Oorspronkelijk geplaatst door Geerten
Bekijk bericht
In de winter wordt het dan heel koud in die ruimte, kouder dan buiten, omdat er geen toevoer is van "warmte".
En als er dan tussen die garage en het woongedeelte geen isolatie zit, dan ga je inderdaad warmte uit de woning gebruiken om water op te warmen, en dat is niet de bedoeling.
De meeste van die warmtepomp boilers kunnen met buizen wel aangesloten worden zodat ze lucht van buiten over de verdamper blazen en de koudere lucht daarna ook terug naar buiten blazen.
Dan wordt het binnen in huis niet kouder als de boiler opgewarmd wordt.
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten
Bekijk bericht
Als je de berekening maakt, dan krijg je in huis de warmte van de condensatieketel plus het elektrisch verbruik van de compressor van de warmtepomp.
Je doet dan geen enkel voordeel want alle energie komt dan via de gas en elektriciteitsleidingen de woning binnen.
Het voordeel van een warmtepomp is net dat je energie haalt uit buitenlucht, captatienet of een grondwaterboring, in het systeem dat je beschrijft is dat niet het geval, alle energie moet daar aangekocht worden, en dat levert geen voordeel op.
Als een warmtepomp bijvoorbeeld 3 KW gratis warmte onttrekt aan de buitenlucht, dan zal je in de woning 4 KW warmte krijgen als de compressor van de warmtepomp 1 KW verbruikt.
Maar als die 3 KW van een condensatieketel komt, dan is het voordeliger om de condensatieketel meteen de 4 KW te laten leveren aan de radiators of vloerverwarming om de woning te verwarmen.
Het is dan ook goedkoper om alleen een condensatieketel te gebruiken, die is goedkoper in aanschaf, en 4 KWh aardgas is goedkoper dan 3 KWh aardgas + 1 KWh elektriciteit.
Sommige verkopers kunnen mensen wijsmaken dat 1 met hun wonder apparaat meer wordt dan 1, net zoals dat gebeurt met de "superzuinige" elektrische verwarmingstoestelletjes waarvoor ik geregeld advertenties tegen kom.
Met die apparaatjes zou je met een beperkt vermogen heel snel een kamer kunnen opwarmen, en dat met een veel lager verbruik.
Volgens mij verbruikt elke elektrische verwarming die 1 KWh aan warmte afgeeft ook werkelijk 1 KWh aan elektriciteit.
Maar toch zie ik op YouTube nog altijd reclame voor die toestelletjes, wat aangeeft dat ze er toch nog genoeg van verkopen om de reclame te kunnen blijven betalen.
Comment