Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D MII autofocusprobleem ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht

Kijk....DAT is de spirit. Met minder kun je ook prachtige foto's maken, mits je bereid ben je camera te leren kennen ipv af te vallen. Maar ja, onkundige snobs zul je altijd houden, mekkerent dan hun toestel of de AF niet deugt

Ik vind jouw foto's werkelijkwaar top. Retegoeie concertfotografie...met 5D
    Eigenlijk..... eerst leren werken met een analoog toestel met rollekes en een fortuin uitgeven aan ontwikkelwerk ... Dan leer je wel alles juist in te stellen (wat er in te stellen valt)... We zijn zo verwend en het toestel moet het nu maar eens gaan doen ........
    grts Peter
    BD1754BE / Body & glass

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
      Eigenlijk..... eerst leren werken met een analoog toestel met rollekes en een fortuin uitgeven aan ontwikkelwerk ... Dan leer je wel alles juist in te stellen (wat er in te stellen valt)... We zijn zo verwend en het toestel moet het nu maar eens gaan doen ........
      Ik hebme even uit deze discussie gehouden maar hier toch even mijn ervaring met de 5DII .....
      In het begin heb ik het toestel meestal gebruikt in studio bij diafragma 8 en ja de meeste opnames zijn wel scherp; merkwaardig genoeg vind je de onscherpe opnames meestal tussen de opnames waar het model verder van de lens af staat ...
      Daarna ben ik begonnen met het toestel ook in te zetten voor buitenopnames waar ik meestal 2.8 of 2.5 gebruik als werkdiafragma voor integraalopnames met mijn 85 1.2
      Stelde in het begin al vast dat er toch wel wat onscherpe exemplaren tussen zaten maar verder geen acht op geslagen;
      Toeval wilde dat ik rond die tijd ook het nieuwe 100mm macro objectief met stabilisatie kocht van canon en er eens een buitenshoot met model mee deed.
      Resultaat was weer de integraalopnames op diafragma 2.8 en een instelafstand van ongeveer 7m in menig geval onscherp.
      Met al deze gegevens in het achterhoofd besloot ik vorige week eens de manuele scherpstelling te proberen nadat ik er thuis al wat mee had geoefend om "de feeling" terug te krijgen.
      Heb dus buiten op die manier een 50 tal opnames geschoten bij diafragma 2.8 met de 85mm , telkens autofocus confirmatie licht aan gehad en korte sluitertijd gebruikt.
      Resultaat was een ganse reeks onscherpe opnames, de ene al erger dan de andere ;
      De rest van de shoot terug in autofocus geschoten en hier zoals gewoonlijk weer de portretten scherp bij diafragma 4 maar de integraalopnames bij 2.8 uit de scherpte op enkele toevalstreffers na.
      Ik stel scherp met enkel het middenste focus veld ,altijd op het aangezicht en herkadreer dan met focus gelocked (knop half ingedrukt) alvorens af te drukken.
      Vraag me nu denk ik terecht af of mijn camera op mijn lenzen dient afgesteld worden of dat ik zelf ergens in de fout ga bij het herkadreren.
      Fotografeer dan ook nog eens dikwijls vanuit laag standpunt...
      Ben benieuwd of er iemand idee heeft waar de fout kan liggen
      .

Comment

Hetzelfde hier! Ik kom ook een beetje laat uit de schuilhut!

Even vlug kennismaken. Begonnen met fotografie in 1975 (Canon-gebruiker) en momenteel digitaal bezig met 4 toestellen (350d-30d-50d-5dMKII).

Vooreerst eens melden dat je zou verwachten dat als iemand een toestel koopt men eerst voldoende "shopt" - waarvoor moet het hoofdzakelijk dienen en hoeveel mag het kosten.
        De snelheid van autofocus wordt, los van de lichtomstandigheden, bepaald door zowel toestel als de gebruikte lens. Er zijn de -alom gekende- trage en snellere lenzen en toestellen.

Zo is het algemeen geweten (via diverse forums en reviews) dat de 5d(MKII in het bijzonder) trager werkt dan zelfs een 350d.
        Bij sportfotografie zal ik eerder de 50d gebruken dan de 5d. Het verschil is gewoon VEEL te groot.
        Dé actie-toestellen bij uitstek zijn de 1d-varianten.
        Neen, de 5d(MKII) is een puur portret/stilleven-toestel.
        De 5dMKII is een geweldig toestel met bijzonder veel detail maar veeleisend op het technisch gebied.

Voor de lenzen is het geweten dat grote zoomlenzen, macrolenzen en (raar maar waar) de F/1,2 lenzen trager zijn dan -wel sta me toe om te veralgemenen- de rest.

Ik moet wat bijtreden bij de portretten op afstand waarbij je het gevoel hebt (ik wil zelf niet spreken van onscherpte) dat het onderwerp minder scherp is.
        Ik beschouw mezelf ook als een "pixelpeeper" zodat ik iedere foto tot soms het absurde analyseer. Het "effect" wil ik deels verklaren op de verzadiging van pixels. Ik vrees dat we té veeleisend aan het worden zijn en dat er ook - pixelmatig dan - beperkingen zijn aan een toestel zoals de 5d. Uiteindelijk hebben we hier allemaal gekozen voor het compromis van KLEINBEELD - weet je nog wel.

Wat de batterij betreft heb ik geen klagen. Soms doe ik wel eens een trouwreportage en dan kom je al gauw tot een 1500 foto's. Dat haal ik moeteloos met de batterijpack (en een set extra Canon-batterijen). Nog nooit in de knoei gezeten op dat vlak. Tevens draagt de batterijpack ertoe bij dat het toestel beter in de hand ligt en dat de portret-modus (de vertikale stand) vlotter werkt door de extra toetsen op het pack.

Voor concertfotografie zou ik de 50d verkiezen maar onlangs was ik gevraagd voor toneelfoto's (waar geen flits mocht gebruikt worden) en toen heb ik resoluut voor de 5d gekozen - met veel succes trouwens.

Zo Peter, ik hoop dat je daar nog wat aan hebt na die tumult van commentaren.

Veel succes gewenst met jouw fotografie.

Alain,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door awacs457 Bekijk bericht
          Ik hebme even uit deze discussie gehouden maar hier toch even mijn ervaring met de 5DII .....
          In het begin heb ik het toestel meestal gebruikt in studio bij diafragma 8 en ja de meeste opnames zijn wel scherp; merkwaardig genoeg vind je de onscherpe opnames meestal tussen de opnames waar het model verder van de lens af staat ...
          Daarna ben ik begonnen met het toestel ook in te zetten voor buitenopnames waar ik meestal 2.8 of 2.5 gebruik als werkdiafragma voor integraalopnames met mijn 85 1.2
          Stelde in het begin al vast dat er toch wel wat onscherpe exemplaren tussen zaten maar verder geen acht op geslagen;
          Toeval wilde dat ik rond die tijd ook het nieuwe 100mm macro objectief met stabilisatie kocht van canon en er eens een buitenshoot met model mee deed.
          Resultaat was weer de integraalopnames op diafragma 2.8 en een instelafstand van ongeveer 7m in menig geval onscherp.
          Met al deze gegevens in het achterhoofd besloot ik vorige week eens de manuele scherpstelling te proberen nadat ik er thuis al wat mee had geoefend om "de feeling" terug te krijgen.
          Heb dus buiten op die manier een 50 tal opnames geschoten bij diafragma 2.8 met de 85mm , telkens autofocus confirmatie licht aan gehad en korte sluitertijd gebruikt.
          Resultaat was een ganse reeks onscherpe opnames, de ene al erger dan de andere ;
          De rest van de shoot terug in autofocus geschoten en hier zoals gewoonlijk weer de portretten scherp bij diafragma 4 maar de integraalopnames bij 2.8 uit de scherpte op enkele toevalstreffers na.
          Ik stel scherp met enkel het middenste focus veld ,altijd op het aangezicht en herkadreer dan met focus gelocked (knop half ingedrukt) alvorens af te drukken.
          Vraag me nu denk ik terecht af of mijn camera op mijn lenzen dient afgesteld worden of dat ik zelf ergens in de fout ga bij het herkadreren.
          Fotografeer dan ook nog eens dikwijls vanuit laag standpunt...
          Ben benieuwd of er iemand idee heeft waar de fout kan liggen
          .

De 85 1,2 is ook een aparte lens hé Noël, ik werk er zelf mee en ik zou je de raad willen geven van is grondig de beelden te onderzoeken, zijn ze echt onscherp , of zijn je onscherp waar jij graag had dat ze scherp waren, dat maakt een groot verschil.

Ik werk nu zelf met een 85mm f1,2 van de eerste generatie en ook op een 5D MII, en ik kan je zeggen dat de lens scherp is zelfs bij volle opening maak ik afdrukken van A3+ die scherp zijn op één zeer beperkte plaats, maar ze zijn scherp, zeker weten.
          Kijk ook bij de 5D MII niet teveel op je scherm, je krijgt echt een verkeerde indruk, door het grote aantal beeldpunten is een oordeel op afdruk van A3+ zeker een noodzaak, dat is zo voor scherpte, en dat is ook zo voor ruis.

Problemen aanpakken of trachten op te lossen op afstand is steeds bijzonder moeilijk, maar als je na grondig onderzoek toch vindt dat je echt te maken hebt met onscherpte, dan zou ik een poging doen om de lens te corrigeren op de body.

MVG, Jeff C.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

"Vooreerst eens melden dat je zou verwachten dat als iemand een toestel koopt men eerst voldoende "shopt" - waarvoor moet het hoofdzakelijk dienen en hoeveel mag het kosten."

Ik heb de 5D M II speciaal voor concerten gekocht, omdat ik me geinformeerd had en geleerd dat voor deze prijs dit toestel het beste is voor concerten.

Natuurlijk is de 1D(s) beter maar die is dan ook dubbel zo duur.

Mijn 500D blijf ik nog voor macro gebruiken, het is een licht toestel en je hebt het voordeel van de cropfactor.

Anyway, van t weekend ga ik op een hondenshow veel foto's nemen met mijn 70-200 mm f 2.8 is op de 5D M II en dan kan ik toch oefenen. Op dogshows is er ook weinig licht, of slecht licht, dus da's weer een goeie test.
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Allemaal heel misterieus .
              De body heeft de mogelijk om zelf je lenzen te calibreren .
              Misschien is dit een mogelijke oplossing .
              grts Peter
              BD1754BE / Body & glass

Comment

De tijd zal het ons leren.

Ik heb mijn lenzen al toegevoegd voor de helderheid randen te corrigeren, ms kan ik dat ook doen om te calibreren.
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                  Allemaal heel misterieus .
                  De body heeft de mogelijk om zelf je lenzen te calibreren .
                  Misschien is dit een mogelijke oplossing .
                  das toch het eerste wat men doet als het op een toestel aanwezig is, niet ?

greets
                  je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                  www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                    De 85 1,2 is ook een aparte lens hé Noël, ik werk er zelf mee en ik zou je de raad willen geven van is grondig de beelden te onderzoeken, zijn ze echt onscherp , of zijn je onscherp waar jij graag had dat ze scherp waren, dat maakt een groot verschil.

Ik werk nu zelf met een 85mm f1,2 van de eerste generatie en ook op een 5D MII, en ik kan je zeggen dat de lens scherp is zelfs bij volle opening maak ik afdrukken van A3+ die scherp zijn op één zeer beperkte plaats, maar ze zijn scherp, zeker weten.
                    Kijk ook bij de 5D MII niet teveel op je scherm, je krijgt echt een verkeerde indruk, door het grote aantal beeldpunten is een oordeel op afdruk van A3+ zeker een noodzaak, dat is zo voor scherpte, en dat is ook zo voor ruis.

Problemen aanpakken of trachten op te lossen op afstand is steeds bijzonder moeilijk, maar als je na grondig onderzoek toch vindt dat je echt te maken hebt met onscherpte, dan zou ik een poging doen om de lens te corrigeren op de body.

MVG, Jeff C.
                    Hey Jeff,

Had vandaag even wat tijd en heb die benut om even enkele scherptetestjes te doen met de 85mm 1.2 en de 5DII ;
                    Instellingen , op statief , F1,2 1/160sec 100asa ,zelfontspanner op 12sec , flits op camera .
                    -Eerste reeks met behulp van die testkaart die ik afprintte en vanaf ongeveer 45gr fotografeerde op korte afstand (bijna kortste instelafstand)
                    Resultaat : - met autofocus , "spot on"
                    - in alle rust manueel scherpgesteld , heeeeel stuk ernaast ;
                    -Tweede reeks op grotere afstand (ongeveer 4m)met PRITT als focustarget en paar batterijtjes voor en na de pritt ,telkens paar cm verschil
                    Resultaat : -met autofocus volgens mij het achterste batterijtje het scherpst,dus backfocusprobleempje
                    -manueel scherpgesteld , alweer stuk ernaast maar toch is het achterste batterijtje telkens het scherpst,dus weer duidelijk backfocus of zie ik het fout;
                    Hieronder de links naar de testfotos :

Volledigheidshalve nog even bij vermelden dat ik wegens cataractproblemen ooglenzen ingeplant kreeg ; op het kaartje van mijn rechterooglens staat: D: +21,5 ???
                    Misschien dat daar het probleem ligt bij het manueel scherpstellen ??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lenty007 Bekijk bericht
                      Zo is het algemeen geweten (via diverse forums en reviews) dat de 5d(MKII in het bijzonder) trager werkt dan zelfs een 350d.
                      Bij sportfotografie zal ik eerder de 50d gebruken dan de 5d. Het verschil is gewoon VEEL te groot.
                      Dé actie-toestellen bij uitstek zijn de 1d-varianten.
                      Neen, de 5d(MKII) is een puur portret/stilleven-toestel.

Met alle respect; wat een flauwe kul Ja een XXD is sneller dan de 5D (II) en meer geschikt voor sportfotografie maar dat de 5D's uitsluitend geschikt zouden zijn voor portretten en stillevens is natuurlijk pure nonsens.

Hieronder een paar voorbeelden van auto/motorsport foto's die ik heb geschoten met de 5D II, allemaal in combinatie met de 100-400L:

Hoezo, alleen maar geschikt voor portretten en statische onderwerpen

Wat de XXD's meer geschikt maakt voor sportfotografie heeft eigenlijk alleen maar te maken met het aantal fps. Maar mits je de techniek goed gebruikt heb je in veel gevallen aan de 4 fps van de 5D II ook wel genoeg. Één ding is wat mij betreft wel zeker, de AF van de XXD's is niks beter dan de 5D's. Wil je een betere AF, vergeet dan maar de XXD's, XXXD's en ga voor een 7D of 1D.....
                      www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                        Ik moet ook nog veel leren, maar voor die prijs had ik toch wel perfektie op alle vlak verwacht.
                        Hoe kan dat nu? Waarom kost een 1Ds zo veel, als je voor €2000 perfectie op alle vlak hebt.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Volledigheidshalve nog even bij vermelden dat ik wegens cataractproblemen ooglenzen ingeplant kreeg ; op het kaartje van mijn rechterooglens staat: D: +21,5 ???
                          Misschien dat daar het probleem ligt bij het manueel scherpstellen ??
                          Als dat kan troosten, ik krijg hem manueel ook niet zo scherp als de AF, tenzij ik hem aan mijn laptop hang.
                          Heb daarnet nog een paar vogels uit de lucht geschoten, en dan kan je manueel al helemaal vergeten. De spotmeting pikt die vogel trouwens op vanuit het cirkeltje, als het vierkantje weinig contrast in de lucht ziet. Dat is erg handig.

Comment

Als je 5d Mark II en autofocus intikt, kom je nochtans op genoeg sites als 'autofocusproblemen' etc...
                            Ja, dat klopt, als minder dan 1% van de kopers een probleempje heeft of alleen maar denkt dat te hebben, is dat al heel veel topics.

Ik heb ze ook gelezen over de D3/700 en altijd is dat een users error, het probleem daar is dat het zo ingewikkeld en gecompliceerd is, dat je makkelijk iets verkeerd insteld. maar ieens hebben meer mensen last van een slecht focussende camera.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Anyway, van t weekend ga ik op een hondenshow veel foto's nemen met mijn 70-200 mm f 2.8 is op de 5D M II en dan kan ik toch oefenen. Op dogshows is er ook weinig licht, of slecht licht, dus da's weer een goeie test.
                              Je hebt toch een iets lichtsterkere 135 f2 waarvan je het ff-beeld een heel eind kunt croppen. Dan ga je pas zien hoe scherp een en ander is, op bijna 100%. Kan me niet voorstellen dat die show te donker is voor de AF, eerder te donker voor die zoom. Ik krijg autofocusproblemen als ik het onderwerp zelf nog nauwelijks zie.
                              Last edited by Poza; 18 augustus 2010, 18:57. Reden: weer een typo en meer, pfff

Comment

Ben benieuwd of er iemand idee heeft waar de fout kan liggen.
                                Door eerst eens wat foto's te maken met de beruchte batterijen test, kun je vaststellen of het een camera- of eventueel een user error is en of het consistent is.

Comment

Working...
                                X