Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waarschijnlijk de goedkoopste Nissan Leaf van de UK:

    Sell your car for free with Carwow: https://bit.ly/Sell-Your-Car-For-Free-1004Mat’s got his hands on one of the cheapest electric cars in the whole of the UK...


    Nog goed bruikbaar om in de buurt mee rond te rijden, maar voor lange afstanden koop je best iets anders.
    En het is ook de vraag hoe lang die accu nog blijft werken, je kan er als het nodig is wel een relatief goedkope tweedehands accu in steken, maar er is ook niemand die kan garanderen dat die nog lang heel zal blijven.
    Als je een nieuwe elektrische wagen koopt, dan krijg je garantie op de accu, zolang die garantie loopt ben je gerust, daarna wordt het "eigen risico" ...
    Alle automobilisten die met een bedrijfswagen rijden, die hebben daar geen last van, want die krijgen op tijd weer een nieuwe wagen, lang voor de garantie op de accu verloopt.
    De accu van een oude elektrische wagen kan misschien nog in orde zijn op het ogenblik dat je die wagen koopt, maar je zal er niet veel garantie op krijgen.
    Garages die tweedehands elektrische wagens verkopen, die zullen ook liever een elektrische auto verkopen waar nog een paar jaar fabrieksgarantie op de accu op zit.
    Ik vermoed dat ze met oudere tweedehandse elektrische auto's het risico niet willen lopen, want een professionele autoverkoper is verplicht om garantie te geven op elke verkochte wagen, en dan zou voor die bedrijven het risico wel eens te groot kunnen zijn.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Ik vermoed dat ze met oudere tweedehandse elektrische auto's het risico niet willen lopen, want een professionele autoverkoper is verplicht om garantie te geven op elke verkochte wagen, en dan zou voor die bedrijven het risico wel eens te groot kunnen zijn.
      Die professionele verkoper zal daar niet veel mee inzitten.
      De meesten sluiten daarvoor een verzekering af, die kost tussen de 750 en 1250€ per jaar garantie voor een gemiddelde wagen en die prijs zit toch verrekend bij de verkoop.
      Risico voor de verkoper is daardoor redelijk beperkt.
      Als je van een leasing een wagen koopt idem, als professionele verkoper geven ze een jaar garantie, mits bijbetaling kan je ook daar 2 jaar krijgen.
      Of het overal hetzelfde is en ze allen op dezelfde manier werken is weer iets anders.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

        Eindelijk heb je het door, veel succes met je zoektocht naar een tweedehandse EV waar je ook nog
        13 jaar verder mee naar je hut kan zoeven.


        Dus met iemand die er één koopt voor € 5000 zoals hier werd mee gelachen (het laatste bod was € 6100 als ik mij herinner) en € 3000 subsidie krijgt is misschien nog niet zo idioot.

        Aan een benzine of diesel van die leeftijd komen ook kosten aan, bovendien kunnen Van Mossel en consoorten hun overnames enkel financieren door hoge herstellingskosten aan te rekenen (al enkele voorbeelden gehoord).

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

          Dus met iemand die er één koopt voor € 5000 zoals hier werd mee gelachen (het laatste bod was € 6100 als ik mij herinner) en € 3000 subsidie krijgt is misschien nog niet zo idioot.

          Aan een benzine of diesel van die leeftijd komen ook kosten aan, bovendien kunnen Van Mossel en consoorten hun overnames enkel financieren door hoge herstellingskosten aan te rekenen (al enkele voorbeelden gehoord).
          Hier eentje met een vervangen batterij van 40Kwh.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
            Te oud voor de € 3000 subsidie (tweedehands tussen 3 en 8 jaar).

            Comment


            • Er werd hier recent enkele keren verwezen naar Afrika, als moeilijk zo niet onmogelijk continent om BEV's te gebruiken. En kijk, Ethiopië gaat massaal BEV's importeren en zelfs assembleren. Men wil er af van de enorme geldstroom naar het buitenland voor olie (6 miljard dollar per jaar) en men is de afgedankte 20 jaar oude brandstofwagens en de bijbehorende luchtvervuiling (vooral in de hoofdstad) grondig beu. Ethiopië heeft naar het schijnt meer dan voldoende hydropower om elektrisch te gaan.
              Meer info:

              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Dat is de prijs van het onderdeel, maar daarmee is die nog niet gemonteerd hé.
                En 3490 Euro plus BTW is al 4223 Euro zonder transport en montage.
                Het is ook niet dat men met die oude batterij zomaar naar het containerpark kan.

                Dus met iemand die er één koopt voor € 5000 zoals hier werd mee gelachen (het laatste bod was € 6100 als ik mij herinner) en € 3000 subsidie krijgt is misschien nog niet zo idioot.
                Het hoogste bod is 900.000 Euro maar dat zal wel niet betaald worden, 6.100 Euro is het laatste serieus bod maar hij staat toch nog steeds te koop waardoor men kan veronderstellen dat de verkoper meer wenst te krijgen.

                Aan een benzine of diesel van die leeftijd komen ook kosten aan, bovendien kunnen Van Mossel en consoorten hun overnames enkel financieren door hoge herstellingskosten aan te rekenen (al enkele voorbeelden gehoord).
                Dat een professionele verkoper er iets wil op verdienen en hogere kosten aanrekent is een feit, echter geeft die ook minstens 1 jaar waarborg op een tweedehands.
                Die wagen op 2dehands is echter een particuliere verkoop, daar is alle risico voor de koper zonder ook maar 1 dag garantie.
                Bijkomend is er ook een verzekeringsprobleem, de wagen wordt met een vervanging van het batterij pak plots dubbel zoveel waard dan op factuur, je zal maar eens een ongeval hebben en hij wordt volgens factuurwaarde meteen financieel perte totale verklaard.
                Of het risico zo klein is, dat betwijfel ik, de auto blijft nog steeds 8 jaar oud.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Om de balans met horror-accu verhalen weer wat in evenwicht te brengen…

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                    Om de balans met horror-accu verhalen weer wat in evenwicht te brengen…

                    https://youtu.be/wOFfKQ7SxEg?si=39vGBTrnnJVA_pc-
                    Accu's worden echt wel beter hoor.
                    Vroeger moest je ook een nieuwe telefoon kopen omdat hij na 2 jaar halverwege de dag plat was.
                    Ik heb nu een nieuwe gekocht oa voor een zeer goed zonlicht leesbaar scherm maar de oude had na 4 jaar niet veel capaciteit verloren.
                    De thuisbatterij hier is volgens ons huidig jaarverbruik gegarandeerd 60% na 16 jaar. Hopelijk maak ik dat nog mee .

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                      Om de balans met horror-accu verhalen weer wat in evenwicht te brengen…

                      https://youtu.be/wOFfKQ7SxEg?si=39vGBTrnnJVA_pc-
                      Auto is van 2018, dus tussen de 5 en 6 jaar oud en actueel de tweede batterij omdat de eerste onder garantie vervangen werd omdat de autonomie fors afgenomen was en er ook gekozen werd voor een batterij upgrade.
                      In de periode dat deze wagen aangekocht werd, was er nog geen kilometerbeperking op de batterij, enkel de tijd was vastgelegd op 8 jaar en de capaciteit moest minder dan 70 procent zijn.

                      Men moet om te weten hoe lang de batterij goed was niet enkel de tijd bekijken wanneer deze vervangen werd, maar ook hoe lang hij al met een (fors) verminderde capaciteit gereden heeft alvorens die vervangen werd.

                      Mocht men deze wagen actueel (in België) kopen en gebruiken, dan is er op de batterij 8 jaar waarborg of 240.000 km welk het eerst bereikt wordt.
                      Met andere woorden komt dat neer op 30.000 km per jaar gedurende 8 jaar.
                      Deze persoon beweert 600 km per dag te rijden, wie dat hier 5 dagen per week zou doen, die zou 156.000 km per jaar rijden.
                      Met andere woorden zou na 18 maanden de garantie al afgelopen zijn.
                      Als men dan de batterij volledig op eigen kost moet laten vervangen, dan is het een heel ander verhaal dan wat hier in het filmpje aangehaald wordt.

                      Uiteraard blijft het een goede prestatie om 700.000 km met dezelfde wagen te rijden.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                        Auto is van 2018, dus tussen de 5 en 6 jaar oud en actueel de tweede batterij omdat de eerste onder garantie vervangen werd omdat de autonomie fors afgenomen was en er ook gekozen werd voor een batterij upgrade.
                        In de periode dat deze wagen aangekocht werd, was er nog geen kilometerbeperking op de batterij, enkel de tijd was vastgelegd op 8 jaar en de capaciteit moest minder dan 70 procent zijn.
                        .

                        Wel volledig zijn in uw commentaar : de eerste batterij werd vervangen na meer dan 666.000 km…
                        Lijkt mij wel “voldoende” om alle doemdenkers tot nadenken te stemmen niet ?​

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                          Auto is van 2018, dus tussen de 5 en 6 jaar oud en actueel de tweede batterij omdat de eerste onder garantie vervangen werd omdat de autonomie fors afgenomen was en er ook gekozen werd voor een batterij upgrade.
                          In de periode dat deze wagen aangekocht werd, was er nog geen kilometerbeperking op de batterij, enkel de tijd was vastgelegd op 8 jaar en de capaciteit moest minder dan 70 procent zijn.

                          Men moet om te weten hoe lang de batterij goed was niet enkel de tijd bekijken wanneer deze vervangen werd, maar ook hoe lang hij al met een (fors) verminderde capaciteit gereden heeft alvorens die vervangen werd.

                          Mocht men deze wagen actueel (in België) kopen en gebruiken, dan is er op de batterij 8 jaar waarborg of 240.000 km welk het eerst bereikt wordt.
                          Met andere woorden komt dat neer op 30.000 km per jaar gedurende 8 jaar.
                          Deze persoon beweert 600 km per dag te rijden, wie dat hier 5 dagen per week zou doen, die zou 156.000 km per jaar rijden.
                          Met andere woorden zou na 18 maanden de garantie al afgelopen zijn.
                          Als men dan de batterij volledig op eigen kost moet laten vervangen, dan is het een heel ander verhaal dan wat hier in het filmpje aangehaald wordt.

                          Uiteraard blijft het een goede prestatie om 700.000 km met dezelfde wagen te rijden.
                          Toch even inpikken op jouw reactie, die heeft wat nuancering nodig.

                          Inderdaad, de eerste batterij werd vervangen maar wel na een kilometerstand van meer dan 666.000 km. De storing kwam grappig genoeg op km-stand 666.666 en de huidige km-stand is 707.000 km, de eigenaar zegt na de batterijwissel al 40.000 km gereden te hebben. Die auto kan dan ook niet lang gereden hebben met verminderde batterijcapaciteit en vermogen. Het zou ook onlogisch zijn met die dagelijkse te rijden afstanden. Die 666.666km, dat is wat veel mensen nog niet in hun hele leven rijden. De man beweert typisch 500 a 600 km per dag te rijden maar hij doet dit (nu) met twee wagens. Ze hebben ginder in Australië een bijzonder voordelig energiecontract waardoor laden tussen 10 en 15u gewoon gratis is. Terwijl een wagen gratis aan het laden is, rijdt hij met de andere wagen en voor de rest snelladers indien nodig. Dat maakt dat die tweede auto quasi gratis wordt door de besparingen op energie/benzine, moest dat nodig zijn want de man rijdt duidelijk voor zijn job dus bedrijfswagen.
                          De beperkende kilometerstand van 240.000 km is dus helemaal niet binnen 18 maanden reeds bereikt zoals jij stelt. Een bedrijfswagen met 666.666km en 6 jaar oud is volgens mij ook al compleet financieel afgeschreven, je zal er in BE in elk geval niet veel tegenkomen met meer kilometers en ouder, gelijk welk merk of soort aandrijving.
                          Remblokken werden op 460.000 km vervangen, maar was niet echt noodzakelijk. De eerste Tesla's Model S hadden wat problemen met de elektrische motoren (as afdichtingen) maar daar is hier geen sprake meer van. De claim van Tesla dat die motoren ontworpen zijn om 1,5 miljoen kilometer te rijden kan dus kloppen.
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht


                            Wel volledig zijn in uw commentaar : de eerste batterij werd vervangen na meer dan 666.000 km…
                            Lijkt mij wel “voldoende” om alle doemdenkers tot nadenken te stemmen niet ?​
                            Schreef ik ergens iets anders, of heb je de laatste zin overgeslagen?
                            Anderzijds lijkt het filmpje ook wel eerder fors op een promostunt, maar laat ons aannemen dat alles correct is.
                            Het is ook niet dat iedereen meer dan 600.000 km met een batterij kan rijden en dat weet je zelf ook wel.

                            Verder ook wel volledig zijn, die batterij werd vervangen omdat de autonomie fors verminderd was (hinderlijk voor zijn gebruik) en hij toch nog van garantie kon genieten en hij had al een dure upgrade betaald.

                            Dat fors verminderd is er niet ineens, dat is over een langere tijd, dus hij had al langer verminderde autonomie.
                            Maar hij heeft ook zo lang mogelijk willen wachten in de garantieperiode om met de volgende batterij nog zo lang mogelijk te kunnen rijden zonder ervoor te moeten betalen, echter toch vervangen omdat het niet meer doenbaar was.

                            Feit blijft dat zoals hij zelf gezegd heeft, dat hij van de garantievoorwaarden wou profiteren, goed berekend dus.
                            Echter bestaan die garantieperiodes niet meer met onbeperkte kilometers en zou hij met de actuele voorwaarden de volle pot van de batterij moeten betalen op minder dan 2 jaar.
                            Een gereviseerd batterijpakket door een extern bedrijf voor zijn wagen kost exclusief B.T.W. en plaatsing toch al snel een 19.000 Euro.
                            Een nieuwe kost geplaatst bij Tesla blijkbaar al snel 35.000 Euro en als de bijhorende elektronica ook defect geraakt is, nog een 10.000 Euro erbij.

                            Een heel ander verhaal kan men ook eens lezen.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                              De beperkende kilometerstand van 240.000 km is dus helemaal niet binnen 18 maanden reeds bereikt zoals jij stelt.
                              Toch wel als je leest wat ik schreef, wie hier dit aantal kilometers zou doen met een dergelijke wagen, die zou na 18 maand aan die limiet zitten.
                              Uiteraard als twee wagens koopt, dan is dat dubbel zo lang maar heb je ook dubbel betaald.
                              Maar dan nog is de garantie op beide wagens na 36 maand verlopen en kan je met beide wagens voor grote kosten komen te staan indien de batterij het begeeft en dus geen 8 jaar gerust.
                              Ook wie deze na 18 of 36 maand tweedehands overkoopt, die neemt 100 procent van het risico op zich bij een mogelijks defect en dan is die tweedehands plots niet meer zo interessant.
                              Verder gaat het om wie zou nu nog een diesel kopen, dus eerder een persoonlijke aankoop, dan moet men het met een EV ook doortrekken naar een persoonlijke aankoop om een correct vergelijk te maken wat mogelijke kosten betreft.
                              Zie ander effectief voorbeeld: https://www.ad.nl/auto/nieuw-accupak...hten~a2c3548b/
                              En een EV zou men snel moeten kunnen hebben: https://topgear.nl/autonieuws/havens...-15-jaar-staan
                              Last edited by VerSeg; 12 april 2024, 11:07.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Batterij recycling

                                Comment

                                Working...
                                X