Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energiegebruik

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
    Met die 125 euro ga je natuurlijk ook niet veel maatregelen kunnen nemen. In de doelgroep zitten heel veel wat oudere mensen, pakweg 65-75jaar met een wat oudere woning waar wel vaak al een en ander is gebeurd qua isolatie/energie maar om onder de befaamde EPC100 te geraken moeten dan plots toch ingrijpende en dure werken aan die woning gebeuren. Ik hoor dan ook vaak de bedenking: moeten wij dat nog allemaal doen en de laatste spaarcenten in die woning steken? Het lijkt alsof men om de tien jaar wat nieuws verzint om toch maar weer te gaan breken in een huis.
    Uiteraard is die laatste zin zeker van toepassing

Indertijd werd mazout aanbevolen, daarna was het accumulatieverwarming die aangeprezen werd door de regering.
    Ook het gas is al eens aan bod gekomen met premies erbij, tjah ..., en nu worden warmtepompen aanbevolen en sommige ook weer met subsidies.
    Ook de zonnepanelen werden goed gesubsidieerd om daarna weer dubbel en dik terug te pakken

Zelfde was er in de tijd met de verschillende brandstofmotoren van auto's, en nu EV

Binnen een tien a twintigtal jaar zal er steevast weer iets anders zijn en worden degenen met oudere installaties of wagens weer iets anders opgedrongen

Het is en blijft een graaipolitiek waarbij onze regering enkel maar oplegt zonder na te denken over de gevolgen van al die nieuwe keuzes, grotendeels dankzij Europa
    Een voorbeeld daarvan is als iedereen ooit zou overschakelen op EV en warmtepomp, men klaagt nu al over een afschakelplan wegens stroomtekort
    En hoe zit het met ons netwerk, kan dit dat allemaal wel aan, ik ben zeker van niet

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Uiteraard is die laatste zin zeker van toepassing

Indertijd werd mazout aanbevolen, daarna was het accumulatieverwarming die aangeprezen werd door de regering.
      Ook het gas is al eens aan bod gekomen met premies erbij, tjah ..., en nu worden warmtepompen aanbevolen en sommige ook weer met subsidies.
      Ook de zonnepanelen werden goed gesubsidieerd om daarna weer dubbel en dik terug te pakken

Zelfde was er in de tijd met de verschillende brandstofmotoren van auto's, en nu EV

Binnen een tien a twintigtal jaar zal er steevast weer iets anders zijn en worden degenen met oudere installaties of wagens weer iets anders opgedrongen

Het is en blijft een graaipolitiek waarbij onze regering enkel maar oplegt zonder na te denken over de gevolgen van al die nieuwe keuzes, grotendeels dankzij Europa
      Een voorbeeld daarvan is als iedereen ooit zou overschakelen op EV en warmtepomp, men klaagt nu al over een afschakelplan wegens stroomtekort
      En hoe zit het met ons netwerk, kan dit dat allemaal wel aan, ik ben zeker van niet

grts
      Sieg
      Het is begrijpelijk dat de gemiddelde burger het niet zo goed meer ziet zitten, maar de tijden veranderen en het beleid moet zich aanpassen.
      In een democratie verschillen de meningen daar nogal over en wordt er veel warm en koud geblazen of de zaken voor zich uitgeschoven.
      Wij hebben de politici die we verkozen hebben .

PS: met de aanhef van je laatste zin stuur je de discussie in een ongewenste richting en kom je geen stap verder, wij bepalen het beleid niet maar moeten het ondergaan
      Laat ons praten over hoe wij er zelf aan uit kunnen geraken, niets doen is geen optie.
      De technieken in ons huis zijn ook niet meer volgens de huidige aanbevelingen, maar ik heb mij nooit beklaagd ze indertijd te hebben geinstalleerd.
      Men kocht wel regelmatig een nieuwe auto, TV enz, maar de verwarmingsketel was toch nog wel goed genoeg zeker.
      Last edited by palombian; 27 oktober 2023, 09:56.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Wij hebben de politici die we verkozen hebben ..
        Niet echt, maar dat is hier niet toegelaten op dit forum …

PS: met de aanhef van je laatste zin stuur je de discussie in een ongewenste richting en kom je geen stap verder, wij bepalen het beleid niet maar moeten het ondergaan
        Laat ons praten over hoe wij er zelf aan uit kunnen geraken, niets doen is geen optie.
        De technieken in ons huis zijn ook niet meer volgens de huidige aanbevelingen, maar ik heb mij nooit beklaagd ze indertijd te hebben geinstalleerd.
        Men kocht wel regelmatig een nieuwe auto, TV enz, maar de verwarmingsketel was toch nog wel goed genoeg zeker.
        Totaal geen vergelijk uiteraard
        zo lang die verwarmingsketel zijn werk doet waarom zou je m dan vervangen als je ervtevens maar 100€ op een jaar ermee bespaard uiteraard

grts,
        sieg

Comment

...
          zo lang die verwarmingsketel zijn werk doet waarom zou je m dan vervangen als je ervtevens maar 100€ op een jaar ermee bespaard uiteraard

grts,
          sieg
          Aan de energieprijs van toen. Die € 100 per jaar werden er dan 150 en 200 zodat je na 10 jaar al minstens € 1500 teveel door de schouw hebt geblazen en nog altijd geen nieuwe ketel...

Comment

Aan de energieprijs van toen. Die € 100 per jaar werden er dan 150 en 200 zodat je na 10 jaar al minstens € 1500 teveel door de schouw hebt geblazen en nog altijd geen nieuwe ketel...
            en met deze uitleg laat je opnieuw duidelijk merken dat jij je veranderingen niet bekijkt als investeringen maar dat het gewoon uitgaven zijn !
            als je nog tien jaar verder kunt met die ketel zonder noemenswaardig verlies tegenover de prijs van een nieuwe, tjah dan is voor veel mensen de keuze snel gemaakt uiteraard.
            ok jij hebt dan wel een nieuwere versie, doch heeft u vele duizenden euro’s meer uitgegeven op diezelfde tijdspanne.
            veel mensen bekijken het op die manier

grts
            Sieg

Comment

en met deze uitleg laat je opnieuw duidelijk merken dat jij je veranderingen niet bekijkt als investeringen maar dat het gewoon uitgaven zijn !
              als je nog tien jaar verder kunt met die ketel zonder noemenswaardig verlies tegenover de prijs van een nieuwe, tjah dan is voor veel mensen de keuze snel gemaakt uiteraard.
              ok jij hebt dan wel een nieuwere versie, doch heeft u vele duizenden euro’s meer uitgegeven op diezelfde tijdspanne.
              veel mensen bekijken het op die manier

grts
              Sieg
              Ieder maakt zijn eigen rekening.

Onze huidige Intergas condensatieketel (qua prestaties op de pomp na hetzelfde als wat vandaag wordt verkocht) is in 2007 geplaatst als vervanging van de open Radson ketel daterend van de verbouwing in 1982-83.
              In 2007 heb ik daar ong € 2500 voor betaald, dat was toen fiscaal aftrekbaar zodat mij dat maar de helft daarvan heeft gekost (net zoals het plaatsen van hoogrendementsglas het jaar voordien).
              Niet alleen hadden wij terug een betrouwbare verwarming, maar het gasverbruik was met 30% verminderd (al 16 jaar lang, dat geld is natuurlijk niet echt gespaard, maar we hebben daar wel leukere dingen mee kunnen doen dan de gasrekening betalen - zie wat er vorig jaar gebeurd is).
              Deze ketel zal ook niet eeuwig leven, ik ben stilaan aan het uitkijken naar een vervanging (wat opnieuw aangemoedigd wordt).

De wereld verandert, wie niet volgt raakt - spijtig genoeg - meer en meer achter.
              Ik zie nog soms jaren 80 ketels (bij wie vond dat hij het nooit zou terugverdienen), maar onafgezien van de schrik om in de kou te zitten zullen de reparatiekosten ook wel opgelopen zijn.
              Om gas te sparen verwarmen ze enkel waar en wanneer nodig en verluchten ze te weinig zodat de kamers muf ruiken en er schimmel op de muren van de badkamer staat.
              En ten langen laatste moeten ze in extremis toch een nieuwe laten plaatsen die ondertussen veel duurder is geworden.

Onafhankelijk van de eigen portemonnee stoten we ook minder CO2 uit, en helpen we de afhankelijkheid van geïmporteerde energie verminderen.
              Buiten het comfort en het gezonde binnenklimaat is gemoedsrust ook wat waard, veel ziekten worden veroorzaakt door stress.

Voor mij is dat ook een investering.
              Gelukkig heb ik de tijd en wat kennis van zaken om het enigszins betaalbaar te houden.
              Over dat laatste wissel ik hier graag informatie uit, met niets doen komen we niet verder.

PS: door het redelijk mooie weer vandaag is het hier 20° binnen zonder verwarming, daar is niets ongezonds of meelijwekkend aan, en om bovenvermelde redenen houden wij deze temperatuurinstelling.
              Last edited by palombian; 28 oktober 2023, 18:52. Reden: zinsbouw

Comment

Ieder maakt zijn eigen rekening.

Onze huidige Intergas condensatieketel (qua prestaties op de pomp na hetzelfde als wat vandaag wordt verkocht) Voor mij is dat ook een investering.
                Gelukkig heb ik de tijd en wat kennis van zaken om het enigszins betaalbaar te houden.
                Over dat laatste wissel ik hier graag informatie uit, met niets doen komen we niet verder.
                Ik geniet momenteel nog van de terugdraaiende teller, dus….
                Maar een tijd geleden was ik bij een kennis die prijs zou laten maken
                voor een hybride systeem warmtepomp met zijn bestaande condensatieketel.
                Dat op de bestaande radiatoren, de installateur had om de mogelijkheid van gebruik
                van de huidige radiatoren te gebruiken gedurende één week een soort computer
                geïnstalleerd met een aantal sensoren, deze meten de omgevingstemperatuur in
                de te verwarmen ruimtes alsook de warmte van toevoer en terugstroom water.
                Aan de hand van deze gegevens kon hij de mogelijke besparing van zo een
                hybride systeem bepalen enz.
                Mijn vraag nu, wat denk jij van die systemen?
                Prijs (met gebruik van zijn bestaande condensatie ketel) zou om en bij
                de 10.000€ draaien, dat met inbegrip van 5Kw extra zonnepanelen bij
                de 5Kw die hij reeds liggen heeft.
                Zijn woorden, beter investeren in 5Kw extra panelen dan in een batterij.
                Uiteraard met een terug leveringscontract.
                Zonnepanelen bij plaatsen is daar geen enkel probleem.
                Hij is er nog niet echt uit, dat hij ook nog een terugdraaide teller heeft hangen
                tot 2025.
                Uw gedacht graag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Ik geniet momenteel nog van de terugdraaiende teller, dus….
                  Maar een tijd geleden was ik bij een kennis die prijs zou laten maken
                  voor een hybride systeem warmtepomp met zijn bestaande condensatieketel.
                  Dat op de bestaande radiatoren, de installateur had om de mogelijkheid van gebruik
                  van de huidige radiatoren te gebruiken gedurende één week een soort computer
                  geïnstalleerd met een aantal sensoren, deze meten de omgevingstemperatuur in
                  de te verwarmen ruimtes alsook de warmte van toevoer en terugstroom water.
                  Aan de hand van deze gegevens kon hij de mogelijke besparing van zo een
                  hybride systeem bepalen enz.
                  Mijn vraag nu, wat denk jij van die systemen?
                  Prijs (met gebruik van zijn bestaande condensatie ketel) zou om en bij
                  de 10.000€ draaien, dat met inbegrip van 5Kw extra zonnepanelen bij
                  de 5Kw die hij reeds liggen heeft.
                  Zijn woorden, beter investeren in 5Kw extra panelen dan in een batterij.
                  Uiteraard met een terug leveringscontract.
                  Zonnepanelen bij plaatsen is daar geen enkel probleem.
                  Hij is er nog niet echt uit, dat hij ook nog een terugdraaide teller heeft hangen
                  tot 2025.
                  Uw gedacht graag.
                  Ik ben ook nog maar pas concrete plannen aan het maken, veel komt uit lectuur.

Belangrijke beperking van onze stadswoning is dat er weinig plaats is voor zonnepanelen (ik heb nu 8 stuks voor 3080 Wp, wat onze huidige elektriciteitsbehoeften dekt samen met een batterij van 5kWh - wegens te weinig plaats voor meer panelen).
                  Ik kan nog amper 4 panelen bijleggen wanneer het platte dak is gerenoveerd maar dan is het gedaan, wij zullen nooit een energieneutrale woning hebben (zoals minstens 50% van de Belgen die in een appartement of een rijhuis wonen).
                  Maar de jaargrafiek van de zonnestroom is net het omgekeerde van het gasverbruik dus enkel in een korte periode in het tussenseizoen zou PV enige bijdrage kunnen leveren voor een WP.
                  Ik heb ook geen terugdraaiende teller (maar niemand binnenkort meer, dat is geen langetermijn plan).

Vorige week is hier iemand geweest die vertelde dat die automatische overschakeling van hybride systemen in de praktijk niet goed werkte (hij verdeelt Daikin, die al lang een voor Nederland ontworpen systeem hebben gekoppeld aan een Intergas ketel, er schijnen maar 110 van die dingen in België verkocht te zijn).
                  Onafgezien daarvan wordt een hybried systeem vooral verkocht omdat het goedkoper is dan een full-electric WP. Er zit doorgaans een te kleine WP bij, waarmee je nooit een bestaande woning - de doelgroep - heel de winter kan verwarmen.

Er wordt doorgaans aangeraden om meteen een WP te installeren die - tijdelijk nog naast de bestaande CV-ketel - het huis volledig kan verwarmen (eventueel na verdere isolatie ed) om geen 2 keer kosten te doen.

Ik wacht zelf nog af, maar ik speel met het idee om inderdaad de full WP te laten installeren die de man aanraadt (het is niet goedkoop maar ze zwieren weer met subsidies), maar de bestaande CV (die nu net een Intergas is) te laten hangen.
                  Zo kan ik toch op twee paarden wedden.

Je weet maar nooit wat de gasprijs gaat doen (alhoewel men verwacht dat die - op enkele bokkesprongen na - op lange termijn stabiel zal blijven of zelfs kan dalen), of integendeel dat de stroom gaat uitvallen wanneer er nog meer kerncentrales worden afgeschakeld (en mijn batterij als noodstroomvoorziening kan dienen).

PS: ik heb geen metingen laten doen, maar vorige winter de WP-test gedaan (met bestaande radiatoren, ketel beperkt op 50° aanvoertemperatuur en 7 kW vermogen). Dat is gelukt maar het is nooit erg koud geweest (en wij stoken ook niet op 25° ).
                  Omdat itm een CV-ketel de prijs van een WP steil omhoog gaat met het vermogen heeft het geen zin om een te zwaar systeem te installeren voor de weinige dagen met grote koude (de meeste hebben een direct elektrische bijverwarming, je kan ook een trui aandoen of de hout- of pelletkachel aansteken als je die toch hebt).

Ik heb ook nog bedenkingen over de plaatsing van de buitenunit (lengte en verlies op de leidingen, lawaaihinder). Ik wil iets beter dan een gasketel, geen noodoplossing.
                  Zolang elektriciteit 3x duurder is dan gas per kWh is de financiële winst gering.
                  Tenzij je met dynamische tarieven gaat werken.

Net als bv bij zonnepanelen zal de (voorgespiegelde) besparing groter zijn naarmate men meer verbruikt.
                  Energiebesparende investeringen zouden in de eerste plaats moeten gaan naar beperking van de behoefte aan energie, pas daarna naar systemen om er meer of goedkoper van op te wekken of te kopen.
                  Last edited by palombian; 28 oktober 2023, 22:26.

Comment

Ik ben ook nog maar pas concrete plannen aan het maken, veel komt uit lectuur.

Belangrijke beperking van onze stadswoning is dat er weinig plaats is voor zonnepanelen (ik heb nu 8 stuks voor 3080 Wp, wat onze huidige elektriciteitsbehoeften dekt samen met een batterij van 5kWh - wegens te weinig plaats voor meer panelen).
                    Ik kan nog amper 4 panelen bijleggen wanneer het platte dak is gerenoveerd maar dan is het gedaan, wij zullen nooit een energieneutrale woning hebben (zoals minstens 50% van de Belgen die in een appartement of een rijhuis wonen).
                    Maar de jaargrafiek van de zonnestroom is net het omgekeerde van het gasverbruik dus enkel in een korte periode in het tussenseizoen zou PV enige bijdrage kunnen leveren voor een WP.
                    Ik heb ook geen terugdraaiende teller (maar niemand binnenkort meer, dat is geen langetermijn plan).

PS: ik heb geen metingen laten doen, maar vorige winter de WP-test gedaan (met bestaande radiatoren, ketel beperkt op 50° aanvoertemperatuur en 7 kW vermogen). Dat is gelukt maar het is nooit erg koud geweest (en wij stoken ook niet op 25° ).
                    Omdat itm een CV-ketel de prijs van een WP steil omhoog gaat met het vermogen heeft het geen zin om een te zwaar systeem te installeren voor de weinige dagen met grote koude (de meeste hebben een direct elektrische bijverwarming, je kan ook een trui aandoen of de hout- of pelletkachel aansteken als je die toch hebt).

Ik heb ook nog bedenkingen over de plaatsing van de buitenunit (lengte en verlies op de leidingen, lawaaihinder). Ik wil iets beter dan een gasketel, geen noodoplossing.
                    Zolang elektriciteit 3x duurder is dan gas per kWh is de financiële winst gering.
                    Tenzij je met dynamische tarieven gaat werken.

Net als bv bij zonnepanelen zal de (voorgespiegelde) besparing groter zijn naarmate men meer verbruikt.
                    Energiebesparende investeringen zouden in de eerste plaats moeten gaan naar beperking van de behoefte aan energie, pas daarna naar systemen om er meer of goedkoper van op te wekken of te kopen.
                    Ik heb hier ook niet veel plaats meer over om zonnepanelen bij te leggen, de enige mogelijkheid is om er nog 4 tegen de muur te hangen (dan hangen die tijdens de winter wel beter ten opzichte van de laagstaande zon dan de panelen op het plat dak die maar op een hellingshoek van 10° liggen).
                    Als ik de gegevens bekijk, dan zie ik dat er hoogstens een paar dagen per jaar zijn dat ik hier een warmtepomp een paar uur rechtstreeks zou kunnen laten draaien op de zonnepanelen, maar dan zit ik op die dagen de stroom "op te stoken" die ik beter voor andere zaken kan gebruiken.

Je hebt een bestaande woning beter geïsoleerd, de radiatoren die er hangen, die zijn nog berekend toen de isolatiewaarde van de woning een heel stuk slechter was.
                    Daardoor zijn de radiatoren nu "te groot" waardoor je de woning ook nog voldoende opgewarmd krijgt met een veel lagere radiatortemperatuur, dat is hier ook zo nadat de ramen en deuren waren vervangen, nu is een radiatortemperatuur van 50°C hier ook voldoende (die staat nu op 45°C, als het kouder wordt dan zet ik die op 50°C).

Bij een lucht-water warmtepomp zit de COP in ideale omstandigheden ongeveer op 3 (op voorwaarde dat de radiatortemperatuur niet te hoog is en dat het buiten niet te koud wordt).
                    Op koude winterdagen zal dan verwarming op aardgas voordeliger blijven omdat elektriciteit ongeveer 3 keer zo duur is, en omdat de opbrengst van de warmtepomp dan lager wordt terwijl er een hogere radiatortemperatuur nodig is.
                    Het probleem is dan dat je net op die koude winterdagen meer warmte nodig hebt om de woning warm te houden waardoor het dagverbruik een heel stuk hoger ligt dan op dagen dat de warmtepomp een beter rendement haalt.

Bij de warmtepomp moet je er ook de totale kostprijs van de installatie bij tellen (bij een hybride systeem is die nog hoger), het zal dan lang duren om die kost terug te verdienen in een woning die op zich al weinig energie nodig heeft.
                    Ik betaal hier nu een voorschot van 53,79 euro (vast contract voor 1 jaar), dat is vooral voor gas want de elektriciteit komt sinds eind vorig jaar bijna allemaal uit de zonnepanelen en de accu.
                    Zelfs al zou ik met een warmtepomp nog een heel klein beetje besparen ten opzichte van het gasverbruik van nu, dan zou ik hier de kostprijs van de warmtepomp installatie nooit terug kunnen verdienen.
                    Maar als ze ooit het gas volledig afsluiten, dan is een warmtepomp hier nog een aanvaardbare optie omdat de radiatortemperatuur niet te hoog moet zijn om een aangename temperatuur te krijgen in de woonkamer (als ik ventilators in de convectoren zou kunnen zetten dan kan de watertemperatuur nog wat verder naar beneden).

Voor woningen met plaats voor veel meer zonnepanelen zal het een heel stuk gemakkelijker worden om de kostprijs van een warmtepomp terug te verdienen, dan bouw je meer reserve op tijdens de zomer, en zijn er meer dagen dat de warmtepomp nog rechtstreeks op zonnestroom kan draaien, maar hier blijft aardgas voorlopig de voordeligste oplossing om de woning te verwarmen.
                    En als er dan ook nog vloerverwarming ligt, dan is de watertemperatuur lager waardoor het rendement van de warmtepomp een stuk hoger wordt.
                    Maar in een bestaande woning radiatoren vervangen door vloerverwarming is een heel dure zaak (bijna een totale verbouwing van de woning).
                    Last edited by Black B@ndit; 29 oktober 2023, 09:26.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Ik heb hier ook niet veel plaats meer over om zonnepanelen bij te leggen, de enige mogelijkheid is om er nog 4 tegen de muur te hangen (dan hangen die tijdens de winter wel beter ten opzichte van de laagstaande zon dan de panelen op het plat dak die maar op een hellingshoek van 10° liggen).
                      Als ik de gegevens bekijk, dan zie ik dat er hoogstens een paar dagen per jaar zijn dat ik hier een warmtepomp een paar uur rechtstreeks zou kunnen laten draaien op de zonnepanelen, maar dan zit ik op die dagen de stroom "op te stoken" die ik beter voor andere zaken kan gebruiken.

Je hebt een bestaande woning beter geïsoleerd, de radiatoren die er hangen, die zijn nog berekend toen de isolatiewaarde van de woning een heel stuk slechter was.
                      Daardoor zijn de radiatoren nu "te groot" waardoor je de woning ook nog voldoende opgewarmd krijgt met een veel lagere radiatortemperatuur, dat is hier ook zo nadat de ramen en deuren waren vervangen, nu is een radiatortemperatuur van 50°C hier ook voldoende (die staat nu op 45°C, als het kouder wordt dan zet ik die op 50°C).

Bij een lucht-water warmtepomp zit de COP in ideale omstandigheden ongeveer op 3 (op voorwaarde dat de radiatortemperatuur niet te hoog is en dat het buiten niet te koud wordt).
                      Op koude winterdagen zal dan verwarming op aardgas voordeliger blijven omdat elektriciteit ongeveer 3 keer zo duur is, en omdat de opbrengst van de warmtepomp dan lager wordt terwijl er een hogere radiatortemperatuur nodig is.
                      Het probleem is dan dat je net op die koude winterdagen meer warmte nodig hebt om de woning warm te houden waardoor het dagverbruik een heel stuk hoger ligt dan op dagen dat de warmtepomp een beter rendement haalt.

Bij de warmtepomp moet je er ook de totale kostprijs van de installatie bij tellen (bij een hybride systeem is die nog hoger), het zal dan lang duren om die kost terug te verdienen in een woning die op zich al weinig energie nodig heeft.
                      Ik betaal hier nu een voorschot van 53,79 euro (vast contract voor 1 jaar), dat is vooral voor gas want de elektriciteit komt sinds eind vorig jaar bijna allemaal uit de zonnepanelen en de accu.
                      Zelfs al zou ik met een warmtepomp nog een heel klein beetje besparen ten opzichte van het gasverbruik van nu, dan zou ik hier de kostprijs van de warmtepomp installatie nooit terug kunnen verdienen.
                      Maar als ze ooit het gas volledig afsluiten, dan is een warmtepomp hier nog een aanvaardbare optie omdat de radiatortemperatuur niet te hoog moet zijn om een aangename temperatuur te krijgen in de woonkamer (als ik ventilators in de convectoren zou kunnen zetten dan kan de watertemperatuur nog wat verder naar beneden).

Voor woningen met plaats voor veel meer zonnepanelen zal het een heel stuk gemakkelijker worden om de kostprijs van een warmtepomp terug te verdienen, dan bouw je meer reserve op tijdens de zomer, en zijn er meer dagen dat de warmtepomp nog rechtstreeks op zonnestroom kan draaien, maar hier blijft aardgas voorlopig de voordeligste oplossing om de woning te verwarmen.
                      En als er dan ook nog vloerverwarming ligt, dan is de watertemperatuur lager waardoor het rendement van de warmtepomp een stuk hoger wordt.
                      Maar in een bestaande woning radiatoren vervangen door vloerverwarming is een heel dure zaak (bijna een totale verbouwing van de woning).
                      Dat zijn inderdaad ook mijn grootste bedenkingen.

Ook met overgedimensioneerde radiatoren, al dan niet met ventilatoren (waarmee je - op het design na - ongeveer het zelfde resultaat zou kunnen bereiken als met dure ventiloconvectoren) zal de benodigde watertemperatuur toch hoger zijn dan met vloerverwarming (45-55° tov 35°), zodat de vrees bestaat dat de COP ipv van 4 of meer op hooguit 3 zal uitkomen.
                      En nog lager voor warmwaterproductie (maar dat is ook zo voor wie vloerverwarming heeft).
                      Dan heeft het ook weinig zin om gas enkel te houden om te koken, zodat het elektriciteitsgebruik met inductieplaten nog extra omhoog zal gaan (COP=1).

Omdat 1 m3 aardgas 10 kWh bevat, kom je aan grote verbruiken (ons hoogste dagverbruik vorig jaar december was 7,5 m3 - wat relatief weinig is - maar zelfs met een COP van 3 is dat 25 kWh elektriciteit per dag, vergeet zonnepanelen en batterijen).

Om de hoge prijs van een WP te verantwoorden wordt er - samen met de subsidies - ook geschermd met hoge kosten (€ 6000) om de bestaande gasketel te vernieuwen, maar een identiek model is in de groothandel verkrijgbaar voor rond de 1500 (en dat is dan nog een duur merk). Ik heb nog altijd een getuigschrift loodgieter, die hang ik er zelf wel tegen, enkel moet ik dan een keurder vinden.
                      Maar de ketel is dit voorjaar nog onderhouden en volgens de technieker is er niets fout mee.

Zoals je zegt is het altijd geruststellend dat in geval gas verboden (of heel duur gemaakt) wordt - wat ik in ons land nog niet snel zie gebeuren - een warmtepomp technisch mogelijk zal zijn (en misschien tegen dan goedkoper).

Zelfs als je het financiële aspect terzijde zet, lijkt het me toch eerder een noodoplossing dan een verbetering.
                      Ik kan me vergissen, dus ik ga toch wat verder rondkijken zodat ik mij zoveel mogelijk op feiten en niet op veronderstellingen of vooroordelen (verspreid door de gas- en olielobby ) kan baseren.

Comment

Ter informatie de laatste boordtabel van de CREG met oa de gemiddelde energiekosten in België en de ons omringende landenn.

Wij betalen in verhouding zeker niet teveel, maar het is duidelijk dat in Nederland gas veel meer belast wordt dan elektriciteit en dat ook voor renovatie een warmtepomp interessant wordt (het wordt ook nog gesubsidieerd).
                        Last edited by palombian; 30 oktober 2023, 21:38.

Comment

Waar ik nu mee worstel is CV op gas vs lucht lucht warmtepomp. COP vs warmteverliezen in leidingen?

Wij verwarmen nu enkel de woonvertrekken met de airco en da's volgens mij goedkoper.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            Waar ik nu mee worstel is CV op gas vs lucht lucht warmtepomp. COP vs warmteverliezen in leidingen?

Wij verwarmen nu enkel de woonvertrekken met de airco en da's volgens mij goedkoper.
                            Met een buitentemperatuur van rond de 10°C zal de COP van een lucht-lucht warmtepomp waarschijnlijk nog net hoog genoeg zijn om voordeliger uit te vallen dan verwarming met een condensatieketel op aardgas.
                            Als de buitentemperatuur onder de 5°C zakt dan hangt het van de dimensionering van de installatie af (en van welke soort koelgassen en andere componenten er in de warmtepomp zitten), meestal is dat het punt waarop het weinig uitmaakt of je de CV ketel gebruikt of de warmtepomp.
                            Als je dubbel tarief hebt voor elektriciteit, dan zal de warmtepomp in de weekends waarschijnlijk wel de goedkoopste verwarmingsbron zijn omdat de elektriciteit dan wat goedkoper is.

Met een warmtepomp die warmte uit de grond haalt blijf je altijd een hogere COP behouden, dan maakt het niet veel uit hoe koud het buiten is.
                            Meestal worden die warmtepompen geplaatst in nieuwbouw woningen met vloerverwarming die op zich al een veel betere isolatiewaarde hebben waardoor het verbruik nog lager wordt.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Met een buitentemperatuur van rond de 10°C zal de COP van een lucht-lucht warmtepomp waarschijnlijk nog net hoog genoeg zijn om voordeliger uit te vallen dan verwarming met een condensatieketel op aardgas.
                              Als de buitentemperatuur onder de 5°C zakt dan hangt het van de dimensionering van de installatie af (en van welke soort koelgassen en andere componenten er in de warmtepomp zitten), meestal is dat het punt waarop het weinig uitmaakt of je de CV ketel gebruikt of de warmtepomp.
                              Als je dubbel tarief hebt voor elektriciteit, dan zal de warmtepomp in de weekends waarschijnlijk wel de goedkoopste verwarmingsbron zijn omdat de elektriciteit dan wat goedkoper is.

Met een warmtepomp die warmte uit de grond haalt blijf je altijd een hogere COP behouden, dan maakt het niet veel uit hoe koud het buiten is.
                              Meestal worden die warmtepompen geplaatst in nieuwbouw woningen met vloerverwarming die op zich al een veel betere isolatiewaarde hebben waardoor het verbruik nog lager wordt.
                              Ik ga 5°C sowieso in het achterhoofd houden. Maar het is geen 1:1 omdat we met CV op gas met maar 1 kring zonder onderscheid meerdere vertrekken (deels nutteloos) verwarmen. De 5KW airco verwarmt enkel met de woonkamer en onrechtstreeks de keuken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

Ik ga 5°C sowieso in het achterhoofd houden. Maar het is geen 1:1 omdat we met CV op gas met maar 1 kring zonder onderscheid meerdere vertrekken (deels nutteloos) verwarmen. De 5KW airco verwarmt enkel met de woonkamer en onrechtstreeks de keuken.
                                Wat bedoel je met 1 kring ?
                                Elke radiator heeft toch zijn eigen (thermostatische) kraan ?

Comment

Working...
                                X