Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Distributieriem vervangen, nu 2 bijkomende probleempjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Distributieriem vervangen, nu 2 bijkomende probleempjes

    Mijn auto is eindelijk hersteld nadat distributieriem doorschoot en cilinder stuk
    T-Kit + Waterpomp 226
    Cilinderkop occasie gevlakt, gedruktest, gekuisd €500
    Dichtingsset 179
    Antigel 40
    Cilinderkoppakking 58
    V-Riem 37
    Bouten 37
    en 8u werk voor €1337 in totaal

    Nu heb ik 2 bijkomende probleempjes die wel lastig zijn :

    -Bij traag rijden en optrekken valt hij soms stil.
    Garagist bestelde een occasie gasklepbuis voor 125 + 40 werk, maar probleem blijft
    Een nieuwe was €500, piraat €300 of occasie 125.

    Collega denkt mss toerental verhogen en probleem weg, wel niet meer dan 1000 want verbruikt meer
    Is een Peugeot 307cc 1.6 benzine van 2004 en lees dat die standaard al een hoog toerental heef
    Tot hoeveel zou de garagist deze dan moeten verhogen, iemand kennis hiervan?
    De bobijn/bougies werden onlangs vervangen en alles was ok.
    Valt niet zoveel stil, maar is wel lastig... hij zei opgelost met gasklepbuis maar toch niet...

    -Als je bij de bestuurderskant het raam vd passagierskant vooraan wil openen/sluiten, gaat het raam altijd naar beneden (zowel bij trekken als duwen op het raamknopje, voor de herstelling had ik dit niet), wat zou dit kunnen zijn?
    Gaat wel naar boven aan passagierkant en middelste knop voor alle ramen samen naar boven/beneden te doen.
    Een mistlampje was ook gesprongen zag ik na de herstelling, want kort ervoor bij keurimg ok.

    Heeft een paar weken buitengestaan en was n eco modus gevallen nadat riem stuk was, ramen gingen zelfs niet meer open
    Dus dit weekends eens de autostrade nemen om de batterij wat bij te laden.
    ​​​​​​.

    Last edited by CanonYouCan; 28 november 2023, 08:47.

  • #2
    Kan de garagist de computer niet uitlezen om de foutcodes te bekijken?
    Dat een motor stilvalt terwijl die een laag toerental draait kan verschillende oorzaken hebben, als je al die onderdelen één voor één gaat vervangen dan zal je het probleem uiteindelijk misschien wel opgelost krijgen, maar dan heeft het ook heel veel geld gekost.

    Als de motor voordien dat probleem niet had, dan zou het misschien een vacuumlek in de inlaat kunnen zijn, het is mogelijk dat er ergens een vacuumleiding, plastieken koppeling of dichting zit met een scheurtje waardoor de "valse lucht" wordt aangezogen.
    Dan zijn er eerder problemen bij lage toerentallen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Dit was de foutmelding, hij stak een occasie gasklephuis, maar hielp niet (volgens garagist viel hij nog meer stil ervoor) valt nog soms stil bij achtteruit rijden of traag rijden en start soms bijna niet (nu weer wel), ondanks bougies vervangen dit jaar.

      Nu een bijkomemde foutmelding storing uitlaatgas en blijft erop
      Heb gevraagd dat hij een piraat versie maar nieuw gasklephuis steekt nu, dat die zeker clean is
      Denk dat dit een delicaat stuk is, bij mijn peugeot 307 ook gehad en in noodloop 90/u max autostrade en iets moeten vervangen heel lang geleden



      Last edited by CanonYouCan; 5 december 2023, 23:25.

      Comment


      • #4
        Wat betreft het verhogen van het stationaire toerental is het niet aan te raden dit te doen zonder de oorzaak te diagnosticeren en aan te pakken. Het verhogen van het stationaire toerental kan het probleem tijdelijk maskeren, maar lost het onderliggende probleem niet op.
        Ik heb dit probleem een keer gehad en het komt door een defecte raammotor of -regelaar

        Comment


        • #5
          Stommelings eens gegoogeld en P0121 is een meetprobleem.
          De gegevens van de positiesensor van de gasklep komen niet overeen met de opgegeven waarde (stand van gaspedaal).
          Dit signaal moet gemeten worden om de juiste oorzaak te vinden.

          Iets gelijkaardigs gebeurde bij de EGR klep van mijn VW diesel, ik kon - met een appje van een paar € en een bluetooth ODBC dongle - zelf zien dat de signaalspanning als gek op en neer ging, dit was een gekende constructiefout - enkel de potentiometer was stuk, de klep zelf was binnenin nog perfect - maar vroeg wel een gehele vervanging wat vooral aan uren veel heeft gekost aan de VW rijders.
          Ik had de fout eerst voor op reis en de dorpsgaragist had me, na resetten van de fout - aan een flinke prijs - een flesje additief verkocht om het roet te verwijderen.
          Dit als voorbeeld van mijn twijfels over de diagnosecapaciteiten van sommige garagisten. Ik ben ermee thuisgeraakt maar het eerste wat ik toen gekocht heb was zo'n dongle. Sindsdien is de garagist van mijn vrouw opgehouden met in het wilde weg stukken te vervangen (en zelden de juiste).
          Ik weet nu trouwens beter wat ik eventueel zelf kan doen, en misschien kan ik op die manier ooit een andere foutmelding resetten en zo thuiskomen (ipv in noodloop).
          Last edited by palombian; 29 december 2023, 13:39.

          Comment

          Working...
          X