Als intermezzo wil ik dat even bekijken vanuit het oogpunt van de olieboer en de raffinaderijen.
Lang geleden was "mazout" of "diesel" goedkoop en vlot verkrijgbaar. Eigenlijk was er een overschot op de markt. Daarom ook die lage marktprijzen van vroeger.
Dieselolie vraagt ook minder energie en moeite om te raffineren dan b.v.b. benzine. Ik ben geen chemicus: dus dat "raffineren" kan beter verwoord worden.....
Langzamerhand werd er, decennia na decennia, meer diesel gevraagd als brandstof voor wegtransport, dieseltreinen (i.p.v. stoom bvb.) en als stookolie voor de verwarming i.p.v. kolen.
Ik zwijg dan nog over de reuze cruiseschepen, , en de huidige mammoet containerschepen.
En niet vergeten : de luchtvaart die veel goedkoper geworden is en bijgevolg veel kerosene nodig heeft. Kerosene is ook olie achtig en veel minder geraffineerd dan benzine. Daardoor ook veel goedkoper.
Daardoor hebben de olieboeren een relatief tekort aan zware fracties (zware stookolie, diesel, vliegtuigkerosene etc.) Er bestaat dus een productie onevenwicht tussen die fracties
Om genoeg "diesel" te hebben moet er dan anders geraffineerd worden om genoeg diesel te hebben. Of het wordt uit dieselarme landen geïmporteerd naar landen met een hoog dieselgebruik.
Dat kost allemaal geld.
Daarom dat de "diesel" zowel financieel als met eventueel lobbywerk ontmoedigd wordt.
Gelukkig zijn de moderne benzine motoren veel zuiniger geworden. Ik denk bvb. aan de G-motoren en de X-motoren van Mazda. En andere merken ook uiteraard..... .
Nu rij ik ook met een benzine auto.
En op een dag, als ik mijn verlengdraad van de 1e verdiepeng over de straat naar de volgende zijstraat mag leggen, rij ik misschien electrisch.
Lang geleden was "mazout" of "diesel" goedkoop en vlot verkrijgbaar. Eigenlijk was er een overschot op de markt. Daarom ook die lage marktprijzen van vroeger.
Dieselolie vraagt ook minder energie en moeite om te raffineren dan b.v.b. benzine. Ik ben geen chemicus: dus dat "raffineren" kan beter verwoord worden.....
Langzamerhand werd er, decennia na decennia, meer diesel gevraagd als brandstof voor wegtransport, dieseltreinen (i.p.v. stoom bvb.) en als stookolie voor de verwarming i.p.v. kolen.
Ik zwijg dan nog over de reuze cruiseschepen, , en de huidige mammoet containerschepen.
En niet vergeten : de luchtvaart die veel goedkoper geworden is en bijgevolg veel kerosene nodig heeft. Kerosene is ook olie achtig en veel minder geraffineerd dan benzine. Daardoor ook veel goedkoper.
Daardoor hebben de olieboeren een relatief tekort aan zware fracties (zware stookolie, diesel, vliegtuigkerosene etc.) Er bestaat dus een productie onevenwicht tussen die fracties
Om genoeg "diesel" te hebben moet er dan anders geraffineerd worden om genoeg diesel te hebben. Of het wordt uit dieselarme landen geïmporteerd naar landen met een hoog dieselgebruik.
Dat kost allemaal geld.
Daarom dat de "diesel" zowel financieel als met eventueel lobbywerk ontmoedigd wordt.
Gelukkig zijn de moderne benzine motoren veel zuiniger geworden. Ik denk bvb. aan de G-motoren en de X-motoren van Mazda. En andere merken ook uiteraard..... .
Nu rij ik ook met een benzine auto.
En op een dag, als ik mijn verlengdraad van de 1e verdiepeng over de straat naar de volgende zijstraat mag leggen, rij ik misschien electrisch.
Comment