Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht

    Tenzij het slachtoffer overleden is door elektrocutie ontgaat mij de relevantie van het feit dat er een elektrische wagen bij betrokken was.

    Maar blijkbaar hebben ze dat intussen ook ingezien bij vrtnws en is het artikel aangepast.
    Ik ken verschillende mensen die destijds een Honda 500 Four kochten en die motor was toen vrij vernieuwend (snel, 4-cilinder, ..) maar ook fluisterstil. Die motorrijders ondervonden het probleem dat ze te weinig hoorbaar waren voor automobilisten en ze zochten dus middelen om daar iets aan te doen. Ook de "toeter" was aan de bescheiden kant.
    Het aspect van hoorbaarheid zal hier in dit spijtige ongeval wel meegespeeld hebben.

    Zelf ben ik van in het begin van de opkomst van EV's meer op mijn hoede wegens inderdaad het minder hoorbare effect van een aankomende EV. Het is dus niet zo raar dat dit vermeld wordt in het artikel. Je kan de melding van "EV" in het artikel ook lezen/interpreteren als een "verzachtende omstandigheid" ivm de "onachtzaamheid" van de fietser.

    Het is sowieso opletten voor iedereen van zodra je de baan op gaat tegenwoordig: speedpedelecs, steppers, verstrooide automobilisten,...

    Comment


    • Geerten dank U voor de terechte opmerking. Ik had mij op Fluvius baseert en een lijn verkeer gekeken. Fout van mij.

      Comment


      • Hombre door de boven genoemde fout, baseert de berekening op 11kw, waarbij ik in een algemeen hogere basistarief zou komen en de extrakosten bij de pieken en de daaruit volgenden capaciteit tarieven. Zo kwam ik bij de rond € 2000 meerprijs terecht.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht

          Het aspect van hoorbaarheid zal hier in dit spijtige ongeval wel meegespeeld hebben.

          Zelf ben ik van in het begin van de opkomst van EV's meer op mijn hoede wegens inderdaad het minder hoorbare effect van een aankomende EV. Het is dus niet zo raar dat dit vermeld wordt in het artikel.
          De eerste generatie EV's hoor je niet als ze traag rijden (zo rijden er ook nog rond), de recentere hebben allemaal een of ander geluid (verplicht vanaf een bepaald bouwjaar) zodat je ze hoort aankomen als ze traag rijden.

          Maar ik zie tegenwoordig heel veel fietsers en andere "zwakke weggebruikers" met een koptelefoon of oortjes op de baan, en dan hangt het er vanaf hoe luid ze hun muziek hebben staan of ze nog iets anders kunnen horen dan hun muziek.
          Ze horen dan meestal mijn fietsbel niet, en dan horen ze volgens mij ook geen auto's met een verbrandingsmotor en een originele uitlaat.
          De meesten hebben dan hun stuur ook maar met één hand vast, soms hebben ze zelfs beide handen nodig om hun smartphone te bedienen.

          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

            3X220 (230) volt 16 Amp of 230 volt 32 Amp 1 fase is bijlange geen 11 Kw Grashalm maar 6,3 Kw.
            Ook een standaard mono fase huis aansluiting van 40 Amp is geen 11 Kw aan totaal vermogen
            maar slechts 9,2 Kw.
            Voor het berekenen van drie fasige netten gebruik je vierkantswortel 3 en dan moet je er
            nog van uitgaan dat de cos.fi gelijk is aan 1
            Inderdaad, wij hebben hier nog een 3x230V netwerk (op dit moment 236,7V en het regent...) zonder neuter met een 40A hoofzekering, totaal 9,2kW.
            De dag dat ik een EV thuis wil opladen (als er plaats is voor de deur) ga ik dat waarschijnlijk doen met een mobiele laadkabel (als gepensioneerde betaal ik de stroom zelf, geen laadpaal nodig).
            Dat kan desnoods op een standaard 20A circuit, doorgaans doen die kabels 16Ax230V=3,7kW.
            Anders moet ik een CEE stopkontakt plaatsen (buiten, mag niet in woonvertrekken want geen kinderbeveiliging) op een 32A zekering (in principe herkeuring) en dan heb ik 7,4kW.
            Rest dan nog een kleine 2kW voor alle andere stroomverbruikers (alhoewel een automatische zekering pas na een aantal minuten bij dubbele belasting zal afslaan).
            Voor ons waarschijnlijk best doenbaar zonder verzwaring van de installatie, zeker wanneer de PV panelen en/of de batterij voor 2,5kW buffer zorgen.
            Last edited by palombian; 1 augustus 2024, 12:00.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

              Inderdaad, wij hebben hier nog een 3x230V netwerk (op dit moment 236,7V en het regent...) zonder neuter met een 40A hoofzekering, totaal 9,2kW.
              De dag dat ik een EV thuis wil opladen (als er plaats is voor de deur) ga ik dat waarschijnlijk doen met een mobiele laadkabel (als gepensioneerde betaal ik de stroom zelf, geen laadpaal nodig).
              Dat kan desnoods op een standaard 20A circuit, doorgaans doen die kabels 16Ax230V=3,7kW.
              Anders moet ik een CEE stopkontakt plaatsen (buiten, mag niet in woonvertrekken want geen kinderbeveiliging) op een 32A zekering (in principe herkeuring) en dan heb ik 7,4kW.
              Rest dan nog een kleine 2kW voor alle andere stroomverbruikers (alhoewel een automatische zekering pas na een aantal minuten bij dubbele belasting zal afslaan).
              Voor ons waarschijnlijk best doenbaar zonder verzwaring van de installatie, zeker wanneer de PV panelen en/of de batterij voor 2,5kW buffer zorgen.
              Klein beetje opletten met 20A gedurende lange tijd op een gewoon stopcontact te jagen, voor sommige types stopcontacten kan 16A al voor oververhitting zorgen.
              Een CEE mag wel in woonvertrekken indien ze uitgerust zijn met kinderveiligheid en aarding. Wel niet goedkoop, die dingen. Voor ongeveer dezelfde prijs of enkele honderd euro's meer (afhankelijk van de mogelijkheden) heb je een volwaardige laadpaal inclusief laadkabel en stekker.
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Hombre

                Ga je echter vergelijken met het oude systeem (voor capaciteitstarief) dan betaal je 196€ (5000kWh) of slechts 60€ (bij 7000kWh) meer.

                Is dit per maand of per jaar deze bijdragen ?? Want op den duur weet ik het ook niet meer.

                Wij verbruiken elke dag tussen de 8 en 12 kw. In de winter loopt de droogkast vaker, bij mooi weer is het bijna altijd de waslijn. Dus in de wintermaanden is de verbruik stukken hoger.

                Wij dachten ook dat we een stroomlek hadden, maar wij monitoren elk toestel en stopcontact in huis en tuin met een smartmeter die met een app verbonden is. Zo kunnen wij zien welk toestel op welke tijdstip de energie verbruikt en hoeveel.

                Het verbruik van onze PHEV komt er nog eens boven op. In de zomer amper niets - daar voor hebben we de fiets - maar als het deze niet toelaat, dan is de verbruik gemakkelijk ( op niet alle dagen ) toch 12 kw. De elektrische fiets lust bij tijd ook zijn energie.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Dat kan desnoods op een standaard 20A circuit, doorgaans doen die kabels 16Ax230V=3,7kW.
                  Opladen aan 3,7kW, dan is je wagen na 3 weken vol

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht

                    Opladen aan 3,7kW, dan is je wagen na 3 weken vol
                    Welke wagen is dat met een batterijpakket van 1864 kWh?

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                      Welke wagen is dat met een batterijpakket van 1864 kWh?
                      Moet nog uitkomen.. Tesla Y2Y met long range van >8000km... en idd 1864,8 kWh
                      Range is wel enkel haalbaar tijdens zomermaanden!!

                      Nee, serieus, ik heb nu zo'n stekkerlader die max 16A kan doen en als ik zie hoe lang het soms al duurt om mijn plug-in hybride te laden... Die lader schakelt ook snel om van 16A naar 10A en dan is het nog veel trager....
                      Waarschijnlijk nog een deel verliezen erbij rekenen....
                      Volgens. mijn mening niet echt bruikbaar met een 100% EV volgens mij....
                      Last edited by Dpix; 1 augustus 2024, 14:05.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                        Klein beetje opletten met 20A gedurende lange tijd op een gewoon stopcontact te jagen, voor sommige types stopcontacten kan 16A al voor oververhitting zorgen.
                        Een CEE mag wel in woonvertrekken indien ze uitgerust zijn met kinderveiligheid en aarding. Wel niet goedkoop, die dingen. Voor ongeveer dezelfde prijs of enkele honderd euro's meer (afhankelijk van de mogelijkheden) heb je een volwaardige laadpaal inclusief laadkabel en stekker.
                        7,4kW zal inderdaad wel praktischer zijn (en die €200/jaar extra capaciteitstarief zal in de totale kosten van een EV niet veel uitmaken).
                        De keurder moet toch opnieuw langskomen in dat geval.
                        Maandag bij iemand geweest die op de gevel van zijn rijhuis een laadpaal had hangen. Blijkbaar heeft hij begripvolle buren in zijn dorp.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
                          Hombre




                          Is dit per maand of per jaar deze bijdragen ?? Want op den duur weet ik het ook niet meer.

                          Wij verbruiken elke dag tussen de 8 en 12 kw. In de winter loopt de droogkast vaker, bij mooi weer is het bijna altijd de waslijn. Dus in de wintermaanden is de verbruik stukken hoger.

                          Wij dachten ook dat we een stroomlek hadden, maar wij monitoren elk toestel en stopcontact in huis en tuin met een smartmeter die met een app verbonden is. Zo kunnen wij zien welk toestel op welke tijdstip de energie verbruikt en hoeveel.

                          Het verbruik van onze PHEV komt er nog eens boven op. In de zomer amper niets - daar voor hebben we de fiets - maar als het deze niet toelaat, dan is de verbruik gemakkelijk ( op niet alle dagen ) toch 12 kw. De elektrische fiets lust bij tijd ook zijn energie.
                          Heb je een digitale of analoge meter? Voor het capaciteitstarief betaal je ongeveer 40€ per kWpiek per jaar. Dat piekvemogen is het maximale vermogen afgenomen op een kwartier, en dit dan over 1 maand. Als je één keer per maand gedurende minimaal een kwartier 10kW gebruikt, en je doet dit voor iedere maand opnieuw zal je aan 10*40€ = 400 euro captar zitten (ongeveer, ex btw). Gebruik je één keer per maand 20kW (als dit al zou kunnen) gedurende 7,5 minuut en ook weer iedere maand, dan kon je ook aan dezelfde captar. Voor een analoge meter is er nog geen "probleem", die betalen forfait 2.5 kWpiek aan captar, maar ook meer netkosten vandaar het verschil.
                          Maar dit alles heeft dus weinig of niets te maken met je verbruik, want ik neem aan dat jouw verbruik tussen 8 en 12 kWh is en niet het piekvermogen in kW of kWpiek. Let op de juiste eenheid!
                          Verbruik je gemiddeld 10 kWh per dag kost je dit aan energie evenveel of je die nu nodig hebt op 24 uur dan wel op 1 uur of zelfs maar 15minuten per dag. Alleen, je gaat dat verschil dus merken in het captar. Met een digitale meter kan je perfect het piekverbruik aflezen, maar dan is het natuurlijk te laat om er aan die maand wat aan te veranderen.
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                            7,4kW zal inderdaad wel praktischer zijn (en die €200/jaar extra capaciteitstarief zal in de totale kosten van een EV niet veel uitmaken).
                            De keurder moet toch opnieuw langskomen in dat geval.
                            Maandag bij iemand geweest die op de gevel van zijn rijhuis een laadpaal had hangen. Blijkbaar heeft hij begripvolle buren in zijn dorp.
                            Overigens opletten voor oude 3x240V systemen zonder N, niet alle laadpaal/auto combinaties kunnen er even goed mee om. Best navragen dus.
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                              Inderdaad, wij hebben hier nog een 3x230V netwerk (op dit moment 236,7V en het regent...) zonder neuter met een 40A hoofzekering, totaal 9,2kW.
                              De dag dat ik een EV thuis wil opladen (als er plaats is voor de deur) ga ik dat waarschijnlijk doen met een mobiele laadkabel (als gepensioneerde betaal ik de stroom zelf, geen laadpaal nodig).
                              Dat kan desnoods op een standaard 20A circuit, doorgaans doen die kabels 16Ax230V=3,7kW.
                              Anders moet ik een CEE stopkontakt plaatsen (buiten, mag niet in woonvertrekken want geen kinderbeveiliging) op een 32A zekering (in principe herkeuring) en dan heb ik 7,4kW.
                              Rest dan nog een kleine 2kW voor alle andere stroomverbruikers (alhoewel een automatische zekering pas na een aantal minuten bij dubbele belasting zal afslaan).
                              Voor ons waarschijnlijk best doenbaar zonder verzwaring van de installatie, zeker wanneer de PV panelen en/of de batterij voor 2,5kW buffer zorgen.
                              Hopelijk toch geen laadkabel over het voetpad/fietspad laten lopen dan ?

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                                Hopelijk toch geen laadkabel over het voetpad/fietspad laten lopen dan ?

                                grts
                                Sieg
                                Toch wel.
                                Maar die discussie moet nog gevoerd worden, men kan moeilijk een groot deel van de bevolking uitsluiten (m.i. ook een reden waarom de EV niet zo snel doorbreekt).
                                Ik voorzie een manier met een uitklapbare arm boven het voetpad, we zien nog wel...

                                Comment

                                Working...
                                X