Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Catastrofe bij plaatsen digitale E-meter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Catastrofe bij plaatsen digitale E-meter

Eergisteren kwam hier één persoon toe om mijn klassieke teller te vervangen door het zogezegde wonder, de digitale "computer". Dat was rond 14u30.
    Ze zijn hier geëindigd met 4 man rond 20 uur, een complete catastrofe achterlatend. De eerste man heeft een kapitale fout gemaakt (natuurlijk niet gewild) door één fase en de N draad te verwisselen. Dus 400 V op de binneninstallatie. Resultaat is dat zowat alles wat vast verbonden zit (airco, elektrische rolluiken, microgolf, diepvriezer en garagepoort defect zijn. Onze woning heeft enkel elektriciteit als energiebron.
    Ik heb toen mijn brandverzekeraar gebeld en die was niet verwonderd, het was deze week al het derde dossier dat hij moest opstarten...

Zijn er hier andere "slachtoffers" aanwezig ? Graag vernam dan ik hoe de afhandeling van zo'n schadegeval is verlopen.

Ze moeten niet afkomen met tabelletjes met x % waardevermindering als bepaalde zaken onherstelbaar zouden zijn.
    Ik vroeg tenslotte geen DM, hij is me opgedrongen.
    Hoe reageert Fluvius op het feit dat ik nu convectoren moet gebruiken voor de verwarming ipv de airco en dat ik de inhoud van mijn diepvriezer in de vuilbak heb mogen kieperen ?​
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Het is niet de eerste keer dat zo'n fout gemaakt wordt, en het zal ook niet de laatste keer zijn.
    Dat gebeurde vroeger al toen ze aansluitingen van 3x220V aanpasten naar 3x380V + N.
    Ik ken iemand die dat meer dan 40 jaar geleden heeft meegemaakt, toen hebben ze alles vergoed, en ik vermoed dat dat nu ook zal gebeuren.
    Het is wel belangrijk dat alles tot in de details op papier wordt gezet, bijvoorbeeld ook de inhoud van de vriezer, als er iets vergeten wordt, dan zal het achteraf heel moeilijk worden om dat nog toe te voegen aan het dossier.
    Normaalgezien worden zo'n dossiers zo snel mogelijk behandeld (niet zoals bij een auto-ongeval, ik ben al zo'n 5 maanden aan het afwachten of ze mij gaan uitbetalen of niet ).

Als zo'n technieker er de gewoonte van maakt om even de voltmeter boven te halen voor de hoofdschakelaar wordt omgezet, dan wordt de kans op dit soort fouten een heel stuk kleiner.
    Misschien is die technieker kleurenblind en kan die daardoor niet zien welke de blauwe draad is?
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Eergisteren kwam hier één persoon toe om mijn klassieke teller te vervangen door het zogezegde wonder, de digitale "computer". Dat was rond 14u30.
      Ze zijn hier geëindigd met 4 man rond 20 uur, een complete catastrofe achterlatend. De eerste man heeft een kapitale fout gemaakt (natuurlijk niet gewild) door één fase en de N draad te verwisselen. Dus 400 V op de binneninstallatie. Resultaat is dat zowat alles wat vast verbonden zit (airco, elektrische rolluiken, microgolf, diepvriezer en garagepoort defect zijn. Onze woning heeft enkel elektriciteit als energiebron.
      Ik heb toen mijn brandverzekeraar gebeld en die was niet verwonderd, het was deze week al het derde dossier dat hij moest opstarten...
      Hier ook een serieuze farce geweest Rene, die kerel heeft hier een kortsluiting veroorzaakt
      en gans de straat zonder stroom gezet.
      Ambulance en Mug mogen bellen, hij zag niets meer, volledig blind naar AZ Delta.
      Gelukkig was ik zo slim geweest om alle zekeringen en verliesstroomschakelaars van mijn ganse kast
      uit te zetten, geen eigen schade, maar bij de buren werken hún rolluiken ook niet meer op afstand,
      waarschijnlijk ook door een overslag van fase naar N.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Ik ken iemand die dat meer dan 40 jaar geleden heeft meegemaakt, toen hebben ze alles vergoed, en ik vermoed dat dat nu ook zal gebeuren.
        Dat was nog de tijd van de "vermaledijde" monopolist die bijna iedereen een beetje ten onrechte verwenste. Nu zal het moeten passeren via de verzekering van de onderaannemer van de onderaannemer (geen typfout) van Fluvius.
        En als verzekeringen moeten betalen dan begint soms de ellende.
        Last edited by nete; 17 maart 2025, 16:46.

Comment

Dat was nog de tijd van de "vermaledijde" monopolist die bijna iedereen een beetje ten onrechte verwenste. Nu zal het moeten passeren via de verzekering van de onderaannemer van Fluvius.
          En als verzekeringen moeten betalen dan begint soms de ellende.
          Ze hebben de boel geprivatiseerd zodat de prijzen lager zouden worden door de concurrentie (niet dat we daar ooit iets van hebben gemerkt, integendeel...).
          Volgens mij zijn er nu meer die de winst moeten verdelen waardoor ze niet echt moeite doen om de prijzen voor de klanten zo laag mogelijk te houden.

En verzekeringen hebben hetzelfde probleem, voor elke klant die ze niet moeten uitbetalen maken ze extra winst, dus proberen ze zo moeilijk mogelijk te doen om er toch maar onderuit te geraken.

Maar in uw situatie is er geen discussie mogelijk, de technieker heeft een zware fout gemaakt, en dan zullen ze wel moeten betalen.
          Het komt er wel op aan om zeker niets te vergeten, want als je een paar dagen later afkomt met nog een ander apparaat dat defect is, dan wordt het moeilijk te bewijzen dat het daar aan lag.
          BD0338BE

Comment

Ze moeten niet afkomen met tabelletjes met x % waardevermindering als bepaalde zaken onherstelbaar zouden zijn.
            Dat hangt niet van hun af, maar van uw brandverzekering.
            Ben je verzekerd voor nieuwwaarde (vervangingswaarde), dan zal je de prijs van nieuw krijgen.
            Ben je zelf echter verzekerd voor restwaarde, dan krijg je de restwaarde.
            Maar veel duurdere zaken zullen mogelijks nog wel herstelbaar zijn.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Dat hangt niet van hun af, maar van uw brandverzekering.
              Ben je verzekerd voor nieuwwaarde (vervangingswaarde), dan zal je de prijs van nieuw krijgen.
              Ben je zelf echter verzekerd voor restwaarde, dan krijg je de restwaarde.
              Maar veel duurdere zaken zullen mogelijks nog wel herstelbaar zijn.
              Nog eens, ik heb hier die ingreep niet gevraagd, het werd mij opgedrongen. Stel dat mijn diepvriezer onherstelbaar is, dan mogen ze mij een andere geven, dat mag een occasie zijn die nog goed werkt natuurlijk.
              Ik wordt anders door een ander zijn fout dubbel gestraft: 1) mijn el. rekening zal komend jaar wel tussen 2 en 3 keer duurder gaan uitvallen dan dit jaar wegens dat "wondere computertje" en 2) ik zou nog mogen een paar duizend euro (in het slechtste geval) boeten voor hun stommiteit.
              Het is tenslotte de verzekering van de onderaannemer van Fluvius die dit moet betalen. Als die beginnen mierenneuken dan moet voor mijn part Fluvius het maar zelf oplossen.

Comment

Ik stel me hier toch een vraag.
                De meterkast is eigendom van Fluvius en wordt door Fluvius beheerd.
                Het is een werknemer voor Fluvius die bij werken aan de teller, eigendom van Fluvius een fout maakt waardoor derden schade op lopen.
                Wat heeft je eigen brandverzekering hierin te maken ? Het is toch de verzekering van Fluvius die in dergelijke zaken moet tusen komen ? Een brandverzekering komt tussen voor stormschade omdat de storm geen persoon is en ook geen verzekering kan afsluiten voor eventuele ongelukken ... Maar Fluvius is toch een rechtspersoon en die heeft dan wel een verzekering voor aangerichte schade bij derden ? Of heb ik het verkeerd voor ?
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                  Ik stel me hier toch een vraag.
                  De meterkast is eigendom van Fluvius en wordt door Fluvius beheerd.
                  Het is een werknemer voor Fluvius die bij werken aan de teller, eigendom van Fluvius een fout maakt waardoor derden schade op lopen.
                  Wat heeft je eigen brandverzekering hierin te maken ? Het is toch de verzekering van Fluvius die in dergelijke zaken moet tusen komen ? Een brandverzekering komt tussen voor stormschade omdat de storm geen persoon is en ook geen verzekering kan afsluiten voor eventuele ongelukken ... Maar Fluvius is toch een rechtspersoon en die heeft dan wel een verzekering voor aangerichte schade bij derden ? Of heb ik het verkeerd voor ?
                  U ziet het fout.
                  Wij hebben dat hier in 2017 voor gehad dat er 400V op alles kwam te staan door een slecht aangesloten nulleider en ook bijna alles wat aangesloten was, stuk was.
                  Men moet dit aan eigen brandverzekering aangeven, het is uw verzekering dat u uitbetaalt en verhaal doet bij tegenpartij.
                  Standaard is dat men de restwaarde krijgt van tegenpartij, maar als men zelf voor nieuwwaarde verzekerd is, dan zorgt uw eigen verzekering voor het verschil dat tegenpartij eventueel niet wil betalen ook al ben je niet in fout.
                  Hoe ze dat onder elkaar regelen is dan uw probleem niet meer.
                  Wij hebben daar zelf heel veel geluk mee gehad, wij hadden in de voormiddag net onze polis laten aanpassen, de oude polis voorzag de actuele waarde (restwaarde) en de nieuwe de vervangingswaarde.
                  De polis werd onmiddellijk getekend en verschil ook betaald, dus was meteen actief.
                  Het is in de loop van de namiddag gebeurd, dus onder de nieuwe voorwaarden.
                  Het verschil is dat daardoor alles vergoed werd aan vervangingswaarde (actuele nieuwwaarde van een actueel gelijkwaardig alternatief).
                  Ook ons alarmsysteem was defect, dat was 20 jaar oud.
                  Verschil is dan groot tussen restwaarde en vervangingswaarde.

Neem anders een voorbeeld wat de meeste mensen wel kennen.
                  U koopt een nieuwe auto en verzekert deze enkel in BA.
                  Na twee jaar rijdt een vrachtwagen tegen uw geparkeerd voertuig en perte totale.
                  U zal van de verzekering de restwaarde krijgen van het voertuig van zodra zij daarmee akkoord gaan (kan soms jaren aanslepen).
                  Stel dat u omnium verzekerd bent met een formule 24 maand zonder waardeverlies.
                  Uw eigen omnium zal meteen 100% van de verzekerde waarde uitbetalen omdat u op deze manier verzekerd bent.

Dus ja, er is een verschil volgens hoe uw eigen verzekering is afgesloten.
                  Last edited by VerSeg; 17 maart 2025, 05:25.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Nog eens, ik heb hier die ingreep niet gevraagd, het werd mij opgedrongen. Stel dat mijn diepvriezer onherstelbaar is, dan mogen ze mij een andere geven, dat mag een occasie zijn die nog goed werkt natuurlijk.
                    Ik wordt anders door een ander zijn fout dubbel gestraft: 1) mijn el. rekening zal komend jaar wel tussen 2 en 3 keer duurder gaan uitvallen dan dit jaar wegens dat "wondere computertje" en 2) ik zou nog mogen een paar duizend euro (in het slechtste geval) boeten voor hun stommiteit.
                    Het is tenslotte de verzekering van de onderaannemer van Fluvius die dit moet betalen. Als die beginnen mierenneuken dan moet voor mijn part Fluvius het maar zelf oplossen.
                    Spijtig maar verzekeringen werken niet op deze manier.

De verzekering van Fluvius zal uiteraard moeten betalen, maar op een andere manier.
                    U krijgt de vergoeding van uw verzekering en uw verzekering verhaalt dit bij tegenpartij.
                    Niet dat wij hier veel schadegevallen hebben, maar als die er waren, dan is dat alvast zo verlopen.

Nooit een ongeval gehad met je wagen?
                    Altijd uw eigen verzekering dat u uitbetaalt en verhaal doet bij tegenpartij voor de waarde die experts overeenkomen.
                    Bent u echter omnium verzekerd in aangenomen waarde, dan zal u bij totaalverlies altijd minstens de waarde krijgen met de afschrijving die in de polis is opgenomen, ongeacht of u in fout bent of niet.
                    Uw eigen verzekeringsvoorwaarden hebben wel degelijk een impact.

U hoeft mij niet te geloven, dat staat u vrij.
                    Ik geef u enkel mee hoe het hier, spijtig genoeg uit ervaring, verlopen is.
                    Last edited by VerSeg; 17 maart 2025, 05:28.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

In Menen is bijna twee jaar geleden een heel huis uitgebrand na het plaatsen
                      van een digitale meter, die mensen wonen nog steeds in een vervang huis van de stad.
                      Er is daar nog steeds niets veranderd.
                      https://www.hln.be/menen/gezin-is-al...0gezin%20Hutin.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                        In Menen is bijna twee jaar geleden een heel huis uitgebrand na het plaatsen
                        van een digitale meter, die mensen wonen nog steeds in een vervang huis van de stad.
                        Er is daar nog steeds niets veranderd.
                        https://www.hln.be/menen/gezin-is-al...0gezin%20Hutin.
                        Eén week nadat de digitale meter is geïnstalleerd is er daar brand uitgebroken, dat is helemaal anders dan wanneer meteen alle apparaten stuk gaan nadat de hoofdschakelaar terug wordt ingeschakeld.
                        Het zal dan moeilijker zijn om te bewijzen wat er fout is gegaan, maar normaalgezien zou je eigen brandverzekering de schade toch al moeten vergoeden.
                        BD0338BE

Comment

Je bent helaas niet de enige. In 2022 waren er 2689 klachten over de plaatsing van een digitale meter waarvan 677 betrekking hebben op schade. Dat is natuurlijk relatief bij de plaatsing van 880.000 meters, maar in vele gevallen vermijdbaar.

Roger Van Hove en Marina Godts uit de Sneppenstraat in Kessel-Lo lieten een digitale elektriciteitsmeter plaatsen, eentje die zou communiceren met de laadpaal die ze willen laten plaatsen.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Ik verneem zojuist van mijn verzekeraar dat de onderaannemer van Fluvius, in ons geval TEA, op hun beurt nog eens met schimmige onderaannemers werkt. Je houdt het niet voor mogelijk...
                            Wie weet werkt die onder-onder-onder aannemer ook nog met zelfstandige techniekers...

Hoognodig dat Belgium (of eerder Flanders ?) een nieuwe naam krijgt: KAFKANIUM. Ik zal het eens aan Trump moeten vragen...
                            Last edited by nete; 17 maart 2025, 12:09.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                              Je bent helaas niet de enige. In 2022 waren er 2689 klachten over de plaatsing van een digitale meter waarvan 677 betrekking hebben op schade. Dat is natuurlijk relatief bij de plaatsing van 880.000 meters, maar in vele gevallen vermijdbaar.

Roger Van Hove en Marina Godts uit de Sneppenstraat in Kessel-Lo lieten een digitale elektriciteitsmeter plaatsen, eentje die zou communiceren met de laadpaal die ze willen laten plaatsen.
                              Bij monofasige aansluitingen zijn de risico's véél kleiner, en ik denk dat het overgrote deel van de woningen monofasig aangesloten zijn. Dus is het misschien eerder 677 gevallen op misschien 100.000 woningen.
                              Last edited by nete; 17 maart 2025, 13:35.

Comment

Working...
                              X