Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Canon EOS 5D topic!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het nieuwe Canon EOS 5D topic!

Dát zou voor mij alleen al een reden zijn om de 5D te verkiezen boven de andere professionele Canon-DSLR's.
    Voor mij was dat niet de belangrijkste reden (want dat was wegens groothoek de fullframe sensor), maar wel nummer twee.

Toen mijn 10D wat sluiterproblemen gaf, ben ik gaan kijken naar de 1D2 en 1Ds2. De 1Ds2 was de duidelijke winnaar, gezien de ff-sensor. De kostprijs vond ik (wegens professionele aanschaf) nog niet het grootste probleem, het weegt wat mij betreft niet op tegen de grootte/gewicht.

Even daarna werden de geruchten dat die nieuwe canon idd fullframe zou zijn bevestigd en géén ingebouwde grip zou hebben, dus heb ik die toen direct besteld
    (en de 10D laten repareren - die zit nu in de fototas van Jacki )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MacGyver
      Ik denk dat er weer een probleem is met de grip zoals vroger met de 20D grip (ik ben aan mijn derde 20D grip)
      Ik kan een 300tal foto's nemen met een batterij in de grip voor dat het lege baterij knippert op het sherm.
      Dan zet ik die lege batterij in de body zelf, en krijg ik weer volle batterij op het sherm en kan ik nog een 300tal foto's nemen...

Vraag: heeft iemand een serieel nummer op zijn grip want ik ben nog aan het zoeken.

Yves.
      Geen antwoord...
      Niemand met zelfde ervaring ?
      Ben ik alleen met een defekte grip zonder serieel nummer ?

Comment

Mijn 5D grip heeft ook geen serienummer maar hij werkt perfect, zowel met 1 als met 2 batterijen.

-Wim-
        Canon 5D + BG-E4 + E1 + 12-24 mm f/4,5-5,6 + 24-70mm f/2.8L + 70-200mm f/2.8L IS + 2x II

Comment

vraagje ivm de 5d

presteert hij echt naar prijs en mag hij zich terecht een goeie FF noemen

heeft iemand goede en slechte ervaringen over de body inmiddels?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Atmozphere
            vraagje ivm de 5d

presteert hij echt naar prijs en mag hij zich terecht een goeie FF noemen

heeft iemand goede en slechte ervaringen over de body inmiddels?
            Wat mij betreft is alles echt uitstekend op deze body, op één ding na... de metering. Die vind ik eigenlijk zwakjes...

De kwaliteit van de foto's is echt héééél goed. De zoeker is super (ivm 20D). AF is OK,...

sugar
            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
              Wat mij betreft is alles echt uitstekend op deze body, op één ding na... de metering. Die vind ik eigenlijk zwakjes...

De kwaliteit van de foto's is echt héééél goed. De zoeker is super (ivm 20D). AF is OK,...

sugar
              Is uw batterijprobleem ondertussen al opgelost?
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

ik heb 'm al eens vastgehad bij mijn oude dealer overtijd (maar daar koop ik toch niks meer..) zag er goed uit , testen heb ik niet echt kunne doen,

is hij echt aan te raden voor interieurgebruik/portret/modelfotografie?

een 1ds vind ik wat erover (had ik nu nog geen 1d mk2 dan...) om alleen in te zetten voor deze gebieden...

wat bedoel je met de metering ? dacht dat hij juist heel goed en correct metingen deed?

verder zou ik graag wat weten ivm beeldkwaliteit met L lenzen tov de 1d reeks, ruis, af snelheid (voor mij toch ergens belangrijk omdat er ook regelmatig donkere interieur shoots zijn en ik niet altijd met mf werk (alleen op statief wanneer dat mogelijk is...)

Comment

is hij echt aan te raden voor interieurgebruik/portret/modelfotografie?
                  Heel zeker. Met lenzen van goede kwaliteit zoals de 50 1,4 of de 85 1,8.

wat bedoel je met de metering ? dacht dat hij juist heel goed en correct metingen deed?
                  De lichtmeting van Canon werkt nog steeds volgens een methode van de vorige eeuw. Ik stel mezelf de vraag of het meetprincipe van Nikon wel of niet betere resultaten oplevert. Een vergelijkende test tussen Canon 5D en Nikon D200 zou dit aantonen.

verder zou ik graag wat weten ivm beeldkwaliteit met L lenzen tov de 1d reeks, ruis, af snelheid (voor mij toch ergens belangrijk omdat er ook regelmatig donkere interieur shoots zijn en ik niet altijd met mf werk (alleen op statief wanneer dat mogelijk is...)
                  Beeld kwaliteit is identiek of beter.Ruis is gelijk of lager.
                  1DsII heeft nog steeds meer detail maar is dan ook iets duurder.
                  Voor deze toepassing is autofocus perfect.

Jan.

Comment

koop zo wie zo alleen goeie kwalitatieve lenzen, heb binnekort(heel snel zelfs miss) een hoop budget vrij om te investeren, een 2de body zou ik zeker willen,voor reportages ed maar ook om hem in te zetten voor bovenvermeld werk.

zou hij nog fel gaan zakken in prijs, zie er nu staan aan 2750 enz ma da moet toch vele goedkoper kunne niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                      Is uw batterijprobleem ondertussen al opgelost?
                      Ik gebruik de grip wat minder...kan het dus niet direct beoordelen. Ik heb nu ook 6 batterijen, dus heb ik dat niet direct opgevolgd

sugar

Comment

zou hij nog fel gaan zakken in prijs, zie er nu staan aan 2750 enz ma da moet toch vele goedkoper kunne niet?
                        Is enkel afhankelijk van hoelang je kan wachten.
                        Elke DSLR daalt continu in prijs. Meestal wordt een model na 1 of 1,5 of 2 jaar vervangen en dit heeft vaak een gunstige invloed op de prijs van het oude model.

Ik heb alle voor en nadelen van de Canon 5D even samengevat:

Voordelen:

- Afmetingen. Canon 5D is grootste en zwaarste wat een DSLR mag zijn.
                        - Hoge ISO. Alhoewel nog steeds niet echt indrukwekkend is er vandaag nog geen goedkoper alternatief.
                        - Erg veel detail.zonder beeldfouten. Wordt enkel overtroffen door 1DsII.
                        - Heel goede resultaten. Fotos hebben goede kleuren en 3D effect.
                        - LCD echt bruikbaar. Scherpte van resultaat kan op LCD beoordeeld worden.
                        - Zoeker is het minimum dat vereist is. De grootte zoeker ligt ongeveer tussen 20D en goede oude analoge cameras van 20 jaar terug.
                        - Kleinere DOF bij ideaal f getal. De lens kan bij een hoger f getal gebruikt worden waardoor de scherpte van de foto beter is.
                        - Sluitergeluid is heel aangenaam en niet storend. 10D blijft onovertroffen.
                        - Veel goedkoper dan 1DsII met vergelijkbaar resultaat.
                        - Autofocus beter dan van Canon 20D. Focust bij heel weinig licht. Zelf nog geen enkel probleem opgemerkt.
                        (gebruik standaard centraal focus punt)
                        - Edit: het allerbelangrijkste niet vergeten. De Canon 5D is vooral een heel aangenaam toestel tijdens het fotograferen.

Nadelen:

- Erg duur.
                        - Veel te duur in vergelijking met Canon 20D.
                        - Principe van lichtmeting is verouderd. Grootste gebrek van alle Canon DSLR.
                        - Stof op de sensor. Bij APS sensoren verzamelt het stof naast de sensor. Bij FF aan de randen van de sensor.
                        - Stof in zoeker. Probleem op diverse fora gemeld. In de praktijk niet echt belangrijk.
                        - Vignetting is heel opvallend bij de laagste f getallen, ook met de duurste L lenzen. Voor sommige fotos heeft vignetting geen belang.
                        Vignetting kan vermeden worden door een hoger f getal te gebruiken.
                        - Beperkte DOF. Gebruikers fouten bij het scherpstellen zijn onmiddelijk zichtbaar en leveren meestal een onbruikbaar resultaat.
                        - Heel hoog batterijverbruik.
                        - Heel grote bestanden. Typisch 12 tot 14 MP in RAW.
                        - Geen ingebouwde flits.
                        - Voordeel van FF is relatief beperkt.

Conclusie:

De kans is er dat de Canon 5D mijn eerste en ook laatste FF DSLR wordt.
                        Enerzijds omdat ik niets meer nodig heb dan de Canon 5D.
                        Anderzijds omdat DSLR met APS sensoren ook voordelen bieden en dit tegen een veel lagere prijs.
                        Voorwaarde is wel dat een alternatieve APS sensor DSLR een even lage ruis heeft als de Canon 5D met evenveel of meer MP en met gelijke of betere beeldkwaliteit.
                        Vandaag bestaat deze APS sensor camera in elk geval nog niet en is er dus ook geen alternatief voor de Canon 5D.

Jan.
                        Last edited by Jan_10D; 30 januari 2006, 21:10.

Comment

[...]Principe van lichtmeting is verouderd. Grootste gebrek van alle Canon DSLR[...]
                          Ben nu wel benieuwd welk probleem je met de lichtmeting hebt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erik Mansvelders
                            Ik heb volgende problemen

* bij twee stops onderbelichten bij matrixmeting nog steeds problemen met highlights.
                            * Bij gebruik van spotmeting op de felst verlichte zone, slaagt de camera er soms nog in om die highlights naar de ***** te krijgen
                            * histogram geeft geen problemen met highlights weer, thuisgekomen wel uitgebrande highlights

Dat Canon op zijn minst +- 5 EV op zijn camera's voorziet, dan zou het mij niet zoveel schelen. Ik heb gisterenavond voortdurend naar M-mode moeten overschakelen...

sugar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erik Mansvelders
                              Ik weet niet of ik een probleem heb met de lichtmeting. Ik vraag me enkel af of in het digitale tijdperk en voor 3000 euro de lichtmeting niet veel en veel beter kan.

De Canon 5D heeft maximaal 35 zones waarin het licht wordt gemeten. In elke zone wordt er een gemiddelde waarde gemeten maar de kans bestaat dat heldere delen van het onderwerp toch overbelicht worden.

Als nu met een kleine CCD (met bijvoorbeeld 1000 kleurpixels ) de belichting zou gemeten worden dan wordt de kans op overbelichte delen waarschijnlijk een stuk kleiner.

Ik weet niet of de lichtmeting van Nikon zoveel beter is dan deze van Canon maar over de Nikon licht meet methode is toch iets meer nagedacht.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                                Ik heb volgende problemen

* bij twee stops onderbelichten bij matrixmeting nog steeds problemen met highlights.
                                * Bij gebruik van spotmeting op de felst verlichte zone, slaagt de camera er soms nog in om die highlights naar de ***** te krijgen
                                * histogram geeft geen problemen met highlights weer, thuisgekomen wel uitgebrande highlights

Dat Canon op zijn minst +- 5 EV op zijn camera's voorziet, dan zou het mij niet zoveel schelen. Ik heb gisterenavond voortdurend naar M-mode moeten overschakelen...

sugar
                                Ik ben eigenlijk ook wel geinteresseerd wat er mis is met de meting maar bovenstaande lijken mij eerder een technisch probleem dan een metingprobleem. Als je dit voor hebt met spot op de felst verlichte zone dan heeft dit niet echt met de meting te maken maar eerder met een defect zou ik zeggen. Of het moet zo fel zijn dat de camera dit hoegenaamd nooit juist kan belichten maar dat zal wel niet zekers.

Comment

Working...
                                X