Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energiegebruik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Omdat ik met maar 10 zonnepanelen tijdens de zomerperiode zelfs net te weinig "overschot" op het net zet om daarmee toe te komen voor de elektrische apparaten tijdens de wintermaanden zal ik meer betalen aan energie als ik een warmtepomp gebruik in plaats van de centrale verwarming op aardgas.
    Als je maar ongeveer 1/3 terug krijgt van de elektriciteit die je op het net zet, dan moet je er al héél veel injecteren om daarmee een warmtepomp te kunnen laten draaien tijdens de wintermaanden.
    Die 1/3 komt ongeveer overeen met de gasprijs tegenover de elektriciteitsprijs, dan gebruik ik die "overschot" aan elektriciteit van de zomermaanden in de winter liever op in de apparatuur die niet op aardgas werkt in plaats van die al meteen op te gebruiken in een warmtepomp om daarna duurdere elektriciteit te moeten aankopen voor de rest van de "donkere maanden".

    Gisteren scheen de zon hier bijna de hele dag, er zit maar een klein dipje in de grafiek van de zonnepanelen (12u30), maar omdat die panelen op een plat dak liggen (10°) leveren die zelfs op een dag als gisteren maar 4,89KWh op.
    Dat was nog wel 77% van het dagverbruik (met de hulp van de accu, anders was het waarschijnlijk maar 30% en moest ik de overschot later terugkopen), maar het is al een hele tijd geleden dat de opbrengst zo hoog was.
    Als ik dan een warmtepomp zou gebruiken dan zou nu mijn overschot van tijdens de zomermaanden al wel opgebruikt zijn.
    Met een grotere installatie (veel meer zonnepanelen) zal dat wel een ander verhaal zijn, maar daar heb ik geen plaats voor, veel meer dan 10 panelen passen hier niet op het dak.

    Nu de zonnepanelen hier ongeveer een jaar liggen heb ik uitgerekend dat de volledige installatie (accu inbegrepen) ergens tussen de 9 en 10 jaar terugverdiend zal zijn met de huidige elektriciteitsprijzen.
    Ik heb daarbij geen rekening gehouden met het capaciteitstarief dat door de accu van mei tot september onder de 500W blijft (dat wordt wel op het minimum van 2,5KW gezet voor de jaarlijkse afrekening).
    In deze periode van het jaar moet ik er wel beter op letten om niet over die 2,5KW te gaan, het zou daarbij eigenlijk heel handig zijn als je dat al na een paar dagen zou kunnen zien, en niet pas op het einde van de maand
    Als je dat na een paar dagen zou kunnen zien, dan zou je er de rest van de maand wat minder op moeten letten omdat de piek van 2,5KW voor die maand dan toch al overschreden is, je betaalt dan voor die hele maand extra, ik vind dat je dat dan ook zo snel mogelijk mag weten.
    Voor Fluvius (en de andere netbeheerders) is het waarschijnlijk maar een vrij simpele software-aanpassing, maar ik vermoed dat ze er zelf niet echt een voordeel aan hebben als ze dat zouden doen (de kans is dus bijzonder klein dat ze dat ooit zullen doen).
    Bij de tab "Dag" op de Fluvius website kan je dit toch prima opvolgen? Meestal de dag nadien te raadplegen maar soms duurt het 2 dagen en uitzonderlijke gevallen iets meer. Gisteren hadden we bv om 7u00 511W/15min = 2044W

    Mijn oudste panelen liggen 43° met oriëntatie ZZO en die deden gisteren 20kWh. Die op het plat dak liggen 15° met oriëntatie ZWW leverden maar een schamele 3.6kWh

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

      'Met de airco beperken we uiteraard het aantal warme ruimtes dus is een lager verbruik redelijk logisch. Maar ik vind het experiment geslaagd. De CV ketel staat trouwens maar op 50°C
      Je bedoelt jouw bijverwarmen met een L/L WP ?
      Heb je verbruikscijfers van voordien ?

      Hier is de CV ketel ook beperkt op 50°, ik bekijk het over een hele winter nog eens.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

        Bij de tab "Dag" op de Fluvius website kan je dit toch prima opvolgen? Meestal de dag nadien te raadplegen maar soms duurt het 2 dagen en uitzonderlijke gevallen iets meer. Gisteren hadden we bv om 7u00 511W/15min = 2044W

        Mijn oudste panelen liggen 43° met oriëntatie ZZO en die deden gisteren 20kWh. Die op het plat dak liggen 15° met oriëntatie ZWW leverden maar een schamele 3.6kWh
        Piek blijft hier mooi onder 2,5 kW. Dank zijn een speciaal programma van Huawei (maar ze hebben ons ook weeral bang gemaakt voor het gevaar dat de panelen op afstand kunnen afzetten - natuurlijk kan dat, maar dan trek je gewoon de internetstekker uit, nee toch ?).
        Gisteren hier (door de 40° helling bijna pal zuid) toch 8,5 kWh binnen met 3 kW piek.
        Ook niet meer gas verbruikt dan maandag ondanks de gemiddeld lagere temperatuur. Dat zie ik goed in de cijfers van vorig jaar bij koud en zonnig weer.
        De zon door de ruiten heeft hier waarschijnlijk evenveel direct effekt dan met PV stroom een WP aandrijven (en nee, in de zomer valt ze verticaal zodat de opwarming veel minder wordt, bovendien hebben oude hoge (rij)huizen een zeker koelend vermogen door de verticale luchtstroming, zo dom waren de bouwers vroeger ook niet).

        Eigenlijk hebben wij op enkele details na ongeveer alles gedaan wat redelijk is.
        Bovendien blijven de energieprijzen momenteel laag, ik ga mij er verder niet veel zorgen over maken (ik heb klanten die dat wel doen, zeker als ze ouder worden en hun huis willen verkopen).

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

          Je bedoelt jouw bijverwarmen met een L/L WP ?
          Heb je verbruikscijfers van voordien ?

          Hier is de CV ketel ook beperkt op 50°, ik bekijk het over een hele winter nog eens.
          Nee.

          De CV werkt 's morgens van 6u00 - 7u30 voor badkamer, living en keuken.
          Vanaf 15u00 - 21u00 (wanneer de zon nog op is, het doorgaans warmer is - denk COP) werkt de airco in de woonkamer waarbij de CV thermostaat vanzelf uitvalt.

          Verder:

          De CV basis temperatuur blijft sowieso 17°C
          De L/L WP gaat uit bij vorst overdag. Nu geeft die nog een comfortabele warmte. Bij vorst overdag schakel ik ook over op het tweede (hogere) thermostaat programma.
          De WP boiler (met luchtafvoer) doet het verder ook prima. Ik had verwacht dat de kelder frisser zou aanvoelen maar da's (nog) niet het geval.

          Al bij al ben ik zeer tevreden met alle energie investeringen.

          Gas verbruik:
          2023: 508m³ (waarvan nog maar 20m³ in november)
          2022: 980m³ (crisis)
          2021: 1472m³
          2020: 1217m³

          Bij elektriciteit zitten te veel variabelen maar voor 2023 stevenen we af op 3400kWh inclusief volledig opladen van auto (1900kWh)

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

            Nee.

            De CV werkt 's morgens van 6u00 - 7u30 voor badkamer, living en keuken.
            Vanaf 15u00 - 21u00 (wanneer de zon nog op is, het doorgaans warmer is - denk COP) werkt de airco in de woonkamer waarbij de CV thermostaat vanzelf uitvalt.

            Verder:

            De CV basis temperatuur blijft sowieso 17°C
            De L/L WP gaat uit bij vorst overdag. Nu geeft die nog een comfortabele warmte. Bij vorst overdag schakel ik ook over op het tweede (hogere) thermostaat programma.
            De WP boiler (met luchtafvoer) doet het verder ook prima. Ik had verwacht dat de kelder frisser zou aanvoelen maar da's (nog) niet het geval.

            Al bij al ben ik zeer tevreden met alle energie investeringen.

            Gas verbruik:
            2023: 508m³ (waarvan nog maar 20m³ in november)
            2022: 980m³ (crisis)
            2021: 1472m³
            2020: 1217m³

            Bij elektriciteit zitten te veel variabelen maar voor 2023 stevenen we af op 3400kWh inclusief volledig opladen van auto (1900kWh)
            Dan ga je ook zonder crisistemperaturen een heleboel sparen.

            De keldertemperatuur (zonder WP boiler) is hier vandaag van 18° naar 17° gezakt. De grond koelt maar langzaam af.
            Maar de kelder behoort in de praktijk (niet voor het EPC) bij het beschermd volume omdat ik daar ook lucht afzuig (niet helemaal volgens de EPB bijbel maar ik heb die ventilatie toch).
            Jij zuigt trouwens warme lucht uit je huis voor je WP boiler.
            Tussen theorie en praktijk moet je soms schipperen.

            En met 1500 kWh extra ga ik al voor een deel mijn (toekomstige) EV kunnen opladen .
            Nu ik heb gezien dat je daar toch een aanhanger mee kan trekken hoef ik mij al minder zorgen te maken wanneer er aan mijn dieseltje te grote kosten zouden komen (tot nu toe nog alles in orde net zoals met de gasketel).
            Last edited by palombian; 29 november 2023, 12:54.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

              Dan ga je ook zonder crisistemperaturen een heleboel sparen.

              De keldertemperatuur (zonder WP boiler) is hier vandaag van 18° naar 17° gezakt. De grond koelt maar langzaam af.
              Maar de kelder behoort in de praktijk (niet voor het EPC) bij het beschermd volume omdat ik daar ook lucht afzuig (niet helemaal volgens de EPB bijbel maar ik heb die ventilatie toch).
              Jij zuigt trouwens warme lucht uit je huis voor je WP boiler.
              Tussen theorie en praktijk moet je soms schipperen.

              En met 1500 kWh extra ga ik al voor een deel mijn (toekomstige) EV kunnen opladen .
              Nu ik heb gezien dat je daar toch een aanhanger mee kan trekken hoef ik mij al minder zorgen te maken wanneer er aan mijn dieseltje te grote kosten zouden komen (tot nu toe nog alles in orde net zoals met de gasketel).
              Ja inderdaad we zitten inderdaad vrij goed voor een huis van 45 jaar oud.

              Onze 2 kelders hebben allebei een ventilatiegat waar het ene nu in dienst is voor de WP boiler dus een deel is toch rechtstreeks afkomstig van buiten, zeker wanneer de deur van de berging dicht is. In de berging staan ook een een diepvrieskast en een koelkast die warmte afgeven dus dat helpt ook (een beetje).

              Inderdaad een beetje schipperen. Zeker met de onvermijdelijke elektrische auto aan de horizon...


              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                (maar ze hebben ons ook weeral bang gemaakt voor het gevaar dat de panelen op afstand kunnen afzetten - natuurlijk kan dat, maar dan trek je gewoon de internetstekker uit, nee toch ?).
                Geloof je dat echt dat het net dan op zijn gat zou gaan?
                Dan kunnen ze dat in het donker ook niet voeden.
                Trouwens de meeste omvormers hangen niet eens aan internet.
                Volgens mij een poging om Chinese omvormer bedrijven te boycotten en
                de Europese bedrijven als Fronius en andere te beschermen.
                Daar net op het nieuws, Demir noemt het Chinese rommel en
                pleit duidelijk voor Europese omvormers.
                Last edited by Geerten; 29 november 2023, 18:24.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht


                  Al bij al ben ik zeer tevreden met alle energie investeringen.

                  Gas verbruik:
                  2023: 508m³ (waarvan nog maar 20m³ in november)
                  2022: 980m³ (crisis)
                  2021: 1472m³
                  2020: 1217m³

                  Bij elektriciteit zitten te veel variabelen maar voor 2023 stevenen we af op 3400kWh inclusief volledig opladen van auto (1900kWh)
                  En hoeveel heb je dan nu al in totaal geïnvesteerd om tot deze resultaten te komen en hoeveel bespaar je nu op één jaar Frank ?

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                    Geloof je dat echt dat het net dan op zijn gat zou gaan?
                    Dan kunnen ze dat in het donker ook niet voeden.
                    Trouwens de meeste omvormers hangen niet eens aan internet.
                    Volgens mij een poging om Chinese omvormer bedrijven te boycotten en
                    de Europese bedrijven als Fronius en andere te beschermen.
                    Daar net op het nieuws, Demir noemt het Chinese rommel en
                    pleit duidelijk voor Europese omvormers.
                    Ik lig er niet van wakker.
                    Zoals al gezegd ben ik zelfs uitermate tevreden van mijn Huawei hybride omvormer. Helemaal geen rommel maar gemaakt door één van de grootste bedrijven ter wereld, ook voor solar.

                    Die hangt wel degelijk online en dumpt alle 5 minuten gegevens naar de cloud.
                    Ook alle updates komen langs daar.
                    Ik heb een administrator account en kan dat zelf beheren, als het moet ook via het eigen wifi netwerkje van de omvormer.

                    Ik herinner me nog dat toen het geïnstalleerd werd de app niet op Google Play Store stond omdat Trump de Chinese bedrijven boycotte.
                    Last edited by palombian; 29 november 2023, 20:22.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                      En hoeveel heb je dan nu al in totaal geïnvesteerd om tot deze resultaten te komen en hoeveel bespaar je nu op één jaar Frank ?

                      grts
                      Sieg
                      Als elk gezin zoveel bespaarde was het klimaatprobleem morgen opgelost .

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                        En hoeveel heb je dan nu al in totaal geïnvesteerd om tot deze resultaten te komen en hoeveel bespaar je nu op één jaar Frank ?

                        grts
                        Sieg
                        De eerste 5kVA - 6000Wp zonnepanelen kostten in 2011 nog €21K maar daar kent iedereen het verhaal intussen wel van.
                        De tweede set 4.6kVA - 6000Wp kostte €6K en de 15kWh batterij na subsidie €5.4K in 2021
                        De WP boiler was na subsidie €3K dit jaar.

                        Bijkomend hebben we een airco geplaatst (eerst enkel bedoeld voor afkoeling) begin 2021 voor €2.6K
                        De plug-in hybride auto was sowieso een vervanging van een diesel die problemen ging opleveren bij de keuring.

                        Met de tweede set panelen en batterij sparen we 5000kWh elektriciteit per jaar.
                        We zien ook elk jaar €1000 minder brandstofverbruik met de auto.
                        Nu is het afwachten wat de winter brengt maar ik denk wel dat het aandeel gas flink naar beneden kan. Vroeger verbruikten we rond 1400m³ en ik hoop nu onder 400m³ te blijven.
                        Elektriciteit zal met de L-L WP en WP boiler anderzijds wel hoger uitvallen maar ook daar verwacht ik maximaal 3500kWh te verbruiken.

                        Je kan beginnen argumenteren over terugverdientijd en dan zeker naar de boiler toe, maar ecologie vind ik ook belangrijk. Gisteren trok ik trouwens de achterdeur open en ik werd instant verwelkomd door de stank van alle houtkachels uit onze woonwijk. Gezond hoor

                        Comment


                        • De luchtkwaliteit is er sinds gisteren inderdaad flink op achteruit gegaan:



                          Ik lees hier nu binnen PM 2.5 11mg terwijl dat om 17h nog minder dan 2 was.

                          Uiteraard is daar het verkeer ook bij betrokken (en de zeeschepen blijkbaar, vooral NO2), maar zolang verwarming voor de helft van het energiegebruik staat zou iedereen beter voor eigen deur beginnen vegen.
                          Het argument dat hout (en bij uitbreiding pellets) CO2 neutraal zijn leidt de aandacht af van de noodzaak om de energieëfficientie te verbeteren.
                          Als ik zie hoeveel geld de mensen hebben gestoken in kachels zouden ze daar beter hun huizen mee hebben geisoleerd, dat verbruikt niets en is voor altijd.

                          PS: hier binnen nu 19,5° bij 3° buiten en 41° watertemperatuur. Op de meeste L/W WP COP curven kom je dan niet meer boven 3.
                          Ik heb geen probleem met lange terugverdientijden als daar meer comfort, lagere facturen en een witter klimaatzieltje tegenoverstaan, maar hier twijfel ik toch nog even.
                          In ons huis en met 2 personen kan ik nog 70m3/jaar gas sparen door een WP boiler en misschien nog 150 of zo in het tussenseizoen met een WP.
                          En ondertussen daalt de gasprijs verder (en stijgt de elektriciteitsprijs).
                          Last edited by palombian; 30 november 2023, 09:14.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                            Als elk gezin zoveel bespaarde was het klimaatprobleem morgen opgelost .
                            Droom maar rustig verder ...

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              De luchtkwaliteit is er sinds gisteren inderdaad flink op achteruit gegaan:



                              Ik lees hier nu binnen PM 2.5 11mg terwijl dat om 17h nog minder dan 2 was.

                              Uiteraard is daar het verkeer ook bij betrokken (en de zeeschepen blijkbaar, vooral NO2), maar zolang verwarming voor de helft van het energiegebruik staat zou iedereen beter voor eigen deur beginnen vegen.
                              Het argument dat hout (en bij uitbreiding pellets) CO2 neutraal zijn leidt de aandacht af van de noodzaak om de energieëfficientie te verbeteren.
                              Als ik zie hoeveel geld de mensen hebben gestoken in kachels zouden ze daar beter hun huizen mee hebben geisoleerd, dat verbruikt niets en is voor altijd.

                              PS: hier binnen nu 19,5° bij 3° buiten en 41° watertemperatuur. Op de meeste L/W WP COP curven kom je dan niet meer boven 3.
                              Ik heb geen probleem met lange terugverdientijden als daar meer comfort, lagere facturen en een witter klimaatzieltje tegenoverstaan, maar hier twijfel ik toch nog even.
                              In ons huis en met 2 personen kan ik nog 70m3/jaar gas sparen door een WP boiler en misschien nog 150 of zo in het tussenseizoen met een WP.
                              En ondertussen daalt de gasprijs verder (en stijgt de elektriciteitsprijs).
                              Schrijft een persoon die op zijn vakantieadres met een houtvuur verwarmt

                              Zoals je zelf zegt, ieder voor z'n eigen deur vegen hé i.p.v. te wijzen naar anderen ;-)

                              grts
                              Sieg
                              Last edited by Sieg; 30 november 2023, 21:25.
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                En ondertussen daalt de gasprijs verder (en stijgt de elektriciteitsprijs).
                                En net daardoor hoort België met huidige denkwijze bij de slechtste leerlingen van de klas
                                Waarom zou men in godsnaam de overschakeling maken naar een warmtepomp
                                Je kunt het draaien en keren zoals je wilt, maar mensen kijken in eerste instantie naar hun portemonnee
                                Zeker in een land hier dat als één van de duurste staat aangeschreven en waar de hoogste belastingen worden geïnd en dan blijkbaar dan nog bijna op het randje van faillissement
                                balanceert (maar dat laatste hier is politiek getint en eigenlijk niet toegelaten op het forum)
                                Gelukkig zijn er slimmere landen rondom die het percentage naar boven halen voor Europa

                                grts
                                Sieg

                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X