Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Canon EOS 5D topic!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het nieuwe Canon EOS 5D topic!

Oorspronkelijk geplaatst door peterke
    Leg me dat eens uit Jan... Hoeveel moeilijker is het volgens jou om goede resultaten te halen met een FF-camera tegenover een APS? We zijn hier per slot van rekening toch niet aan het praten over point-and-shoot camera's (& fotografen).
    Ik dacht nu net wel aan de P&S fotografen die denken dat er met een 3000 euro camera onmiddelijk betere resultaten mogelijk zijn.

Anderzijds heb je me wel overtuigd van de zin van die 5D, toen je verwees naar de 135mm L f2.0, die pas op FF volledig tot z'n recht komt. Ik heb die lens nu een tijdje te leen en ben razend enthousiast. Enige kritiek: met m'n 1.3x crop is ie een ietsepietsie te lang. Op een FF zou het m'n absolute favoriet worden.
    Idem, Ik ken geen lens die betaalbaar is en die kwalitatief in de buurt komt van de 135L. Enige alternatieven zijn de EF 85 1,2L, de EF 200L 1,8 en de EF 300L IS f2,8.

Wat de groothoek betreft, ben ik nog niet overtuigd, maar voor de "normalisatie" van het gamma standaard- en milde tele's is zo'n wellicht 5D een zegen.
    Ik wacht op de eerste resultaten van de EF 16-35L.

Jan.

Comment

Heb vandaag de EOS 5D vastgehad.
      (had wel geen CF-kaartje bij dus geen test op beeldkwaliteit)

Nou,
      gevleid hoor! Voelt goed en stevig aan. Zoeker is goed (maareuh... vind de D2X nog steeds beter! .) En zo voor de rest geen echte opmerkingen. Als ge ne Pentax ondertussen gewoon zijt, dan is het wel wennen wat ergonomie betreft en (vooral!) op en afzetten is wel effe dokteren (Canon zou dat echt eens moeten afleren ), maar zoals gezegd ziet er allemaal heel Canon uit. Dus voor iemand die een 20D heeft, daar in elk geval geen problemen...

Enfin,
      men kan stellen dat Canon (weeral eens) een winner in huis heeft...

(maar blijf toch lekker bij Pentax )
      http://www.digifotofreak.nl

Comment

Heb 2 weken geleden de 5d ook even in m'n handen gehad op de fotobeurs in Bussel. Die nieuwe L lens was er op gemonteerd en het was een plezier om dit toestel in m'n handen te houden (helaas maar voor even)! Denk dat heel wat profs (met een minder groot budget) voor deze camera zullen gaan!

Comment

Ik heb dit oude topic (met dank aan MarcFoto) even opgevist omdat ik graag wil weten wie er nu reeds een Canon 5D heeft.

Wie eveneens belangstelling heeft om Canon 5D ervaringen uit te wisselen kan hier reageren.

Jan_10D.

Comment

Ik heb hem bijna 2 maand. Op http://www.pbase.com/fdt/landschap kan je wat voorbeeldfoto's zien (in combinatie met de 17-40mm).

Ik ben er in elk geval zeer tevreden van.
            Last edited by fdt; 22 december 2005, 23:46.
            mvg,
            fdt

http://www.pbase.com/fdt

Comment

Als je een mooie (en volgens mij redelijk eerlijke) review van de 5D wil lezen ... in CHIP Foto-Video 06/2005 zijn er een aantal pagina's over te vinden.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                Ik heb dit oude topic (met dank aan MarcFoto) even opgevist omdat ik graag wil weten wie er nu reeds een Canon 5D heeft.

Wie eveneens belangstelling heeft om Canon 5D ervaringen uit te wisselen kan hier reageren.

Jan_10D.

Je laat me maar iets weten, ben altijd bereid voor mijn ervaringen te delen.

Succes , Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Jan_10D.
                  Ik heb mijn 5D van begin oktober. Ik had de 24-70 f/2.8L er bij besteld maar die kan ik deze namiddag pas gaan afhalen . Bijna drie maand op gewacht dus .
                  Had ondertussen een 24-85 f/3.4-4.5 in bruikleen maar die presteert niet zo goed op de 5D.
                  Ben wel nog een newbie in digitale fotografie maar ik probeer het in RAW en sinds kort met de whibal. Ga nu ook beginnen experimenteren in PS CS2.
                  Wil ook wel ervaringen delen, en nog veel leren natuurlijk.

Groetjes en beste wensen,

-Wim-
                  Canon 5D + BG-E4 + E1 + 12-24 mm f/4,5-5,6 + 24-70mm f/2.8L + 70-200mm f/2.8L IS + 2x II

Comment

Bedankt voor de reakties tot nu toe.

Nieuwe Canon 5D'ers zijn altijd welkom.

Ik zal later mijn persoonlijke bevindingen meedelen.

Jan.

Comment

Ik zal snel een nieuwe 5D-er worden. Ik heb de camera in mijn pollen gehad en nu hebbe hebbe hebbe

Eindelijk een zoeker die die naam waard is (het is wel nog niet te vergelijken met mijn goede oude Fuji ST601 (die heeft 1,0 x vergrotingsfactor) maar het is niet slecht .

Volgende week hoop ik hem in mijn bezit te hebben.

sugar
                      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                        Ik zal snel een nieuwe 5D-er worden. Ik heb de camera in mijn pollen gehad en nu hebbe hebbe hebbe

Eindelijk een zoeker die die naam waard is (het is wel nog niet te vergelijken met mijn goede oude Fuji ST601 (die heeft 1,0 x vergrotingsfactor) maar het is niet slecht .

Volgende week hoop ik hem in mijn bezit te hebben.

sugar
                        Sugar, welkom bij 5D.

Er zal geen week nodig zijn om te merken dat de overstap van Canon 20D naar 5D zeker de moeite waard is.
                        En dan gaat het enkel om het verschil in beeldkwaliteit tussen de Canon 20D en de Canon 5D.

Jan.

Comment

Sugar, welkom bij 5D.

Er zal geen week nodig zijn om te merken dat de overstap van Canon 20D naar 5D zeker de moeite waard is.
                          En dan gaat het enkel om het verschil in beeldkwaliteit tussen de Canon 20D en de Canon 5D.

Jan.
                          Leuke was een thread op dpr 5D vs 1DmkII. Je ziet een heleboel mensen switchen van 1DmkII naar 5D, omdat de beeldkwaliteit echt zo veel beter is.

sugar
                          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                            Leuke was een thread op dpr 5D vs 1DmkII. Je ziet een heleboel mensen switchen van 1DmkII naar 5D, omdat de beeldkwaliteit echt zo veel beter is.

sugar
                            Ik weet niet of de beeldkwaliteit zo veel beter is... maar de extra pixels tegenover de Canon 1DII en de Canon 20D maken echt wel het verschil.
                            Bovendien levert de faithful instelling heel goede kleuren af, heel dicht bij het resultaat met C1 maar toch nog iets te rood naar mijn smaak.

De faithful kleuren komen heel dicht in de buurt van wat de Fuji S3 aflevert maar ik denk wel dat voor kleuren (en heel zeker voor dynamisch bereik) de Fuji S3 toch nog het voordeel heeft.
                            Ik heb zelf geen Fuji S3 maar kon de Canon 5D wel even testen naast de Fuji S3.

Wat ik ook heb vastgesteld is dat met (L) zoom lenzen op de Canon 5D de fotos even scherp kunnen zijn als met vergelijkbare vaste lenzen op de Canon 20D.
                            In theorie is deze vaststelling te verklaren door de grotere pixels van de Canon 5D of doordat de Canon 5D een zwakker AA filter heeft of zelfs door meer verscherping in de C1 raw converter maar ik heb dit nog niet kunnen aantonen met een vergelijkende test.

Jan.
                            Last edited by Jan_10D; 24 december 2005, 11:26.

Comment

willen jullie eens ophouden ik heb zo al goesting genoeg

Comment

Dit is een heel heel trage link naar een chinese site met enkele mooie 5D fotos:

Ik kan bevestigen dat deze fotos weergeven wat er met de Canon 5D mogelijk is.

Omdat dit forumonderdeel over Camera's gaat en niet over fotografie vind ik het noodzakelijk om dergelijke links hier te blijven vermelden.

Edit: Mijn Chinees en Japans is ontoereikend maar door de exif data en ook via het uitzicht van de fotos veronderstel ik dat op de Canon 5D de EF 135L gebruikt is. Voor portretfotografie is dit een niet te overtreffen combinatie.
                                Edit2: Canon 5D使用了EF135mm/F2镜头,Nikon D200使用了AF85mm/F1.4

Jan.
                                Last edited by Jan_10D; 25 december 2005, 22:05.

Comment

Working...
                                X