Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Na 25.000km kreeg ik de melding "bandenservice" en "oliewissel". Dit bleek een fabrieksinstelling te zijn. Van de oliewissel werd ik al vanaf 24000km verwittigd, telkens het contact werd aangezet.
Wat ze met bandenservice bedoelen, weet ik ook niet. Is dat er eens naar kijken, vervangen of oppompen ?
Na wat te zoeken in Google, een truuk gevonden om in het garagemenu te komen.
Daarmee de service-intervallen op 99.999km gezet. Meteen ook het irritant geknipper van de buitentemperatuur indicatie bij temperaturen onder 3°C uitgeschakeld .
Hier wordt ook elke maand de bandendruk van onze wagens nagekeken en zo nodig bijgesteld. Bij elke wissel wordt ook opnieuw een reset gedaan van de spanning. dit is nogal afhankelijk van de temperatuur van de banden. Dus wat de constructeur voorstel van druk kan nogal eens schommelen al naargelang waar en wanneer je de drukken controleert en juist zet.
Bij BMW moet je rijden om een reset te doen, terwijl bij Audi dit ins stilstand met draaiende motor kan. Ik vermoed dat bij BMW het nachecken van de druk gebeurt via de ABS en of toerental van de wielen. Er zijn ook speciale ventielen met een sensor in die de druk mede helpt bepalen.
Bij Audi zijn dat nog de conventionele ventielen zonder druksensor.
Zowel bij Audi, BMW als Citroēn is het volgens het ABS en meer en meer merken schakelen daar terug op over omdat die sensoren te veel stuk gingen en ze nu ook niet meer verplicht zijn.
En inderdaad heeft de temperatuur een invloed ... best rond de 18°C hebben ze eens gezegd.
Maar ja, het is niet altijd dezelfde temperatuur wanneer men de bandendruk nakijkt. [emoji16]
Ik had het over een auto die permanent in België blijft.
Nee hoor, de laagste temperatuur die ik hier ooit heb meegemaakt was 9°C op een nacht in januari 2012.
Diezelfde nacht was het 15km verder in het binnenland -3°C.
Afgelopen winter hebben wij in België doorgebracht. Enkel gedurende de kerstvakantie zijn we over en weer gevlogen. We zijn nu sedert een week terug in Spanje.
Velen vinden dat abnormaal omdat zij in Spanje komen overwinteren. Wij doen meestal het tegenovergestelde. 's Winters in België en 's zomers in Spanje.
Maar bijvoorbeeld in Madrid zijn het koude winters. In januari lag daar zelfs 30cm sneeuw en het was daar 's nachts -10°C . Daar zijn zelfs wegen waar je enkel met sneeuwkettingen wordt toegelaten (en dat zijn zelfs geen steile berghellingen). Madrid ligt 700m boven de zeespiegel.
Ook in de Sierra Nevada durft het fel sneeuwen https://www.viw-costablanca.com/kort...8a.shtml#begin
Vermits het hier bij ons nooit onder de 7°C komt, geen winterbanden nodig
Ik had het over een auto die permanent in België blijft.
Maar jij blijft niet permanent bij die auto ... dan zie je de melding dat het te koud is (voor je banden) toch ook niet? [emoji1]
Maar in de zomer vriest het natuurlijk niet. [emoji41]
Jij kan dus altijd winterbanden laten staan?
Dat klopt inderdaad. Ze zullen nooit versleten geraken want afgelopen winter is er maar 2000km mee gereden. DOT is van 2014, dus over 2 jaar zijn ze
niets meer waard als winterband, ondanks dat het profiel nog diep genoeg zal zijn.
Als winterbanden op een sportauto 3 seizoenen mee gaan, dan rij je te weinig of geef je te weinig gas of beide.
Die kar moet bollen, en die banden mogen af en toe eens fluiten, anders had je even goed een 216d kunnen kopen.
Het gaat 'm hier wel om de wagen van de vrouw hé. En voor mij is een S5 geen sportwagen. Ze doet ook zeer weinig kilometers. Die van mij zullen iets minder lang meegaan. maar met 10.000km per jaar zal dat ook enkele jaren zijn. Mijn zomerset daarentegen met Michelin PSS zou dit jaar (na twee zomerseizoenen) achteraan wel nieuwe kunnen verdragen. Maar ik zal dit nog eerst enkele weken uitproberen. Gisteren toch al eens zijn poep laten zigzaggen op licht natte ondergrond. Oppassen dus en eventueel nieuwe plaatsen.
Voor mij niet bij dit type van wagen. Is veel te groot en niet zo wendbaar. De instellingen kunnen ook niet zo sportief ingesteld worden als die van de M2. De M2 vind ik dus wel een sportwagen. En dit is uit eigen ervaring hé.
Audi noemt de S reeks zelf een wagen met Sportief karakter.
Ook BMW noemt de M2 een wagen met Sportief karakter.
Maar hoe goed de banden ook mogen zijn, het speels karakter van de achterwiel aangedreven BMW kent wel snel een eind op natte baan tegenover de Quattro van de Audi.
Audi noemt de S reeks zelf een wagen met Sportief karakter.
Ook BMW noemt de M2 een wagen met Sportief karakter.
Maar hoe goed de banden ook mogen zijn, het speels karakter van de achterwiel aangedreven BMW kent wel snel een eind op natte baan tegenover de Quattro van de Audi.
Ieders voorkeur natuurlijk. [emoji1]
Maar de ene heeft wel wat meer karakter dan de andere. Ik heb ooit de S5 eens naar zijn grenzen geduwd in een lange bocht en ik voelde dat die, "als" die zou uitbreken, het wel degelijk aan de voorkant zou zijn. Schijnt ook eigen voor dergelijke Quatrro's. Eens dat gebeurt mag je het natuurlijk vergeten als niet getrainde chauffeur.
Binnen 14 dagen een dagje gaan driften in Rotselaar met BMW M2's. Georganiseerd door BMW zelf en speciaal voor ///M eigenaars en ook met hun M2's. Een dagje fun dus...
Comment