Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Ja hoor, op dezelfde as mag dat..

    En voor de volledigheid, ze staan op de Hyundai Santa fe.. niet bepaald een vliegmachien en we rijden met de kindjes al eens via een 'binnenweg' door het bos. Tegen de zomer zijn ze wel versleten.

    Comment


    • Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
      Ja hoor, op dezelfde as mag dat..

      En voor de volledigheid, ze staan op de Hyundai Santa fe.. niet bepaald een vliegmachien en we rijden met de kindjes al eens via een 'binnenweg' door het bos. Tegen de zomer zijn ze wel versleten.
      Vind je dat zo een traag voertuig?
      Tenzij je de 2.0 versie hebt of de heel oude versie en het verschil groot is met de 2.2.
      Ik vind die toch redelijk vlot vooruitgaan.
      Een sportwagen is het natuurlijk niet. [emoji1]

      Ja dezelfde as moeten inderdaad hetzelfde merk en type zijn en in de zomer moet ook de snelheidsindex voldoen op alle banden, wat voor winterbanden in de winter (1 oktober tot 30 april) anders mag zijn.
      Last edited by VerSeg; 29 maart 2019, 09:17.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Juist.. Dat is allemaal in orde hoor.

        Het is de 2.2 4wd met 197 pk. Hij is idd best vlot voor dat soort auto's en je kan soms ook wel eens onverwacht uit de hoek komen en eentje op zijn plaats zetten maar eerlijk is eerlijk... Het nodigt minder uit om sportief te rijden.
        Maar... Het is de beste die ik ooit in huis heb gehaald.

        Groeten!

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
          De zomerbanden gaan volgende week terug op mijn auto.
          De mijne zitter er net op

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht

            Het is de 2.2 4wd
            Opgelet met verschillende banden op een 4 wiel aangedreven auto, zolang je die maar op 2 wielen laat aandrijven is er niets aan de hand, maar als de 4 wielen tegelijk aangedreven worden kunnen verschillende banden (en dan vooral het verschil in de omtrek van de banden) voor vroegtijdige slijtage zorgen in de aandrijving. Wat je dan bespaart door de bijna versleten banden helemaal op te rijden zal je in veelvoud moeten achterlaten in de garage als er daardoor iets kapot gaat in de aandrijving.

            Dat is toch wat ik er over heb gehoord, ik ben geen 4x4 expert, maar verschillende banden voor en achter, of op één as versleten banden en de andere as nieuwe banden kunnen voor heel dure reparaties zorgen.
            Niet elk 4x4 systeem is hetzelfde, sommige systemen zullen daar misschien geen probleem mee hebben.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Bedankt voor de info..
              Dat klopt idd voor de meeste 4x4 systemen. Door de verschillende wielomtrek kan de viscose koppeling in de war geraken en de achterwielen ongepast van aandrijving voorzien.
              Maar ook hier zijn toleranties en het verschil tussen half versleten en helemaal versleten banden is ook weer niet zoveel.
              Indien mogelijk is het wel aangeraden om regelmatig te roteren. Zowel van voor naar achter en kruiselings.
              Ik doe ong 25000 km/jaar, dan zou ik 4 of 5x moeten wisselen en draaien... Lol
              Dat en volgende week de 200.000 km passeren zonder noemenswaardige kosten overtuigen mij dat er nog geen reden is om ongerust te zijn.

              Groeten,
              Bart

              Comment


              • Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
                Het is de 2.2 4wd met 197 pk. Hij is idd best vlot voor dat soort auto's en je kan soms ook wel eens onverwacht uit de hoek komen en eentje op zijn plaats zetten maar eerlijk is eerlijk...
                En hij is vooral minder “boot” dan vele anderen, een uitwijkmaneuver lukt redelijk goed zonder een kwartier te zitten nawiebelen, vooral in sportmodus.

                Welk merk van banden als ik vragen mag?
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Wiebelen doet hij inderdaad bijna niet.
                  Ook staat hij 5cm hoger dan de nieuwe Santa's en die wil ik bij een volgende auto ook houden.
                  En voor de prijs van de nieuwe SF gaan er gelijk nog enkele andere deuren open.

                  De Winterset staat op 235/65-17.
                  Heel courante maat met veel en goedkope mogelijkheden. Ik heb Michelin, conti en Pirelli gehad.. En toch zweer ik bij deze :

                  Ik merk geen meerwaarde met de premium merken.

                  Groeten!

                  Comment


                  • Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
                    En voor de prijs van de nieuwe SF gaan er gelijk nog enkele andere deuren open.
                    Prijs is niet laag, maar een Hyundai koopt men best tijdens hun acties ... 21% tot 35% korting op sommige versies.
                    Dat doet heel veel aan de prijs. [emoji6]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Dat klopt wel voor enkele modellen en de Tucson.. maar voor de Santa fe's gaat dat niet meer op.

                      De mijne komt uit Finland ( 2010..begin euro-crisis). Catalogus/Dealer prijs: 33.500 euro, hoop korting af op het einde van de rit 30.500 euro en 10 weken wachten.
                      Via via zoals Cardoen of Dex het doen maar dan rechtstreeks met een bevriende handelaar was de auto hier voor 25.500 euro, nog volledig ingepakt in plastic, binnen en buiten. Enkel was volgens controle vh chassisnummer de auto 6 maand oud en heeft die ergens op een parking gestaan.

                      2e minpuntje, Bij het uitchecken van de administratie hadden ze 'Dutch' aangevinkt. Maar er is 'Dutch NL' en 'Dutch BE'. Natuurlijk stond de auto in Dutch NL geregistreerd dus wou de lokale garage de auto niet opnemen in hun systeem. Na 6 maand heen-en weer bellen/mailen is dit in orde gekomen. Tot ergernis van de locale dealer.
                      Het grappige was dat toen in Belgie '2 jaar garantie' zat op de Hyundai's en in Finland al 5 jaar. Ook dit hebben ze MOETEN overnemen En natuurlijk heb ik daar een paar keer gebruik van gemaakt...En zelfs daar deden ze dan ineens niet moeilijk over want hij stond 'in het systeem'.
                      Ondertussen zijn we weer dikke vrienden met de dealer, mijn broer en ouders kochten er ondertussen ook al een auto.

                      Groeten!

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
                        Dat klopt wel voor enkele modellen en de Tucson.. maar voor de Santa fe's gaat dat niet meer op.
                        Belgische dealer, 21% en op één week geleverd. [emoji6]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Opgelet met verschillende banden op een 4 wiel aangedreven auto, zolang je die maar op 2 wielen laat aandrijven is er niets aan de hand, maar als de 4 wielen tegelijk aangedreven worden kunnen verschillende banden (en dan vooral het verschil in de omtrek van de banden) voor vroegtijdige slijtage zorgen in de aandrijving. Wat je dan bespaart door de bijna versleten banden helemaal op te rijden zal je in veelvoud moeten achterlaten in de garage als er daardoor iets kapot gaat in de aandrijving.

                          Dat is toch wat ik er over heb gehoord, ik ben geen 4x4 expert, maar verschillende banden voor en achter, of op één as versleten banden en de andere as nieuwe banden kunnen voor heel dure reparaties zorgen.
                          Niet elk 4x4 systeem is hetzelfde, sommige systemen zullen daar misschien geen probleem mee hebben.
                          Wat je zegt klopt volledig Bart, op mijn Subaru continue AWD heb ik nu banden liggen met 44.000 Km die half weg zijn, en om de 15.000km gewisseld worden, deze zijn nu iets meer dan half weg versleten, als ik er nu een kapot rij worden dat
                          4 nieuwe, voor een paar banden rij ik liever mijn visco niet warm.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Wat je zegt klopt volledig Bart, op mijn Subaru continue AWD heb ik nu banden liggen met 44.000 Km die half weg zijn, en om de 15.000km gewisseld worden, deze zijn nu iets meer dan half weg versleten, als ik er nu een kapot rij worden dat 4 nieuwe, voor een paar banden rij ik liever mijn visco niet warm.
                            Zit er dan nog zoveel verschil in slijtage tussen voor en achter dat je moet wisselen?
                            Bij een continu 4X4 zou je dat anders niet zo verwachten.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Zit er dan nog zoveel verschil in slijtage tussen voor en achter dat je moet wisselen?
                              Bij een continu 4X4 zou je dat anders niet zo verwachten.
                              Niet echt Freddy, maar ik opteer zelf voor deze wissel, sturende wielen verslijten hoe dan ook wat anders dan
                              achter, zo slijten ze perfect gelijk,

                              Comment


                              • Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Niet echt Freddy, maar ik opteer zelf voor deze wissel, sturende wielen verslijten hoe dan ook wat anders dan achter, zo slijten ze perfect gelijk,
                                Vroeger werd dat altijd aangeraden, ook zonder 4X4, maar tegenwoordig zijn ze daar niet veel voorstander van ... het verschil in manier van slijten zou dan voor andere zaken minder goed zijn.
                                Soit, vroeger (lang verleden) ook altijd gedaan hoor zonder weten van enige problemen.
                                Tussen voor en achter (4X4) zie ik tot nu toe weinig verschil tussen voor en achter ... maar zal ook wel veel beïnvloed worden door het soort wegen dat men meeste doet (veel of weinig bochten).
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X