Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Catastrofe bij plaatsen digitale E-meter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht

Buiten de enorme schade die ik heb aan toestellen is er ook nog een probleem met de tellerkast zelf en daar is Fluvius potdoof voor alle redelijk argumenten.
    De onder*onder*onderaannemer heeft bij het boren van een gat om de nieuwe kast te bevestigen in een buis geboord en bij één van de draden de isolatie licht beschadigt.
    Eerste antwoord van Fluvius: de "procedure" schrijft voor dat Fluvius mensen niet aan een binneninstallatie mogen werken. Fluvius neemt contact op met de onder*onder*onderaannemer maar die zeggen doodleuk dat ze geen technici hebben om die herstelling te doen.
    Ik spreek dan herstel van de isolatie aan één stroomdraad (beetje hars vermoedelijk voldoende) en waterdicht maken van de PVC buis zodat er geen vocht van het bezetsel in die buis kan terecht komen. Een deeltje van het gat van het weggenomen bezetsel zit achter de meterkast die daardoor op die plaats niet aan de muur bevestigd is.
    Fluvius heeft nu het lef (de "procedure" weet je wel) om mij vlakaf te zeggen: u zoekt een elektrieker én een bezetter die bereid zijn om zo'n "pruts" te komen herstellen, die dan nog terzelfdertijd moeten komen, samen met iemand van Fluvius om de kast van de muur te helen en later terug te plaatsen. Ge ziet van hier dat vaklui (als ik ze wonder boven wonder zou vinden) zullen staan springen om zo'n onnozelheid samen te komen herstellen. En waarachtig, als die mannen hun rekening binnen de normen van Fluvius valt zullen ze de kost vergoeden.
    Ik blijf erbij: potje breken is potje herstellen.
    Dus stuur ik een antwoord op hun voorstel: het is niet mijn taak om hier organisator te gaan spelen voor schade waar ik niks mee te zien heb.
    Met alle begrip voor uw frustratie en zelf vind ik zoiets ook niet aangenaam, maar is dat niet altijd zo dat men zelf herstellers moet aanspreken in geval er schade is waar ze zelf niet op (mogen) werken?
    Fluvius of een onderaannemer van hun mag inderdaad zomaar niet in naam van Fluvius werken aan het privé gedeelte van de installatie.
    Dat zijn niet enkel hun interne procedures, maar ze zijn ook gebonden aan allerlei regels en voorwaarden opgelegd door verzekeringen.
    Het zou maar al te gemakkelijk zijn, men veroorzaakt overal schade, men herstelt het allemaal zelf en laat de verzekering afdokken.

Op de airco en alarm na, hebben wij hier toen alles zelf hersteld, was midden in het groot verlof en ook bouwverlof en de eerste dag van ons eigen verlof, wachten zou veel te lang geduurd hebben.
    Wij hebben drie weken overal zitten bellen en rondgereden om alle nodige stukken bijeen te krijgen en alles te vervangen.

Wat de beschadigde stroomdraad betreft, als de draden zichtbaar zijn, dan kan je beter die draad volledig laten vervangen, als die in een buis zit, dan is dat voor een elektricien niet zo'n moeilijke taak en tenminste veiliger.

Eens alles hersteld is en de verzekering heeft betaald, dan zult ge u wel terug wat gelukkiger voelen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht

Mijn P1 poort staat open er hangt de gratis HomeWizard app aan die me wel op de smartphone het realtime verbuik en teruglevering laat zien in een bewegend grafiekje.
      Maar ik kan er niet bij dat de realtime tellerstanden van 1.8.1 en 1.8.2 min of meer staatsgeheimen zijn, waar ik steeds als ik ze wil raadplegen met mijn neus op de meter moet gaan staren. Je mag me gerust laten weten hoe ik die twee meterstanden op mijn smartphone kan zien verschijnen.
      Fluvius zelf heeft nauwelijks iets: ik kan momenteel waarachtig al het verbruik en teruglevering zien van... gisteren. Notabene, we zijn 2025 hé, niet 1880.
      Ik zou er geen probleem van maken als ze dan eens ophouden met het geleuter van wat de slimme meter allemaal kan.
      Ik denkt dat u beter aan de HomeWizard app mensen kan vragen waarom die realtime tellerstanden niet mogelijk zouden zijn. Ik heb hier thuis home assistant draaien en ik kan perfect zien wat het die gegevens -en andere- zijn. Je kan er over discussiëren of dit een Fluvius dienst moet zijn of niet in 2025.
      Hierbij een schermafbeelding van mijn status 1.8.1 (flatline wegens nu WE 1.8.2 actief).

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Ik heb hier geen Homewizard nodig om alles in het oog te houden, via de Solaredge app en website krijg ik voldoende informatie om ervoor te zorgen dat ik zoveel mogelijk mijn eigen stroom verbruik.
        Een overzicht van de voorbije week (alleen het vakje "voordelen voor het milieu" werkt blijkbaar niet op dit ogenblik, maar dat is voor mij niet belangrijk):

http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Ik heb hier geen Homewizard nodig om alles in het oog te houden, via de Solaredge app en website krijg ik voldoende informatie om ervoor te zorgen dat ik zoveel mogelijk mijn eigen stroom verbruik.
          Een overzicht van de voorbije week (alleen het vakje "voordelen voor het milieu" werkt blijkbaar niet op dit ogenblik, maar dat is voor mij niet belangrijk):
          Klopt, daar heb ik ook geen Homewizard of Home Assistant voor nodig, die grafieken en aansturing voor het laden gebeuren hier via de app van de Zappi laadpaal. Maar nete wenst specifiek de actuele DM uitvoer te kunnen lezen, vandaar mijn verwijzing naar Home Assistant.
          Mooie cijfers trouwens, Black B@ndit bijzonder weinig nodig vanaf het net
          Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Beste mensen, alle tips die jullie hier geven zie ik ook, maar mijn vraag betreft de actuele meterstanden (1.8.1 en 1.8.2 op de meter zelf). Maar die gegevens lijken wel staatsgeheim. Bij mijn Fluvius kan ik ze dacht ik wel ergens opdiepen, wel met een dag vertraging. Hallo, we leven wel in 2025 hé.

Edit: De Gratische HomeWizard app geeft dus wel degelijk de meterstanden weer. Ik keek eens bij instellingen / meters en daar zie ik de afname en de injectie vermeld met EXACT de cijfers (zelfs met cijfers na de komma) die ik op de DM zie. Voordien was ik blijven hangen bij de grafieken met het live verbruik. De betalende versie Energy+ (99 cent per maand) geeft voor mij enkel wat "show" gegevens. Beetje bizar: je kan ook een jaarabonnement nemen aan 11,95 euro, dat is 7 cent duurder dan 12 keer 99 cent Ik heb de betalende versie 1 maand genomen en na een half uurtje al opgezegd.
            De P1 poortlezer heb ik 28,90 betaald bij HomeWizard zelf, verzendkost inbegrepen.

Het enige dat mij interesseert en ik niet terugvind (tot nu toe) bij de HomeWizard is het piekvermogen. Dat zie ik wel in my Fluvius, maar dan enkel als één dikke balk in een grafiek voor de ganse maand. (voor iets dat om het kwartier gemeten wordt). Ik zit nu met een piek van 5,59 kW, ik probeer daar nu onder te blijven maar dat kan ik dus niet opvolgen, de balk zal enkel "bewegen" als ik een nog HOGERE piek zou maken. Dus weer "ik wil en ik kan niet".
            Last edited by nete; 29 maart 2025, 21:32.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Hier zal dat zo te zien niet op te lossen zijn met een betaalbare batterij plus omvormer Bart.
              Daar juist eens gaan zien op mijn Fluvius voor de maand maart, totaal afname 222 Kwh, en totaal injectie 811 Kwh
              Als ik dan ga zien sinds instalatie digitale meter (vanaf 7 februari + maart) totaal afname 436 Kwh en totaal injectie 1051 Kwh.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Hier zal dat zo te zien niet op te lossen zijn met een betaalbare batterij plus omvormer Bart.
                Daar juist eens gaan zien op mijn Fluvius voor de maand maart, totaal afname 222 Kwh, en totaal injectie 811 Kwh
                Als ik dan ga zien sinds instalatie digitale meter (vanaf 7 februari + maart) totaal afname 436 Kwh en totaal injectie 1051 Kwh.
                Bart heeft een verhoudingsgewijs kleine PV productie en een grote batterij. En hij let op zijn verbruik.

Hier hebben wij over dezelfde periode 55 kWh gebruikt (wij koken op gas, maar wel een elektrische oven uiteraard) en 80 kWh opgewekt. Omdat onze 5 kWh batterij doorgaans 's morgens leeg is (dwz 25%) en/of maar 2,5 kW kan leveren is er elke dag ong 1,5 kWh van het net gebruikt. Naarmate de dagen lengen mindert dat nog.

Totale productie in maart (met 3,080 kWp) was 333 kWh, waarvan 148 zelf gebruikt (45%) en 185 geïnjecteerd (aan 2ct).
                Ons totale stroomverbruik was 192 kWh waarvan de 148 zelf opgewekte 75% bedragen. Het is deze autarkie of zelfvoorzienendheid waarmee je moet rekenen en je niet blindstaren hoeveel je bijna gratis injecteert.
                In de zomermaanden gaat die ook bij ons naar 90-95%.

Met een jaarverbruik van 2250 kWh blijkt - na 3 volle jaren - een 5 kWh batterij (effektief zelfs maar 4 kWh omdat 25% gereserveerd wordt om pieken op te vangen) voldoende - of althans een grotere weinig rendabel.
                Wie 5000 kWh verbruikt zal 10 kWh moeten plaatsen, voor 10000 kWh 20 kWh enz.

PS: buiten de timer van de wasmachine of vaatwas op 1 of 2 uur instellen wanneer er zon verwacht wordt passen wij ons leven niet aan.
                Last edited by palombian; gisteren, 20:01. Reden: zinswending

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

En dat is een situatie waaruit duidelijk blijkt dan enkel de energieleveranciers hier in België beter worden van de switch naar digitale tellers
                  Daarmee ook dat men in dit land amper iets geeft aan de consument voor het opwekken van de elektriciteit die hij dan zo goed als gratis op het net weggeeft.

In jouw geval Geert komt nog bij dat je het deels zelf nog kunt opgebruiken overdag
                  Bij de gewone gezinnen waarbij mensen een ganse dag gaan werken zijn is het zelfverbruik totaal niks of amper eens een wasmachine/droogkast die dan nog van de modernste versie moeten zijn.

Mensen die alles op gas doen zijn uiteraard totaal geen referentie voor digitale elektriciteitsmeter en batterij

grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    Mooie cijfers trouwens, Black B@ndit bijzonder weinig nodig vanaf het net
                    Kijk ook even naar de gezinssituatie uiteraard ....
                    en zoals hier al aangehaald door anderen, moeten leven zoals een kluizenaar om die cijfertjes laag te houden is niet iets voor een moderne maatschappij maar eerder beschamend !

grts
                    Sieg

Comment

• Zaterdag rond de middag zag ik dat de centrale verwarming nog af en toe aan ging terwijl er van de zonnepanelen meer dan 2KW naar het net ging omdat de batterij al vol was.
                      Ik heb dan het elektrische ventilatorkacheltje dat ik een paar keer per jaar aan zet in de badkamer gebruikt om uit te proberen of ik daar voldoende warmte uit kon krijgen om de CV niet meer nodig te hebben.
                      Omdat het buiten niet zo heel koud is werkte dat prima, alleen maakt dat ding veel teveel lawaai om het continu in de woonkamer te gebruiken, maar daaraan zag ik dat 2KW meer dan voldoende was om de temperatuur op 22°C te houden.
                      Er zijn niet veel dagen per jaar dat ik dat kan toepassen, maar ik heb bij Bol dan toch een goedkoop convectorkacheltje besteld om het te testen, en dat is gisteren aangekomen (in zo'n kacheltje zit geen ventilator, het maakt dus helemaal geen lawaai).
                      Daarmee kan ik in deze omstandigheden de temperatuur in de woonkamer gemakkelijk boven de 22°C houden terwijl ik geen stroom of aardgas moet aankopen.
                      Ik weet dat dat met een warmtepomp veel efficiënter gaat, maar dit verwarmingstoestelletje kost 30 euro, een warmtepomp is véél duurder.
                      Dit verwarmingstoestelletje heeft een vermogen van 750/1250/2000W zodat ik dat ook kan inschakelen terwijl er minder dan 2KW overschot naar het net gaat.
                      Gas kost ongeveer 3 keer zoveel per KWh als wat ik terug krijg van de stroom die ik op het net zet tijdens de piekuren, het is dan dus voordeliger om die stroom zelf op te stoken.

Normaalgezien zou je de sturing van zo'n convertorkacheltje kunnen automatiseren met de Elwa dimmer uit een ander topic https://forum.belgiumdigital.com/for...-een-oplossing
                      Dat kacheltje heeft een mechanische thermostaat en twee schakelaars om het vermogen te kiezen, dat zou je dan op zo'n Elgris dimmer kunnen aansluiten zodat de overschot van de stroom wordt opgebruikt naarmate de hoeveelheid die er anders naar het net zou gaan.
                      Maar met een kostprijs van 450 euro zal het hier heel lang duren om die "dimmer" terug te verdienen...

Het zal op de jaarlijkse afrekening niet heel veel uitmaken, maar alle beetjes helpen ...
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

• Hmmm, precies veel verwijderd hier?
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

• Dit draadje is intussen volledig ontspoord, ik denk dat ik ga vragen om het te sluiten.

De miserie met de verzekering maffia blijft dus duren, in zoverre dat alles muurvast zit. De verzekering van de "dader" heeft van mijn verzekering een ingebrekestelling ontvangen op 15 maart. Ze hebben dus een beleefd verzoek gestuurd aan de onder-onder-onderaannemer om hun versie te geven van de feiten. Die gebaren al bijna drie weken van krommenaas, dus voor hetzelfde geld gaan ze misschien ooit doodleuk beweren dat ikzelf de schade veroorzaakt heb. Ik heb die verzekeraar eens gebeld om te informeren, nog nooit zo botweg behandeld geweest.
                          Met Fluvius is al helemaal geen land te bezeilen. (bij plaatsing meterkast is binnenleiding in muur beschadigd).

Ik begin echt ziek te worden van die maffia praktijken. Blijkt ook dat die grote maatschappijen nogal onder één hoedje spelen om zeker mekaar niet te streng aan te pakken.
                          We denken er meer en meer aan om heel die maffia op te blazen en voor onze gezondheid en gemoedsrust alle herstellingen uit eigen zak te betalen.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Dit draadje is intussen volledig ontspoord, ik denk dat ik ga vragen om het te sluiten.

De miserie met de verzekering maffia blijft dus duren, in zoverre dat alles muurvast zit. De verzekering van de "dader" heeft van mijn verzekering een ingebrekestelling ontvangen op 15 maart. Ze hebben dus een beleefd verzoek gestuurd aan de onder-onder-onderaannemer om hun versie te geven van de feiten. Die gebaren al bijna drie weken van krommenaas, dus voor hetzelfde geld gaan ze misschien ooit doodleuk beweren dat ikzelf de schade veroorzaakt heb. Ik heb die verzekeraar eens gebeld om te informeren, nog nooit zo botweg behandeld geweest.
                            Met Fluvius is al helemaal geen land te bezeilen. (bij plaatsing meterkast is binnenleiding in muur beschadigd).

Ik begin echt ziek te worden van die maffia praktijken. Blijkt ook dat die grote maatschappijen nogal onder één hoedje spelen om zeker mekaar niet te streng aan te pakken.
                            We denken er meer en meer aan om heel die maffia op te blazen en voor onze gezondheid en gemoedsrust alle herstellingen uit eigen zak te betalen.
                            nete , welk bedrijf is die digitale meter bij U komen plaatsen ?
                            Ik hoop niet dat het TEA was want die komen volgende week bij mij de meters vervangen en ik heb hier ook 3x380+N liggen ...
                            Na het lezen van dit draadje weet ik in ieder geval dat ik alles uit zal moeten uitzetten en zo mogelijk zelfs de stekkers uit de stopcontacten halen.

grts
                            Sieg

Comment

Working...
                            X