Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D MII autofocusprobleem ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 5D MII autofocusprobleem ?

    Sinds vorige week ben ik de trotse bezitter van een 5D Mark II.

    Van t weekend heb ik hem uitgetest bij een concert.

    De foto's zijn natuurlijk veel beter dan met mijn 500D, vooral op gebied van ruis op hoge Iso. t Is natuurlijk een geweldig toestel, en dat je de sluitertijd en diafragma tegelijk (met 2 wieltjes) kan aanpassen is natuurlijk de max.

    Ik vind wel dat de autofocus niet stabiel is, of traag.

    t Kan natuurlijk altijd aan t manneke achter de camera liggen of aan een gebrek aan oefenen, maar wat te denken van de volgende discussie ?


    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

  • #2
    Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

    de meeste, of alle toestellen werken traag bij weinig licht dat is niets abnormaal zeker niet voor toestellen met vrij eenvoudig en oud AF-systeem als 5dmkii
    Wat niet mag is dat je AF onbetrouwbaar wordt bij weinig licht, beter niet focussen dan verkeerd te focussen. En daar wringt het een beetje met de 5dmkii. Als ik me goed herinner heeft het toestel ook geen ingebouwde AF-assist licht.

    Comment


    • #3
      Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

      't Ist het manneke..
      Veel oefenen helpt..
      En....als je het fotograferen niet onder de knie hebt lukt het je ook niet met
      het allerduurste toestel..
      Hoe maak je je foto's ?
      Met je keuzeknop op het groene vierkantje ?
      Begin dan maar eens met die keuzestand niet meer te gebruiken, anders
      kan je beter zo een klein zakformaattoestelleke kopen..
      Heel veel oefenen is nog altijd de boodschap, en elke functie blindelings
      weten op te roepen en te gebruiken..
      Als je de Av Tv en M stand weet te gebruikenen dan nog evt. uw
      flitser op handmatig weet te gebruiken, dan maak je foto's zoals
      je ze op voorhand in je gedachten ziet..

      Ik heb eens een fotokunstenaar bezig gezien in duitsland en die maakte
      met elke toestel waaaauuw foto's, zelfs met een EOS 1000 ...

      Ik ben ook niet perfect, maar wel wel leergierig..

      Grts Peter
      grts Peter
      BD1754BE / Body & glass

      Comment


      • #4
        Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        de meeste, of alle toestellen werken traag bij weinig licht dat is niets abnormaal zeker niet voor toestellen met vrij eenvoudig en oud AF-systeem als 5dmkii
        Wat niet mag is dat je AF onbetrouwbaar wordt bij weinig licht, beter niet focussen dan verkeerd te focussen. En daar wringt het een beetje met de 5dmkii. Als ik me goed herinner heeft het toestel ook geen ingebouwde AF-assist licht.
        Heeft wel ingebouwde AF-assist licht.
        Dat bedoel ik met leer je handbediende functies
        in plaats van automaat..
        grts Peter
        BD1754BE / Body & glass

        Comment


        • #5
          Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

          Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          de meeste, of alle toestellen werken traag bij weinig licht dat is niets abnormaal zeker niet voor toestellen met vrij eenvoudig en oud AF-systeem als 5dmkii.
          Yep, pure antiek hoor ... middeleeuwen gewoon ... the Dark Ages zoals ze in de UK zeggen ... wat een onzin

          Ik heb zelf ook een 5dII, en heb nog geen enkel probleem gehad met trage focus, gebruik wel altijd het centrale punt (nooit de omliggenden, altijd al zo gewerkt) en met de 24-105, 70-200 f2.8 IS, 100-400 en zelfs de 50 1.8 nog geen enkele keer gehad dat hij niet focust, zelfs niet op iso 3200 's avonds om 23u binnen (dus minieme verlichting) ... zonder flits, dus geen AF assist

          Wat ik wel merk is dat wanneer hij 'in slaap' gevallen is, je twee keer op de ontspanknop moet duwen voordat hij focust, de eerste keer wordt hij wel 'wakker', maar hij voert geen AF uit (is misschien een setting in de handleiding ... als echte pro heb ik natuurlijk de handleiding helemaal gelezen ) dus moet ik de knop lossen en dan nog eens half indrukken om AF te krijgen.

          Ben nog steeds bijzonder tevreden van de 5dII ... het enige wat ik beter had verwacht is de auto iso, op de 1dIV werkt die een stuk beter, en gaat ook verder in de hoge iso's, bij de 5dII is dit redelijk bepert ... nieuwe firmware zou dit kunnen oplossen denk ik ... maar de pure foto is van een 5dII met 24-105 net iets beter dan dezelfde foto van een 1dIV met 24-105 ... natuurlijk is de 1dIV op andere vlakken wel stukken beter, maar voor studio werk en static shoots zal ik zeker altijd met de 5dII werken

          Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment


          • #6
            Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

            @ Peter : je moet niet zo denigrerend doen, je weet niet welke instellingen ik gebruik.

            Ik werk altijd op manueel, dat deed ik bij mijn eerste 500D ook al.

            Ik heb daarnet eens verschillende lenzen geprobeerd binnen, vrij donker, iso 2000 en f 2.8 a 4. t Lijkt me dat hij sneller scherpstelt of reageert met de kitlens (24 -105 mm f4) dan met andere lenzen (70- 200 mm f 2.8, 135 mm f2).

            Misschien is dat wel een perceptiefout.

            De autocorrectie helderheid randen kan ik ook niet instellen voor de 70-200 en 135, kan ik daar ergens drivers of zo voor downloaden ?

            Voor de rest is het natuurlijk wel een geweldig toestel en de foto's van de band van mijn maat/collega zijn natuurlijk veel beter dan die met de 500D zeker op Iso 3200.
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

            Comment


            • #7
              Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
              Heeft wel ingebouwde AF-assist licht.
              Dat bedoel ik met leer je handbediende functies
              in plaats van automaat..
              Peter,
              De TS sprak nergens over de settings van z'n camera... Ik meen nergens te lezen dat hij op "automaat" werkt. Wel dat hij z'n sluitertijd en/of diafragma graag verzet met 2 wieltjes, dus vermoed ik dat hij net wel op Tv of Av werkt.
              De 5D mkII heeft geen AF-assist. Enkel wanneer je externe flits gebruikt, kan je de AF-assist van die flits gebruiken. Aangezien het hier gaat over concert-fotografie vermoed ik dat er geen flits op stond.

              Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
              Wat ik wel merk is dat wanneer hij 'in slaap' gevallen is
              Dit merkte ik ook al. 't Is snel verholpen door opnieuw half in te drukken, maar lijkt me toch wel een klein probleempje te zijn.

              Ik gebruik m'n 5DmkII zo goed als constant voor concert-fotografie, en 'k heb wel gemerkt dat je de AF een beetje moet leren kennen, en subtiel moet weten te bespelen. 't Is moeilijk uit te leggen, maar na enkele keren in donkere omstandigheden te fotograferen, krijg je dit gevoel automatisch in de vingers. Je gaat zoeken naar dat kleine heldere vlekje op het gezicht om je AF toch dat handje te helpen.
              't Blijft natuurlijk geen top-AF. Onlangs een 7D in m'n handen gehad, en die focust echt wel super snel en accuraat. Ik zou er m'n FF niet voor opzij zetten, maar voor sportfotografie begrijp ik de keuze wel.

              Grtz
              S.
              Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

              Comment


              • #8
                Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                Hoe maak je je foto's ?
                Met je keuzeknop op het groene vierkantje ?
                Kun je uitleggen hoed dit de werking van de AF beïnvloed?
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

                  Een flits is mijn volgende aankoop. Bij cafeconcertjes moet dat ook wel te gebruiken zijn, maar natuurlijk niet constant.

                  Ik dacht op dit forum gelezen te hebben dat de 5D beter is dan de 5D MII wat ik nogal kras zou vinden. Of toch dat het de meerprijs niet waard was.

                  Anyway, ik vind het een geweldig toestel, maar ik moet idd wat meer oefenen.

                  De handleiding lees ik tijdens de dode momenten op t werk.
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

                    5D beter dan de 5DmkII lijkt me nogal bij de haren getrokken.
                    De AF is dezelfde dacht ik gelezen te hebben. Als je uitgaat van "wie niet vooruit gaat, gaat achteruit", dan gaat dit wel op
                    Voor de rest zijn het allebei nog steeds top-toestellen, maar de mkII is wel op sensor-gebied een mooie stap vooruit gegaan.
                    Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Kun je uitleggen hoed dit de werking van de AF beïnvloed?
                      Ja Peter,
                      Ik wacht ook vol interesse...
                      Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

                        Ik haal maar mogelijkheden aan hoor..
                        Dat het groene vierkantje de AF beinvloed heb ik ook nergens gezegd..
                        Probeer eens bij weinig licht het middenste puntje te selecteren ( met * knopje en keuzewieltje )
                        Verder wil ik alleen maar zeggen dat je manueel zoveel meer kan met andere instellingen dan de automaat doet..
                        Ik zeg ook niet dat bij mij elke foto perfect of goed is, maar wel dat je je toestel moet leren kennen
                        eer je er alleen maar negatief over kunt spreken..
                        En ja, de AF assist..... klopt.... heb je met je flits.....sorry hoor........
                        grts Peter
                        BD1754BE / Body & glass

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

                          De autocorrectie helderheid randen kan ik ook niet instellen voor de 70-200 en 135, kan ik daar ergens drivers of zo voor downloaden ?
                          Canon-man. Concerten en natuur.
                          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

                            Ik heb op mijn 7D soms ook onscherpe foto's en ik ben zeker dat dit aan het manneke ligt.Aan de nieuwe toestellen is veel te leren ( het verschil met de 350D is enorm)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 5D MII autofocusprobleem ?

                              De "Autocorrectie helderheid randen" ken ik niet. Wat doet dit juist? Is dit enkel naverwerking die zich in de JPG uit, of een effectieve aanpassing in de RAW?

                              S.
                              Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

                              Comment

                              Working...
                              X