Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Een goede tip.
    Ik rij zo lang met mijn banden (70-80000 km, als een bompa dus ) dat ik een nieuw stel zomer en winterbanden misschien niet meer oprij op mijn huidige auto (alhoewel ik er nog bijna 6 jaar mee in de lage emissiezones van Brussel en Antwerpen mag - waar ik hoogstens 1 keer per jaar met de auto kom).

    PS: een recente test heeft uitgemaakt dat de rustige rijder niet alleen minder brandstof (om over banden, remmen enz te zwijgen) verbruikt maar bovendien het eerst aankomt.
    70-80000 km is wel heel erg veel voor autobanden.
    Ik ben ook een rustige rijder en vervang mijn banden toch na maximaal 50000 km
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
      70-80000 km is wel heel erg veel voor autobanden.
      Ik ben ook een rustige rijder en vervang mijn banden toch na maximaal 50000 km
      Hangt af van zowel de manier van rijden en het soort weg dat men aflegt.
      Een groot verschil tussen veel snelweg (rechtdoor rijden) of in stad (veel bochten, remmen en optrekken).
      Vroeger deed ik vooral snelweg, paar honderd meter van thuis tot snelweg en ook mijn werk lag toen op een paar honderd meter van de snelweg, daartussen 98 km snelweg.
      Die 70 - 80.000 km was toch ook het minimum dat ik deed met een set, zelfs eens 98.000 km en het is niet dat ik ne slaapkop ben op de weg.
      Nu bijna zo goed als enkel stad en dat maakt toch veel uit, ook wat verbruik en remmen betreft.
      De ene band is natuurlijk ook de andere niet.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
        70-80000 km is wel heel erg veel voor autobanden.
        Ik ben ook een rustige rijder en vervang mijn banden toch na maximaal 50000 km
        De teller staat nu op 204.000 km, tweede stel zomerbanden nog 4-5mm, eerste stel winterbanden nog 6mm. Alletwee Michelin's.
        De laatste worden een beetje oud, misschien beter in de zomer oprijden.
        Alhoewel ik wettelijk nog gemakkelijk een jaar kan wachten voor nieuwe banden.

        Comment


        • Re: Winterbanden

          En de wielen verwisselen (voor - achter) om de +/- 15.000 km verlengt ook de levensduur van je banden want dan slijten ze egaler dan wanneer je wielen continu op dezelfde as liggen, zeker met een voorwielaangerevn wagen. Met een voorwielaandrijver hebben de voorste wielen/banden de krachten van aandrijving, remmen en besturing te verwerken en dus slijten de banden meer.

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
            En de wielen verwisselen (voor - achter) om de +/- 15.000 km verlengt ook de levensduur van je banden want dan slijten ze egaler dan wanneer je wielen continu op dezelfde as liggen, zeker met een voorwielaangerevn wagen. Met een voorwielaandrijver hebben de voorste wielen/banden de krachten van aandrijving, remmen en besturing te verwerken en dus slijten de banden meer.
            Dat klopt volledig voor wat slijtage betreft, maar dit is iets dat men ondertussen al jaren afraadt om te doen om andere redenen.
            Vroeger wisselden ze bijna automatisch voor met achter bij een bezoek aan de garage/bandenboer maar nu weigeren de meesten zelfs om dat te doen.
            - In principe moeten de beste banden achteraan gemonteerd zijn.
            - De slijtage van voorste banden is anders dan de achterste.

            Door om de 15.000 km te wisselen zal er bij sommige chauffeurs mogelijks niet veel slijtage zijn, bij anderen zijn de banden dan halfweg of zelfs nog verder.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Helemaal niet zo gek, we zijn eind januari en winterbanden worden in principe reeds tegen november geplaatst.
              Die dat voorstander is, die heeft ze al en de tegenstanders kunnen anders 12 maand per jaar het nut blijven ontkennen.
              Zoals je in de winter naar een ijsco verlangt en in de zomer naar een bontmantel.

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                Zoals je in de winter naar een ijsco verlangt en in de zomer naar een bontmantel.
                Een auto met een bontmantel? [emoji4]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Een band heeft gedurende vijf jaar zijn beste tijd.
                  Nadien verandert de souplesse (zachtheid voor de nl) en heeft hij zijn beste tijd gehad.
                  Dus een contradictie tussen aantal kilometers en leeftijd van de band.
                  Een band met 45000 km en levensduur van 10 jaar heeft allang zijn beste tijd gehad.
                  Bij de wagenkeuring kijkt men daarom niet altijd op de min. diepte,(die volgens mij zelfs nog wettelijk,niet helemaal veilig is),maar ook op de krakjes in de flanken,wat meteen een weerspiegeling is van de souplesse van het rubber.
                  Dus 90000km met voldoende groef,maar tien jaar oud is niet meer zo veilig.(ook al s hij goedgekeurd)
                  Je kunt de fabricatiedatum van je band terugvinden op de flank.
                  Is vnl. interessant als je banden te koop vindt aan ongelooflijke lage prijzen.Dikwijls zijn het oude banden.

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Haha, ik ken er ene die in de paasvakantie winterbanden gaat opleggen/kopen om naar Oostenrijk te rijden, de tijd waar de meesten terug hun zomerbanden plaatsen
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      De komende 2 weken geen temperaturen onder de 8 graden overdag , tijd om terug over te stappen op zomersloefkes ?
                      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                      George Orwell

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Mogen ze deraf ja ??????????????????????

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                          De komende 2 weken geen temperaturen onder de 8 graden overdag , tijd om terug over te stappen op zomersloefkes ?
                          Als je ‘s nachts niet rijdt. [emoji16]

                          En voor banden moet je de temperatuur aan de grond nemen, die zijn voor de volgende dagen wel laag.

                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            De zomerbanden gaan volgende week terug op mijn auto.
                            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                            George Orwell

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Eerst nog even de bergen opzoeken in de paasvakantie...daarna achteraan er af en vooraan blijven ze zitten.
                              Te weinig profiel om volgend jaar te beginnen en nog te veel om nu al weg te gooien

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
                                Eerst nog even de bergen opzoeken in de paasvakantie...daarna achteraan er af en vooraan blijven ze zitten.
                                Te weinig profiel om volgend jaar te beginnen en nog te veel om nu al weg te gooien
                                Mag men zomerbanden en winterbanden combineren?
                                Zelf al mocht het, ik zou toch opteren voor hetzelfde soort banden ... ook al begrijp ik uw redenering.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X