Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

    Dan heeft die voor de dag van vandaag wel een erg hoge CO2, zelfs mijn 13 jaar oud Touran dieseltje komt daar niet aan.
    U vergelijkt een benzine welke altijd al hogere waarden heeft en dan nog eens met WLTP waarden met een diesel volgens de NEDC.
    Mocht de waarde van uw oude diesel volgens de WLTP berekend worden, de waarde zou ook een heel pak hoger liggen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Ietwat off topic en net vernomen.
      Maar een vriend van mij rijdt met een Peugeot 3008 plug-in hybride.
      Twee weken geleden kwam er een kortsluiting in de power module
      of motor (dat weten ze zelf nog niet).
      Bij toch een vrij grote verdeler hier in Roeselare kunnen/mogen ze daar
      blijkbaar zelf niet aan werken, deze week kreeg Peter een telefoon
      dat het nog minstens vijf weken zal duren voor er iemand
      van Stellantis zal langs komen om tot een oplossing te komen.
      De auto is vier jaar oud en heeft 66.000Km op de teller.
      Schatting van de garage (denken ze….) dat de kosten zouden
      kunnen oplopen tot 20.000€.
      Zij gokken op een volledige vervanging van batterij, elektrisch motor
      en power stuur module.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
        Ietwat off topic en net vernomen.
        Maar een vriend van mij rijdt met een Peugeot 3008 plug-in hybride.
        Twee weken geleden kwam er een kortsluiting in de power module
        of motor (dat weten ze zelf nog niet).
        Bij toch een vrij grote verdeler hier in Roeselare kunnen/mogen ze daar
        blijkbaar zelf niet aan werken, deze week kreeg Peter een telefoon
        dat het nog minstens vijf weken zal duren voor er iemand
        van Stellantis zal langs komen om tot een oplossing te komen.
        De auto is vier jaar oud en heeft 66.000Km op de teller.
        Schatting van de garage (denken ze….) dat de kosten zouden
        kunnen oplopen tot 20.000€.
        Zij gokken op een volledige vervanging van batterij, elektrisch motor
        en power stuur module.
        Dat is het grote probleem met de nieuwe technologie, als er iets aan mankeert dan zoeken ze niet naar de fout, want niemand kent er iets van.
        Ze vervangen gewoon alles tegelijk waardoor de reparatie meer kost dan wat de auto nog waard is als die net uit de garantie is, en dan zal de klant eerder kiezen om een nieuwe auto te kopen, de auto van een paar jaar oud is dan nog goed genoeg voor recyclage.
        Dat noemen ze dan milieuvriendelijk...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

          Dat is het grote probleem met de nieuwe technologie, als er iets aan mankeert dan zoeken ze niet naar de fout, want niemand kent er iets van.
          Bekijk een ander topic eens, iemand zijn oude wagen staat al maanden bij een garagist.

          Ze vervangen gewoon alles tegelijk waardoor de reparatie meer kost dan wat de auto nog waard is als die net uit de garantie is, en dan zal de klant eerder kiezen om een nieuwe auto te kopen, de auto van een paar jaar oud is dan nog goed genoeg voor recyclage.
          Maar als je zoveel kosten hebt, dan koop je toch elders de volgende keer?
          Dat noemen ze dan milieuvriendelijk...
          Eigelijk wel, want als je die overlaat voor een nieuwe, dan maken ze die veel goedkoper en verkopen ze die nog eens.
          Die wagen gaan ze niet afbreken na 4 jaar.
          Last edited by VerSeg; 1 april 2024, 00:05.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Gelukkig heeft zo'n Peugeot 8 jaar garantie op de batterij.
            Ondertussen:
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Die wagen gaan ze niet afbreken na 4 jaar.
              Gelooft ge dat nu zelf? Paar wisselstukken uithalen en de rest naar de sloop of stort als het elektronica is.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                Gelooft ge dat nu zelf? Paar wisselstukken uithalen en de rest naar de sloop of stort als het elektronica is.
                Of gewoon enkel de defecte stukken vervangen in plaats van alles.
                Desnoods halen ze bruikbare stukken uit een perte totale.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Of gewoon enkel de defecte stukken vervangen in plaats van alles.
                  Desnoods halen ze bruikbare stukken uit een perte totale.
                  Probleem is dat wat er (vermoedelijk) defect is meer kost dan wat de wagen in tweedehands kan opbrengen. Dus "perte totale" zoals je zelf schrijft. Blijft nog wat kleine onderdelen om eventueel te recycleren. De vraag is of dat de moeite is want werkuren kosten snel meer dan de stukken.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Dat is het grote probleem met de nieuwe technologie, als er iets aan mankeert dan zoeken ze niet naar de fout, want niemand kent er iets van.
                  Er zijn er die er iets van kennen maar voorlopig véél te weinig. Ik zie dat bij ons ook, eigenlijk zijn er maar 2-3 die er iets van kennen op de paar honderd (ook van de wijze waarop aan die dingen te werken) en dat is gewoon niet genoeg. En dan is er nog wat je kan doen. Het is niet genoeg om te weten wat er mis is, als je dan toch nog de hele zooi moet vervangen want dat is het enige dat je kan doen... dan stopt het daar.

                  Veel van die onderdelen zijn niet meer ontworpen om hersteld te worden. Als ze stuk zijn kan je ze enkel vervangen. Misschien kan je zo'n batterypack wel "herstellen". Maar als niemand je de stukken en tools wil leveren om het te doen. Dan kan je als garagist enkel voorstellen om de hele pack te vervangen. En die kost is netjes berekend om groter te zijn dan een nieuwe wagen (met korting om de pil beter door te slikken). Wees maar gerust dat dit allemaal tot op hondersten van eurocenten berekend is. Als je ietwat technisch aangelegd bent gaan je haren rechtop staan van die dingen. Maar je kan er niets aan doen. De boekhouding (en de aandeelhouders) zijn oppermachtig. Als een auto afschrijven 1 cent goedkoper is dan herstellen... dan wordt die afgeschreven. De milieukost? Creatieve boekhouding zal wel laten zien dat zelfs dat scenario goedkoper is. Goedkoper hé, niet beter voor het milieu.

                  Cynisch? Ik? Maak je geen illusies...

                  Comment


                  • Om terug op het thema " wie zou er nog een Diesel kopen " te komen

                    Vanavond een uitzending op Duitsland ( ARD of ZDF ) over het experiment EV rijden. In het kort, de overgrote meerderheid ( Duitsers ) wil het niet -- EV rijden -- en zijn tegen het verbod van verbrandingsmotoren. Ook meer dan de helft, die een EV met subsidie gekocht heeft, in de tijd, en nu verkoopt, denkt er niet aan om terug een EV te kopen. Dus voor de Duitse politiek is dit een dilemma en er zijn al partijen die het verbod van 2035 op verbrandingsmotoren willen intrekken. Blijkbaar moet men toch voor een alternatief zoeken.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Probleem is dat wat er (vermoedelijk) defect is meer kost dan wat de wagen in tweedehands kan opbrengen. Dus "perte totale" zoals je zelf schrijft. Blijft nog wat kleine onderdelen om eventueel te recycleren. De vraag is of dat de moeite is want werkuren kosten snel meer dan de stukken.



                      Er zijn er die er iets van kennen maar voorlopig véél te weinig. Ik zie dat bij ons ook, eigenlijk zijn er maar 2-3 die er iets van kennen op de paar honderd (ook van de wijze waarop aan die dingen te werken) en dat is gewoon niet genoeg. En dan is er nog wat je kan doen. Het is niet genoeg om te weten wat er mis is, als je dan toch nog de hele zooi moet vervangen want dat is het enige dat je kan doen... dan stopt het daar.

                      Veel van die onderdelen zijn niet meer ontworpen om hersteld te worden. Als ze stuk zijn kan je ze enkel vervangen. Misschien kan je zo'n batterypack wel "herstellen". Maar als niemand je de stukken en tools wil leveren om het te doen. Dan kan je als garagist enkel voorstellen om de hele pack te vervangen. En die kost is netjes berekend om groter te zijn dan een nieuwe wagen (met korting om de pil beter door te slikken). Wees maar gerust dat dit allemaal tot op hondersten van eurocenten berekend is. Als je ietwat technisch aangelegd bent gaan je haren rechtop staan van die dingen. Maar je kan er niets aan doen. De boekhouding (en de aandeelhouders) zijn oppermachtig. Als een auto afschrijven 1 cent goedkoper is dan herstellen... dan wordt die afgeschreven. De milieukost? Creatieve boekhouding zal wel laten zien dat zelfs dat scenario goedkoper is. Goedkoper hé, niet beter voor het milieu.

                      Cynisch? Ik? Maak je geen illusies...
                      Ja, en denk je dat die auto's dan gewoon vernietigd worden? Veel van de afgeschreven auto's worden door (al dan niet) gespecialiseerde bedrijven opgekocht en weer rijklaar gemaakt. Dat gebeurt dan weer vaak in Polen of andere landen in die regio waar de arbeidskost een stuk lager is. In het slechtste geval demontage voor de onderdelen.
                      Specifiek voor de herstelling van batterypacks zijn er nieuwe bedrijven opgestart, dat vergt weer een andere expertise. Maar je zou het kunnen vergelijken met de gespecialiseerde "Bosch"-centers waar men enkel dieselinjectiepompen herstelt. Decennia geleden was de gemiddelde garagist ook niet bekwaam en/of uitgerust om die pompen te reviseren. En ook vandaag zullen garages zich moeten aanpassen of beroep doen op gespecialiseerde firma's.
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
                        Om terug op het thema " wie zou er nog een Diesel kopen " te komen

                        Vanavond een uitzending op Duitsland ( ARD of ZDF ) over het experiment EV rijden. In het kort, de overgrote meerderheid ( Duitsers ) wil het niet -- EV rijden -- en zijn tegen het verbod van verbrandingsmotoren. Ook meer dan de helft, die een EV met subsidie gekocht heeft, in de tijd, en nu verkoopt, denkt er niet aan om terug een EV te kopen. Dus voor de Duitse politiek is dit een dilemma en er zijn al partijen die het verbod van 2035 op verbrandingsmotoren willen intrekken. Blijkbaar moet men toch voor een alternatief zoeken.
                        Ik heb de uitzending niet gezien en kan er dan ook weinig van zeggen, ik vind er ook online niets van terug. Tenzij het een aprilgrap is, zou het misschien een heruitzending uit 2020 zijn over de veelbesproken -en bekritiseerde- reportage "Der nächste wird ein Elektro – wirklich?" Waar de "enquête" bestaat uit een vragenronde in een groep van 15-of zo leden van een Opel club. Tja. Maar meer info zou mooi zijn over de uitzending van gisteren.

                        In ieder geval staat de conclusie wel haaks op wat vorige grote enquêtes hebben weergegeven:
                        - de Duitse automobielclub ADAC schrijft dat 82% van de EV-rijders opnieuw een EV zou aanschaffen
                        - het Center of Automotive Management (CAM) geeft aan dat 94% van de huidige EV-rijders opnieuw een EV wenst te kopen
                        - het Bundesverband Elektromobilität (BEM) zegt dat 91% tevreden is met hun EV

                        De vraag werd gesteld aan brandstofrijders of men van plan was binnen de 5 jaar een EV aan te schaffen
                        - volgens de Duitse automobielclub ADAC is dat 23%
                        - het Center of Automotive Management (CAM) geeft een cijfer van 27%
                        - het Bundesverband Elektromobilität (BEM) komt met een cijfer van 31%
                        Die getallen willen overigens niet zeggen dat de rest daarom tegen EV is. Iemand die net een nieuwe auto heeft gekocht zal waarschijnlijk ook binnen 5 jaar geen nieuwe kopen, EV of niet. Om maar één voorbeeld te geven. En wat grappig is, als men de vraag stelt wie er van plan is een andere auto (zonder specifiek een EV of ICE te vermelden) aan te schaffen binnen 5 jaar komen de cijfers quasi exact overeen met de enquêtes hierboven: tussen 23 en 31%. Het is dus ook maar hoe je een vraag stelt zeker?
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                          Ik heb de uitzending niet gezien en kan er dan ook weinig van zeggen, ik vind er ook online niets van terug. Tenzij het een aprilgrap is, zou het misschien een heruitzending uit 2020 zijn over de veelbesproken -en bekritiseerde- reportage "Der nächste wird ein Elektro – wirklich?" Waar de "enquête" bestaat uit een vragenronde in een groep van 15-of zo leden van een Opel club. Tja. Maar meer info zou mooi zijn over de uitzending van gisteren.

                          In ieder geval staat de conclusie wel haaks op wat vorige grote enquêtes hebben weergegeven:
                          - de Duitse automobielclub ADAC schrijft dat 82% van de EV-rijders opnieuw een EV zou aanschaffen
                          - het Center of Automotive Management (CAM) geeft aan dat 94% van de huidige EV-rijders opnieuw een EV wenst te kopen
                          - het Bundesverband Elektromobilität (BEM) zegt dat 91% tevreden is met hun EV

                          De vraag werd gesteld aan brandstofrijders of men van plan was binnen de 5 jaar een EV aan te schaffen
                          - volgens de Duitse automobielclub ADAC is dat 23%
                          - het Center of Automotive Management (CAM) geeft een cijfer van 27%
                          - het Bundesverband Elektromobilität (BEM) komt met een cijfer van 31%
                          Die getallen willen overigens niet zeggen dat de rest daarom tegen EV is. Iemand die net een nieuwe auto heeft gekocht zal waarschijnlijk ook binnen 5 jaar geen nieuwe kopen, EV of niet. Om maar één voorbeeld te geven. En wat grappig is, als men de vraag stelt wie er van plan is een andere auto (zonder specifiek een EV of ICE te vermelden) aan te schaffen binnen 5 jaar komen de cijfers quasi exact overeen met de enquêtes hierboven: tussen 23 en 31%. Het is dus ook maar hoe je een vraag stelt zeker?
                          Statistieken, tja. Zonder interpretatie en duiding, zeggen ze veel en weinig tegelijkertijd.
                          Even off topic: 75% gebruikt Windows op hun computer. De rest loopt dus achter ?
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
                            Om terug op het thema " wie zou er nog een Diesel kopen " te komen

                            Vanavond een uitzending op Duitsland ( ARD of ZDF ) over het experiment EV rijden. In het kort, de overgrote meerderheid ( Duitsers ) wil het niet -- EV rijden -- en zijn tegen het verbod van verbrandingsmotoren. Ook meer dan de helft, die een EV met subsidie gekocht heeft, in de tijd, en nu verkoopt, denkt er niet aan om terug een EV te kopen. Dus voor de Duitse politiek is dit een dilemma en er zijn al partijen die het verbod van 2035 op verbrandingsmotoren willen intrekken. Blijkbaar moet men toch voor een alternatief zoeken.
                            Wat illustreert dat dit een politiek thema is wat volgens het forumreglement uitdrukkelijk verboden is maar hier gewoon blijft passeren .

                            Met sympathie voor wie de kerk in het midden probeert te houden, maar zoals reeds meermaals opgemerkt vraagt dit 6 keer meer energie dan voor degenen die dergelijke items lanceren.

                            Comment


                            • Opgeruimd staat netjes.
                              Last edited by Geerten; 6 april 2024, 17:33.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                                Probleem is de hoge levensgevaarlijke DC batterij spanning Hombre.
                                Veel garages hebben daar nog niet het opgeleide personeel voor.
                                Die DC spanning is niet levensgevaarlijker dan de 3x400V aansluiting in de woning. Het is niet de spanning die dodelijk is, het is de stroomsterkte dat aanraken fataal kan maken.
                                Het probleem zit hem in de garages meer bij het tekort aan elektronici en elektrotechniekers die dan bovendien ook nog eens een specifieke bijscholing rond BEV moeten krijgen van de fabrikanten. Dat was voor de EV al een probleem in de gemiddelde garage waar een multimeter zowat het enige meettoestel ter beschikking is, naast de obligate testlamp.
                                Hombre

                                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                                Comment

                                Working...
                                X