Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Komt Elgris met een oplossing?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Komt Elgris met een oplossing?

Blijkbaar komt Elgris met een slimme dimmer op de markt
    die je overtollige productie aan stroom slim kan omzetten
    naar bv. een boiler of elektrische bijverwarming.
    ELWA DIMMER Nu bestellen Onze slimme ELWA DIMMER Met de ELWA DIMMER haal je het meeste uit je zonne-energie. Deze innovatieve technologie zet overtollige

Enkel ohmse belastingen, niet voor een warmtepomp, die zal dus prima werken met een goedkope elektrische boiler.
    Voor een elektrische verwarming gebruik je dan best een elektrisch verwarmingsapparaat zonder ventilator, want anders is het mogelijk dat de ventilator te traag draait als er niet voldoende "overschot" van de zonnepanelen komt.

In de zomer kan je daarmee nog niet alle overschot zelf opwerken, want dan heb je geen verwarming nodig, als de boiler op temperatuur is dan gaat de overschot nog altijd naar het net.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Onderaan de pagina op het web zie ik staan: uitverkocht.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Onderaan de pagina op het web zie ik staan: uitverkocht.
        Dat komt omdat deze nog niet officieel is voorgesteld René.
        Voorstelling in Amsterdam is maar voorzien vanaf 11 tot 13 maart.
        Elgris introduceert de nieuwe Elwa Dimmer. Dit slimme apparaat zorgt ervoor dat overtollige zonne-energie automatisch wordt omgezet in warm water, waardoor consumenten de zelfconsumptie van zonnepanelen verhogen.

Comment

Interessant in ieder geval

grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Enkel ohmse belastingen, niet voor een warmtepomp, die zal dus prima werken met een goedkope elektrische boiler.
            Voor een elektrische verwarming gebruik je dan best een elektrisch verwarmingsapparaat zonder ventilator, want anders is het mogelijk dat de ventilator te traag draait als er niet voldoende "overschot" van de zonnepanelen komt.

In de zomer kan je daarmee nog niet alle overschot zelf opwerken, want dan heb je geen verwarming nodig, als de boiler op temperatuur is dan gaat de overschot nog altijd naar het net.
            Een gat in de airco markt dus Bart, volgende stap zal hopelijk een airco/warmtepomp
            worden waar de freqwentie regeling gestuurd wordt van uit het vermogen
            overschot van je zonnepanelen, moet perfect doenbaar zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Interessant in ieder geval

grts
              Sieg
              Ik weet niet of het zo interessant is.
              Wat als de boiler (100 liter) op temperatuur is ? Want in de zomer heeft de boiler ook nog minder stilstandsverliezen.
              Dus dan maar een el. vuurtje aansteken en vervolgens mijn airco aanleggen om te koelen ? (grapje)
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht

Ik weet niet of het zo interessant is.
                Wat als de boiler (100 liter) op temperatuur is ? Want in de zomer heeft de boiler ook nog minder stilstandsverliezen.
                Dus dan maar een el. vuurtje aansteken en vervolgens mijn airco aanleggen om te koelen ? (grapje)
                Ik ben ervan overtuigd dat dit het begin is van bv. een zon gestuurde airco/warmtepomp René,
                zet dat slim om naar een sturing en je bent er, uiteraard zullen er nog verliezen zijn, maar
                hoe optimaler je je eigen energie niet op het net moet zetten hoe interessanter het wordt.

Comment

Iets gelijkaardigs bestaat toch al?

Je kan de P1 poort van de digitale meter uitlezen.
                  Als er Voldoende energie naar het net wordt gestuurd kan je een boiler, of airco....aansturen.
                  Een wasmachine starten....

Mvg
                  nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Sinds gisteren kan ik nog wat "stroomoverschot" kwijt in de Dacia Spring (die een maand eerder geleverd is dan voorzien), als ik in de zomer stroom teveel heb, dan moet ik maar wat gaan rondrijden om die op te krijgen .
                    Maar omdat ik hier niet veel zonnepanelen heb zal ik voor een groot deel van het jaar toch stroom moeten kopen (maar ik moet niet meer gaan tanken).
                    Ik ben die auto nu voor het eerst aan het bijladen, de zonnepanelen leveren nu maar zo'n 550W, maar dat is voldoende om net onder de 2,5KW capaciteitstarief te kunnen blijven terwijl de auto aan het laden is.
                    De thuisbatterij krijgt nu geen stroom, als de auto geladen is, dan mag die de overschot opvangen (maar dat zal vandaag toch niet veel zijn).
                    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                      Iets gelijkaardigs bestaat toch al?

Je kan de P1 poort van de digitale meter uitlezen.
                      Als er Voldoende energie naar het net wordt gestuurd kan je een boiler, of airco....aansturen.
                      Een wasmachine starten....

Mvg
                      Gedimd volgens overschot? Dat mag je mij eens uitleggen.
                      Je hebt de uitleg dus duidelijk niet verstaan of niet gelezen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Ik heb het wel begrepen.
                        de toepassing kan gebruikt worden bij een boiler, met een weerstand.
                        niet bij een WP boiler.

Iets anders kan je er niet mee aansturen.
                        Een motor moet je al via een frequentiesturing gaan sturen. Een warmtepomp zie ik zo nog niet werken.

Werk je met relais, of met toestellen die via de P1 poort kunnen aangesproken worden dan kan je elk toestel inschakelen, en niet zoals in de reclame hierboven enkel een weerstand.

Mvg
                        nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Volgens het datasheet van de Elgris Elwa Dimmer geeft dat apparaat een uitgangsspanning van 0-230V en een uitgangsstroom van 0-100%.
                          Die dimmer laat alleen het vermogen door dat normaalgezien naar het net wordt gestuurd, maar als dat vermogen laag is, dan zal de spanning te laag zijn om er een warmtepomp op aan te sluiten, het is de bedoeling dat je er een verwarmingsapparaat met een verwarmingsweerstand op aansluit, zoals bijvoorbeeld een simpele elektrische boiler. Als de weerstand van die boiler een lagere spanning krijgt, dan zal die nog altijd warmte afgeven, maar het is dan wel minder dan wanneer die de maximale spanning krijgt.
                          Voor een weerstand speelt dat geen rol, maar een compressor van een warmtepomp is wat dat betreft veel kieskeuriger, als die een te lage spanning krijgt dan blijft die niet lang heel (bij een te lage spanning zal die zelfs niet draaien, de wikkelingen zullen wel opwarmen).
                          Voor zover ik de uitleg van die dimmer begrijp gaat het over een apparaat dat elk beetje "overschot" naar een boiler stuurt om zo alles zelf op te kunnen gebruiken (tot de boiler op temperatuur is, want dan kan houdt het ook op, tenzij je wil dat de boiler stoom begint te produceren, of dat die explodeert als de beveiligingen niet werken).

Het is een "Universele AC dimmer voor ohmse belastingen tot 10 A / 16 A max".

Op deze pagina vind je een link naar de datasheet (de link hier rechtstreeks plaatsen lukte niet) https://www.solar365.nl/producten/el...-67A6B0B4.html

Ook als er een warmtepomp aangestuurd wordt via de P1 poort, dan moeten er ook de nodige beveiligingen in zitten waardoor de warmtepomp niet constant in en uitschakelt (elke keer dat er een wolkje passeert bijvoorbeeld), want daar kan die ook niet tegen.
                          Last edited by Black B@ndit; 1 maart 2025, 14:49.
                          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Tenzij ik het verkeerd begrepen heb, toch even toelichten wat mogelijk is met onze airco mits de optie om gestuurd te worden via P1 poort.
                            Men kan de airco op volle kracht laten werken als er voldoende energie is en men kan het vermogen beperken als er minder ter beschikking is (lees opbrengst).
                            De airco kan sowieso al,ingesteld worden om het vermogen (stroomafname) te beperken, die sturing regelt dat dan volledig automatisch in uw plaats.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Tenzij ik het verkeerd begrepen heb, toch even toelichten wat mogelijk is met onze airco mits de optie om gestuurd te worden via P1 poort.
                              Men kan de airco op volle kracht laten werken als er voldoende energie is en men kan het vermogen beperken als er minder ter beschikking is (lees opbrengst).
                              De airco kan sowieso al,ingesteld worden om het vermogen (stroomafname) te beperken, die sturing regelt dat dan volledig automatisch in uw plaats.
                              Jij hebt het begrepen Freddy.

Comment

Working...
                              X