Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
    Ga toch voor een winterset gaan met Dezent 18 inch velgen en Goodyear Ultragrip Performance winterbanden.
    Heel goede banden. [emoji106]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Ik heb nu ook winterbanden op mijn fiets (Continental Top Contact Winter).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Ik heb nu ook winterbanden op mijn fiets (Continental Top Contact Winter).
        Nu nog goede winter(hand)schoenen. [emoji16]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Ik heb nu ook winterbanden op mijn fiets (Continental Top Contact Winter).
          En hoe rijden ze?
          Zachter of harder,meer weerstand??

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
            En hoe rijden ze?
            Zachter of harder,meer weerstand??
            Ik heb de indruk dat de rolweerstand iets groter is, maar eigenlijk is dat niet op die manier vast te stellen, want voor mij gaat het fietsen om een of andere reden de ene dag net iets vlotter dan de andere dag (misschien had ik vandaag net een wat mindere dag, maar ik was toch niet later thuis dan met de "zomerbanden").
            Ze voelen wel anders aan, het lijkt er op dat heel kleine oneffenheden in het wegdek minder voelbaar zijn, diepere putten voelen hetzelfde aan (het zachtere rubber van het loopvlak zal wat meer meegeven voor de kleinere hoogteverschillen, terwijl bij diepere putten vooral de bandenspanning een rol speelt, mijn fiets heeft geen vering).
            Wat ook meteen opvalt is dat die banden bijzonder stil zijn tegenover de Continental Top Contact II waarmee ik nu al zo'n 10.000km heb afgelegd.
            Dat zijn ook geen goedkope banden, maar ik ben er wel heel tevreden over en zoals het er nu uitziet zullen ze wel ruim 20.000km meegaan (de winterbanden zullen het zo lang niet uithouden met die superzachte rubber).
            Last edited by Black B@ndit; 12 december 2018, 20:41.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Nu nog goede winter(hand)schoenen. [emoji16]
              Ik gebruik al zo'n 6 jaar handschoenen die ik ooit bij Zeeman heb gekocht, dat zijn vrij lichte handschoenen die in deze omstandigheden nog altijd warm genoeg zijn.
              Die handschoenen zijn niet echt waterdicht, maar ze houden meestal wel genoeg tegen om er mee op het werk te geraken zonder koude handen als het regent (op het werk leg ik die op een radiator en dan zijn ze weer droog tegen dat ik naar huis vertrek).
              Ik heb nog wel andere handschoenen voor als het echt koud wordt (zelfs nog motorhandschoenen), maar die zijn minder comfortabel dan de goedkope handschoenen die ik het meeste gebruik.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Ik heb de indruk dat de rolweerstand iets groter is, maar eigenlijk is dat niet op die manier vast te stellen, want voor mij gaat het fietsen om een of andere reden de ene dag net iets vlotter dan de andere dag (misschien had ik vandaag net een wat mindere dag, maar ik was toch niet later thuis dan met de "zomerbanden").
                Ze voelen wel anders aan, het lijkt er op dat heel kleine oneffenheden in het wegdek minder voelbaar zijn, diepere putten voelen hetzelfde aan (het zachtere rubber van het loopvlak zal wat meer meegeven voor de kleinere hoogteverschillen, terwijl bij diepere putten vooral de bandenspanning een rol speelt, mijn fiets heeft geen vering).
                Deze band is getest geweest en voor de rolweerstand komen ze uit op 28,5W op 60Psi 29km/u.
                Ter vergelijking, mijn grand prix tt 25mm banden komen uit op 9.9W 100Psi.

                Ik heb sinds kort een vermogenmeter op mijn fiets en moest ik die winterbanden gebruiken dan zou ik 37W harder moeten trappen om dezelfde snelheid te behalen. Dat is extra hard zwoegen. Dat is vergelijkbaar als ge tegen een heel sterke wind in moet fietsen.
                Mijn gemiddeld vermogen op een uur is 229W.
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                  Deze band is getest geweest en voor de rolweerstand komen ze uit op 28,5W op 60Psi 29km/u.
                  Ter vergelijking, mijn grand prix tt 25mm banden komen uit op 9.9W 100Psi.

                  Ik heb sinds kort een vermogenmeter op mijn fiets en moest ik die winterbanden gebruiken dan zou ik 37W harder moeten trappen om dezelfde snelheid te behalen. Dat is extra hard zwoegen. Dat is vergelijkbaar als ge tegen een heel sterke wind in moet fietsen.
                  Mijn gemiddeld vermogen op een uur is 229W.
                  Tegenover de banden die ik normaal gebruik is het verschil veel minder groot: Top Contact II = 24,2W bij 4bar <-> Top Contact Winter = 28,5W bij 4bar .
                  De Top Contact Winter is ook de enige fiets-winterband zonder spikes, banden met spikes zijn eigenlijk alleen voor als er echt sneeuw ligt, maar ik ben niet van plan om dan elke keer de banden te wisselen voor ik naar het werk vertrek als het s'nachts gesneeuwd heeft.
                  Ik rij met een gewone fiets, daar passen die koersfietbandjes niet op, en ik moet ook geen wedstrijden winnen.
                  Maar ik ben lang niet de traagste fietser, als er zijn die mij voorbijsteken dan zijn het altijd koersfietsen of elektrische fietsen (vooral speed-pedelecs, gewone elektrische fietsers steek ik ook dikwijls voorbij als de wind in de juiste richting waait).
                  Voor mij is het wel heel belangrijk dat er een heel goede lekbescherming in de banden zit, en dat is waar die Continentals veel beter in zijn dan de Schwalbe Marathon banden die ik ooit heb gehad. Dat was een echte ramp, volgens de foldertjes zat daar een dikke antileklaag in, uiteindelijk heb ik die gewoon doorgesneden om die laag te kunnen bekijken, de "dikke laag" was nog een paar tienden van een millimeter dik, als de buitenband van dat soort antileklaag één keer doorgeprikt is, dan wordt die "dikke laag" gewoon platgedrukt en blijft er van lekbescherming niets meer over. Dan is de Vectran laag bij de Continental banden veel beter, een punaise gaat er wel door, en ook een stuk staaldraad (leek op een stuk staaldraad van de borstels van een straatkeermachine, ik heb er veel last mee gehad om dat uit de band te trekken en daardoor was ik 1 minuut te laat op het werk...). Maar van steentjes, glas en andere dingen die wel zonder problemen door een gewone buitenband geraken heb ik nog geen last gehad sinds in Continental fietsbanden gebruik (en dat is ondertussen al meer dan 10 jaar woon-werk verkeer + nog andere verplaatsingen aan een gemiddelde van 4.000km/jaar).
                  Last edited by Black B@ndit; 12 december 2018, 22:10.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Gisteren ben ik op wit aangevrozen wegen naar het werk gefietst (ik rij over kleine wegen, het overgrote deel van die route wordt er niet gestrooid), ik heb onderweg een paar remtestjes gedaan, en de grip lijkt een heel stuk beter te zijn dan wat ik anders van gewone fietsbanden zou verwachten. Ook op de metalen fietsbrug hier vlakbij is er in die omstandigheden veel meer grip dan met gewone fietsbanden (op die brug zijn al meerdere fietsers gewond geraakt omdat het metalen oppervlak veel te weinig grip biedt).
                    De extra rolweerstand neem ik er dan wel bij, als ik zelf wat harder moet trappen tijdens de wintermaanden, dan krijgt ik het onderweg ook sneller warm.
                    Ik denk trouwens dat het onmogelijk is om een band te maken die veel grip combineert met een lage rolweerstand (volgens mij geeft meer grip altijd meer weerstand).
                    Maar ten opzichte van de banden die ik gewoon ben is het verschil ook niet zo groot dat ik er plots 5km/h trager door ga rijden.
                    Ik heb ooit een fiets gehad met 7 naafversnellingen, die trapte veel zwaarder dan de Norta NT1 met deze winterbanden (die NT1 is een simpele fiets met derailleur en 7 versnellingen, de fiets die zo verschrikkelijk zwaar trapte was een Oxford).
                    Mijn fiets heeft ook nog een naafdynamo (nog meer weerstand ), en ik laat het licht altijd ingeschakeld om zo goed mogelijk op te vallen.
                    De koplamp (Busch & Muller IQ-X) heeft zelfs een automatische "dagrijlicht modus" om beter op te vallen, het achterlicht (Busch & Muller Toplight Line Plus) werkt ook op de dynamo en dat is ook altijd aan tijdens het rijden (de originele lampjes op die fiets waren wel wettelijk in orde, maar het voorlicht gaf alleen een klein lichtvlekje op de weg, met de IQ-X zie ik de putten in de weg veel eerder en dat zonder de tegenliggers te verblinden, en een achterlicht dat altijd op 100% werkt is ook veel beter dan batterijen die onderweg in de kou beginnen te verzwakken).
                    Die naafdynamo geeft dus meer weerstand, maar het gebruiksgemak en de veiligheid gaat voor mij voor op de extra weerstand.
                    Het licht werkt altijd en in alle mogelijke omstandigheden zonder dat ik batterijen of accu's in het ook moet houden, om nog beter op te vallen hangen er nog wel extra lampjes (oplaadbaar) voor en achter, maar als die per ongeluk leeg zijn, dan ben ik nog altijd zichtbaar in het donker (voor het niet verlichte stuk onderweg naar het werk heb ik ook nog een zaklamp op het stuur, die doet dan dienst als "verstraler").
                    Door altijd met de fiets naar het werk te rijden moet ik s'avonds ook niet naar de fitness, die "workout" krijg ik dan wel wel onderweg.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Het nut van winterbanden nog eens in de krant: https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...05450&ocid=mmx
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Het nut van winterbanden nog eens in de krant: https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...05450&ocid=mmx
                        Maar deze wist ik nog niet : "Winterbanden zijn in ons land niet verplicht, én ze zijn alleen toegestaan ​​van 1 oktober tot 30 april."
                        Want ik zie er die er veeeel langer mee rijden dan nodig !
                        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                        George Orwell

                        Comment


                        • Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                          Maar deze wist ik nog niet : "Winterbanden zijn in ons land niet verplicht, én ze zijn alleen toegestaan ​​van 1 oktober tot 30 april."
                          Want ik zie er die er veeeel langer mee rijden dan nodig !
                          Hangt van type band af, regels zijn ook versoepeld een paar jaar geleden.
                          Met de meeste mag je nu ook in de zomer rijden, wel snelheidsindex in het oog houden of sticker kleven.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                            De vraag is hier al meermaals gesteld, winterbanden ja of nee, maar hup, nog maar eens.

                            Heb vorige vrijdag een Nissan X-Trail stockwagen gekocht, full option, 1.6 turbo benzine 163pk. Er liggen Goodyear Efficient Grip SUV/4XL banden op, maat 225/55 R19. Zijn gewoon 'zomerbanden' maar blijkbaar zijn dat hele goeie banden, speciaal ontworpen voor meer grip bij nat wegdek.
                            Ik ga de auto pas de eerste week van januari inschrijven, dan is dat beter voor de restwaarde later.

                            De dealer had ook een aanbieding van een winterset van Nissan, speciaal voor de X-Trail (ik dacht Dunlop). Ik kan ze eventueel stockeren bij de dealer en dan is het 50 euro per wissel, inclusief stockage. Mocht ik ze nu kopen, dan zou de auto geleverd worden met de winterset en zouden de zomerwielen in opslag gaan tot de wissel, eerste montage is dus gratis.
                            Vraag is of het in januari nog de moeite loont om een winterset te kopen, wanneer ik eind maart dan alweer ga wisselen. Kost is 1499 euro voor de volledige set, TPMS sensoren inbegrepen.

                            Ik kan natuurlijk ook eens informeren bij een bandencentrale, maar vraag is of die originele Goodyear banden goed genoeg zijn voor de 'zachte' winter die eraan zit te komen (had bij de vorige auto ook een winterset en de winter van 2016 en 2017 zijn niet echt streng genoeg geweest om de aankoop van winterbanden te verantwoorden, vind ik).

                            Ik zou persoonlijk nu geen winterset kopen, en dan wachten tot eind oktober/begin november 2019. Wat is jullie mening ?
                            1500 EUR voor een stel banden .
                            Mij heeft dat altijd zo'n 400 gekost, en dan nog van een goed merk.

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Gisteren ben ik op wit aangevrozen wegen naar het werk gefietst (ik rij over kleine wegen, het overgrote deel van die route wordt er niet gestrooid), ik heb onderweg een paar remtestjes gedaan, en de grip lijkt een heel stuk beter te zijn dan wat ik anders van gewone fietsbanden zou verwachten. Ook op de metalen fietsbrug hier vlakbij is er in die omstandigheden veel meer grip dan met gewone fietsbanden (op die brug zijn al meerdere fietsers gewond geraakt omdat het metalen oppervlak veel te weinig grip biedt).
                              De extra rolweerstand neem ik er dan wel bij, als ik zelf wat harder moet trappen tijdens de wintermaanden, dan krijgt ik het onderweg ook sneller warm.
                              Ik denk trouwens dat het onmogelijk is om een band te maken die veel grip combineert met een lage rolweerstand (volgens mij geeft meer grip altijd meer weerstand).
                              Maar ten opzichte van de banden die ik gewoon ben is het verschil ook niet zo groot dat ik er plots 5km/h trager door ga rijden.
                              Ik heb ooit een fiets gehad met 7 naafversnellingen, die trapte veel zwaarder dan de Norta NT1 met deze winterbanden (die NT1 is een simpele fiets met derailleur en 7 versnellingen, de fiets die zo verschrikkelijk zwaar trapte was een Oxford).
                              Mijn fiets heeft ook nog een naafdynamo (nog meer weerstand ), en ik laat het licht altijd ingeschakeld om zo goed mogelijk op te vallen.
                              De koplamp (Busch & Muller IQ-X) heeft zelfs een automatische "dagrijlicht modus" om beter op te vallen, het achterlicht (Busch & Muller Toplight Line Plus) werkt ook op de dynamo en dat is ook altijd aan tijdens het rijden (de originele lampjes op die fiets waren wel wettelijk in orde, maar het voorlicht gaf alleen een klein lichtvlekje op de weg, met de IQ-X zie ik de putten in de weg veel eerder en dat zonder de tegenliggers te verblinden, en een achterlicht dat altijd op 100% werkt is ook veel beter dan batterijen die onderweg in de kou beginnen te verzwakken).
                              Die naafdynamo geeft dus meer weerstand, maar het gebruiksgemak en de veiligheid gaat voor mij voor op de extra weerstand.
                              Het licht werkt altijd en in alle mogelijke omstandigheden zonder dat ik batterijen of accu's in het ook moet houden, om nog beter op te vallen hangen er nog wel extra lampjes (oplaadbaar) voor en achter, maar als die per ongeluk leeg zijn, dan ben ik nog altijd zichtbaar in het donker (voor het niet verlichte stuk onderweg naar het werk heb ik ook nog een zaklamp op het stuur, die doet dan dienst als "verstraler").
                              Door altijd met de fiets naar het werk te rijden moet ik s'avonds ook niet naar de fitness, die "workout" krijg ik dan wel wel onderweg.
                              Ik heb eventjes op youtube gekeken naar die IQ-X, die geeft inderdaad veel licht voor een dynamo. Ik had dat niet gedacht.

                              Ikzelf heb een Ravemen PR1200 voor op de koersfiets. Ik rij langs het kanaal of de Maas en daar is het pikdonker vanaf 17u. Ik wil ook graag ver vooruit kunnen zien om te anticiperen. Ik wil niet tegen 35km/u tegen iemand aanrijden.
                              In de hoogste stand van 1200Lumen verblind ik iedereen natuurlijk maar met de meegeleverde afstandsbediening ben ik in 2 klikken op de laagste stand.
                              En na elke rit moet ik die afnemen en opladen natuurlijk.

                              Die banden die je hebt is zeker een goed idee. Je wilt zeker niet van je fiets afdonderen met dit weer. En meer weerstand betekent ook een betere training.
                              Ik ga altijd voor de snelste configuratie (ook lichte binnenbanden 65gr) en dat ik iets vaker een platte band heb neem ik er dan maar bij.
                              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                              Mijn bird foto's en urbex foto's

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                                Ik heb eventjes op youtube gekeken naar die IQ-X, die geeft inderdaad veel licht voor een dynamo. Ik had dat niet gedacht.
                                .
                                Die koplamp is conform aan de Duitse wetgeving, het licht wordt "afgekapt" waardoor de tegenliggers nooit verblind worden, dat komt overeen met het dimlicht van een auto.
                                Maar omdat er alleen licht op het wegdek terecht komt zie je op niet verlichte wegen helemaal niet verder dan waar de koplamp op het wegdek schijnt, zelfs reflecterende oppervlakken blijven donker.
                                Daarom heb ik voor die wegen nog een extra (zak)lamp die met een beugeltje op het stuur is gemonteerd, daarmee zie ik gemakkelijk meer dan honderd meter ver (https://nl.aliexpress.com/item/Convo...d-dd064e1ff634 )
                                Maar omdat die zaklamp een gewone ronde reflector heeft zonder enige afscherming verblindt die de tegenliggers zelfs in de zwakste stand als de lichtbundel er niet rechtstreeks op gericht is.
                                Ik zie geregeld fietsers rijden met een lampje waarmee ze zelf amper licht op het wegdek te zien krijgen, maar dat zwakke lampje verblindt tegelijk wel de tegenliggers omdat het fout afgeregeld is.
                                Als het licht van een redelijk zwakke fietslamp recht naar de tegenliggers gericht is, dan verblindt dat veel meer dan een veel sterkere koplamp zoals de IQ-X met een degelijke afscherming die wel correct afgeregeld is (ik zie zelfs fietsers rondrijden die hun koplamp in de bomen laten schijnen, waarschijnlijk hebben die schrik dat er iets uit de lucht komt vallen).

                                In Duitsland hebben ze daarvoor dus wel een aangepaste wetgeving om ervoor te zorgen dat de tegenliggers niet verblind worden met de straffere ledlampen, hier is het goed als er vooraan een wit of geel licht is gemonteerd en achteraan een rood (ik heb er al gezien die vooraan een rood licht monteren).
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X