Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energiegebruik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #91
    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Nee want in tegenstelling tot NL wordt gas pas in 2028 meer belast dan elektriciteit. En als ik het red met 3-4 maanden gas verbruik op een jaar en geen enkele andere vorm van fossiele brandstoffen, zal zo´n volledig nieuwe installatie nooit terug verdiend worden.

    Misschien pakken we het in 2031 groots aan met nieuwe geisoleerde buitengevel, 16000W panelen op 3fase 10KVA omvormer en 2x 10KWh batterijen voor 10kW piekopname en afgifte en een grond WP? Wie weet wat er tegen die tijd allemaal gebeurd is...
    Van half maart tot half november is ons gasverbruik ong 150 m3, inclusief koken. Naar schatting 4-5m3/maand voor warm water, daarvoor ga ik geen WP boiler zetten.
    Driekwart van het verbruik begint binnenkort, en dan redt ik het ook niet met een L/L WP in de living.
    Zo'n ding kost natuurlijk niet veel (maar je moet dan toch minstens ook de badkamer verwarmen), en het is een backup in geval onze ouder wordende gasketel het begeeft (en die dan toch zal moeten vervangen worden).

    Als ik alle deeloplossingen optel ben ik flink op weg voor een L/W WP voor het hele huis.
    Kans dat ik evenveel ga betalen aan verbruik, maar in 2031 ben ik (hopelijk) 81 jaar en ga ik de moed misschien niet meer hebben om nog werken te doen.
    Ik wil ook niet in energiearmoede mijn laatste jaren doorbrengen.

    PS: nu we het toch over het uitfaseren van gas hebben, er zijn nog wel redenen waarom het duurder kan worden:


    >
    De essentie

    Als de Vlaamse gezinnen tegen 2050 geen aardgas meer mogen verbranden, dreigt een groot deel van het distributienet onbenut in de grond te blijven.
    Tegen 2050 dreigt 2,2 miljard euro aan gasnetten te moeten worden afgeboekt die nog niet zijn terugverdiend.
    Vlaanderen kan beslissen de gasnetten versneld af te schrijven, maar dan stijgen de nettarieven.
    Een krimpend aantal gasverbruikers dreigt met een almaar hogere factuur geconfronteerd te worden.

    <​
    Last edited by palombian; 5 november 2023, 16:36.

    Comment


    • #92
      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

      Nu we het toch over het uitfaseren van gas hebben, er zijn nog wel redenen waarom het duurder kan worden:

      https://www.tijd.be/ondernemen/milie.../10503592.html
      Dat gas gebruiken om zogenaamd “groene energie” te produceren moet toch vrij winstgevend zijn.

      Van DIT SOORT berichten zou je toch het schijt krijgen.

      Comment


      • #93
        Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

        Dat gas gebruiken om zogenaamd “groene energie” te produceren moet toch vrij winstgevend zijn.

        Van DIT SOORT berichten zou je toch het schijt krijgen.
        De redenering is dat het rendabeler is - en minder CO2 uitstoot - om in een gascentrale elektriciteit te maken om in de woningen warmtepompen aan te drijven, dan om dat gas daar te verbranden.
        Vermits men ervan uitgaat dat gas eindig is, en elektriciteit op veel andere manieren kan opgewekt worden en vooral ook ter plaatse, is het naar de toekomst toe toch een beter beleid dan nu overal nieuwe gasketels te plaatsen.

        Comment


        • #94
          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

          De redenering is dat het rendabeler is - en minder CO2 uitstoot - om in een gascentrale elektriciteit te maken om in de woningen warmtepompen aan te drijven, dan om dat gas daar te verbranden.
          Vermits men ervan uitgaat dat gas eindig is, en elektriciteit op veel andere manieren kan opgewekt worden en vooral ook ter plaatse, is het naar de toekomst toe toch een beter beleid dan nu overal nieuwe gasketels te plaatsen.
          https://www.bobex.be/nl-be/condensat...%20euro%20hebt.

          Comment


          • #95
            Ik vrees dat deze informatie gedateerd is.

            Plaats je een condensatieketel? Vraag dan zeker de premie van Fluvius aan! Let wel, de premie is er enkel voor beschermde klanten.


            Alle premies zijn samengebracht in de verbouwpremie, en die voor een condensatieketel is eind oktober afgelopen

            Last edited by palombian; 6 november 2023, 12:36.

            Comment


            • #97
              Ik heb hier in de living/keuken een luchtkwaliteitsmeter hangen, die buiten temperatuur, luchtvochtigheid, CO2, ook TVOC (vluchtige organische stoffen) en fijnstof (PM 0.3, PM 1, PM 2.5, PM 10) meet.
              (voor de volledigheid zou ik ook nog een CO meter naast het gasvuur kunnen hangen, maar naar mijn ervaring in ons buitenhuisje - met butaangasvuur, oven en houtkachel - is dat nooit een probleem)

              Onze dampkap heeft een debiet van 300/400/500 m3/h naargelang de stand.
              Bovendien is er een (geluidloos in de 2 eerste standen) ventilatiesysteem dat wij ook nog hoger kunnen zetten om bv kookluchtjes sneller te verwijderen (wat voornamelijk zichtbaar is in de TVOC).

              Ik kan de conclusies van de aangehaalde studie
              Uit ons onderzoek blijkt dat de concentratie fijnstof in huis na het koken te hoog is. Dit is niet goed voor je gezondheid. Lees wat je kunt doen.


              bevestigen, nl dat wanneer je op tijd en genoeg ventileert er geen direct gezondheidsprobleem is, en dat fijnstof voornamelijk komt door wat in de pan ligt te bakken/grillen en niet door de manier van verwarmen (en dat de vervuiling vooral van buiten komt).
              Als de broodrooster te hoog staat bv meet ik een kortstondige hoge fijnstofpiek.

              Zolang onze TV-kok nog vrolijk op een gasvuur bakt blijven wij dat ook nog even doen (alhoewel zijn kokendwater kraan vloeken in de energie/milieukerk is).
              Last edited by palombian; 9 november 2023, 09:35.

              Comment


              • #98
                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                Zolang onze TV-kok nog vrolijk op een gasvuur bakt blijven wij dat ook nog even doen (alhoewel zijn kokendwater kraan vloeken in de energie/milieukerk is).
                Ik denk dat uw tv-kok zijn tv-optredens niet geïnspireerd zijn op grond van milieu-argumenten, noch op vlak van gezondheidsredenen.
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #99
                  Tijdens de coronaperiode heb ik ook zo'n fijnstof metertje en een CO2 meter gekocht.
                  Toen had ik nog een gasvuur (heb ik ondertussen vervangen door een inductiekookplaat zodat ik dan meer eigen stroom kan verbruiken van de zonnepanelen), de CO2 ging altijd snel omhoog als het gasvuur gebruikt werd, zelfs als de dampkap ingeschakeld was.
                  De hoeveelheid fijnstof gaat nu met de inductiekookplaat ook nog omhoog tijdens het bakken van vlees, maar dat is veel minder dan met een gasvuur, bij het bakken gebeurt het dat er kleine vetdruppeltjes uit de pan komen, bij een gasvuur zie je dan dikwijls wat gele vlammetjes tussen de blauwe vlam van het gasvuur, dat zijn die vetdruppeltjes die verbranden, en die zorgen volgens mij nog voor wat extra fijnstof (bij een inductiekookplaat vallen die druppeltjes op de glasplaat rond de pan, en die kan je achteraf heel gemakkelijk opkuisen).
                  In de keuken kan ik ook een raam open zetten, vlak naast de kookplaat, daardoor ging de hoeveelheid fijnstof en CO2 (bij het gasvuur) een heel stuk minder omhoog tijdens het koken (open raam + dampkap ingeschakeld).
                  Maar in de winter wordt het dan ondertussen wel koud in de keuken (en in de woonkamer, want de deur tussen woonkamer en keuken heb ik al heel lang geleden weggehaald)
                  Met de inductiekookplaat is er geen CO2 die rechtstreeks de woning binnen komt, en ook stikstofdioxide (kan ik zelf niet meten, maar daar hebben ze het over in dat artikel) zal er niet gevormd worden.
                  Fijnstof is er met een inductiekookplaat dus nog wel tijdens het bakken (niet bij het koken), maar een heel stuk minder dan met een gasvuur.

                  Binnenkort zijn er weer heel wat mensen die kaarsen laten branden voor de gezelligheid, dat doe je ook niet meer als je een fijnstof meter en CO2 meter in huis hebt.
                  In een recente woning met een degelijk verluchtingssysteem zal dat niet zo'n probleem zijn, maar in oudere woningen zie je dan de hoeveelheid CO2 en fijnstof meteen omhoog gaan.
                  En dan zijn er nog altijd mensen die binnen roken, daar zal een fijnstof metertje altijd in het rood staan.
                  Vroeger zaten we op café altijd "mee te roken", de volgende dag kon je dan dezelfde kleren niet meer aan doen omdat die stonken naar de sigarettenrook.
                  De tijden zijn veranderd, vroeger moesten we daar allemaal maar tegen kunnen (we wisten niet beter), pas de laatste jaren bestaan er voor alles wel betaalbare meetapparaten waarmee je de luchtkwaliteit in het oog kan houden.
                  Misschien worden we nu wat te voorzichtig, ik ken persoonlijk niemand die ooit is doodgevallen omdat er thuis een gasvuur werd gebruikt om het eten klaar te maken, maar ik heb er wel gekend die veel gerookt hebben en die al redelijk vroeg gestorven zijn.
                  Ik heb er ook een paar gekend die door overmatig alcoholgebruik op redelijk jonge leeftijd gestorven zijn.

                  Vroeger zat er in de meeste stofzuigers ook alleen maar een zak om het stof op te vangen, nu zitten er altijd nog extra filters in om het fijnstof zoveel mogelijk tegen te houden.
                  Als je zo'n oude stofzuiger nu zou gebruiken in een kamer waar je een fijnstof meter hebt staan, dan zal die heel snel in het rood gaan.
                  Toen is er ook niemand gestorven met als doodsoorzaak "teveel gestofzuigd", maar bij mijnwerkers was het toen al wel duidelijk dat de hele dag door stof inademen niet zo'n goed idee was.
                  Last edited by Black B@ndit; 9 november 2023, 17:36.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • Dank voor de vergelijkende studie, Bart.

                    Doorgaans wordt voor de sturing van een ventilatiesysteem het CO2 gehalte gebruikt (buiten vocht voor de badkamer en aanwezigheid voor het toilet) omdat dit direct gelinkt is aan menselijke aanwezigheid.

                    In die zin zou een gasvuur ook een hoger ventilatievolume kunnen triggeren (alhoewel dat pas gebeurt vanaf 1000 tot 1500 ppm wat al erg hoog is, hier gaat dat 's morgens met 2 personen van 400 naar 600, en met koken tijdelijk naar 700 - dus telt het gasvuur maar voor 1 mens).
                    Met dat metertje krijg ik al hoofdpijn boven 1500, als er bezoek is zet ik het dikwijls op voorhand op stand 2.

                    Van de andere waarden blijkt TVOC (vluchtige organische stoffen) zoveel verschillende gassen te meten dat het geen betrouwbare indicator is.
                    Ik ga er hier thuis van uit dat wanneer CO2 en fijn stof snel genoeg verdwijnen met ventilatie dat CO en NO2 dat ook wel zullen doen (en het ventilatievolume voldoende is).

                    PS: ik zie hier een korte PM 2.5 piek tot boven 30 omdat ik wat aan het verbouwen ben en de industriele stofzuiger heb gebruikt en daarna de zak vervangen (is na een uurtje nog maar de helft).
                    Vorige winter met de houtkachelgekte hadden we soms in heel Vlaanderen buiten PM 2.5 waarden boven 50 (waarvan ik met een fijnstoffilter op de luchtinlaat ong 2/3 kon verwijderen).
                    Met de wind van de laatste tijd is de buitenlucht nog altijd clean.



                    Achteraf gezien hebben die CO2 meters van de coronatijd nog een nuttige toepassing.

                    Sinds bij bekenden het appartement is uitgebrand zijn wij gestopt met kaarsen en proberen nu aanvaardbare LED imitaties te vinden.
                    Last edited by palombian; 9 november 2023, 16:39.

                    Comment


                    • Het is me ook al opgevallen dat tijdens het koken de fijnstof meldingen van de gecombineerde CO2-meter flink de hoogte in gaan, ondanks de ventilatiekap boven de (inductie) kookplaten. En dat hoeft helemaal geen zwart gegrilde biefstuk te zijn . Het meettoestel staat op zo'n meter of 10 van de kookplaat, en ook bij het gebruik van de vaatwasser gaan de TVOC waarden omhoog. Dus ja, het lijkt me wel aannemelijk dat gasvuren ongezonde stoffen in de woonkamer veroorzaken. Het gebruik van de pelletkachel in de woonkamer geeft echter geen aantoonbare wijzigingen in de metingen, ik neem aan dat die heel goed is afgeschermd van de binnenlucht. Meer zelfs, soms zien we de CO2 in de kamer zakken na het aansteken van de pelletkachel. Ik neem aan omdat deze actief lucht uit de kamer aanzuigt voor de verbranding, die lucht komt dan weer vanuit de andere woonkamers. Geen ventilatiesysteem in onze woning, enkel natuurlijke ventilatie.
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • Traditioneel zorgde de kachel inderdaad voor een onderdruk waardoor via kieren verse lucht werd aangezogen. Dat hield ook de constructie droog.
                        Als je geen kachel meer hebt en bovendien alles potdicht houdt kan je niet alleen ongezonde lucht krijgen maar ook vocht en schimmel.

                        Het was een hele klus in een bestaande woning (en waarschijnlijk onbetaalbaar om het te laten doen) maar ik ben zeer blij met ons balansventilatiesysteem met warmteterugwinning. Overal frisse lucht zonder tocht of lawaai, en omdat de afgezogen lucht de verse voorverwarmt - waardoor ook het vochtgehalte vermindert - blijven onverwarmde ruimten zoals slaapkamers op een aangename temperatuur zonder muf te ruiken.
                        Naar mijn ervaring is het (in een bestaande woning) niet direct energiebesparend - en zeker niet in verhouding tot de kosten - maar het huis voelt comfortabeler aan.

                        Hier om 9h45 temp 20.76°, vocht 49.35, CO2 488, PM 2.5 0, TVOC 23 (en de vaatwas staat aan...).

                        PS: omdat ik deze winter wil onderzoeken of een warmtepomp hier haalbaar is, helpt een WTW wel om de watertemperatuur laag te houden.
                        Deze morgen (bij opstoken) 38° bij 6° buiten, nu 35° bij 7°.
                        Wannneer het kouder wordt zou deze temperatuur onder de 45-50° moeten blijven, waardoor er meer warmte uit de bestaande radiatoren zal moeten gepompt worden.
                        Ik verwacht een pakje van Amazon om zelf eens met een radiatorventilator te experimenteren (3 PC ventilatoren van 12cm, thermostaat en PWM regelmodule totaal € 33, een stuk goedkoper en veel meer debiet dan die Speedcomfort spullen).
                        Wordt vervolgd...

                        Comment


                        • Gisterenavond hebben we hier drie kwartier helemaal geen energie verbruikt, de stroom was uitgevallen (de cv op gas werkt dan ook niet meer, daarom was er hier helemaal geen energieverbruik).
                          Ik was zelf bij de fotoclub, maar ik kreeg een berichtje van mijn zoon dat alles uitgevallen was.
                          Hij had de zekeringen en de verliesstroomschakelaars al gecontroleerd, maar die waren allemaal nog ingeschakeld.
                          Ik heb dan gevraagd of hij even naar buiten kon kijken, normaalgezien brandt er hier vlakbij de hele nacht een straatlamp, en die was ook uit, toen was het duidelijk dat er in de straat geen elektriciteit meer was.
                          Gelukkig hebben ze dat probleem snel opgelost, niet zoals de vorige keren toen de ondergrondse kabel was doorgebrand, toen zaten we meerdere uren zonder stroom.
                          Dat is de laatste jaren al 2 keer gebeurd, en er zijn nog niet veel warmtepompen en elektrische wagens in de straat, die kabel zal het dus nog moeilijker krijgen in de toekomst.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • Je kan bij de meeste hybride omvormers een noodstroomvoorziening plaatsen (soms is die al ingebouwd).
                            Kost niet zoveel, maar het voedt enkel een aparte uitgang waaraan je dan een aantal stopkontakten kan aansluiten (rode, zoals je soms ziet waar er een generator is). Of verlengdraden.
                            En natuurlijk zolang de zon schijnt en/of je batterij niet leeg is.

                            Daarmee kan je gasketel heel wat uren doordraaien, maar een warmtepomp al minder lang.
                            Speelt in mijn achterhoofd toch nog mee.

                            Niet mijn grootste prioriteit, maar als ik panelen bijleg en die toch moeten gekeurd worden zet ik het dan misschien bij.
                            Last edited by palombian; 10 november 2023, 12:34.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Gisterenavond hebben we hier drie kwartier helemaal geen energie verbruikt, de stroom was uitgevallen (de cv op gas werkt dan ook niet meer, daarom was er hier helemaal geen energieverbruik).
                              Ik was zelf bij de fotoclub, maar ik kreeg een berichtje van mijn zoon dat alles uitgevallen was.
                              Hij had de zekeringen en de verliesstroomschakelaars al gecontroleerd, maar die waren allemaal nog ingeschakeld.
                              Ik heb dan gevraagd of hij even naar buiten kon kijken, normaalgezien brandt er hier vlakbij de hele nacht een straatlamp, en die was ook uit, toen was het duidelijk dat er in de straat geen elektriciteit meer was.
                              Gelukkig hebben ze dat probleem snel opgelost, niet zoals de vorige keren toen de ondergrondse kabel was doorgebrand, toen zaten we meerdere uren zonder stroom.
                              Dat is de laatste jaren al 2 keer gebeurd, en er zijn nog niet veel warmtepompen en elektrische wagens in de straat, die kabel zal het dus nog moeilijker krijgen in de toekomst.
                              Wij zitten iets verderop en hebben een fractie van een seconde een dip gehad. Verder geen problemen. Op den Abt hadden ze blijkbaar hetzelfde probleem wat niet onlogisch klinkt gezien de locatie.

                              Comment

                              Working...
                              X