Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Inderdaad, dag en nacht onder de 7 graden.

    Ik gebruik de gewone krik van de auto, zet er dan een steun onder, wiel per wiel.
    Met in- en uit de kelder halen en spanning nakijken erbij een klein uur, in elk geval sneller dan naar de bandencentrale rijden.
    Idem hier.

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
      Gisteren zomer > winter wielen laten wisselen. Volgende week wordt het blijkbaar flink kouder.

      Wat betaalt men gemiddeld om enkel wielen te wisselen? Ik vond €40 wreed duur voor maar 15 minuten werk. Misschien tijd om eens een stevige/veilige rolkrik aan te schaffen en zelf de handen uit de mouwen te steken
      Vergis je niet in de prijs van een stevige rolkrik, vooral niet als je wagen veel grondspeling heeft. Plus, voor de veiligheid, assteunen...

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
        Vergis je niet in de prijs van een stevige rolkrik, vooral niet als je wagen veel grondspeling heeft. Plus, voor de veiligheid, assteunen...
        Als je elke hoek apart naar boven krikt, dan is het niet echt nodig om er assteunen onder te zetten, toch niet als het maar is om een wiel te wisselen.
        Als er andere werken moeten worden uitgevoerd, dan zal het wel veiliger zijn om de auto op steunen te zetten, zeker als je voor een klusje onder de auto moet gaan liggen.

        Ik gebruik een kleine rolkrik die meer dan 25 jaar oud is, maar omdat die maar een paar keer per jaar wordt gebruikt verslijt die niet.
        In een garage zullen ze wel degelijker gereedschap gebruiken, maar daar hebben ze dat ook dagelijks nodig.
        Daar zal dat compacte rolkrikje dat ik heb zeker geen 25 jaar heel blijven.

        Maar je kan ook de krik gebruiken die bij de auto zelf zit, of die werkelijk beter (veiliger) is dan een goedkope rolkrik, dat betwijfel ik want de autofabrikant zal waarschijnkijk wel zoveel mogelijk besparen op de prijs van de krik die in de auto zit.
        Daardoor zal die maar net sterk genoeg zijn, veel marge zal daar niet op zitten.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Ik heb ook gelezen dat de temperatuur volgende week een stukje lager zal worden: https://www.gva.be/cnt/dmf20181113_0...veral-vrieskou
          Dan steek ik vrijdag de winterbanden onder mijn auto.
          Vandaag gedaan. Ze staan op velg. Met 2 rolkrikken in de werkplaats waar de zoon werkt, onder zijn middagpauze. 20 minuutjes en het was gepiept. Hydraulisch vastgezet, en dan gefinetuned met momentsleutel.

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Als je elke hoek apart naar boven krikt, dan is het niet echt nodig om er assteunen onder te zetten
            Helemaal mee eens.

            Die van mij is ook 20 jaar oud, nog van den Aldi. Heeft dacht ik €50 gekost, en een goede sleutel erbij, van auto5, ook niet duur maar elke bout gaat ermee los.
            Veel handiger materiaal dan het setje dat standaard meegeleverd wordt, voor wie een reservewiel heeft tenminste.


            Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
              Vandaag gedaan. Ze staan op velg. Met 2 rolkrikken in de werkplaats waar de zoon werkt, onder zijn middagpauze. 20 minuutjes en het was gepiept. Hydraulisch vastgezet, en dan gefinetuned met momentsleutel.
              Ik hoop dat ze pneumatisch vastgezet zijn ipv hydrolisch 😉
              Bij de bandencentrale in korbeek Lo ging het vroeger zo : eerst ratelen gelijk nen halve zot met de perslucht slagsleutel en dan met veel show de momentsleutel erop...' Netjes op 100Nm se meneer want hij klikt '
              Ik zei, natuurlijk klikt die want je weet niet op hoeveel uw slagsleutel ingesteld is en je schiet precies of 't is oorlog!
              Ik vroeg om met de momentsleutel stap voor stap samen na te kijken en als er meer dan 130 Nm op stond ik de wissel niet moest betalen. OK zei de patron (de krollekop, nu al even met pensioen) we zaten op 160Nm.. En ik mocht vertrekken 🙄

              Enkele maanden later... Was 't nog altijd oorlog. Ik wissel nu wel rustig zelf.' Wat je zelf doet,... '

              Groeten!

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Ik heb vanmorgen ook de wielen gewisseld, niet in een recordtijd omdat ik het op een vrije dag liever rustig aan doe, en ook om ondertussen nog de staat van de remblokken na te zien (vooraan toch, achteraan zijn het trommelremmen en die moeten gedemonteerd worden om de remschoenen te controleren), en omdat mijn auto volgende week naar de keuring moet heb ik ook gekeken of er geen olie aan de schokbrekers hangt.
                Alles wat er op het zicht te controleren is, dat is al nagekeken.
                Maar na 4 jaar en 30.000km verwacht ik op de keuring eigenlijk geen al te grote problemen.

                De wielbouten zijn ook weer eerst lichtjes vastgezet met de persluchtslagmoersleutel, en daarna verder vastgetrokken met de momentsleutel zodat ze niet vanzelf loskomen, maar ook dat ze nog los te krijgen zijn als ik dat ooit eens langs de kant van de weg moet doen als er een band lek is.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  ...

                  De wielbouten zijn ook weer eerst lichtjes vastgezet met de persluchtslagmoersleutel, en daarna verder vastgetrokken met de momentsleutel zodat ze niet vanzelf loskomen, maar ook dat ze nog los te krijgen zijn als ik dat ooit eens langs de kant van de weg moet doen als er een band lek is.
                  Ik reken erop dat als ik ze zelf zo vast zet dat ik ze nog los krijg met de bijgeleverde sleutel - wat toch de bedoeling moet zijn bij een lekke band - dat ze dan wel vast genoeg zitten.
                  In al die jaren nog nooit een wiel verloren...

                  In principe moet je ze na een aantal km natrekken, wat geen probleem is als je het zelf doet.

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Probleem is meestal niet de bouten los krijgen denk ik. Nog nooit last mee gehad, en omgekeerd ook nog nooit onderweg een bout verloren.
                    Wel eens gehad dat het wiel zodanig last had gehad van corrosie dat het niet los te krijgen was, ook al waren de bouten er al uit. De garagist moeten bellen. Ik stond gelukkig op de parking ipv langs de weg, want het heeft die man nog een half uur gekost om het wiel los te krijgen.

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      De vraag is hier al meermaals gesteld, winterbanden ja of nee, maar hup, nog maar eens.

                      Heb vorige vrijdag een Nissan X-Trail stockwagen gekocht, full option, 1.6 turbo benzine 163pk. Er liggen Goodyear Efficient Grip SUV/4XL banden op, maat 225/55 R19. Zijn gewoon 'zomerbanden' maar blijkbaar zijn dat hele goeie banden, speciaal ontworpen voor meer grip bij nat wegdek.
                      Ik ga de auto pas de eerste week van januari inschrijven, dan is dat beter voor de restwaarde later.

                      De dealer had ook een aanbieding van een winterset van Nissan, speciaal voor de X-Trail (ik dacht Dunlop). Ik kan ze eventueel stockeren bij de dealer en dan is het 50 euro per wissel, inclusief stockage. Mocht ik ze nu kopen, dan zou de auto geleverd worden met de winterset en zouden de zomerwielen in opslag gaan tot de wissel, eerste montage is dus gratis.
                      Vraag is of het in januari nog de moeite loont om een winterset te kopen, wanneer ik eind maart dan alweer ga wisselen. Kost is 1499 euro voor de volledige set, TPMS sensoren inbegrepen.

                      Ik kan natuurlijk ook eens informeren bij een bandencentrale, maar vraag is of die originele Goodyear banden goed genoeg zijn voor de 'zachte' winter die eraan zit te komen (had bij de vorige auto ook een winterset en de winter van 2016 en 2017 zijn niet echt streng genoeg geweest om de aankoop van winterbanden te verantwoorden, vind ik).

                      Ik zou persoonlijk nu geen winterset kopen, en dan wachten tot eind oktober/begin november 2019. Wat is jullie mening ?
                      Panasonic Lumix FZ2000

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Voorspellen of het een harde of zachte winter wordt kan niemand. Ik zou persoonlijk winterbanden leggen, maar veel hangt af van de afstand die je met de wagen wil afleggen. Enkel rond kerktoren, laat zomerbanden liggen en rijd voorzichtig (en laat de auto staan bij sneeuw).
                        Grotere afstanden, en vooral als je naar bv Duitsland gaat, of wintersportvakantie, winterbanden leggen.

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                          Voorspellen of het een harde of zachte winter wordt kan niemand. Ik zou persoonlijk winterbanden leggen, maar veel hangt af van de afstand die je met de wagen wil afleggen. Enkel rond kerktoren, laat zomerbanden liggen en rijd voorzichtig (en laat de auto staan bij sneeuw).
                          Grotere afstanden, en vooral als je naar bv Duitsland gaat, of wintersportvakantie, winterbanden leggen.
                          Wintersport : nooit. Duitsland : nooit. Dagelijks 62 km woon/werk verkeer. Woon in Zuidwestvlaanderen, werk in Noord-Frankrijk. Ga regelmatig eens op reis (korte verblijven van 3 dagen tot een week) naar Nederland (Zeeland en Zuid-Nederland) en de UK (London en Zuid-Engeland, heb daar familie). Boodschappen in 't weekend, eens naar m'n schoonouders in Antwerpen en eens een daguitstap in eigen land of naar 't zeetje. That's it. Ongeveer 22000 km per jaar.
                          Panasonic Lumix FZ2000

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                            Ik zou persoonlijk winterbanden leggen, maar veel hangt af van de afstand die je met de wagen wil afleggen. Enkel rond kerktoren, laat zomerbanden liggen en rijd voorzichtig (en laat de auto staan bij sneeuw).
                            Grotere afstanden, en vooral als je naar bv Duitsland gaat, of wintersportvakantie, winterbanden leggen.
                            Afstand heeft weinig te maken met deze keuze, de meeste (lichtere) ongevallen gebeuren vaak op het eerste kruispunt of deftige bocht dat ze tegen komen.
                            Als het enkel om rond de kerktoren te draaien is, dan zou ik eerder voorstellen op die dag de wagen thuis te laten en het openbaar vervoer te nemen of eens thuis te blijven.
                            En wat is een strenge winter?
                            Winterbanden helpen ook bij lagere temperaturen aan de grond en dat is het vandaag al de ganse dag geweest want warmer dan 7°C (aan de grond) was het niet.
                            Er wordt ook heel vaak vergeten dat het aan de grond een pak kouder is dan op minstens anderhalve meter boven de grond waar de meesten hun thermometer hangen.
                            Afgerond is het aan de grond ongeveer een drie graden kouder dan de temperaturen die ze voorspellen en die we ook aflezen van de thermometer.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                              Ik zou persoonlijk nu geen winterset kopen, en dan wachten tot eind oktober/begin november 2019. Wat is jullie mening ?
                              Als je die eind volgend jaar toch zou kopen, dan zou ik die eerder nu kopen … dan heb je er tenminste ook dit jaar geniet van wanneer je auto nieuw is.
                              Uw totale kost zal hetzelfde zijn, of zelfs iets minder nu mits de prijzen elk jaar nog wat omhoog gaan.
                              Als we plots sneeuw krijgen, dan is dat vaak januari, februari of zelfs maart en stel dat het in februari plots hevig sneeuwt … dan ga je zeggen "nu is het de moeite niet meer, had ik het maar eerder gedaan".
                              Hou er ook rekening mee dat mocht het plots echt winter worden, dat ze op veel plaatsen ineens niet meer kunnen volgen met leveren of plaatsen.

                              Iedereen doet wat hij wil, maar u vraagt een mening.
                              Of de winter streng zal worden … wie zal het zeggen.
                              Wij hebben ook een wagen zonder winterbanden, maar hebben de luxe die te kunnen laten staan en met een andere te rijden die wel winterbanden heeft.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Uiteindelijk gekozen om bij de bandenboer te kopen.
                                Ga toch voor een winterset gaan met Dezent 18 inch velgen en Goodyear Ultragrip Performance winterbanden (originele zomerbanden zijn Goodyear Efficient Grip, dat treft . ).
                                Al genoeg testen gelezen en zowell de zomer- als winterband krijgen hele goede scores.
                                1450 euro met montage en TPMS sensoren inbegrepen, komt nog 50 euro goedkoper uit dan bij de Nissan dealer en bij de bandenboer natuurlijk veel meer keuze uit verschillende soorten velgen.
                                Panasonic Lumix FZ2000

                                Comment

                                Working...
                                X