Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

    Gisteren gesproken met iemand, een ingenieur dat 50 jaar op o.a. industriële elektromotoren heeft gewerkt als expert .
    Die heeft nu zelf een EV en haalt rond 450 km van de ongeveer 750 dat die zou moeten kunnen.
    De EV kocht hij om fiscale redenen.
    Dat is dus een man met heel veel kennis van elektromotoren en die ziet nog een veel groter probleem dan de batterijen van deze wagens, een probleem dat in de toekomst voor ongevallen kan zorgen en niet alleen voor pannes.
    De meeste motoren draaien op enkele lagers, daar waar het bij zwaar belaste industriële motoren dubbele lagers zijn.
    Verder besparen ze door het aantal dat ze bouwen ook op de bouwkwaliteit van die elektromotoren door bepaalde onderdelen zoals de magneten te lijmen, een zeer stevige uiteraard, maar wel bewezen dat die na veelvuldig van temperatuur te wisselen ooit de kans heeft te kraken waardoor er onderdelen kunnen loskomen en u al rijdend onverwacht een noodstop kan bezorgen.
    Door dezelfde motor ook te gebruiken als generator bij het afremmen, zal na langere tijd ook het magnetisme afnemen waardoor ongewild vermogensverlies zal optreden wat automatisch ook een meerverbruik zal genereren.
    Ik zegt het, zijn woorden en niet de mijne, maar er zit wel een logica in.
    Ikzelf heb ook wel een pak ervaring met borstel loze motoren Freddy, wij gebruikten hoofdzakelijk
    Indramat en Siemens motoren, over de lagers zou ik mij weinig zorgen maken, de meeste van
    die motoren zijn zo opgebouwd dat er weinig tot geen radiale of axiale krachten op de lagers
    komen te staan, eerste reductie is meestal een planetaire reductie die dus weinig of geen
    radiale krachten op as en lager veroorzaakt, ik heb er weinig of geen lagers weten kapot draaien
    en als ze al eens kapot gingen was het dan meestal door vuil dat in de lagers kwam.
    Die magneten zijn een ander verhaal, neodymium magneten zijn inderdaad zeer breekbaar
    en kunnen ook niet goed tegen warmte, en verdragen ook niet zo goed schokken of heftige trillingen.
    Of regeneratie daar een negatief effect op heeft, daar heb ik ook mijn twijfels over, ik weet wel
    dat je deze motoren niet mag demonteren zonder de nodige voorzorgen, doe je dat toch zonder voorzorgen dan zijn die motoren de helft van hun oorspronkelijke koppel kwijt en moet je
    het magnetisch veld na montage terug op orde stellen (wij noemden dat her jumpen).
    bij kleine motoren deden wij dat zelf, dat door middel van er een zéér korte stroomstoot van een paar
    duizend ampere door te laten vloeien, wij hadden daar een speciaal toestel voor, maar kon maar
    tot motoren van max iets van rond de 10Kw motoren.
    Zwaardere motoren gingen daarvoor naar Duvivier in Brugge.
    En kwestie van blokkeren, tja dat kan je met een vastlopende automaat of een differentieel ook
    hebben hé, daar zou ik persoonlijk geen schrik voor hebben.
    Om terug te komen op die motoren, ik weet uit goede bron (een magazijnier bij Mercedes)
    dat ze daar bij Mercedes wel een bepaald type EV motoren hebben gehad dat ze om één of andere
    reden hebben moeten vervangen, of de reden mechanisch of elektrisch was, dat weet ik niet.
    Ideaal zou zijn, elk wiel zijn aparte motor, zo hebben ze via de electronische regeling alles
    in de hand, een betere tractie controle kan je met niets mechanisch verkrijgen, plus dat de
    mechanische overbrenging veel simpeler is, geen differentieel meer nodig enz. je zou er
    in feite zelfs mee kunnen gaan sperren, wat bij een EV wel de bedoeling niet zal zijn,
    maar het zou kunnen.
    Die vier motoren, BMW is daar mee bezig meen ik.
    Kortom met een EV aandrijving zijn de mogelijkheden veel groter dan met een mechanische
    aandrijving en zal op termijn ook de toekomst zijn denk ik.
    Het enige probleem zijn die batterijen en de laad voorzieningen, als ze dat probleem kunnen
    oplossen….
    Ze komen er volgens mij wel hoor, maar het zal nog wat tijd kosten.
    Mijn gedacht is dat ze (door de druk die er op gezet is) zichzelf wat voorbij gestoken hebben.





    Last edited by Geerten; 30 april 2024, 08:51.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

      Gisteren gesproken met iemand, een ingenieur dat 50 jaar op o.a. industriële elektromotoren heeft gewerkt als expert .
      Die heeft nu zelf een EV en haalt rond 450 km van de ongeveer 750 dat die zou moeten kunnen.
      De EV kocht hij om fiscale redenen.
      Dat is dus een man met heel veel kennis van elektromotoren en die ziet nog een veel groter probleem dan de batterijen van deze wagens, een probleem dat in de toekomst voor ongevallen kan zorgen en niet alleen voor pannes.
      De meeste motoren draaien op enkele lagers, daar waar het bij zwaar belaste industriële motoren dubbele lagers zijn.
      Verder besparen ze door het aantal dat ze bouwen ook op de bouwkwaliteit van die elektromotoren door bepaalde onderdelen zoals de magneten te lijmen, een zeer stevige uiteraard, maar wel bewezen dat die na veelvuldig van temperatuur te wisselen ooit de kans heeft te kraken waardoor er onderdelen kunnen loskomen en u al rijdend onverwacht een noodstop kan bezorgen.
      Door dezelfde motor ook te gebruiken als generator bij het afremmen, zal na langere tijd ook het magnetisme afnemen waardoor ongewild vermogensverlies zal optreden wat automatisch ook een meerverbruik zal genereren.
      Ik zegt het, zijn woorden en niet de mijne, maar er zit wel een logica in.
      Aangezien die ingenieur een expert is in elektrische aandrijving, vraag ik me af welk merk en model EV deze man gekozen heeft om te rijden. Dat zal wel een goed overwogen keuze zijn neem ik aan.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

        Aangezien die ingenieur een expert is in elektrische aandrijving, vraag ik me af welk merk en model EV deze man gekozen heeft om te rijden. Dat zal wel een goed overwogen keuze zijn neem ik aan.
        Welk merk en model EV hebt u gekozen?

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht

          Welk merk en model EV hebt u gekozen?
          Kia EV6 AWD LR, werd ons aanbevolen door een oud-collega die 12? jaar geleden gestart is met een eigen firma voor het verhuur en leasing van enkel 100% elektrische wagens. Aanvankelijk eerst met Tesla, later onder andere Kia, Volkswagen, BMW, Audi, Ford, MG, Mercedes... Iemand die weet waarover die praat en het niet uit de gazet of van vrienden van buren moet horen. Nog geen seconde spijt van gehad.

          Bonus:
          Elektrische auto’s hebben veel minder vaak pech dan versies met een benzinemotor. Uit statistieken van de Duitse ANWB blijkt dat 2,8 per 1000 elektrische wagens aan de kant komt te staan, tegen 6,8% bij de conventionele auto’s.
          Last edited by Hombre; 30 april 2024, 15:57.
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

            Kia EV6 AWD LR, werd ons aanbevolen door een oud-collega die 12? jaar geleden gestart is met een eigen firma voor het verhuur en leasing van enkel 100% elektrische wagens. Aanvankelijk eerst met Tesla, later onder andere Kia, Volkswagen, BMW, Audi, Ford, MG, Mercedes... Iemand die weet waarover die praat en het niet uit de gazet of van vrienden van buren moet horen. Nog geen seconde spijt van gehad.

            Bonus:
            https://www.telegraaf.nl/nieuws/1211...enzine-variant
            Awel daar schrik ik nu eigenlijk wel van welke EV U heeft, ik had totaal iets anders in het gedacht ...

            Trouwens, je weet het dus net zo goed als Verseg, van iemand horen zeggen die je kent ...

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Kia EV6 AWD LR, werd ons aanbevolen door een oud-collega die 12? jaar geleden gestart is met een eigen firma voor het verhuur en leasing van enkel 100% elektrische wagens. Aanvankelijk eerst met Tesla, later onder andere Kia, Volkswagen, BMW, Audi, Ford, MG, Mercedes... Iemand die weet waarover die praat en het niet uit de gazet of van vrienden van buren moet horen. Nog geen seconde spijt van gehad.
              Verrassend dat het een AWD is... Bij de meeste merken kost dit een groot stuk rijbereik...

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                Trouwens, je weet het dus net zo goed als Verseg, van iemand horen zeggen die je kent ...

                grts
                Sieg
                Waar moet dat nu weer op slaan? Hoe kies jij een nieuwe auto? Uit een folder en als voornaamste eis dat het een grijze moet zijn? Je zoekt toch via verschillende kanalen niet?
                Informatie krijgen van iemand waar je 25 jaar hebt mee samengewerkt en die nu jaren ervaring heeft met tientallen elektrische auto's van verschillende merken, om dan een gefundeerde keuze te maken na gesprekken met andere EV eigenaars en testen/verslagen lezen. Of een EV toegestopt krijgen door de werkgever, een auto (EV of niet) die je niet wenst én niet voldoet aan jouw minimum vereisten. Ik weet wel op wie zijn "tips" ik dan zou beslissen.
                Maar ik begrijp jouw sarcasme, zelf ben ik achterdochtig als ik verhalen hoor van een kennis van een vriend van de gebuur van Jos. Die hebben vaak een grond van waarheid, maar het verhaal is ondertussen zoveel gefilterd, misbegrepen en gemixt met andere gebeurtenissen dat het wel heel troebel wordt.
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                  Kia EV6 AWD LR
                  Netjes Hombre, volgens mij een van de betere EV’s, onderstaande test lijkt vrij eerlijk, en
                  bij wat trager rijden valt nog wat te besparen op energie.
                  Jammer dat hij op het einde van het filmpje niet de volledige kosten aangeeft van dat
                  tripje op en af naar Nice.
                  Met mijn benzine (hoog op zijn poten staande) AWD kost dat mij een 110€ enkele rit.
                  Last edited by Geerten; 1 mei 2024, 08:43.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht

                    Verrassend dat het een AWD is... Bij de meeste merken kost dit een groot stuk rijbereik...
                    Dat valt, zeker in vergelijking met een ICE, bijzonder goed mee. Iets van 5kWh/100km extra tegenover de RWD volgens de specs. Een AWD heeft twee motoren waarbij de voorwielaandrijving enkel gebruikt wordt om de massa in beweging te krijgen en wanneer die moet ingrijpen bij een wielspin. En dat is in fracties van een seconde, geen enkele auto die ik gereden heb geeft zoveel vertrouwen bij gladheid. Voordeel is ook dat bandenslijtage een stuk minder wordt. Bij het afremmen/uitbollen worden beide motoren ingezet voor stroomrecuperatie. En voor wie het leuk vindt zal de onder 5 sec 0-100km/h ook wel tof zijn. En voor de volledigheid, in Sport-mode staan beide motoren continue aan.

                    Toevallig gisteren nog een video tegengekomen over de sterkte van een elektrische AWD, deze is van Nissan:


                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • Ik heb het bekeken bij de specificaties en bij dit model is het inderdaad zeer weinig verlies AWD tov RWD
                      Wegligging is zeker een grote troef voor AWD

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                        Dat valt, zeker in vergelijking met een ICE, bijzonder goed mee. Iets van 5kWh/100km extra tegenover de RWD volgens de specs. Een AWD heeft twee motoren waarbij de voorwielaandrijving enkel gebruikt wordt om de massa in beweging te krijgen en wanneer die moet ingrijpen bij een wielspin. En dat is in fracties van een seconde, geen enkele auto die ik gereden heb geeft zoveel vertrouwen bij gladheid. Voordeel is ook dat bandenslijtage een stuk minder wordt.........
                        Het grootste voordeel om twee motoren te hebben is dat er veel minder mechanische verliezen zijn omdat er geen midden differentieel of andere krachtverdeling (tussenbak) tussen voor en achteras is.
                        " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                          Netjes Hombre, volgens mij een van de betere EV’s, onderstaande test lijkt vrij eerlijk, en
                          bij wat trager rijden valt nog wat te besparen op energie.
                          Jammer dat hij op het einde van het filmpje niet de volledige kosten aangeeft van dat
                          tripje op en af naar Nice.
                          Met mijn benzine (hoog op zijn poten staande) AWD kost dat mij een 110€ enkele rit.
                          https://youtu.be/Sahol9ZcZo8?si=cBDhMuYlESEjQ7B4
                          Deze video had ik nog niet gezien, bedankt. Dat zijn ook de verbruikscijfers die ik ervaar, alleen rij ik steevast aan de maximum opgelegde snelheid en hoef ik ook geen rubber streep aan elk stoplicht achter laten. Misschien een detail, maar de uitvoering waar de man mee rijdt heeft 20" wielen, ik heb de standaard 19" en dat zou goed zijn voor 2% minder verbruik. De tester zet ook steeds de batterij voorverwarming aan, wat toch wat energie vraagt. En ook al was het blijkbaar vrij koud, als je met een tempo van 140 over de snelweg gaat, lijkt mij de batterij voorverwarming helemaal niet nodig om hoge laadsnelheden te halen.
                          Wat het verbruik betreft (mij zou het niet zo interesseren als je maar eens of zo op het jaar dergelijke verre reizen maakt) geeft de man aan 1280km enkele rit met een gemiddelde van 22 kWh maakt 281.6 kWh verbruikt. Aan de TotalEnergies laadstations zien we 59ct/kWh maakt 166€ maar: dat is de prijs als je geen laadkaart of abo hebt. En daar zit hem het verschil. Zelf gebruik ik in Frankrijk de Freshmile laadkaart, die geeft een kWh prijs van 0.39€ aan (geen abonnement!) dus voor de trip 109.82€ (en op de meet geklopt, fotofinish ). Natuurlijk voor zo'n journalist krijgt die een laadkaart van -in dit geval- Kia en zal die gratis laden. Kia Carge laadpas geeft overigens 15% korting op alle laadpalen maar dan moet je ook wel een abonnement hebben. Nu wil ik niet in discussie treden maar 110€ voor 1280km lijkt me wel weinig voor een benzineauto heb je misschien gerekend van thuis ipv de 1280 km die de tester deed?
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            Nu wil ik niet in discussie treden maar 110€ voor 1280km lijkt me wel weinig voor een benzineauto heb je misschien gerekend van thuis ipv de 1280 km die de tester deed?
                            Klopt Hombre reeds een 50 tal keer die route gedaan en inderdaad vanaf thuis is dat maar iets van 1080Km.
                            Ps ik ga zeker niet in discussie treden, maar zal het voorlopig toch bij mijn Subaru Crosstrek houden.
                            In 2026 brengen ze blijkbaar een volledig zelf ontworpen EV uit, (de huidige Solterra is er een in samenwerking met Toyota)
                            Dan zien we wel, ik rij reeds 35 jaar totaal probleemloos met Subaru en ben er aan verknocht.
                            Subaru rijders zijn wat te vergelijken met de oude Saab believers, je houdt er van of …….
                            Last edited by Geerten; 1 mei 2024, 20:09.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht




                              De drie kenmerken van een internet-hoax :
                              • de aanbrenger weet het uit goede betrouwbare bron. Die bron krijgt de nodige geloofwaardigheid door titels (dokter, professor, Ir. expert etc….) en/of jarenlange ervaring, leeftijd, “gewerkt bij NASA” enzv.
                              • hij kaart een probleem of gebeurtenis aan (of opeenvolging daarvan) die op zich best plausibel is en waarvan de gevolgen ernstig ja zelf afschrikwekkend zijn , terwijl de waarschijnlijkheid ervan meestal eerder laag tot onbestaande is . Daar is de menselijke geest nu eenmaal gevoelig voor .
                              • de aanbrenger dekt zich tenslotte in door te verklaren dat hij het niet zelf bedacht heeft maar dat eea “toch best zou kunnen …”, “logisch is…” o.i.d.

                              Dus , als ik de hoax van Verseg moet geloven brengt deze expert terzake (50 jr ervaring) dagelijks niet alleen zichzelf, zijn vrouw en kinderen, ja mss zelfs kleinkindere, EN omgeving in gevaar door zich te verplaatsen in een soort van russische roulette, en dat alleen omwille van de royale fiscale tegemoetkoming…?

                              Dat hij maar oppast om zijn eigen garagemuur er niet uit te rijden wanneer zijn wagen op een ochtend plotseling omgekeerd reageert omdat het aardmagnetisch veld tijdens de nacht gedraait is …
                              De typische kenmerken van onnozele reacties - ik weet niet beter maar ga andermans reacties per definitie afbreken - .
                              Nikske hoax en volledig realistisch volgend de uitleg dat hij geeft!
                              Stel dat hij het hier zelf zou posten en het niet door mij zou gepost zijn, dan zou u hem ook meteen afbreken en belachelijk maken zonder een serieus woord te schrijven?
                              Als die man daarvan overtuigd is, dan ga ik die niet afbreken.
                              Ender welk krantenartikel waar iemand naar verwijst is ook niet zelf geschreven maar van ergens te lezen, dus allemaal een hoax?
                              Stop gewoon met dergelijke zever te posten, u haalt net als sommige andere elke serieuze reactie onderuit met nietszeggende op de man kritiek die niets bijbrengt!
                              Belachelijk ten top!
                              Last edited by VerSeg; 1 mei 2024, 20:27.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                                Dat valt, zeker in vergelijking met een ICE, bijzonder goed mee. Iets van 5kWh/100km extra tegenover de RWD volgens de specs. Een AWD heeft twee motoren waarbij de voorwielaandrijving enkel gebruikt wordt om de massa in beweging te krijgen en wanneer die moet ingrijpen bij een wielspin. En dat is in fracties van een seconde, geen enkele auto die ik gereden heb geeft zoveel vertrouwen bij gladheid. Voordeel is ook dat bandenslijtage een stuk minder wordt. Bij het afremmen/uitbollen worden beide motoren ingezet voor stroomrecuperatie. En voor wie het leuk vindt zal de onder 5 sec 0-100km/h ook wel tof zijn. En voor de volledigheid, in Sport-mode staan beide motoren continue aan.
                                Klopt volledig voor de meeste wagens vierwielaandrijving, maar net zoals met bepaalde ICE zijn er ook EV die permanente vierwielaandrijving hebben of tot een bepaalde snelheid.
                                De verdeling tussen voor en achterwielen wordt in een fractie van een seconde bijgerekend om een uitstekende grip te behouden.
                                Standaard is de verdeling hier 60 procent achteraan en 40 procent vooraan, tot er ingegrepen wordt uiteraard.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X