Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Als intermezzo wil ik dat even bekijken vanuit het oogpunt van de olieboer en de raffinaderijen.
    Lang geleden was "mazout" of "diesel" goedkoop en vlot verkrijgbaar. Eigenlijk was er een overschot op de markt. Daarom ook die lage marktprijzen van vroeger.
    Dieselolie vraagt ook minder energie en moeite om te raffineren dan b.v.b. benzine. Ik ben geen chemicus: dus dat "raffineren" kan beter verwoord worden.....

    Langzamerhand werd er, decennia na decennia, meer diesel gevraagd als brandstof voor wegtransport, dieseltreinen (i.p.v. stoom bvb.) en als stookolie voor de verwarming i.p.v. kolen.
    Ik zwijg dan nog over de reuze cruiseschepen, , en de huidige mammoet containerschepen.
    En niet vergeten : de luchtvaart die veel goedkoper geworden is en bijgevolg veel kerosene nodig heeft. Kerosene is ook olie achtig en veel minder geraffineerd dan benzine. Daardoor ook veel goedkoper.

    Daardoor hebben de olieboeren een relatief tekort aan zware fracties (zware stookolie, diesel, vliegtuigkerosene etc.) Er bestaat dus een productie onevenwicht tussen die fracties
    Om genoeg "diesel" te hebben moet er dan anders geraffineerd worden om genoeg diesel te hebben. Of het wordt uit dieselarme landen geïmporteerd naar landen met een hoog dieselgebruik.
    Dat kost allemaal geld.
    Daarom dat de "diesel" zowel financieel als met eventueel lobbywerk ontmoedigd wordt.

    Gelukkig zijn de moderne benzine motoren veel zuiniger geworden. Ik denk bvb. aan de G-motoren en de X-motoren van Mazda. En andere merken ook uiteraard..... .

    Nu rij ik ook met een benzine auto.
    En op een dag, als ik mijn verlengdraad van de 1e verdiepeng over de straat naar de volgende zijstraat mag leggen, rij ik misschien electrisch.
    Last edited by Skitch; 3 april 2024, 21:04.
    " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

    Comment



    • ter illustratie

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht

        ter illustratie
        Dacht al dat benzine boven Diesel geraffineerd werd.
        Bij het leger kostte diesel meer dan benzine.

        Kerosine valt daar ergens tussen als petroleum en kan mits toevoeging
        van wat minerale olie ook gebruikt worden in een diesel met de oudere
        injectiepompen, niet op de super hoge drukken van de huidige common rail
        motoren.
        Last edited by Geerten; 3 april 2024, 23:02.

        Comment


        • Comment


          • Er wordt wel degelijk aangehaald dat door de steeds strengere emissienormen een dieselmotor erg duur wordt.
            Dit is ook een belangrijke reden waarom Europese constructeurs ermee ophouden. Ze kunnen ook niet én in EV's én in brandstofmotoren blijven investeren.
            Toyota verkoopt - zeker trucks en 4x4 - voornamelijk op andere continenten.

            Vroeger was een dieselmotor weliswaar ook duurder in aanschaf (en wegenbelasting) dan een benzine, maar hij gebruikte veel minder van een toen nog veel goedkopere brandstof.
            En er kon bijna niets aan kapot, je kon er eeuwig mee rijden of nog voor een goede prijs verkopen.

            Dit verhaal gaat vandaag niet meer op zeker niet in Europa (en grotendeels ook niet meer tov benzine en zelfs elektrische auto's).

            Comment


            • Terwijl andere autoconstructeurs...



              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment



              • In het bewuste artikel quote men eene “Sean Hanley, een honcho van Toyota Down Under” . In hoeverre dit relevant is met de situatie van iemand die hier te lande voor de keuze staat om al dan niet tot de aankoop van een diesel over te gaan is mij niet geheel duidelijk.

                Alhoewel er toch mss een patroon achter zit want in post Thumbnails schrijf je : “Nog zoiets, wij zijn vier keer naar Zuid-Afrika geweest velen rijden daar met zware auto’s, Ford Mustang, zware Patrols, zware Isuzu’s en noem maar op,​“

                Je kan toch niet anders dan toegeven dat de situatie in die 2 andere CONTINENTEN totaal niet vergelijkbaar zijn met de uitdagingen waar wij voor staan en bijgevolg niet als voorbeeld kunnen dienen…


                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                  Er wordt wel degelijk aangehaald dat door de steeds strengere emissienormen een dieselmotor erg duur wordt.
                  Dit is ook een belangrijke reden waarom Europese constructeurs ermee ophouden. Ze kunnen ook niet én in EV's én in brandstofmotoren blijven investeren.
                  Toyota verkoopt - zeker trucks en 4x4 - voornamelijk op andere continenten.

                  Vroeger was een dieselmotor weliswaar ook duurder in aanschaf (en wegenbelasting) dan een benzine, maar hij gebruikte veel minder van een toen nog veel goedkopere brandstof.
                  En er kon bijna niets aan kapot, je kon er eeuwig mee rijden of nog voor een goede prijs verkopen.

                  Dit verhaal gaat vandaag niet meer op zeker niet in Europa (en grotendeels ook niet meer tov benzine en zelfs elektrische auto's).
                  Een diesel blijft ook nu nog steeds goedkoper, doe de berekening maar eens ;-)
                  En reken er uiteraard ook de aankoopprijs bij hé

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    Tjah, zoals hier al veel is aangehaald
                    Als elektrische bedrijfswagens als enige nog 100% fiscaal aftrekbaar zijn dan is het uiteraard niet moeilijk dat bedrijven kiezen voor EV
                    En dat is dus ook hetgeen waar Volvo op inspringt, al is Volvo al met bijna elke autobouwer in zee gegaan in het verleden, ook met de chinezen.
                    Hun elektrische personenwagens doen het daarentegen heel slecht, net zoals bij alle EV constructeurs stagneert de verkoop van particuliere EV wagens.
                    Binnen x aantal jaren zal iedereen moeten overschakelen op een stekkerauto, dit wordt ons opgelegd door Europa, al zijn er al veel landen die er tegenop komen, maar de wil van Europa is wet.
                    Spijtig genoeg heeft Europa niet nagedacht over wat dit gaat teweegbrengen bij de europese autoconstructeurs
                    En als je dan domme ministers hebt in je eigen land die liever hun bussen kopen bij een chinees bedrijf, tjah ...
                    Ik zie er nog veel overkop gaan spijtig genoeg

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • Volvo is niet "in zee gegaan met de chinezen", de Volvo personenwagens zijn chinees. Gewoon een stuk van Geely. Net zoals Lotus en MG hetzelfde bedrijf Geely zijn.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                        Alhoewel er toch mss een patroon achter zit want in post Thumbnails schrijf je : “Nog zoiets, wij zijn vier keer naar Zuid-Afrika geweest velen rijden daar met zware auto’s, Ford Mustang, zware Patrols, zware Isuzu’s en noem maar op,​“

                        Je kan toch niet anders dan toegeven dat de situatie in die 2 andere CONTINENTEN totaal niet vergelijkbaar zijn met de uitdagingen waar wij voor staan en bijgevolg niet als voorbeeld kunnen dienen…
                        Leg uit, ooit in Zuid-Afrika geweest? De meeste wegen zijn er véél beter dan hier.

                        Comment


                        • Batterijen van CATL met 15 jaar garantie en 1.500.000 km.

                          Na het leveren van EV-pakketten met een levensduur van 12 jaar voor NIO, heeft CATL nu een batterij voor elektrische voertuigen gemaakt met een levensduur van 15 jaar. Het pakket heeft een nominaal capaciteitsverlies van nul na 1000 laadcycli.

                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • En om de knuppel nog eens in het hoenderhok te gooien, een vaste stof batterij met rijbereik van 2000km.

                            Het Chinese bedrijf Talent New Energy ontwikkelt een batterijcel met een zeer hoge energiedensiteit. De batterijtechniek zou het rijbereik van elektrische auto's uiteindelijk fors kunnen vergroten.
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                              Leg uit, ooit in Zuid-Afrika geweest? De meeste wegen zijn er véél beter dan hier.
                              Zuid-Afrika niet maar heb wel 4000 km met een Ford Ranger door Namibië gereden (waarvan 2500 onverhard).
                              Ik heb ook genoeg andere delen van de wereld gezien om te weten dat die wagens DAAR idd hun plaats hebben…

                              En zeg nu zelf, spreek je jezelf niet tegen in bvst regel…? Of bedoel je echt dat die wagens hier nog meer op hun plaats zijn…

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                                En zeg nu zelf, spreek je jezelf niet tegen in bvst regel…? Of bedoel je echt dat die wagens hier nog meer op hun plaats zijn…
                                Uiteraard niet, trouwens zijn die bakken hier onbetaalbaar qua taxen en inschrijving.
                                De titel van dit topic was trouwens wie er nog een diesel zou kopen.

                                Comment

                                Working...
                                X