Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Canon EOS 5D topic!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het nieuwe Canon EOS 5D topic!

Vrijdag ben ik eindelijk mijn EF 24-70 f/2.8L gaan halen.
    Zaterdag heb ik hem geprobeerd op de Superprestige cross in Diegem.
    Was mijn eerste keer op de cross.
    Een paar fotokes zie je hier.
    Groeten,
    -Wim-
    Canon 5D + BG-E4 + E1 + 12-24 mm f/4,5-5,6 + 24-70mm f/2.8L + 70-200mm f/2.8L IS + 2x II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door -Wim-
      Een paar fotokes zie je hier.
      Bedankt voor deze voorbeelden Wim! Zalig toch, die iso1600

Comment

Ik heb een aantal testfotos gemaakt om aan te tonen dat de Canon 5D beduidend beter is dan de Canon 20D...

De test is mislukt.

Naast het verschil in pixels en dof is er geen belangrijk verschil tussen de Canon 5D en de Canon 20D.
        Het is onmogelijk om het verschil te bepalen in scherpte en ruis tussen de Canon 5D en de Canon 20D omdat het onmogelijk is om een identieke scherpteinstelling te bepalen.
        Het uitzicht van de ruis bij de Canon 5D is wel veel beter.

Ik geef toch even deze twee fotos die het kleurverschil tonen tussen de jpg met kleurinstelling faithful en de raw conversie met CaptureOne. Het verschil is minimaal.

Fotos zijn ISO1600.

Canon 5D jpg faithful:

Canon 5D raw CaptureOneLE. Een kurve is nodig om ongeveer dezelfde helderheid te verkrijgen.

Comment

Interessant.
          Want de 20D geeft toch ook al mooie ruisarme beelden.
          Kunnen we die ook ergens zien op werkelijke grootte ?

Jan, kan je ook iets zeggen over de AI Servo ?

Was niet veel soeps op mijn 10D, werkt perfect met de MKII, maar hoe situeert de 5D zich ? ( daartussen ? )
          Last edited by Alfa Centauri; 27 december 2005, 12:00.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mar©
            AI Servo is onmisbaar als je snel bewegende voorwerpen scherp op de foto wil. De foto's van de Superprestige cross (zie hierboven) zijn allemaal gemaakt op AI Servo.

Groetjes,

-Wim-
            Canon 5D + BG-E4 + E1 + 12-24 mm f/4,5-5,6 + 24-70mm f/2.8L + 70-200mm f/2.8L IS + 2x II

Comment

Interessant.
              Want de 20D geeft toch ook al mooie ruisarme beelden.
              Kunnen we die ook ergens zien op werkelijke grootte ?
              De bedoeling van deze test was om aan te tonen dat voor een gelijk f getal de fotos van de Canon 5D scherper zijn dan de fotos van de Canon 20D. Vooral bij lagere en hogere f getallen zou de Canon 5D een theoretisch voordeel moeten hebben.

Maar omdat het onmogelijk is om de scherpte van de fotos gelijk te krijgen is het ook onmogelijk om te bepalen of de Canon 5D wel of niet beter is dan de Canon 20D.
              Op de Canon 5D gebruik ik de faithful kleurinstelling met verscherping 4.
              Op de Canon 20D gebruik ik de parameter 1 instelling, wat sterkere kleuren oplevert dan bij de Canon 5D.

1 ding is heel zeker: De Canon 5D doet het uitstekend en de Canon 20D ook.
              Ik zal later enkele Canon 5D + 20D 100% voorbeelden toevoegen.

Was niet veel soeps op mijn 10D, werkt perfect met de MKII, maar hoe situeert de 5D zich ? ( daartussen ? )
              AI servo gebruik ik niet. Maar op dpreview verklaren 1DII gebruikers dat het center AF punt samen met de 6 onzichtbare AF punten wel goede resultaten oplevert.

Jan.

Comment

Misschien eens RAW proberen dan kan je ze waarschijnlijk wel gelijkaardig krijgen.

Ik vond die 5D foto's wel leuk maar bepaalde mensen zien dit zo te zien niet graag op dpreview

Comment

Bedankt Jan, Wim & Kevlar !

Comment

ik zou me over de beeldkwaliteit niet al te veel zorgen meer maken.

Heb op een week tijd zowel de 5D, mkII, 20D als 300D getest. Resultaat ... die doen allemaal hun werk. Als je op 100% gaat kijken zie je nog wel wat verschil, maar voor de rest ... bitter weinig (op de ruis van de 300D na)

Beeldkwaliteit wordt hedentendage imho minder bepaald door de sensor, maar meer door de lenzen.

Over body's gaat het dus meer om de features. Servo, gewicht, instellingen, robuustheid, ... zo van die dingen.
                    --
                    Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Perrush
                      ik zou me over de beeldkwaliteit niet al te veel zorgen meer maken.

Heb op een week tijd zowel de 5D, mkII, 20D als 300D getest. Resultaat ... die doen allemaal hun werk. Als je op 100% gaat kijken zie je nog wel wat verschil, maar voor de rest ... bitter weinig (op de ruis van de 300D na)

Beeldkwaliteit wordt hedentendage imho minder bepaald door de sensor, maar meer door de lenzen.

Over body's gaat het dus meer om de features. Servo, gewicht, instellingen, robuustheid, ... zo van die dingen.
                      5D is qua beeldkwaliteit echt wel een stap boven de 1DmkII. Niet op pixelniveau, want daar is de beeldkwaliteit vergelijkbaar, maar er zijn natuurlijk wel een heleboel extra van die ettertjes.
                      MOrgen wordt mijn 5D + grip geleverd

sugar
                      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Dit is het middendeel van de Canon 5D jpg foto en de Canon 20D jpg foto. Bedoeling is enkel om het uitzicht van de ruis te kunnen vergelijken.

Het is opvallend hoeveel donkerder de Canon 5D foto is in vergelijking met de Canon 20D foto en dit bij gelijk f getal en gelijke ISO waarde en gelijke sluitertijd.
                        Met andere woorden: ISO 1600 is niet noodzakelijk gelijk aan ISO 1600.

EDIT: RAW geconverteerde fotos toegevoegd:

20D jpg

5D jpg

20D DPP

5D DPP brightness +0.33 en scharpness +3.

20D CaptureOneLE

5D CaptureOneLE
                        Last edited by Jan_10D; 28 december 2005, 10:12. Reden: Update RAW

Comment

Off topic: Nog een heel trage Chinese link.

Jan.

Comment

Amai jongens, no offence ( ik zou ook wel een 5D willen ), maar dit ontaardt toch wel een beetje in pixelpeeping....

@ suikertje:verklaar je nader: welke zijn dan die betere features op de 5D ???

( Als ik 1/2 trouwboek kan overtuigen, staat het UPS-manneke hier binnenkort ook )

Comment

Amai jongens, no offence ( ik zou ook wel een 5D willen ), maar dit ontaardt toch wel een beetje in pixelpeeping....

@ suikertje:verklaar je nader: welke zijn dan die betere features op de 5D ???

( Als ik 1/2 trouwboek kan overtuigen, staat het UPS-manneke hier binnenkort ook )
                              Mijn redenen om een 5D te kopen

1) de viewfinder. nog niet echt je dat (in vergelijking met een goede SLR) maar toch niet slecht. Ik ga me waarschijnlijk nog een splitscreen focusscherm kopen (britescreen)

2) FF betekent één lens minder (16-35) want met de 24-105 ga ik breder als met de 16-35 op de 20D.
                              De 24-105 is nu één goede allroundlens, de 70-200 is nu terug een goede allround lens om mensen te fotograferen, op een 1,6 is ze gewoon te lang. De 35L is nu een tikje breedhoek, als ik voor pure beeldkwaliteit ga neem ik de 35L en de 85L mee

3) 12.8 MP van dezelfde kwaliteit als die van de 1DmkII, dat is 50% meer en dus 25% hogere dpi waarde voor zelfde foto.
                              Je kan 40 *25 cm afdrukken op 300 dpi...

4) compact (niet zo zwaar als de 1D reeks)

De rest van de features tov de 20D ga je ook op de nieuwe 20D zien verschijnen die uitkomt over pakweg twee maanden (groter LCD, picture styles, custom function, betere AF

Ik zie maar één minpunt aan deze camera : niet waterbestendig. Een electronisch apparaat van deze prijs zou dat eigenlijk moeten zijn. Maar verder is alles OK voor mij. 3fps is genoeg.

Merk op dat de punten in volgorde van belang staan voor mij, dus beeldkwaliteit was niet de belangrijkste reden om deze camera te kopen

sugar
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Ik heb test afdrukken gemaakt op 1 meter en ISO 1600 met een aanvaardbaar (lees perfect) resultaat. Bij deze afdrukgrootte is elke pixel belangrijk.

Belangrijkste argument om een Canon 5D te kopen:

De 135L en de 70-200L IS krijgen een bruikbaar (zoom)bereik.

In combinatie met de kleine dof leveren beide lenzen ongelooflijk goede resultaten af.

Maar of het verschil met de Canon 1DII groot genoeg is is dan weer een andere vraag.

Jan.

Comment

Working...
                                X