ringwegen.
PS. autowegengebruik zou het goedkoopst blijven, gewestwegen en stadsverkeer zou duurder worden en tijdens spitsuren zelfs dubbel.
't Is dus niet zoals sommigen al schreven : pfew, enkel autosnelwegen, ik ontsnap want ik rij binnendoor .... nee, alle kilometers zullen tellen en die buiten de autostrades zullen de duurste zijn.
En laat ons eerlijk zijn : we zitten bijna steevast ALLEEN in de auto ... neem collega's mee en de kost wordt al direkt door 4 gedeeld (of meer). De sleet zal ook minder zijn, de brandstofkosten kunnen ook gedeeld worden en men kan om beurt afwisselen wie rijdt of wiens auto men gebruikt.
Ik zie ook meer motorrijders in de toekomst ... vallen die niet buiten het rekeningrijdenplan ?
Comment