Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
    Al goed dat je voor een ander merk van wintervelgen hebt gekozen. Die originele Nissanvelgen van tegenwoordig beginnen na een jaar of 3 te corroderen onder de vernislaag van de gepolijste oppervlakken. En niet door het strooizout alleen, want in Spanje heb ik nog een Qashqai die nog nooit op een weg met strooizout heeft gereden. 2 van de 4 velgen vertonen ook al oxidatievlekken onder het vernis. Ofwel woon ik te dicht tegen de zee

    Ik kan je aanraden om op Youtube eens naar wat filmpjes van winterrally's te kijken. Bekijk dan vooral hoe smal die winterbanden zijn, zelfs bij auto's van meer dan 300pk.
    Originele keuze was niet Nissan maar Dezent. En wie woont er nu in Spanje, het idee alleen al
    En winterrally's ? Duh ? Wat een vergelijking
    Panasonic Lumix FZ2000

    Comment


    • Re: Winterbanden

      In winterrally's in Zweden etc.,rijden ze op smalle SPIJKERBANDEN.Maar die rijden dan ook op harde bevroren ondergrond.
      Maar het is inderdaad bij ons niet altijd de beste optie om extra brede winterbanden te leggen.Trouwens ook niet zo makkelijk te vinden.
      Die moeten ook gesmolten sneeuw (indien die er is),water etc. kunnen evacueren.Hoe breder de band,hoe moeilijker dat gaat.

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
        In winterrally's in Zweden etc.,rijden ze op smalle SPIJKERBANDEN.Maar die rijden dan ook op harde bevroren ondergrond.
        Maar het is inderdaad bij ons niet altijd de beste optie om extra brede winterbanden te leggen.Trouwens ook niet zo makkelijk te vinden.
        Die moeten ook gesmolten sneeuw (indien die er is),water etc. kunnen evacueren.Hoe breder de band,hoe moeilijker dat gaat.
        Mijn Insignia had 245/40 R19 zomerbanden, m'n winterbanden waren 225/55 R17. De nieuwe op m'n X-Trail zijn ook 225 breed, dus zelfde als de Insignia, en daar was 225 prima, hoor...
        Panasonic Lumix FZ2000

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Die koplamp is conform aan de Duitse wetgeving, het licht wordt "afgekapt" waardoor de tegenliggers nooit verblind worden, dat komt overeen met het dimlicht van een auto.
          Maar omdat er alleen licht op het wegdek terecht komt zie je op niet verlichte wegen helemaal niet verder dan waar de koplamp op het wegdek schijnt, zelfs reflecterende oppervlakken blijven donker.
          Daarom heb ik voor die wegen nog een extra (zak)lamp die met een beugeltje op het stuur is gemonteerd, daarmee zie ik gemakkelijk meer dan honderd meter ver (https://nl.aliexpress.com/item/Convo...d-dd064e1ff634 )
          Maar omdat die zaklamp een gewone ronde reflector heeft zonder enige afscherming verblindt die de tegenliggers zelfs in de zwakste stand als de lichtbundel er niet rechtstreeks op gericht is.
          Ik zie geregeld fietsers rijden met een lampje waarmee ze zelf amper licht op het wegdek te zien krijgen, maar dat zwakke lampje verblindt tegelijk wel de tegenliggers omdat het fout afgeregeld is.
          Als het licht van een redelijk zwakke fietslamp recht naar de tegenliggers gericht is, dan verblindt dat veel meer dan een veel sterkere koplamp zoals de IQ-X met een degelijke afscherming die wel correct afgeregeld is (ik zie zelfs fietsers rondrijden die hun koplamp in de bomen laten schijnen, waarschijnlijk hebben die schrik dat er iets uit de lucht komt vallen).

          In Duitsland hebben ze daarvoor dus wel een aangepaste wetgeving om ervoor te zorgen dat de tegenliggers niet verblind worden met de straffere ledlampen, hier is het goed als er vooraan een wit of geel licht is gemonteerd en achteraan een rood (ik heb er al gezien die vooraan een rood licht monteren).
          Wat vindt ge trouwens van de knipperstand? Op mijn gewone crossbike die ik gebruik voor kleine verplaatsingen heb ik van die kleine lichtjes die ook kunnen knipperen. Ik heb de indruk dat dit als storend kan ervaren worden. Toch denk ik dat dit meer opvalt dan continu licht.
          Ik geloof dat dit in Nederland verboden is, enkel continu licht mag.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
            Wat vindt ge trouwens van de knipperstand? Op mijn gewone crossbike die ik gebruik voor kleine verplaatsingen heb ik van die kleine lichtjes die ook kunnen knipperen. Ik heb de indruk dat dit als storend kan ervaren worden. Toch denk ik dat dit meer opvalt dan continu licht.
            Ik geloof dat dit in Nederland verboden is, enkel continu licht mag.
            Ik dacht dat hier de wetgeving een aantal jaren geleden aangepast is waardoor knipperlichten op de fiets ook toegelaten zijn (in Nederland zijn die inderdaad verboden).
            Overdag vind ik dat persoonlijk geen probleem, maar als het volledig donker is dan vind ik dat persoonlijk ook storend (vooral bij de fellere fietslichten).
            Misschien is het best om er rekening mee te houden dat er weggebruikers zijn die helemaal niet tegen al dat geknipper kunnen.
            Als ik in het donker een tijdje achter een andere fietser rij, dan heb ik toch ook niet graag dat er een fel rood licht voor mij blijft knipperen (ik kan er wel tegen, maar het blijft onaangenaam).

            In ieder geval is een zwak lichtje of een knipperlicht nog altijd beter dan helemaal geen licht, want zo zie ik er ook nog dagelijks rondrijden (dikwijls is het zwakke lichtje zo zwak dat het alleen van heel dichtbij zichtbaar is, dat is ook niet de bedoeling).
            Maar aan de andere kant zijn verblindende koplampen ook niet echt veilig (daarom dat de Duitsers er een specifieke wetgeving voor hebben die verder gaat dan hier).
            Het grote probleem is dat er een heleboel fietsers rondrijden die dat zelfs niet beseffen, en die hun koplamp nooit op de correcte manier zullen afstellen.
            Er zijn er dus ook nog die niet beseffen hoe gevaarlijk het is om zonder licht te rijden (zelfs volwassenen zie ik dagelijks zonder licht naar het werk rijden).

            Sommige fietsers kunnen de remmen niet afstellen als dat nodig is, de ketting smeren hebben ze nog nooit gedaan (ik kom geregeld "krakende fietsen" tegen waarbij soms zelfs het hele achterwiel bruin ziet van de roestende ketting), een lekke band kunnen ze niet zelf repareren, en de fietsverlichting repareren is dan helemaal een onmogelijke opgave...(de bedrading van een fietslicht is dan ook heel erg ingewikkeld, en als het op batterijen werkt dan is het heel moeilijk om die op tijd te vervangen.)
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • Winterbanden

              Kunnen we het over banden houden?
              En knipperende lichten zijn voor een fiets inderdaad toegelaten en heeft te maken met batterij sparen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                Plus het feit dat beide sets (zomer en winter) 2 maal zo lang meegaan, gezien je ze elk maar voor ruwweg de helft van het jaar gebruikt...
                Als je de banden telkens zelf verwisselt. 2x elk jaar verwisselen in een garage plus opslag kost ook geld. Bij Peugeot telkens 65€. Dat is 110€ elk jaar.

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Kunnen we het over banden houden?
                  Op dit ogenblik kan je die hier wel gebruiken, het is aan het sneeuwen.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Op dit ogenblik kan je die hier wel gebruiken, het is aan het sneeuwen.
                    Hier eerder ijzel, spekglad de laatste twee uur en het neemt nog toe.
                    Bij ijzel zal even thuis blijven nog wat verstandiger zijn dan winterbanden vrees ik, we hadden ook beter wat sneeuw gehad.
                    Voor wie de baan op is of moet, extra voorzichtig zijn.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
                      Als je de banden telkens zelf verwisselt. 2x elk jaar verwisselen in een garage plus opslag kost ook geld. Bij Peugeot telkens 65€. Dat is 110€ elk jaar.
                      Ik betaal per jaar een dikke 60 euro voor de wissels. Op een jaar is dat peanuts...


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                      Panasonic Lumix FZ2000

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
                        Als je de banden telkens zelf verwisselt. 2x elk jaar verwisselen in een garage plus opslag kost ook geld. Bij Peugeot telkens 65€. Dat is 110€ elk jaar.
                        Twee keer 65€ is volgens mij 130€. [emoji57]

                        Hangt ook af hoe lang men gemiddeld met zijn wagen rijdt, vanaf een paar jaar begint een set velgen interessant te worden, als men plaats heeft tenminste.

                        Op vijf jaar heeft de wissel en opslag dus (110€ genomen) 550€ gekost.
                        Mocht je zelf wisselen, dan had je velgen nodig en in lichtmetaal is dat ook al snel 500€ voor een alternatief merk of 1000€ bij het merk zelf.
                        Daar moet men dan ook de eerste montage bij tellen en zelf de opslagplaats voorzien ... tenzij men elders gaat opslaan en voor de opslag betaalt.

                        Bij een bandenwissel in de garage heeft men dan ook twee keer per jaar een uitbalancering, nieuwe ventielen (indien rubber) en controle van de druk en slijtage.

                        Er zijn er ook die en een tweede set velgen kopen en ze laten wisselen en opslaan bij een bandencentrale.

                        Alles heeft voor en nadelen, het blijft een eigen keuze (tenzij leasingwagen).
                        Wie geen eigen oprit of garage heeft en langs een drukke steenweg woont, die zie ik ook niet snel zelf beginnen.
                        Moeilijk om zeggen wat voor een ander haalbaar is.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Beter lezen ... banden + velgen en 18”.
                          En voor 400€ heb je vermoedelijk ook niet dezelfde bandenmaat.
                          Klopt, ik had daar tevoren even over nagedacht .

                          Ik rij met een saaie monovolume van een bekend Duits merk, mijn winterbanden staan op stalen 15" velgen.

                          Comment


                          • Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Ik rij met een saaie monovolume van een bekend Duits merk, mijn winterbanden staan op stalen 15" velgen.
                            Dat is ieders keuze natuurlijk, [emoji106]
                            Maar 15” (niet toegelaten op onze wagens) krijg ik hier vermoedelijk zelfs niet rond de remschijven/remklauwen. [emoji16]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Klopt, ik had daar tevoren even over nagedacht .

                              Ik rij met een saaie monovolume van een bekend Duits merk, mijn winterbanden staan op stalen 15" velgen.
                              Ik rij met een saaie stationwagen van een Roemeens/Frans merk, de zomerbanden en de winterbanden zitten rond stalen 15" velgen.
                              Op goedkopere auto's zitten gewoonlijk ook goedkopere bandenmaten.
                              Het setje winterbanden, gemonteerd op de stalen velgen en bandenspanningssensors + plaatsing heeft 555 euro gekost.
                              Voor dat bedrag moet je er wat minder lang over nadenken om een setje winterbanden aan te schaffen.

                              Maar iedereen mag een auto kopen zoals hij zelf wil, persoonlijk hou ik mijn "autobudget" liever wat lager omdat ik er toch niet veel mee rij, dan hou ik meer geld over voor andere zaken.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Op goedkopere auto's zitten gewoonlijk ook goedkopere bandenmaten.
                                Het setje winterbanden, gemonteerd op de stalen velgen en bandenspanningssensors + plaatsing heeft 555 euro gekost.
                                Voor dat bedrag moet je er wat minder lang over nadenken om een setje winterbanden aan te schaffen.
                                Dat klopt soms ... maar bij veel mensen is het net omgekeerd.

                                Veel mensen kopen een goedkope wagen omdat het budget niets anders toelaat en dan is er vaak al geen budget meer over voor winterbanden want soms moeten ze al veel lenen voor die goedkope wagen.

                                Wie daarentegen (voorbeeld) 65.000€ geeft aan een wagen, die zal ook wel 2.000€ over hebben voor winterbanden en velgen zeker?

                                Ja ik weet dat het omgekeerde ook bestaat ... een rijke dat een goedkope wagen koopt en een minder rijke die een fortuin leent voor een dure wagen.
                                Maar dat is ieders zaak. [emoji6]
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X