Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energiegebruik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

    Waar ben je van plan die WP boiler te plaatsen? Tenminste waar zal de verdamper zijn
    koude kwijt geraken?
    Vrienden van ons hebben er een staan (in een inpandige garage) en die zijn daar helemaal
    niet tevreden over, als dat ding zijn warmte onttrekt uit een ruimte in je huis,
    dan krijg je een verkeerd beeld van die cop, de warmte komt tijdens de minder warme
    maanden gewoon uit je huis, die je dan in feite extra moet verwarmen.
    Ik begrijp niet waarom je een verdamper van een warmtepomp boiler in een afgesloten ruimte zou zetten.
    In de winter wordt het dan heel koud in die ruimte, kouder dan buiten, omdat er geen toevoer is van "warmte".
    En als er dan tussen die garage en het woongedeelte geen isolatie zit, dan ga je inderdaad warmte uit de woning gebruiken om water op te warmen, en dat is niet de bedoeling.
    De meeste van die warmtepomp boilers kunnen met buizen wel aangesloten worden zodat ze lucht van buiten over de verdamper blazen en de koudere lucht daarna ook terug naar buiten blazen.
    Dan wordt het binnen in huis niet kouder als de boiler opgewarmd wordt.

    Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
    Zoals ik in #67 reeds heb gezegd ken ik iemand die prijs heeft laten maken voor een soort
    hybride systeem (gas plus warmtepomp), zoals ik het verstaan heb zou dat een systeem zijn
    waar ze met behulp van de condensatieketel de verdamper van de WP op temperatuur houden
    waardoor de cop van die warmtepomp zeer hoog zou zijn, en ook in geen enkel geval meer
    hoeft te dooien natuurlijk.
    Zijn bestaande condensatie ketel zou gewoon blijven staan, blijkbaar zetten ze daar dan
    een kleine warmtewisselaar tussen waar de buis naar de verdamper zijn gas deels voor een stuk
    op temperatuur brengt, dat zou volgens zijn zeggen heel weinig energie aan de condensatieketel
    afnemen, maar wel de cop van de WP op een maximum brengen.
    Aan de hoge druk kant komt dan een tweede warmtewisselaar die het radiator water opwarmt.
    Dat is tenminste hoe ik het verstaan heb.
    Ik heb het reeds eens opgezocht, maar vind daar niets van terug.
    Dit is een heel eigenaardig systeem, je gaat gas verbranden om de verdamper van de warmtepomp op te warmen, daardoor kan je inderdaad een heel hoge COP krijgen van de warmtepomp, maar je "vergeet" dan dat de warmte eigenlijk nog altijd uit de verbanding van aardgas komt.
    Als je de berekening maakt, dan krijg je in huis de warmte van de condensatieketel plus het elektrisch verbruik van de compressor van de warmtepomp.
    Je doet dan geen enkel voordeel want alle energie komt dan via de gas en elektriciteitsleidingen de woning binnen.
    Het voordeel van een warmtepomp is net dat je energie haalt uit buitenlucht, captatienet of een grondwaterboring, in het systeem dat je beschrijft is dat niet het geval, alle energie moet daar aangekocht worden, en dat levert geen voordeel op.
    Als een warmtepomp bijvoorbeeld 3 KW gratis warmte onttrekt aan de buitenlucht, dan zal je in de woning 4 KW warmte krijgen als de compressor van de warmtepomp 1 KW verbruikt.
    Maar als die 3 KW van een condensatieketel komt, dan is het voordeliger om de condensatieketel meteen de 4 KW te laten leveren aan de radiators of vloerverwarming om de woning te verwarmen.
    Het is dan ook goedkoper om alleen een condensatieketel te gebruiken, die is goedkoper in aanschaf, en 4 KWh aardgas is goedkoper dan 3 KWh aardgas + 1 KWh elektriciteit.

    Sommige verkopers kunnen mensen wijsmaken dat 1 met hun wonder apparaat meer wordt dan 1, net zoals dat gebeurt met de "superzuinige" elektrische verwarmingstoestelletjes waarvoor ik geregeld advertenties tegen kom.
    Met die apparaatjes zou je met een beperkt vermogen heel snel een kamer kunnen opwarmen, en dat met een veel lager verbruik.
    Volgens mij verbruikt elke elektrische verwarming die 1 KWh aan warmte afgeeft ook werkelijk 1 KWh aan elektriciteit.
    Maar toch zie ik op YouTube nog altijd reclame voor die toestelletjes, wat aangeeft dat ze er toch nog genoeg van verkopen om de reclame te kunnen blijven betalen.
    Last edited by Black B@ndit; 24 november 2023, 18:51.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • Het is wel de bedoeling om lucht voor de WP boiler van buiten te betrekken en de koude uitlaat terug naar buiten te sturen.
      Plaatsing binnenhuis zoals je in veel folders ziet haalt gewoon warmte uit je huis.

      Sommige WP boilers kunnen aangesloten worden op een ventilatiesysteem. Dat heeft enige zin zolang je toch alle lucht naar buiten blaast (zelfs bij mij was dat voor 200 m3/ 2000 kWh gas per jaar), maar dat is dikwijls te weinig om genoeg warmte te produceren en teveel om af te zuigen. Bovendien verlies je de mogelijkheid je ventilatie onafhankelijk te sturen.

      Hoe meer ik erover pieker hoe duidelijker het wordt dat gewoon een nieuw gasketeltje hangen de eenvoudigste en goedkoopste oplossing is.
      Zeker voor 2 zeventigers, als we nu (opnieuw) een jong gezin waren met 4 kinderen zou dat waarschijnlijk anders liggen.

      PS: nu 38° watertemperatuur bij 4° buiten en 21° binnen (COP begint al te zakken op de grafiek).

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Het is wel de bedoeling om lucht voor de WP boiler van buiten te betrekken en de koude uitlaat terug naar buiten te sturen.
        Plaatsing binnenhuis zoals je in veel folders ziet haalt gewoon warmte uit je huis.
        Voila, dat bedoelde ik, als die mogelijkheid er is geen probleem.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Dit is een heel eigenaardig systeem, je gaat gas verbranden om de verdamper van de warmtepomp op te warmen, daardoor kan je inderdaad een heel hoge COP krijgen van de warmtepomp, maar je "vergeet" dan dat de warmte eigenlijk nog altijd uit de verbanding van aardgas komt.
          Er blijft wel degelijk een buiten unit staan hoor Bart, zou van Mitsubishi zijn (Max 4 Kw opgenomen vermogen 3 fasen).
          Volgens dat ik begrepen heb doet de condensatieketel niets anders dan de maximale COP
          op peil houden en voorkomen dat de verdamper kan bevriezen, het gasverbruik zou zich tot minder
          dat 1 kubieke meter per 24U beperken.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

            Voila, dat bedoelde ik, als die mogelijkheid er is geen probleem.
            Het zal wel het één keldergat in en het andere uit zijn, maar de debieten zijn veel kleiner dan bij een WP voor verwarming.
            Uiteraard ook nooit terug te verdienen (tov een gas doorstromer), maar als ik toch een buitenunit voor verwarming in de tuin ga zetten hoeft die niet te draaien in de zomer (in de winter zitten wij daar toch niet en zijn alle ramen toe).
            De geluidshinder in een gesloten bebouwing is ook iets waar ik een beetje schrik van heb.

            Comment


            • Blijkbaar staat de EPC controle nog niet helemaal op punt, aangezien men zo kan foefelen dat effectief dezelfde woning een EPC score van D krijgt, en bij een andere EPC-verslaggever een B. Vlaanderen op zijn kleinst, het blijven foefelaars. Ik kan aannemen dat er een beetje interpretatie mogelijk is, maar trop is teveel. Levenslang schorsen zo'n gasten.


              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                Blijkbaar staat de EPC controle nog niet helemaal op punt, aangezien men zo kan foefelen dat effectief dezelfde woning een EPC score van D krijgt, en bij een andere EPC-verslaggever een B. Vlaanderen op zijn kleinst, het blijven foefelaars. Ik kan aannemen dat er een beetje interpretatie mogelijk is, maar trop is teveel. Levenslang schorsen zo'n gasten.

                Ik kijk bijna nooit TV maar ik wist via mail al direct wat er in dat programma aan de hand was.

                Eerlijk gezegd viel ik bijna van mijn stoel vanaf het begin. Wat was dat voor een klucht met die verzonnen klachten om staaltjes te krijgen! De marketing van de merken belachelijk maken maar er dan toch maar lekker van profiteren.

                En de flitscameratest met de speedelecs ? Om dezelfde reden wordt ook geen enkele motorfiets geflitst, mag dat dan wel ? Dus ook de politie kent er toeten noch blazen van.

                De betrokken instanties hebben trouwens bevestigd dat de energiedeskundigen in kwestie reeds lang op de radar stonden.
                De programmamakers hebben ze niet willekeurig uitgekozen, zij hadden - zoals gebruikelijk - de nodige research gedaan.
                Ik maak zelf EPC's (ong 100 per jaar) sinds de eerste dag (1 nov 2008) en weet waarover ik spreek, doe mij een plezier en verplicht mij niet om alle zonden van Israël dienaangaande op mij te nemen en hier te verdedigen.
                Lees een serieuze krant, daar wordt er heel wat genuanceerder over gesproken.

                Opnieuw, ik schaam me dood in de plaats van de programmamakers, alledrie de onderwerpen werden op schandalig populistische wijze naar voren gebracht, daartegenover is HLN een kwaliteitsmedium.
                Last edited by palombian; 25 november 2023, 22:22.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                  doe mij een plezier en verplicht mij niet om alle zonden van Israël dienaangaande op mij te nemen en hier te verdedigen.
                  Dat was ook helemaal niet de bedoeling om jou persoonlijk te viseren, excuses mocht dat zo overkomen. En ja, waarschijnlijk met de nodige research niet lukraak enkele EPC verslaggevers uitgekozen maar al een selectie gemaakt van "interessante" kandidaten, daar had ik nog niet bij stilgestaan.
                  Het item over de verzonnen klachten heb ik me ook kwaad in gemaakt, dat is toch niet iets waarmee men de kwaliteitscontroles van bedrijven mee wil opzadelen! Een aantal "grote lichten" zullen nu wel op ideeën gebracht zijn en dat zal de goed menende consument mogen bekopen.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                    Dat was ook helemaal niet de bedoeling om jou persoonlijk te viseren, excuses mocht dat zo overkomen. En ja, waarschijnlijk met de nodige research niet lukraak enkele EPC verslaggevers uitgekozen maar al een selectie gemaakt van "interessante" kandidaten, daar had ik nog niet bij stilgestaan.
                    Het item over de verzonnen klachten heb ik me ook kwaad in gemaakt, dat is toch niet iets waarmee men de kwaliteitscontroles van bedrijven mee wil opzadelen! Een aantal "grote lichten" zullen nu wel op ideeën gebracht zijn en dat zal de goed menende consument mogen bekopen.
                    Geen probleem.

                    Om af te sluiten toch even dit:

                    Recent heeft het VEKA zelf toegegeven dat wanneer drie van hun ambtenaren een EPC maken van dezelfde woning ze ook drie verschillende uitslagen bekomen.
                    Uiteraard met een beperkte speling.

                    In de praktijk heeft niet elke energiedeskundige beschikking over dezelfde documenten (om een aantal redenen waaronder de belangrijkste de tijd die hij er kan/mag/wil aan besteden).
                    Het ontbreken van meer specifieke gegevens wordt dus doorgaans niet als fout beschouwd.

                    Twee voorbeelden:

                    - een verwarmingsketel heeft een energielabel (bv A of B), maar het is ook mogelijk het juiste rendement op te zoeken. Dit zal in een aantal gevallen tot een beter EPC leiden dan enkel het label.

                    - vanaf 1970 worden op basis van het (bewezen) bouwjaar bepaalde isolatiewaarden ingerekend. Deze zijn bijna altijd slechter dan wat kan vastgesteld worden door bv een gaatje te boren, of aan de hand van bv plannen en lastenboeken. Naar aanleiding van een vraag van een eigenaar heb ik deze case voorgelegd aan het VEKA, hun antwoord was dat de waarde van het EPC gebaseerd op enkel het bouwjaar geen fout was.

                    Nochtans kunnen geringe wijzigingen het resultaat van bv E naar D brengen, wat grote gevolgen kan hebben gezien de een hele reeks maatregelen die hieraan de laatste jaren verbonden zijn (labelpremie, lening, en nu ook renovatieverplichting).
                    Ik heb ooit een certificaat gemaakt voor iemand die rekende op een flinke subsidie wanneer het label E (meer dan 400) was, maar volgens de gegevens (plannen, lastenboek) die hij mij bezorgde kwam ik op 375.
                    Ik heb hem gezegd dat we een middelenverbintenis hadden en geen resultaatsverbintenis.
                    Hij heeft mij betaald, ik heb het EPC niet ingediend en hij heeft iemand anders gezocht (en sommige stukken vermoedelijk niet meer getoond). De betreffende collega kon geen fout worden aangewreven, maar mij eventueel wel omdat mijn invoer gelogd was. Eerlijk duurt het langst, bovendien wens ik mijn verdere levensjaren niet te verknoeien met controles van EPC's die ik 10 jaar geleden heb gemaakt.
                    Daarvoor is het veel te slecht betaald (wat de kern van het probleem is).

                    Zoals hierboven al aangegeven zal naar gelang het geval een hoog (slecht) cijfer gunstiger zijn dan een laag (of beter).
                    Ook de regel van het inspectieprotocol "in geval van twijfel zal de energiedeskundige kiezen voor de minst gunstige oplossing" is dus door de feiten achterhaald.

                    Ik hoop, door zoals anderen die hier uit hun ervaring en/of vakkennis een genuanceerd verhaal kunnen vertellen, het niveau van dit forumonderdeel boven cafépraat te helpen tillen.

                    Omdat het zes keer meer moeite kost om een onwaarheid te weerleggen dan om ze te poneren, ga ik daar mijn levenswerk niet van maken.
                    Maar wie met spek schiet - of erger - mag af en toe een vinnige repliek verwachten .
                    Last edited by palombian; 27 november 2023, 20:11.

                    Comment


                    • Voorlopig €20 gas verbruikt in november wat met de komende koude dagen wel richting €25-30 zal gaan. Gedurende al die tijd hebben we de airco gebruikt. Vanzelfsprekend zullen we dit voelen aan de elektrische zijde met een verbruik van €200-220 (inclusief 125kWh opladen auto).

                      Vanaf vandaag mag de airco even uitblazen tot de buitentemperaturen terug naar 5°C klimmen.

                      Comment


                      • Voorlopig €20 gas verbruikt in november wat met de komende koude dagen wel richting €25-30 zal gaan. Gedurende al die tijd hebben we de airco gebruikt. Vanzelfsprekend zullen we dit voelen aan de elektrische zijde met een verbruik van €200-220 (inclusief 125kWh opladen auto).

                        Vanaf vandaag mag de airco even uitblazen tot de buitentemperaturen terug naar 5°C klimmen.​

                        Comment


                        • Voorlopig €20 gas verbruikt in november wat met de komende koude dagen wel richting €25-30 zal gaan. Gedurende al die tijd hebben we de airco gebruikt.
                          Vanzelfsprekend zullen we dit voelen aan de elektrische zijde met een verbruik van €200-220 (inclusief 125kWh opladen auto).

                          Vanaf vandaag mag de airco even uitblazen tot de buitentemperaturen terug naar 5°C klimmen.​

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            Voorlopig €20 gas verbruikt in november wat met de komende koude dagen wel richting €25-30 zal gaan. Gedurende al die tijd hebben we de airco gebruikt.
                            Vanzelfsprekend zullen we dit voelen aan de elektrische zijde met een verbruik van €200-220 (inclusief 125kWh opladen auto).

                            Vanaf vandaag mag de airco even uitblazen tot de buitentemperaturen terug naar 5°C klimmen.​
                            Dan heb je heel zuinig gestookt, want zelfs met COP 4 kom je maar aan 40 + 20 = 60 m3 gas.

                            Hier ga ik voor heel november aan iets meer dan 90 m3 komen (waarvan 10 voor SWW en koken), ong € 100.

                            Het ziet er naar uit dat ons huis gaat falen in de WP test.

                            De verwarming gaat hier uit om 22h en terug aan om 7h. Deze morgen was het - voor de eerste keer - binnen tot 18° afgekoeld.
                            In de onverwarmde kamers (met name degene waar we aan het werk zijn en de radiator is verwijderd) tot 16° (boven de schimmelgrens van 14-15°).
                            Gisteravond laat bij 1° buiten werd daar (opgewarmde) ventilatielucht van 15,8° ingeblazen. Toen was de relatieve luchtvochtigheid van de binnenlucht bij 21° 42%, wat omgerekend met 58% nog net binnen de norm was (en bovenstaande regel bevestigt).
                            Wanneer het buiten vriest zullen daar de radiatoren moeten opengezet worden (maar deze warmte circuleert via de traphal terug naar badkamer ed en is niet volledig verloren).

                            Opstoken was met 44° bij 2° buiten (nu 41° bij 30°), dat zou bij de meeste L/W warmtepompen de COP al onder 3 laten zakken.

                            Het argument dat je met een WP 's nachts moet doorstoken is hier m.i. niet van toepassing.
                            Weliswaar wordt tussen 7 en 8 het dubbele verbruikt dan de uren daarna, maar dat compenseert maar 1 uur 's nachts. Heel de nacht op 19-20° houden zou het verbruik met bijna de helft verhogen (maar nog niet geprobeerd).
                            Ook zou dat doorstoken bij de laagste luchttemperaturen gebeuren en dus met nog minder rendement.
                            En dan vriest het nog niet.

                            Dit komt waarschijnlijk vooral door het ontbreken van vloerverwarming waardoor de watertemperatuur vanaf 0° boven 45° moet zijn.
                            Ik heb bij één van de klassieke (dikke type 33) radiatoren een test gedaan met PC ventilatoren maar ik kan geen merkelijk snellere temperatuurstijging constateren, nieuwe dure ventiloconvectoren zullen vrees ik ook niet zoveel uithalen.
                            De bewering dat het nog zelden onder 5° is klopt wel maar dan verbruiken we zo weinig dat een (L/W) WP nooit financieel rendabel kan zijn bij de huidige prijszetting (misschien wel bij grootverbruikers en in een nieuwbouw).

                            Maar met de genomen maatregelen (isolatie, luchtdichtheid, WTW-ventilatie) hebben we het gebruik van fossiele brandstoffen toch al met minstens één derde verminderd (van 1100-1200 naar 600-800 m3/jaar).
                            Bovendien zullen we 3000 kWh met PV panelen hebben opgewekt, meer dan we zelf verbruiken. Dit kan met 4 panelen erbij nog worden verhoogd tot 4500 kWh maar dat is het dan hier in een rijwoning.

                            Door het quasi wegvallen van de elektriciteitsrekening en het behoorlijk afremmen van de stijging van de gasrekening geeft dit toch ook een zekere geruststelling op financiëel gebied.
                            En mocht een WP ooit doorgedrukt worden is het realiseerbaar.
                            Ik beklaag me de kosten (en vooral het vele werk om het enigszins betaalbaar te houden) niet.

                            PS: voor wie mij hier weer gaat afschieten, mijn achterliggende bedoeling is mijn eigen (oude rij) huis als (zelf betaalde) testcase te gebruiken om mensen in vergelijkbare situaties met reële oplossingen te kunnen adviseren en niet met dure door de industrie gesponsorde technieken.

                            Comment


                            • Omdat ik met maar 10 zonnepanelen tijdens de zomerperiode zelfs net te weinig "overschot" op het net zet om daarmee toe te komen voor de elektrische apparaten tijdens de wintermaanden zal ik meer betalen aan energie als ik een warmtepomp gebruik in plaats van de centrale verwarming op aardgas.
                              Als je maar ongeveer 1/3 terug krijgt van de elektriciteit die je op het net zet, dan moet je er al héél veel injecteren om daarmee een warmtepomp te kunnen laten draaien tijdens de wintermaanden.
                              Die 1/3 komt ongeveer overeen met de gasprijs tegenover de elektriciteitsprijs, dan gebruik ik die "overschot" aan elektriciteit van de zomermaanden in de winter liever op in de apparatuur die niet op aardgas werkt in plaats van die al meteen op te gebruiken in een warmtepomp om daarna duurdere elektriciteit te moeten aankopen voor de rest van de "donkere maanden".

                              Gisteren scheen de zon hier bijna de hele dag, er zit maar een klein dipje in de grafiek van de zonnepanelen (12u30), maar omdat die panelen op een plat dak liggen (10°) leveren die zelfs op een dag als gisteren maar 4,89KWh op.
                              Dat was nog wel 77% van het dagverbruik (met de hulp van de accu, anders was het waarschijnlijk maar 30% en moest ik de overschot later terugkopen), maar het is al een hele tijd geleden dat de opbrengst zo hoog was.
                              Als ik dan een warmtepomp zou gebruiken dan zou nu mijn overschot van tijdens de zomermaanden al wel opgebruikt zijn.
                              Met een grotere installatie (veel meer zonnepanelen) zal dat wel een ander verhaal zijn, maar daar heb ik geen plaats voor, veel meer dan 10 panelen passen hier niet op het dak.

                              Nu de zonnepanelen hier ongeveer een jaar liggen heb ik uitgerekend dat de volledige installatie (accu inbegrepen) ergens tussen de 9 en 10 jaar terugverdiend zal zijn met de huidige elektriciteitsprijzen.
                              Ik heb daarbij geen rekening gehouden met het capaciteitstarief dat door de accu van mei tot september onder de 500W blijft (dat wordt wel op het minimum van 2,5KW gezet voor de jaarlijkse afrekening).
                              In deze periode van het jaar moet ik er wel beter op letten om niet over die 2,5KW te gaan, het zou daarbij eigenlijk heel handig zijn als je dat al na een paar dagen zou kunnen zien, en niet pas op het einde van de maand
                              Als je dat na een paar dagen zou kunnen zien, dan zou je er de rest van de maand wat minder op moeten letten omdat de piek van 2,5KW voor die maand dan toch al overschreden is, je betaalt dan voor die hele maand extra, ik vind dat je dat dan ook zo snel mogelijk mag weten.
                              Voor Fluvius (en de andere netbeheerders) is het waarschijnlijk maar een vrij simpele software-aanpassing, maar ik vermoed dat ze er zelf niet echt een voordeel aan hebben als ze dat zouden doen (de kans is dus bijzonder klein dat ze dat ooit zullen doen).
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                                Dan heb je heel zuinig gestookt, want zelfs met COP 4 kom je maar aan 40 + 20 = 60 m3 gas.

                                Hier ga ik voor heel november aan iets meer dan 90 m3 komen (waarvan 10 voor SWW en koken), ong € 100.

                                Het ziet er naar uit dat ons huis gaat falen in de WP test.

                                De verwarming gaat hier uit om 22h en terug aan om 7h. Deze morgen was het - voor de eerste keer - binnen tot 18° afgekoeld.
                                In de onverwarmde kamers (met name degene waar we aan het werk zijn en de radiator is verwijderd) tot 16° (boven de schimmelgrens van 14-15°).
                                Gisteravond laat bij 1° buiten werd daar (opgewarmde) ventilatielucht van 15,8° ingeblazen. Toen was de relatieve luchtvochtigheid van de binnenlucht bij 21° 42%, wat omgerekend met 58% nog net binnen de norm was (en bovenstaande regel bevestigt).
                                Wanneer het buiten vriest zullen daar de radiatoren moeten opengezet worden (maar deze warmte is niet volledig verloren).

                                Opstoken was met 44° bij 2° buiten (nu 41° bij 30°), dat zou bij de meeste L/W warmtepompen de COP al onder 3 laten zakken.

                                Het argument dat je met een WP 's nachts moet doorstoken is hier m.i. niet van toepassing.
                                Weliswaar wordt tussen 7 en 8 het dubbele verbruikt dan de uren daarna, maar dat compenseert maar 1 uur 's nachts. Heel de nacht op 19-20° houden zou het verbruik met bijna de helft verhogen (maar nog niet geprobeerd).
                                Ook zou dat doorstoken bij de laagste luchttemperaturen gebeuren en dus met nog minder rendement.
                                En dan vriest het nog niet.

                                Dit komt waarschijnlijk vooral door het ontbreken van vloerverwarming waardoor de watertemperatuur vanaf 0° boven 45° moet zijn.
                                Ik heb bij één van de klassieke (dikke type 33) radiatoren een test gedaan met PC ventilatoren maar ik kan geen merkelijk snellere temperatuurstijging constateren, nieuwe dure ventiloconvectoren zullen vrees ik ook niet zoveel uithalen.
                                De bewering dat het nog zelden onder 5° is klopt wel maar dan verbruiken we zo weinig dat een (L/W) WP nooit financieel rendabel kan zijn bij de huidige prijszetting (misschien wel bij grootverbruikers en in een nieuwbouw).

                                Maar met de genomen maatregelen (isolatie, luchtdichtheid, WTW-ventilatie) hebben we het gebruik van fossiele brandstoffen toch al met minstens één derde verminderd (van 1100-1200 naar 600-800 m3/jaar).
                                Bovendien zullen we 3000 kWh met PV panelen hebben opgewekt, meer dan we zelf verbruiken. Dit kan met 4 panelen erbij nog worden verhoogd tot 4500 kWh maar dat is het dan hier in een rijwoning.

                                Door het quasi wegvallen van de elektriciteitsrekening en het behoorlijk afremmen van de stijging van de gasrekening geeft dit toch ook een zekere geruststelling op financiëel gebied.
                                En mocht een WP ooit doorgedrukt worden is het realiseerbaar.
                                Ik beklaag me de kosten (en vooral het vele werk om het enigszins betaalbaar te houden) niet.

                                PS: voor wie mij hier weer gaat afschieten, mijn achterliggende bedoeling is mijn eigen (oude rij) huis als (zelf betaalde) testcase te gebruiken om mensen in vergelijkbare situaties met reële oplossingen te kunnen adviseren en niet met dure door de industrie gesponsorde technieken.
                                'Met de airco beperken we uiteraard het aantal warme ruimtes dus is een lager verbruik redelijk logisch. Maar ik vind het experiment geslaagd. De CV ketel staat trouwens maar op 50°C

                                Comment

                                Working...
                                X