Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

    Ik breek geen hogere cijfers af (proof me wrong), integendeel ik probeer een verklaring te vinden voor het absurde hoge verbruik van jouw wagen. Vandaar ook de vraag naar het merk en type wagen. Ik ben de eerste om toe te geven dat de WLTP cijfers vaak met een korrel zout moet genomen worden. Maar als je volgens jouw cijfers een verbruik hebt van 40.7 kWh/100km over 18km en 18km/h en 27kWh/100km aan een gemiddelde van 29 km/h op meer dan een jaar en bovendien van de beloofde WLTP 517-598km met moeite 200km kan halen, tja dan is er naar mijn aanvoelen wat mis en ik zou er in ieder geval geen genoegen mee nemen.

    Oorspronkelijke topic en post: LINK.
    Wel even de juiste gegevens bekijken hé, die gegevens van WLTP zijn niet van onze wagen en was toen de vraag of die betreffende ondernemer met dergelijke gegevens vooraf kon weten dat die veel minder ging halen, de helft ongeveer.
    Die WLTP gegevens waren van die persoon zijn wagen.

    Zoals redelijk veel aangekaart, geeft WLTP 350 km op voor onze EV en onlangs voor de allereerste keer eens 303 km gezien bij 100 procent geladen.
    In de winter en op snelweg ligt de gemiddeld autonomie rond de 256 km.
    Hierbij de betreffende gegevens.


    In de reactie waarnaar je linkt heb ik ook een eigen voorbeeld toegevoegd en daar staat inderdaad met drie screenshots aangegeven dat de ene rit de andere niet is en daar staat informatief bij dat dezelfde rit ene keer aan 40,7 kWh per 100 km is door een heel andere verkeerssituatie als de andere keer waar dezelfde rit aan 24,9 kWh per 100 km is door enkel een andere situatie.
    Wie de pech heeft alle dagen zo de op en af naar zijn werk te moeten doen, die zal een nog veel extremer verbruik hebben.

    Dat het langetermijn verbruik anders is, dat lijkt me nogal normaal, omdat gelukkig niet elke rit voor ons zo catastrofaal is wat verbruik betreft.
    Voor wie ook vaak secundaire wegen doet, is een gemiddelde snelheid meestal echt niet zo hoog als men zou verwachten.
    Ik reed vroeger elke werkdag naar Mons en dat was van hier tot ginder snelweg met een twintigtal van de honderd kilometer zeer druk verkeer, mijn gemiddelde snelheid was toen 37 km per 100 km.

    Speciaal nog eens het actuele resultaat bekeken se.

    De langetermijn gegevens.


    En kortetermijngegevens van steeds dezelfde rit.


    Ondertussen hebben ze bij de actuele versie een update gedaan en kreeg die iets zuinigere motoren en een update van de batterij, maar de prijs hebben ze uiteraard ook een forse update gegeven, een nog veel grotere zelfs.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Wel even de juiste gegevens bekijken hé, die gegevens van WLTP zijn niet van onze wagen en was toen de vraag of die betreffende ondernemer met dergelijke gegevens vooraf kon weten dat die veel minder ging halen, de helft ongeveer.
      Die WLTP gegevens waren van die persoon zijn wagen.

      Zoals redelijk veel aangekaart, geeft WLTP 350 km op voor onze EV en onlangs voor de allereerste keer eens 303 km gezien bij 100 procent geladen.
      In de winter en op snelweg ligt de gemiddeld autonomie rond de 256 km.
      Hierbij de betreffende gegevens.

      In de reactie waarnaar je linkt heb ik ook een eigen voorbeeld toegevoegd en daar staat inderdaad met drie screenshots aangegeven dat de ene rit de andere niet is en daar staat informatief bij dat dezelfde rit ene keer aan 40,7 kWh per 100 km is door een heel andere verkeerssituatie als de andere keer waar dezelfde rit aan 24,9 kWh per 100 km is door enkel een andere situatie.
      Wie de pech heeft alle dagen zo de op en af naar zijn werk te moeten doen, die zal een nog veel extremer verbruik hebben.

      Dat het langetermijn verbruik anders is, dat lijkt me nogal normaal, omdat gelukkig niet elke rit voor ons zo catastrofaal is wat verbruik betreft.
      Voor wie ook vaak secundaire wegen doet, is een gemiddelde snelheid meestal echt niet zo hoog als men zou verwachten.
      Ik reed vroeger elke werkdag naar Mons en dat was van hier tot ginder snelweg met een twintigtal van de honderd kilometer zeer druk verkeer, mijn gemiddelde snelheid was toen 37 km per 100 km.

      Speciaal nog eens het actuele resultaat bekeken se.

      Ondertussen hebben ze bij de actuele versie een update gedaan en kreeg die iets zuinigere motoren en een update van de batterij, maar de prijs hebben ze uiteraard ook een forse update gegeven, een nog veel grotere zelfs.
      Bedankt voor de extra info! Als ik de gegevens vergelijk met deze in spritzmonitor, zit je ook net boven het algemeen gemiddelde. Als ik het merk en model goed kan inschatten lees ik in reviews ook steevast dat het een mooie en fraai afgewerkte auto is met als keerzijde een hoog verbruik. Dit is het eerste volledig elektrische model van die autofabrikant en duidelijk onvoldoende ingezet op efficiëntie waardoor een grote en zware wagen met een in verhouding vrij kleine batterij snel een te kort rijbereik heeft. Hét pijnpunt van de Europese autobouwers: veel te lang gewacht om EV's te ontwikkelen.
      Ik kan heel goed begrijpen als je zo'n wagen als bedrijfswagen krijgt, dit dik kan tegenvallen indien een groot deel van klanten (of vrienden/familie) net buiten het rijbereik liggen. Zeker in een periode waarbij op vele plaatsen de laadpalen nog niet voldoende in aantallen aanwezig zijn op bepaalde plaatsen. Er was dan ook beter -voor hetzelfde geld- een ander merk EV aangekocht/geleased geweest. Ik heb het ook eerder al aangegeven: verkeerde auto voor het doel.
      Zelfs tussen auto's van hetzelfde merk/model en uitvoering zijn er meetbare verschillen in verbruik. Niet alleen persoonlijk rijgedrag en omstandigheden op de weg, ook de samenstelling/bouw van de auto kan daar een rol spelen. Verschil in toleranties in de aandrijving (inclusief batterij) mogelijk? Ik lees er ook van over mijn uitvoering van auto in merken fora. Misschien heb ik geluk gehad en een heel zuinig exemplaar getroffen? Een vergelijkbare afstand als in je laatste screenshot deed ik eergisteren, 17km over 24 minuten geeft een gemiddelde snelheid van 51 km/h en een gemiddeld verbruik van... 12.3 Kwh/100km.

      Enfin, ik kan nu wel beter begrijpen waarom je soms ogenschijnlijk gefrustreerd kan reageren op mijn positieve ervaringen. Ik kan letterlijk geen enkel negatieve ervaring vermelden en dat heeft voor een groot deel te maken met onze keuze van merk/model en natuurlijk ook onze manier van verplaatsen en reizen. Duidelijk dat jij hele andere ervaringen en situaties hebt, die waarschijnlijk vermeden waren met een meer geschikte EV voor jouw doel. Maar je mag je daardoor niet in een tunnelvisie laten verleiden en enkel negatieve ervaringen opzoeken in bepaalde nieuwsberichten en persoonlijke gesprekken. Je moet natuurlijk ook openstaan voor de positieve kanten. Dan zal ik je standpunten ook met wat meer nuance kunnen van antwoord geven.


      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Als ik mij niet vergis , 17km gedeeld door 24 min, mal 60 min, gelijk 42,5 km/h. Maar ik kan ook missen.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          Ik kan heel goed begrijpen als je zo'n wagen als bedrijfswagen krijgt, dit dik kan tegenvallen indien een groot deel van klanten (of vrienden/familie) net buiten het rijbereik liggen.
          - - -
          Er was dan ook beter -voor hetzelfde geld- een ander merk EV aangekocht/geleased geweest. Ik heb het ook eerder al aangegeven: verkeerde auto voor het doel.
          Zelfs tussen auto's van hetzelfde merk/model en uitvoering zijn er meetbare verschillen in verbruik.
          Zoals eerder gezegd, we hadden keuze tussen verschillende wagens, maar het moest best een EV zijn en hij moest relatief snel leverbaar zijn mits dit haar eerste wagen was bij een nieuwe werkgever, het moest een Europees merk zijn uitgezonderd Tesla.
          Het grootste probleem was de periode wanneer we moesten bestellen, bijna nergens konden ze sneller leveren dan anderhalf jaar of zelfs twee jaar, ook niet binnen hetzelfde merk, dan valt er al veel weg.
          De leasing kon zelfs geen kortetermijn wagen geven als aanloopwagen omdat al de wagens uitgeleend waren aan iedereen dat langer moest wachten op een bestelde wagen.
          Tesla kon ook, maar die hebben we zoals eerder geschreven bewust niet genomen om de hoge kost, de bestuurder moest op einde van het contract 8.000 Euro betalen voor de lagere restwaarde van Tesla en dat was er toch wat over.
          Bij vernieuwing van het contract zal er vermoedelijk wel veel meer keuze zijn en de autonomie ook weer toegenomen zijn.

          Duidelijk dat jij hele andere ervaringen en situaties hebt, die waarschijnlijk vermeden waren met een meer geschikte EV voor jouw doel. Maar je mag je daardoor niet in een tunnelvisie laten verleiden en enkel negatieve ervaringen opzoeken in bepaalde nieuwsberichten en persoonlijke gesprekken. Je moet natuurlijk ook openstaan voor de positieve kanten. Dan zal ik je standpunten ook met wat meer nuance kunnen van antwoord geven.
          Het blijft uiteindelijk een EV dat geen volwaardig alternatief is voor een identieke wagen met diesel of zelfs benzine.
          Helemaal geen tunnelvisie op enkel eigen gebruik Hombre, ik weet ook wel dat er ondertussen andere wagens zijn met betere autonomie.
          Maar eerlijk gezegd, ik ken redelijk veel mensen met een EV en het is een algemene reactie van allen, te weinig autonomie en zeker minder dan opgegeven voor een veel te hoge prijs en te veel gedoe met het laden.
          Rijden doet dat uiteraard goed, daar valt niets op aan te merken.
          Laden is ook zoiets dat voor ieders situatie anders is.
          Mijn vrouw wordt aanbevolen op het werk te laden omdat dit het goedkoopste is, allemaal goed en wel.
          Er is 1 kans op 3 dat er een laadpaal vrij is, en als die vrij is dan mag ze maar hopen dat die ook werkt want regelmatig is er een technische probleem. Werkt die paal dan uiteindelijk wel, dan zit men nog met het bijkomend probleem dat het beschikbaar vermogen fors naar beneden gaat als er meerdere wagens aan het laden zijn.
          Dit is een beperking dat opgelegd werd door de netbeheerder, ze kunnen in een zonnig niet iedereen de maximum geven of het net kan het niet aan.
          Plezant is dat allemaal niet en dat zijn zaken die jij bijvoorbeeld niet zo kan hebben omdat uw gebruik heel anders is.
          En wie dan ook nog eens thuis geen laadpaal kan zetten, die is dan nog eens dubbel gechareld. ;-)
          Dus wees blij dat uw situatie anders is en de wagen ook voldoet aan uw verwachtingen.
          Last edited by VerSeg; 3 mei 2024, 12:51.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Misschien wordt uw EV wel ooit eens geleverd door een EB. ;-)
            Wel iets anders nodig om dit te laden.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Over verbruik kan ik echt niet klagen hoor, eigenlijk zit ik lager dan wat sommige testers vermelden.
              Daar juist eens een foto gemaakt van de laatste 247Km, gemiddelde snelheid is 44 Km/h.
              Ik weet niet of ik de foto gepost krijg via mijn iPad


              [/url]" alt="" data-thumb-url="https://forum.belgiumdigital.com/"
              Last edited by Geerten; 3 mei 2024, 17:38.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
                Als ik mij niet vergis , 17km gedeeld door 24 min, mal 60 min, gelijk 42,5 km/h. Maar ik kan ook missen.
                Tja, waarschijnlijk enkel de effectieve rijtijd ingecalculeerd en afgerond naar het dichtste gehele getal?

                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                  .... Zeker in een periode waarbij op vele plaatsen de laadpalen nog niet voldoende in aantallen aanwezig zijn op bepaalde plaatsen.
                  Zelfs tussen auto's van hetzelfde merk/model en uitvoering zijn er meetbare verschillen in verbruik. Niet alleen persoonlijk rijgedrag en omstandigheden op de weg, ook de samenstelling/bouw van de auto kan daar een rol spelen. Verschil in toleranties in de aandrijving (inclusief batterij) mogelijk? Ik lees er ook van over mijn uitvoering van auto in merken fora. Misschien heb ik geluk gehad en een heel zuinig exemplaar getroffen? Een vergelijkbare afstand als in je laatste screenshot deed ik eergisteren, 17km over 24 minuten geeft een gemiddelde snelheid van 51 km/h en een gemiddeld verbruik van... 12.3 Kwh/100km.

                  Enfin, ik kan nu wel beter begrijpen waarom je soms ogenschijnlijk gefrustreerd kan reageren op mijn positieve ervaringen. Ik kan letterlijk geen enkel negatieve ervaring vermelden en dat heeft voor een groot deel te maken met onze keuze van merk/model en natuurlijk ook onze manier van verplaatsen en reizen. Duidelijk dat jij hele andere ervaringen en situaties hebt, die waarschijnlijk vermeden waren met een meer geschikte EV voor jouw doel. Maar je mag je daardoor niet in een tunnelvisie laten verleiden en enkel negatieve ervaringen opzoeken in bepaalde nieuwsberichten en persoonlijke gesprekken. Je moet natuurlijk ook openstaan voor de positieve kanten. Dan zal ik je standpunten ook met wat meer nuance kunnen van antwoord geven.
                  alé vooruit, jullie gaan er toch nog uit komen blijkbaar
                  Dus m.a.w. beiden hebben gelijk en hangt puur af van de tijd die je hebt en de manier van rijden, en uiteraard ook de keuze auto maar ook daar zijn er verschillen tussen verschillende gebruikers

                  grts
                  Sieg

                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • En als het van de Fransen zou afhangen.
                    De Franse consumentenorganisatie UFC-QueChoisir heeft na een real-life test van 25 elektrische voertuigen een kritisch oordeel geveld over de betrouwbaarheid van de beloften van automerken met betrekking tot het bereik van hun elektrische auto’s. Naast ... Lees meer
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      En als het van de Fransen zou afhangen.
                      https://www.mancho.be/2024/05/03/dik...urs-is-onjuist
                      Ik weet dat het opfleuren van gegevens die de verkoop kunnen bevorderen ook gebeurt bij verbrandingsmotoren.
                      Zelfs op een heel sluikse manier.
                      Toen ik enkele jaren met een diesel bestelwagen (lichte vracht ...) reed was die dieselmotor redelijk zuinig.
                      Als je de waarden van de kilometerteller naast de metingen met GPS legde dan was er fout van meer dan 10%.
                      Dat is een slok op een borrel.
                      " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                        Ik weet dat het opfleuren van gegevens die de verkoop kunnen bevorderen ook gebeurt bij verbrandingsmotoren.
                        Zelfs op een heel sluikse manier.
                        Toen ik enkele jaren met een diesel bestelwagen (lichte vracht ...) reed was die dieselmotor redelijk zuinig.
                        Als je de waarden van de kilometerteller naast de metingen met GPS legde dan was er fout van meer dan 10%.
                        Dat is een slok op een borrel.
                        Ja, dat is actueel met veel wagens zo en inderdaad zowel met benzine, diesel als EV.
                        Vroeger waren er wagens waar de teller redelijk juist ging (niet allemaal), aan 120 week die 1 tot 2 km/h af.
                        Actueel is dat al heel snel 7 tot 8 en bij bepaalde wagens is 10 tot zelfs 15 km/h afwijking geen uitzondering meer.
                        Neveneffect is dat sommige mensen dan in de linker rijstrook blijven rijden en anderen niet door laten want ze rijden zogezegd toch de maximum toegelaten snelheid.
                        Maar als dat dan 10 of 15 km/h afwijkt, dan zijn ze toch wel degelijk het verkeer aan het ophouden.
                        Maar volgens de boordcomputer heb je dan bedrieglijk ook minder verbruikt.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          ............
                          Vroeger waren er wagens waar de teller redelijk juist ging (niet allemaal), aan 120 week die 1 tot 2 km/h af.
                          Actueel is dat al heel snel 7 tot 8 en bij bepaalde wagens is 10 tot zelfs 15 km/h afwijking geen uitzondering meer.
                          ....................................
                          'k Heb het niet goed uitgelegd, denk ik.
                          Bij kilometerteller dacht ik aan de "odometer", de meter die te totaal afgelegde afstand in kilometer meet.
                          In het Nederlands is dat ook de meter die de snelheid meet. Dat is inderdaad verwarrend.
                          " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                            'k Heb het niet goed uitgelegd, denk ik.
                            Bij kilometerteller dacht ik aan de "odometer", de meter die te totaal afgelegde afstand in kilometer meet.
                            In het Nederlands is dat ook de meter die de snelheid meet. Dat is inderdaad verwarrend.
                            Ik begrijp wat je bedoelt, maar beiden zijn in principe met elkaar verbonden. ;-)
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Hombre het maakt de uitleg duidelijker

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                                Ik begrijp wat je bedoelt, maar beiden zijn in principe met elkaar verbonden. ;-)
                                Ze zijn met elkaar verbonden, maar daarom hoeft de teller die het aantal gereden kilometers aangeeft nog niet dezelfde afwijking te hebben als de snelheidsmeter.
                                In mijn auto heb ik een simpele head up display die op de OBD2 poort van de auto is aangesloten. https://nl.aliexpress.com/item/1005002315587701.html?spm=a2g0o.detail.pcDetailBot tomMoreOtherSeller.25.2a502rar2rarbD&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.40050.35 4490.0&scm_id=1007.40050.354490.0&scm-url=1007.40050.354490.0&pvid=a678db97-bd17-4b5a-834e-37525480d867&_t=gps-idcDetailBottomMoreOtherSeller,scm-url:1007.40050.354490.0,pvid:a678db97-bd17-4b5a-834e-37525480d867,tpp_buckets:668%232846%238116%232002& pdp_npi=4%40dis%21EUR%2131.86%2131.86%21%21%2133.4 1%2133.41%21%402101ef5e17148015363463162e9c35%2112 000038219704433%21rec%21BE%21810714595%21&utparam-url=scene%3ApcDetailBottomMoreOtherSeller%7Cquery_ from%3A
                                De reden waarom ik dat ding heb is dat het dashboard van mijn auto alleen verlicht is als de koplampen of standlichten van mijn auto ingeschakeld zijn, daardoor is het vooral bij tegenlicht met een zonnebril heel moeilijk te zien hoe snel ik rij (mijn auto heeft dagrijlichten, het is niet nodig dat ik overdag altijd de koplampen aan zet). Met die HUD kan ik dus altijd duidelijk de snelheid aflezen, in alle omstandigheden.
                                De snelheid op die HUD komt overeen met de snelheid op een GPS, 120Km/h op de HUD is dus 120Km/h op de GPS, terwijl de cruise control dan op 124Km/h staat, en dat ook de snelheidsmeter op het dashboard 124Km/h aangeeft.
                                De boordcomputer kent dus wel de juiste snelheid, maar toch wordt er op het dashboard een iets hogere snelheid aangegeven.
                                Waarschijnlijk is dat een manier van de fabrikant om zich in te dekken bij een afwijking waarbij er op het dashboard een te lage snelheid wordt aangegeven waardoor de bestuurder kans heeft om boetes binnen te krijgen door die afwijking.
                                Daarom zal een autofabrikant ervoor zorgen dat er een iets hogere snelheid wordt aangeven, liever dat dan omgekeerd, want dan zou de fabrikant aansprakelijk kunnen worden gesteld bij de gemaakte snelheidsovertredingen.
                                Ik vermoed dat in dat geval het aantal gereden kilometers wel correct wordt opgeteld, want de boordcomputer zelf meet wel de juiste snelheid, en dus ook het juiste aantal gereden kilometers.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X