Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Canon EOS 5D topic!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het Canon EOS 5D topic!

Oorspronkelijk geplaatst door Karreaux Bekijk bericht
    Ik denk dan vooral aan bv concerten en optredens....
    Ik denk dat de artiesten wel voldoende gaan belicht zijn.
    Vaak heb je locaal gewoon té veel licht (gerichte spots).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
      Ik denk dat de artiesten wel voldoende gaan belicht zijn.
      Vaak heb je locaal gewoon té veel licht (gerichte spots).
      Ik weet hoe het er aan toe gaat, wees gerust

Dus als iemand zijn ervaringen in die situatie kan uitleggen, thx

Comment

Ik vrees dat een AF assist light niet gemaakt is om tot op het podium te geraken.

Comment

Moeilijk focussen in donkere situaties??

Hoe zit dit ten opzicht van een 30D en 350D, gelijk, slechter, of toch beter?? Ik denk dan vooral aan bv concerten en optredens....
          Opnieuw zelfde antwoord: Focus assist met de flits.
          30D is gelijk aan 5D. 350D is minder goed dan 30D en 5D.

Nog even opmerken dat ik vind dat dit een ongelooflijke oplossing van het probleem is.
          Maar om het probeem en dus ook deze oplossing te vermijden fotografeer ik in RAW.

Luckily, the * exposure lock button still works with AEB. So you can set AEB to +-2 EV and exposure compensation to +1 EV, point at a highlight and press *, point the camera anywhere and fire off two shots, then compose and take one shot and - if all is well - that will be the third shot of the bracket with total exposure offset of +3 EV.
          Jan.
          Last edited by Jan_10D; 23 mei 2007, 21:11.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
            De eerste dag dat ik niet meer tevreden ben over mijn 5D omdat ik -3ev of +3 ev compensate nodig heb, stop ik gewoon met fotograferen.

Er is toch nog een zekere kennis nodig om goede fotos te maken.
            Niet alle problemen worden door de techniek voor u opgelost.
            Dus mensen die manueel een foutieve belichting willen bijsturen proberen berusten teveel op de techniek ?

Het is gewoon één van de punten die aantonen dat Canon te ver gaat met de segmentatie, +3 EV/-3 EV of zelfs +5 EV/-5 EV compensatie toevoegen kost niets. Op de 1Ds en de 1D kan dit blijkbaar wel

Dus als iemand zijn ervaringen in die situatie kan uitleggen, thx
            Ik heb de voorbije maanden een tiental concerten gefotografeerd (veelal AB). Ik heb weinig AF problemen ondervonden, maar ik gebruik meestal de 135L of de 85L, die een pak lichtsterker zijn. Als het licht echt niet meezit, focus ik manueel, en dan is de grotere zoeker van de 5D een zegen
            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
              Dus mensen die manueel een foutieve belichting willen bijsturen proberen berusten teveel op de techniek ?
              Ik dacht ook aan het histogram dat geen highlights weergeeft.

Maar ik geef toe dat mijn 5D een groot aantal problemen vertoont waar ik tot vandaag niets vanaf wist en waardoor mijn 5D nu totaal onbruikbaar is geworden. Als ik niet onmiddelijk een 1D koop kan ik nooit meer fotograferen.

Jan.

Comment

Maar ik geef toe dat mijn 5D een groot aantal problemen vertoont waar ik tot vandaag niets vanaf wist
                Bij deze weet je dit dan .
                Het hangt natuurlijk af van welke foto's je neemt.
                Ik heb vb continious AF nog nooit gebruikt. Daar lig ik dus niet wakker van.

Maar hoge lichten is voor mij een belangrijk punt.

Comment

Als de AF hetzelfde is dan in de 30D dan zie ik het probleem niet bij donkere situaties. Ik heb er allezinds nog nooit problemen mee gehad, in zeer uiteenlopende omstandigheden. Een opluchting maw

Een 1.2 heb ik niet, en komt er ook niet, het zal met 1.4, 1.8 en 2.8's moeten gebeuren, nog nooit mee tekort gekomen dus...

Nu nog even doorsparen, en dan eentje zoeken 2dehands

Comment

Dan nog even ter zake.

Veronderstel dat je in jpg fotografeert.
                    Veronderstel dat je punt lichtmeting gebruikt gericht op het meest heldere punt.
                    Veronderstel dat je wel voldoende ev compensatie kan instellen zodat dit meest heldere punt net niet gesatureerd wordt.

Wordt de volledige foto dan niet veel en veel te donker ?
                    Tenzij je een Fuji S3 of S5 hebt ?

Veronderstel dat je wel een DSLR hebt met een erg groot dynamish bereik.

Hoe wordt dat dynamisch bereik dan omgevormd naar het erg beperkte dynamisch bereik van het medium (papier of beeldscherm) waarop het eindresultaat wordt getoond ?

Jan.
                    Last edited by Jan_10D; 23 mei 2007, 23:08.

Comment

Als de AF hetzelfde is dan in de 30D dan zie ik het probleem niet bij donkere situaties.
                      De 5D is bijna gelijk aan de 30D.
                      Groter en trager.
                      Grotere zoeker en grotere sensor.

Als de 30D geen professionele Canon is, dan is de 5D dat ook niet.

Jan.

Comment

Je mag een 30D noemen als je wil, ik kijk alleen naar de kwaliteit mijn prints. Al de rest kan mij gestolen worden En op dit moment is de 5D voor mij de geschikte keuze dus...

Je verkoopt je 5D zeer toevallig niet ?

Comment

Ik begrijp dat je het een belangrijk punt vindt. Iedereen probeert uitbranding te vermijden maar hoge lichten willen vermijden dat heeft zijn grenzen he. Er is nog steeds zoiets als een beperkte DR he.

Ik heb mij hier in deze thread al eens vragen gesteld over de hoge lichten "fixatie" van sommigen hier.

Sugar heeft hier ondertussen ook al gezegd dat zijn hoge lichten probleem in spot een technisch probleem was zoals ik toen ook al zei. Want spot op de hoge lichten en deze gaan niet uitgebrand zijn. Dat is de logica zelf.

-2 ev +2 ev. Dat is of geen detail in de hoge lichten of geen meer in de schaduwen. Heb je dan echt meer nodig? En hoe vaak? Die enkele uitzonderingen dat je meer nodig hebt is M mode of spot gebruiken dan eigenlijk niet gewoon eenvoudiger laat staan evengoed en even gemakkelijk? Ik hoop maar dat daar nooit een feature strijd over losbarst beeld je in mijn camera kan +- 10EV wow hoe goed is dat

Als voor die links naar die man met zijn exposure "problemen". Hmm wat een zever zeg. Nog zo iemand die blijkbaar liever een slechte foto heeft zonder uitgebrande delen dan een goede foto met. In al de voorbeelden die hij geeft ga je zonder 1 uitgebrand deeltje in de foto gewoon een te donkere lelijke foto overhouden. Waar is dat dan goed voor. Er is er 1 waar ik hem nog begrijp maar als je de uitbranding volledig zou voorkomen bekom je nog een veel slechter resultaat vermits je onderwerp helemaal zwart zou worden. Die metering aanpassen naar jouw smaak dat is nu toch eigenlijk fotograferen zeker. En met +-2ev zou iedereen voor die foto een bevredigend resultaat moeten kunnen bereiken.

Comment

Is dit goed belicht, aub? (650kb)

scherpte:...ok?
                            IQ: ..........ok?
                            kle!ren:.....ok?

20D'ke + EFs10-22 lensken

zou ik een 30D kopen??

Grant

*edit*
                            ai het is hier 5D...sorry
                            Last edited by grantwazoo; 24 mei 2007, 00:02.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grantwazoo Bekijk bericht
                              Is dit goed belicht, aub? (650kb)

scherpte:...ok?
                              IQ: ..........ok?
                              kle!ren:.....ok?
                              Goed belicht jouw keuze he. Ofwel donkere schaduwen of uitgebrande hoge lichten. Dit krijg je toch nooit helemaal binnen je histogram.

Persoonlijk zou ik er heel wat aan veranderen maar ook dat is smaak zekers.

Comment

Veronderstel dat je in jpg fotografeert.
                                Doe ik nooit.

Wordt de volledige foto dan niet veel en veel te donker ?
                                Tenzij je een Fuji S3 of S5 hebt ?
                                Dat zou ik inderdaad moeten testen on the field.
                                Je kan in RAW de belichting aanpassen, de three quarter tones oplichten,...
                                Hier speelt de ruis een belangrijke rol en de manier waarop je in RAW aanpassingen kan doen. Ook de manier waarop de data geencodeerd is (vb de bitdiepte, compressie, curves die worden toegepast ( CCD & CMOS zijn lineair) ).

Hoe wordt dat dynamisch bereik dan omgevormd naar het erg beperkte dynamisch bereik van het medium (papier of beeldscherm) waarop het eindresultaat wordt getoond ?
                                Da's geen punt, daar zijn technieken voor.
                                Maar wat er niet is, kan je niet meer verwerken.
                                Last edited by PSG; 24 mei 2007, 00:56.

Comment

Working...
                                X