Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D MII autofocusprobleem ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

Als het niet juist is schiet mij dan niet af , op de 7D staat een regelknopje om oogafwijkingen aan te passen wat handig kan zijn bij manuele focus als het juist staat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
      Als het niet juist is schiet mij dan niet af , op de 7D staat een regelknopje om oogafwijkingen aan te passen wat handig kan zijn bij manuele focus als het juist staat.
      Ja ja, die staat erop. Maar dan kan je nog niet tot op pixelniveau zien zoals de AF dat bijkbaar wel kan. Je ziet een beeld dat ongeveer overeenkomt met een opening van 2.8 dacht ik. Op een 5d2 zet je echter een ernstige lens om een verschil te maken. Je kan wel een speciale lcd laten monteren.
      Last edited by Poza; 18 augustus 2010, 20:51.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
        Je kan wel een speciale lcd laten monteren.
        Waar kun je dat laten doen?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
          wel toevallig staat het ook op een 5DM2

greets
          je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
          www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Waar kun je dat laten doen?
            Wel voor slechtzienden heb je in Live view een tien maal vergroting en er wil iemand samenleggen voor daar nog eens een paar maal bovenop met de Digifinder: http://forum.belgiumdigital.com/f36/...en-324185.html .
            Je hebt echter ook veel grotere displays die bijvoorbeeld: The image will switch to a black and white display and thin purple lines will appear on the area of the image that is in focus. This makes critical focusing much easier - especially when you are on the move.
            Ze bedoelen, als je filmt.
            http://blog.vincentlaforet.com/2009/...-lcd-monitors/ geeft wat meer uitleg.
            Het scherm dat ik in gedachte had vind ik echter zo onmiddellijk niet terug, sorry hiervoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
              wel toevallig staat het ook op een 5DM2

greets
              Volgens mij op alle toestellen van canon....zelfs mijn oude 10D had die optie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door awacs457 Bekijk bericht
                Ik stel scherp met enkel het middenste focus veld ,altijd op het aangezicht en herkadreer dan met focus gelocked (knop half ingedrukt) alvorens af te drukken.
                Vraag me nu denk ik terecht af of mijn camera op mijn lenzen dient afgesteld worden of dat ik zelf ergens in de fout ga bij het herkadreren.
                Fotografeer dan ook nog eens dikwijls vanuit laag standpunt...
                Ben benieuwd of er iemand idee heeft waar de fout kan liggen
                .
                Het heeft me met mijn 5DmkII ook heel wat tijd gekost aleer ik min of meer consistent echt scherpe foto's kon maken. Ik was eigenlijk gewoon om het center AF punt te gebruiken en dan te herkadreren. Maar dat was niet precies genoeg meer.

Zoals ik daarnet in een ander topic schreef:

Oorspronkelijk geplaatst door joxyD Bekijk bericht
                ...
                Nu zet ik C.Fn III-3 op 1 waardoor ik rechtstreeks met de mini joystick achteraan (the multi-controller) het AF punt kan selecteren, rechtstreeks op het onderwerp. Dit limiteerd voor een stuk wel de compositie omdat de AF punten imo wat te dicht op elkaar staan. Maar met wat te croppen achteraf is dat makkelijk op te lossen.

Auto AF punt selectie gebruik ik quasi nooit. Ik ben er zelf nog niet uit hoe die Auto AF punt selectie precies werkt. Bij mij selecteert ie meestal gewoon een fout AF punt.
                ...
                Jos
                [ nick gewijzigd - was vroeger joxyD ] Canon stuff.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joxyD Bekijk bericht
                  Het heeft me met mijn 5DmkII ook heel wat tijd gekost aleer ik min of meer consistent echt scherpe foto's kon maken. Ik was eigenlijk gewoon om het center AF punt te gebruiken en dan te herkadreren. Maar dat was niet precies genoeg meer.

Zoals ik daarnet in een ander topic schreef:
                  Jos

En het is nog makkelijker om de AF los te koppelen van de ontspanknop.
                  Ik herkadreer voortdurend, en gebruik alleen het centre AF point.

Dpaul
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door awacs457 Bekijk bericht
                    Hey Jeff,

Had vandaag even wat tijd en heb die benut om even enkele scherptetestjes te doen met de 85mm 1.2 en de 5DII ;
                    Instellingen , op statief , F1,2 1/160sec 100asa ,zelfontspanner op 12sec , flits op camera .
                    -Eerste reeks met behulp van die testkaart die ik afprintte en vanaf ongeveer 45gr fotografeerde op korte afstand (bijna kortste instelafstand)
                    Resultaat : - met autofocus , "spot on"
                    - in alle rust manueel scherpgesteld , heeeeel stuk ernaast ;
                    -Tweede reeks op grotere afstand (ongeveer 4m)met PRITT als focustarget en paar batterijtjes voor en na de pritt ,telkens paar cm verschil
                    Resultaat : -met autofocus volgens mij het achterste batterijtje het scherpst,dus backfocusprobleempje
                    -manueel scherpgesteld , alweer stuk ernaast maar toch is het achterste batterijtje telkens het scherpst,dus weer duidelijk backfocus of zie ik het fout;
                    Hieronder de links naar de testfotos :

Volledigheidshalve nog even bij vermelden dat ik wegens cataractproblemen ooglenzen ingeplant kreeg ; op het kaartje van mijn rechterooglens staat: D: +21,5 ???
                    Misschien dat daar het probleem ligt bij het manueel scherpstellen ??
                    Ja Noël, die +21,5 dat is een serieuze aanpassing hé,
                    ik herhaal, het is moeilijk van op afstand, en per mail iets op te lossen, maar voortgaande op je test, en uit te voeren in alle rust, probeer eens :

Op de testkaart en met de autofocus scherpstellen op de kortste afstand, net zoals je deed bij de eerste opname, je krijgt dan een focus confirmatie in de zoeker (groen bolleke), als je dat hebt, dan ga je met de correctie van de zoeker, tandwieltje de dioptrie correctie instellen tot je de lijn, waarop je de autofocus deed, ook zelf scherp ziet door de zoeker.

Dat zou de afwijking moeten compenseren tussen wat jij ziet en wat de camera ziet, maar onder voorbehoud van die +21,5, ik weet niet of de correctie op de camera, voldoende zal zijn, dat is normaal maar + en - 3 dioptrie, uiteraard boven de correctie van je ingeplante lens hé.

Kom je tot de bevinding dat de correctie niet voldoende is, moet je een oplosing zoeken in een optische correctie van je zoekerbeeld.

MVG, Jeff.C.
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

• Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                      En het is nog makkelijker om de AF los te koppelen van de ontspanknop.
                      Ik herkadreer voortdurend, en gebruik alleen het centre AF point.

Dpaul
                      Ik ook, maar helemaal open verplaats je door te herkaderen toch soms zichtbaar het scherptevlak. Dat vormt namelijk een rechte hoek op de kijkrichting, en is dus geen cirkelomtrek vanwaar je staat.
                      Last edited by Poza; 19 augustus 2010, 20:27.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                        Ja Noël, die +21,5 dat is een serieuze aanpassing hé,
                        ik herhaal, het is moeilijk van op afstand, en per mail iets op te lossen, maar voortgaande op je test, en uit te voeren in alle rust, probeer eens :

Op de testkaart en met de autofocus scherpstellen op de kortste afstand, net zoals je deed bij de eerste opname, je krijgt dan een focus confirmatie in de zoeker (groen bolleke), als je dat hebt, dan ga je met de correctie van de zoeker, tandwieltje de dioptrie correctie instellen tot je de lijn, waarop je de autofocus deed, ook zelf scherp ziet door de zoeker.

Dat zou de afwijking moeten compenseren tussen wat jij ziet en wat de camera ziet, maar onder voorbehoud van die +21,5, ik weet niet of de correctie op de camera, voldoende zal zijn, dat is normaal maar + en - 3 dioptrie, uiteraard boven de correctie van je ingeplante lens hé.

Kom je tot de bevinding dat de correctie niet voldoende is, moet je een oplosing zoeken in een optische correctie van je zoekerbeeld.

MVG, Jeff.C.
                        Thx Jeff voor de toelichting,ik ga zeker nog reeks testen doen hier tenminste toch als de rug terug in orde is , zit rotsvast met verschot in mijne rug..
                        Wat die +21 betreft, ik denk dat ze daar andere eenheden handhaven met die lensimplantaten, wellicht is het +2 of zoiets ...
                        Rare is dat de zoeker me wel scherp leek nadat ik op die korte instelafstand had scherp gesteld.
                        Enkele weken geleden ook nog macros gemaakt met de 5D , de 100mm macro van canon, manueel scherpgesteld en opnames waren volledig naar wens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                          Ik ook, maar helemaal open verplaats je door te herkaderen toch soms zichtbaar het scherptevlak. Dat vormt namelijk een rechte hoek op de kijkrichting, en is dus geen cirkelomtrek vanwaar je staat.
                          Jazeker , maar een beetje fotograaf houdt daar natuurlijk rekening mee
                          En dat is trouwens voor alle manieren van scherpstellen het geval.
                          (Behalve continu, maar daar gaat het niet over)

Dpaul
                          DPaul - A.FIAP
                          D810, nikkors and other stuff

Comment

[Mod-LesC]Quote verwijderd, omdat originele post ook verwijderd is.[/Mod]
                            Elk systeem heeft zijn voor en zijn nadelen. Ik geef toe als ik ooit met nikon digitaal gegaan was en dezelfde problemen had gehad ik ook in het andere kamp terecht gekomen was. Ben ooit begonnen met een pratica tl5, weet je wat ik nu mis
                            een goed instelglas voor het prisma zodat je hier het focus kunt beoordelen. bijvoorbeeld met van die halve maantjes.
                            Last edited by LesC; 11 oktober 2010, 13:02.
                            nikon d700+mb10, flitsers, statief en een leuke glasbak.

Comment

Nog effe een update van mijn persoonlijke bevindingen :

ik heb voor een vriend vrijdag zijn huwelijksreportage afgewerkt ... met mijn 24-105@5dII en de 70-200@1dIV

De receptie was natuurlijk buiten (met zo'n weer, wat wil je), maar ook later op de avond bleven veel gasten buiten staan ... tot zowat 23u30, dan is het echt wel donker buiten hé, enkel wat sfeerverlichting omhanden ... en geen enkel probleem met AF, op geen van beide camera's ongelooflijk hé

Ik heb met iso3200 en iso6400 gewerkt op 2.8 ... en zelfs dan had ik 1/10 als sluitertijd, dus je kan er zeker van zijn dat het donker was ... en toch werkte de AF op beide camera's uitmuntend

Mark
                              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door arnolddezwijger Bekijk bericht
                                weet je wat ik nu mis
                                een goed instelglas voor het prisma zodat je hier het focus kunt beoordelen. bijvoorbeeld met van die halve maantjes.
                                Als ie groen licht geeft is ie scherp. Met die halve maantjes zoals ook de ae1 ze dertig jaar geleden had kom je niet zo ver.

Comment

Working...
                                X