Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Catastrofe bij plaatsen digitale E-meter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Hier ook een serieuze farce geweest Rene, die kerel heeft hier een kortsluiting veroorzaakt
    en gans de straat zonder stroom gezet.
    Ambulance en Mug mogen bellen, hij zag niets meer, volledig blind naar AZ Delta.
    Gelukkig was ik zo slim geweest om alle zekeringen en verliesstroomschakelaars van mijn ganse kast
    uit te zetten, geen eigen schade, maar bij de buren werken hún rolluiken ook niet meer op afstand,
    waarschijnlijk ook door een overslag van fase naar N.
    Zou het geen verplichte werkwijze moeten zijn van Fluvius dat de hoofddiff in de zekeringkast van de klant wordt afgezet en pas terug aan nadat de spanning is gecontroleerd ?
    Ik denk dat elke elektricien dat zo zou doen om (dure) vergissingen te vermijden. Je weet ook niet 100% zeker of de kleuren van de draden wel kloppen.

Hier dus geluk gehad, met een 3x230V netwerk kan er niet veel verkeerd gebeuren (en goed opletten wanneer ze dat ooit nog eens omschakelen).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht

Klopt dit ? Want dan is er geen enkel verschil. En wat met de vaste vergoeding ?
      Inderdaad, bij een variabel contract is er geen verschil tussen dag en nacht, enkel bij een vast tarief.
      Voor vast of variabel is het dezelfde vaste vergoeding, 65€ per jaar.
      Ze bieden ook een dynamisch contract aan, maar dan is de vergoeding plotseling 100€.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

Zou het geen verplichte werkwijze moeten zijn van Fluvius dat de hoofddiff in de zekeringkast van de klant wordt afgezet en pas terug aan nadat de spanning is gecontroleerd ?
        Ik denk dat elke elektricien dat zo zou doen om (dure) vergissingen te vermijden. Je weet ook niet 100% zeker of de kleuren van de draden wel kloppen.

Hier dus geluk gehad, met een 3x230V netwerk kan er niet veel verkeerd gebeuren (en goed opletten wanneer ze dat ooit nog eens omschakelen).
        Dat is echter GEEN garantie om geen 400V op alles te krijgen.
        Als de nulleider aan de uitgang van de hoofdzekering los zit, dan meet je aan de zekering mooi de juiste spanning, maar verder kom je alsnog aan 400V.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Nete, hier kan u informatief de tariefkaart zien.
          Variabel: https://cdn.eneco.be/downloads/nl/ge...POWER_FLEX.pdf
          Vast: https://cdn.eneco.be/downloads/nl/ge..._POWER_FIX.pdf
          Dynamisch: https://cdn.eneco.be/downloads/nl/ge...ER_DYNAMIC.pdf
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

En ik die dacht dat ik nu met het wereldwonder digitale meter vrijwel alles alles kon opgevolgd worden.
            En ik die dacht dat ik met een betalend abo bij Home Wizard tenminste ook de meterstanden live zou te zien krijgen. NIET dus.
            En ik die dacht dat ik via Mijn Fluvius de meterstanden wel live zou zien.. Vergeet het. Fluvius zit waarschijnlijk nog te werken met telramen. Ik heb eens gebeld en de vriendelijke mevrouw wist me te vertellen (uiteraard kan zij daar niks aan verhelpen) dat de meetgegevens van GISTEREN waarachtig al ter beschikking zullen zijn VANDAAG om 18 uur, dus nog niet om 17u59 hé. Een mailtje met een lofzang wat ik nu allemaal als "voordelen" heb met de DM vergeten ze wel niet te sturen.
            ELKE dag opnieuw krijg ik méér en méér bevestinging van mijn stelling dat BELGIUM hoognodig moet herdoopt worden in KAFKANIUM
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Ik zit nu bij Wase Wind, en dat is een droom. Ze liggen qua prijs in het midden van het peloton (prijsverschillen zijn sowieso al niet zo groot) maar als ik een vraag heb (bv. nu met de komst van de DM), even bellen, enkele beltonen en een MENS aan de lijn die perfect weet waarover het gaat.
              Zij hebben ook geen "beerput" aan tarieven waar een kat zijn jong niet meer in terugvindt, ze hebben een half vast/half variabel tarief en een tarief met maandelijkse afrekening. Ik heb het eerste tarief en betaal nu 11,25 eurocent/kWh excl. BTW

Resultaat voor een schatting met 3500 kWh afname en 1000 kwh injectie:
              • Energiekost
              • + Abonnement:€ 61,32
              • + Energiecomponent (Enkelvoudig):€ 393,583500kWh x 11.2450000c€
              • + Kosten groene stroom:€ 38,503500kWh x 1.1000000c€
              • + Kosten wkk:€ 13,233500kWh x 0.3780000c€
              • - Injectievergoeding:€ -51,751000kWh x 5.1750000c€
              • Nettarieven
              • + Databeheer / Meterhuur:€ 17,51
              • + Afnametarief / Nettarieven (Enkelvoudig):€ 206,163.5MWh x 58.9031000€
              • + Capaciteitstarief op gemiddelde maandpiek:€ 292,835.5kW x 53.2422000€
              • Heffingen
              • + Bijdrage op de energie:€ 6,743500kWh x 0.1926100c€
              • + Bijzondere accijnzen:€ 49,743500kWh x 1.4210000c€
              • + Bijdrage energiefonds:€ 118,56
              • Totaal per jaar:€ 1 146,42
              Last edited by nete; 25 maart 2025, 13:11.

Comment

Oei, ik kijk eerder toevallig eens op mijn Fluvius en kijk, om kwart voor twee kan ik al zien wat ik GISTEREN verbruikt heb.
                De wonderen zijn dan toch nog de wereld niet uit

Comment

Oei, ik kijk eerder toevallig eens op mijn Fluvius en kijk, om kwart voor twee kan ik al zien wat ik GISTEREN verbruikt heb.
                  De wonderen zijn dan toch nog de wereld niet uit
                  Bij Fluvius krijg je geen real time informatie over het verbruik, maar de volgende dag kan je dat meestal wel zien.
                  Hier was dat gisteren afname dag 0,055KWh, nacht 0,000KWh, injectie dag 0,057KWh, nacht 0,007KWh.
                  Zonder de auto zou er meer injectie geweest zijn, die heb ik gisteren nog een paar KWh bijgeladen tot die weer aan 80% stond, ik kan die stroom beter zelf opgebruiken voor zover dat mogelijk is.

Als ik de dag zelf het elektriciteitsverbruik, en de opbrengst van de panelen wil opvolgen, dan kijk ik wel naar de Solaredge website of de app op mijn smartphone.
                  Daar krijg ik de informatie continu in real time.

Gisteren had ik bij Engie een prijssimulatie gedaan waarbij ik aangegeven heb dat ik een elektrische auto heb, en vandaag worden ze al ongeduldig, dit kreeg ik net in de mail:
                  Je hebt onlangs een online prijssimulatie gedaan. Daarin gaf je aan dat je een elektrisch of plug-in-hybride voertuig hebt dat je thuis laadt.

Kennis over het al dan niet thuis laden van een elektrische wagen of een plug-in hybride is een belangrijk element om voor jou betrouwbare adviezen te garanderen. Zo kunnen we je voorschotadvies verbeteren, informeren over hoe jij mogelijk kan besparen of deel kan zijn van de oplossing bij problemen op het distributienet.
                  Normaalgezien zal mijn elektrische auto alleen tijdens de wintermaanden een invloed hebben op mijn stroomfactuur, en hoeveel dat zal zijn, dat kan ik op dit ogenblik onmogelijk weten.
                  Maar omdat ik niet veel kilometers met de auto rij zal dat eerder beperkt zijn.

Waarschijnlijk willen ze ook dat ik hier dan een laadpaal laat installeren, terwijl dat voor mij helemaal niet nodig is, laden met 2,3KW (10A) uit een stopcontact gaat snel genoeg, en daarmee kan ik het capaciteitstarief zelf ook wel zo laag mogelijk houden door niet teveel extra verbruikers in te schakelen terwijl de auto aan het laden is.​
                  Last edited by Black B@ndit; 25 maart 2025, 14:22.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Bij Fluvius krijg je geen real time informatie over het verbruik, maar de volgende dag kan je dat meestal wel zien.
                    Hier was dat gisteren afname dag 0,055KWh, nacht 0,000KWh, injectie dag 0,057KWh, nacht 0,007KW
                    Het gaat er mij niet om dat ik alle dagen zal ga kijken hoeveel mijn verbruik nu al bedraagt, ik heb gewoon plaatsvervangende schaamte voor Fluvius dat ze ons om de oren slaan met "de voordelen" van de DM voor de klant, maar dat ze gegevens die ze om het kwartier of zo automatisch binnenkrijgen eerst een dag later vrijgeven in Mijn Fluvius. Ik vind dat absurd.

Comment

Het gaat er mij niet om dat ik alle dagen zal ga kijken hoeveel mijn verbruik nu al bedraagt, ik heb gewoon plaatsvervangende schaamte voor Fluvius dat ze ons om de oren slaan met "de voordelen" van de DM voor de klant, maar dat ze gegevens die ze om het kwartier of zo automatisch binnenkrijgen eerst een dag later vrijgeven in Mijn Fluvius. Ik vind dat absurd.
                      Wat ik ook raar vind Rene, is dat je die P1 poort zelf moet open zetten,
                      waarom deze niet standaard open staat, is mij een raadsel, tenzij
                      ze van plan zijn om ons in de toekomst ook nog op een of andere manier
                      een oor aan te naaien…….

Comment

Hier ondertussen bevestigd, Fluvius komt zelf de meter vervangen en herkeuring voor verzwaring is niet nodig bij ons omdat op het keuringsrapport van de laadpaal vermeld staat dat de installatie geschikt is tot 40A en we maar 32A aangevraagd hebben.
                        De keuze voor 32A komt uit hetgeen ze voorstellen in functie van wat men aangeeft dat men heeft aan verbruikers.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Hier ondertussen bevestigd, Fluvius komt zelf de meter vervangen en herkeuring voor verzwaring is niet nodig bij ons omdat op het keuringsrapport van de laadpaal vermeld staat dat de installatie geschikt is tot 40A en we maar 32A aangevraagd hebben.
                          De keuze voor 32A komt uit hetgeen ze voorstellen in functie van wat men aangeeft dat men heeft aan verbruikers.
                          En tegenwoordig hoeveel voor eigen rekening van 20 naar 32 A Freddy?
                          Of krijg je dat gratis als je een laadpaal hebt staan?
                          32A is nu dus een 22 Kw aansluiting met mogelijkheid om je laadpaal
                          iets hoger in te stellen, naar eigen behoefte natuurlijk.

Comment

En tegenwoordig hoeveel voor eigen rekening van 20 naar 32 A Freddy?
                            Of krijg je dat gratis als je een laadpaal hebt staan?
                            32A is nu dus een 22 Kw aansluiting met mogelijkheid om je laadpaal
                            iets hoger in te stellen, naar eigen behoefte natuurlijk.
                            Laadpaal is 11 kW, dus wat reserve voor de warmtepomp (airco) en de rest van huishoudelijk gebruik.
                            Het is 394,47€ plus 6% BTW.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Het is 394,47€ plus 6% BTW.
                              Het is dus niet duurder geworden dan 25 jaar geleden, integendeel, maar dat halen
                              ze dan wel binnen via het capaciteitstarief.

Comment

Het is dus niet duurder geworden dan 25 jaar geleden, integendeel, maar dat halen
                                ze dan wel binnen via het capaciteitstarief.
                                De samenstelling van het bedrag is 261,78€ voor het werk en 132,69€ investering in vermogen.
                                In theorie zou men kunnen zeggen dat men met minder ook toekomt, maar dan was het alsnog 279€ en mogelijks later nog eens te verhogen met meer warmtepomp.
                                Probleem is ook dat de laadpaal loadbalancing doet en dus vermindert volgens het verbruik van de woning.
                                Om aan bepaalde voorwaarden te voldoen, moest dat zo afgesteld zijn dat er nog 6 kW vrij moet blijven.
                                Met 13,9 kW (20A) blijft er dus maar 7,9 kW totaal verbruik voordat de laadpaal volledig tot nul komt en dat is te snel.
                                Als de warmtepomp (airco) en de verwarming van de serre op stond en er tegelijkertijd ook een wasmachine op stond, dan moest ge al niet veel meer gaan laden.
                                Heb je dat altijd nodig, zeker niet, maar het is wel een beperkende factor.
                                Capaciteistarief in combinatie met de digitale meter, ja enorm doorslaggevend voor de prijs, maar ik ben ook niet van plan om te leven als een clochard en alles uit te zetten wat maar uit kan.
                                Ieder zijn ding, maar we zien wel wat het wordt.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X