Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D MII autofocusprobleem ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
    Als ie groen licht geeft is ie scherp. Met die halve maantjes zoals ook de ae1 ze dertig jaar geleden had kom je niet zo ver.
    Daar ben ik het niet mee eens, ook met het groene licht wil dit ook echt niet zeggen dat het echt scherp is. Alleen maar waar het focus systeem hier van uit gaat. Die halve maantjes werkten toen prima, zou nu ook goed werken. Die maantjes geven alleen de optische instelling weer. je kunt dan geen pixels of dergelijke controleren, maar alleen of het brandpunt van je lens samenkomt met de plaats waar je sensor zit. Je had ook niet de luxe dat je veel foto,s weg kon gooien want er waren er maar 36 op een rol. (buiten de exotische filmdrums om). je moest dus scherpte vooraf controleren anders had je gewoon foto,s die de prullenbak in konden. ben ik dus wel heel blij mee dat dit veranderd is
    nikon d700+mb10, flitsers, statief en een leuke glasbak.

    Comment


    • Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

      Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
      Sinds vorige week ben ik de trotse bezitter van een 5D Mark II.

      Van t weekend heb ik hem uitgetest bij een concert.

      De foto's zijn natuurlijk veel beter dan met mijn 500D, vooral op gebied van ruis op hoge Iso. t Is natuurlijk een geweldig toestel, en dat je de sluitertijd en diafragma tegelijk (met 2 wieltjes) kan aanpassen is natuurlijk de max.

      Ik vind wel dat de autofocus niet stabiel is, of traag.

      t Kan natuurlijk altijd aan t manneke achter de camera liggen of aan een gebrek aan oefenen, maar wat te denken van de volgende discussie ?


      http://photo.net/canon-eos-digital-camera-forum/00SXtB
      Er staat op het internet een prachtige focustest, met een kaart die je kunt uitprinten. Als je deze doet kom je er achter of het aan het toestel ligt of aan iets anders.
      nikon d700+mb10, flitsers, statief en een leuke glasbak.

      Comment


      • Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

        Oorspronkelijk geplaatst door arnolddezwijger Bekijk bericht
        Daar ben ik het niet mee eens, ook met het groene licht wil dit ook echt niet zeggen dat het echt scherp is.
        Je bedoelt het groen bolletje?
        Voor dat echtig echte scherpe is er echter:
        - een groen kaderje in de Live View 10x-zoom.
        - een camera afgestemd op de back- of frontfocus van de lens. Mijn 400 gaf op 6 meter een frontfocus van 1 cm. Dat zie je echter enkel bij een 100% crop - en zeker niet door je zoekvenstertje.
        - een scherpe picture style (serieus verschil), de juiste witbalans, en corecte belichting.
        - bij duisternis, een AF-assistlicht
        - een opklapbare spiegel (twee of, met mijn statief zonder balast, 10 seconden vooraf).

        Als je de spiegel niet vooraf opklapt zie je door de bewegingsonscherpte niet meer of ie in focus was.

        Comment


        • Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

          Vrijdag mocht ik het concert van Heather Nova in CC Hasselt shooten.

          Geen problemen met autofocus gehad hoewel het heel donker was.

          Wschl verkeerde ik de eerste keer in de waan dat ik AF-problemen had, omdat ik te dicht bij het onderwerp was en daarom niet kon scherpstellen. (minimale scherpstelafstand voor een 70-200 mm f 2.8 is toch 130 cm als ik me niet vergis ?)

          Stom he.
          Last edited by johan de man; 4 oktober 2010, 09:30.
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

          Comment


          • Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

            ik moet nu als backup de concerten doen met de 40D en ik merk zeer duidelijk dat die overal cross type sensoren heeft zitten en de 5D enkel 't middenste.
            Maar ik mis mijn 5D wel ! héhé.

            Comment


            • Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

              Ga je zeggen dat de 40D beter is dan de 5D M II ? Dat had me wel wat geld bespaard.

              Bij Heather Nova is er altijd een Duitser, Gerhard, die altijd met een 40D werkt. In Hasselt was hij er niet bij. Hij wil wel mijn 5D M II lenen bij t concert van Heather Nova in Gent, maar die vlieger gaat niet op. Ik ben toch niet gek !
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

              Comment


              • Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

                Ik heb ook een 40D en een 5DII, en voor veel concerten kom ik bij de 40D toch ISO's te kort hoor. Los daarvan doet 'ie het ook goed.
                En die AF bij dusiternis: de meeste reacties hier gaan over een huwelijksfeest met schaars licht of een circuit met 'straatverlichting',... en dan heb je geen probleem, of je mikt effe op een plekje waar je zeker goed op kan focussen. Herkadreren is bij langere afstanden ook geen probleem. maar als je voor een podium staat met een stel Martin Mac2000 moving heads en de lichtman is met de shutter daarvan pulsen aan het maken, dan kom je in de problemen met veel camera's. Beelden worden overstraald, contrast verdwijnt (wisselt eigenlijk) en AF krijgt het lastig. Dat is gewoon zo.
                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                www.musicinframe.be

                Comment


                • Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                  Ga je zeggen dat de 40D beter is dan de 5D M II ? Dat had me wel wat geld bespaard.
                  nee

                  Comment


                  • Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

                    Ms koop ik nog een 40D of 50D tweedehands, zodat ik op concerten geen lenzen moet verwisselen. Op locatie lenzen verwisselen vind ik al sowieso gevaarlijk ivm t stof, zeker in t stikdonker. En ook om tijd te winnen.

                    Nu ja, eerst zien dat ik meer accreditaties krijg.
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                    Comment


                    • Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

                      ja, doen.

                      Comment


                      • Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

                        Wat doen : een 40D of 50D tweedehands kopen of eerst aan accreditaties geraken ?

                        BIM-Fest zou geen probleem mogen zijn, enkel spijtig dat ik die maandag examens van t werk heb, maar dat verschuif ik wel naar woensdag.

                        Als mijn 5D MII is afbetaald ga ik eens zien voor een goede tweedehands 50D.

                        Mijn 500D gebruik ik enkel nog voor macro, met steeds dezelfde lens, zo moet ik geen lenzen verwisselen.

                        Is t niet lastig om met 2 toestellen tegelijk rond te lopen op een concert ?
                        Last edited by johan de man; 5 oktober 2010, 09:52.
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                        Comment


                        • Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

                          Het is niet mijn bedoeling Johan te bashen en ik heb hem in het verleden echt geprobeerd bij te staan met hulp en tips, maar die leken voor dovemans oren bestemd.
                          Ik kan het gewoon niet begrijpen.

                          Ik zie mensen op dit forum met bv 450D's de prachtigste foto's maken. Foto's die getuigen van kennis maar ook gevoel en een bepaalde passie. Daar heb je de hele rambam, die Johan op de pof heeft, niet voor nodig. Elke camera heeft zo zijn "gebreken", het is juist de kunst om daar als fotograaf op te anticiperen en een situatie proberen te creëren waardoor je die ene foto TOCH kunt nemen.
                          Fotografie is toch veel meer dan het bezitten van een arsenaal aan lenzen en camera's?

                          @Johan,
                          Je roept het een beetje over jezelf af. Je schaft het duurste van het duurste aan en nog geen week later roep je hier op het forum dat je gerei te kort schiet. Ik kan alleen maar dromen van de spullen die jij in huis hebt. Een 5DmkII in combi met de 70-200L 2.8 en zeker de 135L....WAUW, daar kun je de mooiste foto's mee schieten...ALS JE WEET HOE!
                          Daar hoef je geen opleidingen voor te volgen of cursussen voor te doen. Ik heb maanden lang de meest suffige stilstaande objecten gefotografeerd. Rode bal in groen gras...verschillende diafragma's/sluitertijden etc. Ik noem maar wat. Ik heb mensen hier in de beginnershoek vorig jaar gek gemaakt met mijn ganzenfoto's
                          Maar de feedback die ik kreeg, helpt je te ontwikkelen.Met de kennis die je daar mee op doet, breidt je het uit en neemt steeds lastigere onderwerpen...bewegende onderwerpen, situaties waarbij weinig licht aanwezig is.

                          Jij hebt nergens tijd voor, wilt niet de moeite nemen om aan de basis te beginnen, koopt het duurste van het duurste en klaagt over je spullen (daar krijg ik echt de rillingen van) en verwacht dat jij in hele moeilijke omstandigheden (die donkere rokerige zaal) de mooiste foto's maakt. FORGET IT. Met jouw houding loop je over 10 jaar nog te rommelen. Naar mijn mening is je attitude verkeerd....niet je spullen.
                          Ik zeg dit niet om je te krenken....ik ken je niet eens. Ik probeer door te dringen in die hersenpan van je Luister naar een medebeginner (ik begon 1,5 jaar geleden met een 10D) en heb nu van mijn passie een deel van mijn werk kunnen maken en bezit een heus bedrijfje.
                          Stop er een grote dosis liefde voor fotografie en redelijk wat moeite in. Dan kom je echt wel verder. Investeer niet meer in materiaal, maar in kennis en gevoel.

                          Je hebt gelijk...ik sta niet in rokerige zaaltjes omdat dat niet mijn ding is. Iedereen heeft zo zijn interesses. Lenzen wisselen vind ik geen probleem, maar juist een verrijking. Heb ik een stofje...dan blaas ik die er wel weer uit. Alhoewel me dat nauwelijks gebeurt, zelfs niet op het strand of in het bos. Maar omdat ik niet in een donker zaaltje achteraf sta, wil dat niet zeggen dat ik geen uitdagingen aan ga. Geloof me...200 kids op 1 dag mooi en spontaan op de foto krijgen is ook geen eitje. Maar ik geloof er in en gooi mijn ziel en zaligheid in de strijd. Samen met mijn 5DmkII en de 85mm kom ik dan een heel eind

                          Amen (wat een preek....sorry)

                          Comment


                          • Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

                            mooi gezegd monica , je zegt wat ik zat te denken

                            Comment


                            • Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

                              Hey Monica,

                              dat lag bij mij ook al even op mijn tong, ben zelf ook nog maar 1.5jaar bezig met fotografie, maar heb al een paar keer serieus op mijn tanden moeten bijten ... ik denk dat jij nu gezegd hebt wat velen onder ons denken

                              @ Johan
                              no hard feelings, hoop dat je er wat uit leert wat Monica hier heeft neergeschreven

                              groeten, Marc
                              1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                              www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                              Comment


                              • Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

                                hallo, wat een autofocusprobleem allemaal kan losmaken !!

                                nog niet lichtjes een zijpaadje van de oorspronkelijke topic, en toch voel ik me genoodzaakt ook commentaar te geven, al is het wellicht verstandiger om dat niet te doen. op dit forum heb ik al veel bijgeleerd over digitale fotografie en al goed mijn ogen kunnen opentrekken over 'intermenselijke contacten'.

                                Ik zou hier willen opkomen voor de persoon die de topic gestart is en hier nu toch wel een serieuze dreun krijgt uit wellicht onverwachte hoek, namelijk zijn hobbygenoten en forumvrienden.
                                ik probeer me in Johan zijn plaats te stellen : je hebt eindelijk je nieuwe toestel waar je (terecht) veel van verwacht uitgepakt en enthousiast uitgeprobeerd ( wie kent dat gevoel niet ?) en er valt iets tegen. Verwarring, angst ( heb ik hier een maandagmodel in mijn handen ? )ev ontgoocheling. Eventjes raad en steun vragen op het forum.

                                En dan krijg je daar zo'n 'djoef op uw bakkes' van personen die je niet kennen maar je toch 'tot op het bot' (uitdrukking raakt al beetje uit de actualiteit) analyseren en vierendelen, hoe goed bedoeld ook. En passant wordt budgetcontrole en uitgavebeheersing voorgesteld en krijg je nog onrechtstreeks de schuld van de bankcrisis.

                                Johan heeft gelijk dat hij zich niet moet verantwoorden, en zijn verantwoording die hij toch geeft is ook heel correct : daaraan wens ik geld uit te geven, en op andere dingen bespaar ik.
                                De commentaar van : 'je hebt nu goed materiaal, gebruik het nu' is zeker ook correct en goed bedoeld; maar de manier waarop kun je toch niet subtiel enthousiasmerend noemen.

                                Ik hoop dat mijn ' in favor of' een steuntje kan zijn en zo kan helpen om opnieuw met plezier te kunnen fotograferen.

                                hoe zat dat ook weer met dat autofocusprobleem ?

                                grten, Geert.

                                Comment

                                Working...
                                X