Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

    Factcheck:
    Stel dat morgen mijn oude Touran diesel de geest geeft en ik een VW stockwagen zou kiezen kost de huidige - niet wezenlijk verschillende - Touran in benzine nu € 44.000 en als diesel € 46.000, terwijl ik voor € 40.000 al een ID4 heb (alhoewel ik van VW geen EV zou kopen...).

    Weliswaar wat kleiner van binnen maar zeker van hetzelfde uitrustingsniveau, maar inderdaad zelfs op papier de helft of een derde van het rijbereik.
    Zoals in den treure herhaald, dat heb ik zelfs als gepensioneerde maar drie of vier keer per jaar nodig.

    Daartegenover staan onmiskenbaar lagere vaste en verbruikskosten, meer rijgenot voor mij en voor de andere mensen op aarde minder vervuiling.

    Uw bewering is dus maar (zeer) gedeeltelijk waar .
    "Factcheck", je moet appels met appels vergelijken !
    Uiteraard kan je je huidige wagen vervangen door een veel kleinere en minder uitgeruste EV voor ietsje meer maar waarom zou je je in godsnaam verlagen om toch maar EV te kunnen rijden.
    Toch een scheve kronkel bij jouw hoor

    Als ik mijn huidige wagen zou willen vervangen door een EV met dezelfde uitrusting, laadvermogen en zo veel mogelijk actieradius dan ben ik bijna het dubbel kwijt van een diesel/benzine

    En voor iemand die nog rondtuft met een 13 jaar oude vervuilende diesel en zijn buitenverblijf verwarmt met hout denkt U toch ook niet aan "de andere mensen op aarde en minder vervuiling".
    Probeer niet heiliger te zijn dan de paus is zo'n passende uitspraak hier bij ons ;-)

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Maar dit is grotendeels een politieke en geen technische kwestie. Zeker over het eerste beslissen wij niet direct en mag het - althans op papier - ook niet op dit forum.
      Door dergelijke artikelen aan te halen zijn we hier eigenlijk gewoon propaganda aan het voeren voor bepaalde politieke strekkingen.
      Wat onmiskenbaar de ondertoon is van dit draadje.
      Stop a.u.b. met steeds maar hier het woordje politiek te gebruiken, het gaat hier niet over politiek, U haalt dit steeds maar opnieuw aan om dit draadje te kunnen sluiten.

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • Mijn voorspelling van vele pagina’s terug DPics .
        Wie dat niet zag aankomen is blind, volgende slachtoffers Audi Vorst,
        en dat na Volvo, VW enz. een gekleurde economische ramp voor ons land,
        we worden zeker een land met weinig uitstoot als ze zo verder doen zullen
        er op termijn gewoon geen betaalbare auto’s meer zijn.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

          Ik zal zeer blij zijn dat ik nog zo lang leef (en kan/mag autorijden) en zal dat dan met plezier doen.

          Laat ons (opnieuw) serieus blijven, mijn huidige auto is meer dan 13 jaar oud. Hout vasthouden, hij doet het nog (ook de roetfilter blijkbaar ), maar 24 jaar lijkt me totaal onrealistisch.
          De zowat zes miljoen auto's hebben de volgende ouderdom:
          • 0-4 jaar: Ongeveer 25% van de auto’s
          • 5-9 jaar: Ongeveer 30% van de auto’s
          • 10-14 jaar: Ongeveer 25% van de auto’s
          • 15 jaar en ouder: Ongeveer 20% van de auto’s (waarvan 150.000 oldtimers en de 20 jaar oude auto van nonkel Jos die al acht jaar niet meer uit de garage is geweest )

          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Het is niet aan u om privé-zaken van ons online te zetten.
            Nogmaals, wat maakt het uit of je nu een wagen koopt, huurt, in leasing neemt of als bedrijfswagen hebt, de wagen blijft hetzelfde!
            En het is trouwens geen salariswagen maar een bedrijfswagen als werkinstrument omdat ze de baan op moet in BeNeLux.
            Mocht ze nu een Kia EV6 hebben van het werk hebben, dan zouden we daar eveneens de mening over hebben dat de autonomie te klein is, dat het laden tijdverlies is en dat het een gedoe is met vaak defecte laadpalen want die palen zijn voor alle wagens evenveel buiten dienst.
            Om uw redenering door te trekken, stel dat uw wagen ingeschreven zou zijn op naam van uw vrouw, dan zou u daar geen ervaring over kunnen delen want het is niet uw voertuig?
            En wat probeer je nu te bewijzen met die post van januari?
            Waar zie jij plots leugens?
            De "privé-zaken" van jullie zijn zaken die je hier eigenhandig geschreven en gepost hebt. Net zoals het feit dat je nu schrijft dat het geen salariswagen is maar wel een bedrijfswagen. Welk merk en type wagen, dat is dan weer wel een publiek geheim.
            Misschien dat je vrouw net wél tevreden was met een Kia EV6. Ik lees nu het dubbele rijbereik dat jij gepost hebt. En dubbel zo snel laden. En als je niet zo vaak moet laden is er ook meer dan 50% minder kans om een defecte laadpaal te treffen. Of je geraakt tekens terug thuis zonder bijladen onderweg.
            Tja, ik zei het eerder al, niet de beste keuze die Auti waarmee jouw vrouw en jij moet rijden. Maakt niet uit wie verantwoordelijk is voor die keuze.

            Ik sprak trouwens over "onzin en leugens" en die post van januari verwijst naar jouw opmerkingen over "rond de kerktoren rijden" waardoor ik geen recht zou hebben om mijn mening hier te verkondigen. Dat valt naar mijn gevoel onder de noemer onzin. Als er iemand is die hier enkel ervaring heeft rond die kerktoren, verwijs ik graag naar die januari post.

            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

              Zolang je een EV een paar keer per week gebruikt, dan zijn er waarschijnlijk weinig problemen met de 12V accu.
              Maar als je een auto gebruikt zoals ik dat doe (mijn auto staat soms een hele maand stil), dan zal dat wel voor problemen zorgen, tenzij je er een druppellader aan zou mogen hangen.

              Als een nieuwe loodaccu het in zo'n EV het 14 dagen uithoudt om het hele systeem "in rust" van stroom te voorzien, dan is die eigenlijk na een week al voor 50% ontladen.
              Als je dan bijvoorbeeld die auto 1 keer per week nodig hebt om te gaan winkelen, dan wordt er telkens 50% van de accucapaciteit van de 12V accu opgebruikt.
              Een gewone auto-accu is een startaccu, die is er niet voor gemaakt om telkens zo diep ontladen te worden, tijdens elke 50% laadcyclus zal de capaciteit van een loodaccu wat afnemen.
              In dat geval zal die het waarschijnlijk met moeite 2 jaar uithouden vooraleer de capaciteit zo laag geworden is dat die accu in die auto al na een week leeg is, en dan beginnen de problemen.
              Een gewone auto-accu is dus geen goede oplossing, tenzij je zo'n auto dagelijks gebruikt (dan wordt die lang niet zo diep ontladen, en daar is een gewone auto-accu wel voor gemaakt, dan gaat ze in een auto met verbrandingsmotor doorgaans 5 jaar of zelfs langer mee).
              Een semi-tractie accu is dan al een betere oplossing, die kan er al beter tegen om dieper ontladen te worden, maar die kost ook al weer een heel stuk meer dan een gewone auto-accu.
              Een LiFePo4 accu kan daar ook heel goed tegen, maar die heeft dan als voornaamste nadeel dat je die snel kapot kan gaan als ze geladen wordt onder de 0°C.
              Net zoals bij de aandrijfbatterij moet er dan ook in die accu een systeem zitten om ze op te warmen voor ze geladen kan worden bij te lage temperaturen.
              Even terugkomen op deze veronderstellingen. Ik heb de afgelopen dagen eens een datalogger gekoppeld aan de 12V batterij van mijn EV.
              In de grafiek zie je de afname van de batterij gedurende de nacht, kort voor acht zijn we dan vertrokken en dan zie je enkele "dalen" in de grafiek bij grotere stroomafname zoals kofferdeksel openen, lichten aan in een tunnel, airco die opspringt... en ook enkele pieken waarvan ik vermoed dat het stevige recuperatiemomenten zijn. Enkele momenten zijn er ook dat de accu wordt bijgeladen. Iets na 20 u terug thuis en de auto in de garage. Maar let ook eens op laadpiek rond 23u10, dan gaat de auto de 12V bijladen tot ongeveer 00u15. Zonder enige tussenkomst, zonder laden, zonder laadstekker in de wagen. Het is dus niet zo dat die auto enkel en alleen tijdens het rijden wordt opgeladen. Er zijn wel korte pieken en dalen in de spanning, maar van telkens volledig laden en 50% ontladen zou ik toch niet spreken, gemiddeld blijft de spanning vrij stabiel tussen 13V en 12,5 V. Na de laadpiek van 14,79V valt de spanning direct terug naar 13V.

              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                Factcheck:
                Stel dat morgen mijn oude Touran diesel de geest geeft en ik een VW stockwagen zou kiezen kost de huidige - niet wezenlijk verschillende - Touran in benzine nu € 44.000 en als diesel € 46.000, terwijl ik voor € 40.000 al een ID4 heb (alhoewel ik van VW geen EV zou kopen...).

                Weliswaar wat kleiner van binnen maar zeker van hetzelfde uitrustingsniveau, maar inderdaad zelfs op papier de helft of een derde van het rijbereik.
                Zoals in den treure herhaald, dat heb ik zelfs als gepensioneerde maar drie of vier keer per jaar nodig.

                Daartegenover staan onmiskenbaar lagere vaste en verbruikskosten, meer rijgenot voor mij en voor de andere mensen op aarde minder vervuiling.

                Uw bewering is dus maar (zeer) gedeeltelijk waar .
                Men moet dezelfde wagens van dezelfde grootte vergelijken en dan is een EV altijd duurder.
                De vervanger, als men het zo mag noemen, van de Touran is de ID.Buzz en de goedkoopste begint vanaf 55.902€.
                De goedkoopste Touran in aanbieding is 44.365,06€.
                Of anders gezegd, wie de goedkoopste zoekt, die betaalt 25% meer voor een elektrische vervanger.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Vind u MSN een neutrale bron ? Het artikel zal wel juist zijn, maar net als bv HLN is de selectie en de presentatie onvoldoende objectief en vooral bedoeld om de aandacht te trekken.
                  Is uw visie dan correcter dan eender welke krant?

                  De motoren van de Europese auto-industrie sputteren en de roep om ze nog wat langer op fossiele brandstoffen te laten draaien klinkt alsmaar luider.



                  Inderdaad, en hoe komt het dat de Europese autoindustrie achteruit gaat ?
                  Misschien omdat veel mensen net als u nog met hun oude diesel blijven rijden en niet meteen de overstap willen of kunnen maken?
                  Te laat begonnen vernieuwen en door China de kaas van het brood laten eten.
                  En Tesla dan?
                  Een van de pioniers wat elektrische wagens betreft heeft ook al tienduizenden mensen ontslagen en de productie verminderd omdat er gewoon minder vraag is.

                  Maar dit is grotendeels een politieke en geen technische kwestie. Zeker over het eerste beslissen wij niet direct en mag het - althans op papier - ook niet op dit forum.
                  Door dergelijke artikelen aan te halen zijn we hier eigenlijk gewoon propaganda aan het voeren voor bepaalde politieke strekkingen.
                  Wat onmiskenbaar de ondertoon is van dit draadje.
                  Haha, de enige dat telkens weer over politiek begint en dan aangeeft dat het hier niet mag. ;p
                  Ik ken anders niemand dat al dan niet (g)een EV wil kopen om politieke redenen, wel om financiële en technische redenen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                    "Factcheck", je moet appels met appels vergelijken !
                    Uiteraard kan je je huidige wagen vervangen door een veel kleinere en minder uitgeruste EV voor ietsje meer maar waarom zou je je in godsnaam verlagen om toch maar EV te kunnen rijden.
                    Toch een scheve kronkel bij jouw hoor

                    Als ik mijn huidige wagen zou willen vervangen door een EV met dezelfde uitrusting, laadvermogen en zo veel mogelijk actieradius dan ben ik bijna het dubbel kwijt van een diesel/benzine

                    En voor iemand die nog rondtuft met een 13 jaar oude vervuilende diesel en zijn buitenverblijf verwarmt met hout denkt U toch ook niet aan "de andere mensen op aarde en minder vervuiling".
                    Probeer niet heiliger te zijn dan de paus is zo'n passende uitspraak hier bij ons ;-)

                    grts
                    Sieg
                    "Rare" opmerking.

                    Maximum binnenruimte (achterste stoelen opgeklapt) van een ID4 is maar 25% minder dan van een Touran (ong 1500l tov bijna 2000).
                    Elke huidige EV rijdt stukken soepeler dan een turbo diesel en de huidige basisuitrusting (of promopack) is zo volledig dat er nog weinig nuttigs bij valt te kopen (enkel qua veiligheid misschien). Opties waren in de vergelijking ook niet meegerekend.

                    Zoveel schijnt mijn diesel ook niet te vervuilen (voortgaande op de roetfiltertest).
                    Bovendien is het mijn vaste voornemen om GEEN NIEUWE meer te kopen (of gelooft u nog een keer dat die uitlaat nu wel zuiver is ?).

                    In ons buitenverblijf wordt 1 tot 2 m3 hout per jaar verstookt.

                    Ik voel mij dus niet geviseerd maar ga ervan uit dat de moderatoren het criterium "op de man af" consequent zullen toepassen.
                    Last edited by palombian; 11 september 2024, 22:18.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Is uw visie dan correcter dan eender welke krant?

                      De motoren van de Europese auto-industrie sputteren en de roep om ze nog wat langer op fossiele brandstoffen te laten draaien klinkt alsmaar luider.



                      Misschien omdat veel mensen net als u nog met hun oude diesel blijven rijden en niet meteen de overstap willen of kunnen maken?
                      En Tesla dan?
                      Een van de pioniers wat elektrische wagens betreft heeft ook al tienduizenden mensen ontslagen en de productie verminderd omdat er gewoon minder vraag is.

                      Haha, de enige dat telkens weer over politiek begint en dan aangeeft dat het hier niet mag. ;p
                      Ik ken anders niemand dat al dan niet (g)een EV wil kopen om politieke redenen, wel om financiële en technische redenen.
                      Tesla is geen Europese fabrikant.

                      Met een oude diesel rondrijden maar dit wel in vraag stellen en voornemen om een EV te kopen is nog iets anders dan deze laatste systematisch verdacht te maken en fossiele brandstofauto's op te hemelen.

                      Waarbij we aan het laatste punt komen: dit draadje is één grote lobbyactie van de fossiele industrie, er wordt hier permanent aan politiek gedaan .

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                        De "privé-zaken" van jullie zijn zaken die je hier eigenhandig geschreven en gepost hebt.
                        Wat ik hier zelf post, dat kies ik uiteraard zelf.
                        Maar het is niet aan u om zaken bewust te verdraaien en daar een heel andere en foutieve versie van te maken.
                        Net zoals het feit dat je nu schrijft dat het geen salariswagen is maar wel een bedrijfswagen.
                        Omdat u maar steeds alles uit uw duim zuigt en onjuistheden post!
                        Welk merk en type wagen, dat is dan weer wel een publiek geheim.
                        Zegt de man die tot een van de enigen behoort dat weet over welke wagen het gaat.
                        Het is niet omdat sommigen dat weten, dat alles daarvoor publiekelijk gepost moet worden.

                        Misschien dat je vrouw net wél tevreden was met een Kia EV6. Ik lees nu het dubbele rijbereik dat jij gepost hebt.
                        En nu even wat realistischer zijn.
                        U lacht ons vermoedelijk weer vierkant uit als er eens 28 kWh verbruikt wordt en het rijbereik in de winter of op snelweg ongeveer 257 km is, maar wat doet de EV 6 als men daar normaal mee rijdt en niet zit te tafferen om er de laatste km uit te halen?
                        Oeps, precies ongeveer hetzelfde en dat voor ene dat het dubbele zou moeten kunnen?

                        Met andere woorden, met een EV 6 zou ze ook maar nipt in Luxemburg geraken.

                        En dubbel zo snel laden. En als je niet zo vaak moet laden is er ook meer dan 50% minder kans om een defecte laadpaal te treffen. Of je geraakt tekens terug thuis zonder bijladen onderweg.
                        Met de 276 km bereik zoals blijkt uit de review, zou men ook niet de op en af kunnen doen zonder onderweg te moeten bijladen.
                        Dat is 100% laden voor vertrek, 100% laden onderweg om terug te komen en dus terug 100% moeten laden omdat hij volledig leeg is bij thuiskomst.
                        Nog steeds een enorm verschil met twee keer op en af kunnen rijden met een diesel op 1 tank en nog meer dan voldoende over hebben om met een gerust geweten nog wat rond te kunnen rijden.

                        Tja, ik zei het eerder al, niet de beste keuze die Auti waarmee jouw vrouw en jij moet rijden. Maakt niet uit wie verantwoordelijk is voor die keuze.
                        Oh, je weet plots terug wat voor wagen het is.
                        Gelukkig heeft ze nooit raad gekregen van u om voor een EV 6 te kiezen of ze was goed gechareld.
                        De niet Europese merken zijn in evenredigheid zelfs duurder in leasing wegens de veel lagere restwaarde.
                        Ik sprak trouwens over "onzin en leugens" en die post van januari verwijst naar jouw opmerkingen over "rond de kerktoren rijden" waardoor ik geen recht zou hebben om mijn mening hier te verkondigen. Dat valt naar mijn gevoel onder de noemer onzin. Als er iemand is die hier enkel ervaring heeft rond die kerktoren, verwijs ik graag naar die januari post.
                        Uiteraard bent u selectief vergeten dat dit een voorbeeld was van de korte ritjes naar haar werk welke ze uiteraard ook moet doen.
                        Dat ik al ettelijke keren schreef dat ze ook naar Luxemburg moet en dan meer dan 550km op een dag doet, dat vergeet u toevallig mee in aanmerking te nemen.
                        Zelf gaf u aan vooral korte ritten te maken en vooral thuis te kunnen laden en 50 procent recuperatie te hebben.
                        Dus zoals al vaak geschreven, uw gebruik is heel anders en niet vergelijkbaar.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                          Tesla is geen Europese fabrikant.

                          Met een oude diesel rondrijden maar dit wel in vraag stellen en voornemen om een EV te kopen is nog iets anders dan deze laatste systematisch verdacht te maken en fossiele brandstofauto's op te hemelen.

                          Waarbij we aan het laatste punt komen: dit draadje is één grote lobbyactie van de fossiele industrie, er wordt hier permanent aan politiek gedaan .
                          Eigenlijk zou men u uit dit topic moeten weren want u bent de enige dat altijd over politiek begint en het ook wil verbieden.
                          Of met andere woorden, u bekritiseert uzelf.

                          Tesla is uiteraard niet Europees van origine, maar het geeft wel aan dat niet enkel Europese fabrikanten er last van hebben en dat ook de pioniers van de EV getroffen worden, dus zeker niet omdat ze te laat op de trein gesprongen zijn.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Met andere woorden, met een EV 6 zou ze ook maar nipt in Luxemburg geraken.
                            Met de 276 km bereik zoals blijkt uit de review, zou men ook niet de op en af kunnen doen zonder onderweg te moeten bijladen.
                            Dan moet je nog geluk hebben dat je geen tegenwind hebt want dan is de range nog minder...
                            Of regen want dat is ook nefast voor het bereik...

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Dat is 100% laden voor vertrek, 100% laden onderweg om terug te komen en dus terug 100% moeten laden omdat hij volledig leeg is bij thuiskomst.
                            Nog steeds een enorm verschil met twee keer op en af kunnen rijden met een diesel op 1 tank en nog meer dan voldoende over hebben om met een gerust geweten nog wat rond te kunnen rijden.
                            Als je thuiskomt met een lege EV dan moet je nog eerst een paar uur laden voor je weer kan vertrekken voor een langere rit... bij een ICE ga je 4 minuten tanken en kan je weer verder (als je handen niet vol diesel hangen)


                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                              Met andere woorden, met een EV 6 zou ze ook maar nipt in Luxemburg geraken.

                              Met de 276 km bereik zoals blijkt uit de review, zou men ook niet de op en af kunnen doen zonder onderweg te moeten bijladen.
                              Dat is 100% laden voor vertrek, 100% laden onderweg om terug te komen en dus terug 100% moeten laden omdat hij volledig leeg is bij thuiskomst.
                              Oei, dan is dat dus van volledig vol tot volledig leeg en niet tussen 20% en 80%
                              Raak je dus niet eens aan 200 Km als je op veilig wil spelen
                              En dat voor een EV van +50.000€.
                              Plus aan een snellader langs de snelweg pakweg 15 á 20€ per 100Km manman niet moeilijk
                              dat er véél ontevreden privé bezitters zijn die er dik spijt van hebben en er nooit nog ene zouden willen.

                              Ps. Daar net gehoord van mijn schoonzoon (krediet verlener bij Belfius Gent en Brussel) dat zijn
                              Skoda Kodiaq salaris auto verloopt in december, ze hebben nog enkel keuze uit een reeks EV's ,
                              meer dan de helft die daar een salaris auto hebben kiezen terug voor een eigen auto wegens
                              te schadelijk voor hun portemonnee, en zeg mij nu niet dat die mannen niet kunnen rekenen.

                              Last edited by Geerten; 12 september 2024, 09:23. Reden: Bijvoeging.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                En nu even wat realistischer zijn.
                                U lacht ons vermoedelijk weer vierkant uit als er eens 28 kWh verbruikt wordt en het rijbereik in de winter of op snelweg ongeveer 257 km is, maar wat doet de EV 6 als men daar normaal mee rijdt en niet zit te tafferen om er de laatste km uit te halen?
                                Oeps, precies ongeveer hetzelfde en dat voor ene dat het dubbele zou moeten kunnen?
                                Neen, ik lach niemand uit. Maar je moet toch toegeven dat je jezelf weer tot een mal figuur slaat. Je toont het rijbereik van "uw" auto na het laden, ongevraagd en laat ons eerlijk wezen om gewoon te provoceren. Dat was 262km bij 100% geladen.
                                Net zo min als mijn auto weet uw auto op dat moment niet over welke wegen je gaat rijden tegen welke snelheid en of er file is. Temperatuur wordt wel ingecalculeerd (toch bij mij). Ik krijg een rijbereik van goed 534 km bij 7°C. DAT was het punt van mijn reactie, u komt nu weer afdraven met winteromstandigheden en snelwegen en ritten van 550km. Als ik mijn wagen laadt krijg ik bij deze koudere temperaturen een rijbereik van zowat het dubbel als dat van u. PUNT.

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Daarnet de niet-EV nog even aan de niet-laadpaal gehangen en oh wonder, 10 graden minder buiten en 40 km minder autonomie.
                                Toch goed zo een EV.





                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Met andere woorden, met een EV 6 zou ze ook maar nipt in Luxemburg geraken.

                                Met de 276 km bereik zoals blijkt uit de review, zou men ook niet de op en af kunnen doen zonder onderweg te moeten bijladen.
                                Dat is 100% laden voor vertrek, 100% laden onderweg om terug te komen en dus terug 100% moeten laden omdat hij volledig leeg is bij thuiskomst.
                                Nog steeds een enorm verschil met twee keer op en af kunnen rijden met een diesel op 1 tank en nog meer dan voldoende over hebben om met een gerust geweten nog wat rond te kunnen rijden.

                                Oh, je weet plots terug wat voor wagen het is.
                                Gelukkig heeft ze nooit raad gekregen van u om voor een EV 6 te kiezen of ze was goed gechareld.
                                De niet Europese merken zijn in evenredigheid zelfs duurder in leasing wegens de veel lagere restwaarde.
                                Uiteraard bent u selectief vergeten dat dit een voorbeeld was van de korte ritjes naar haar werk welke ze uiteraard ook moet doen.
                                Dat ik al ettelijke keren schreef dat ze ook naar Luxemburg moet en dan meer dan 550km op een dag doet, dat vergeet u toevallig mee in aanmerking te nemen.
                                Zelf gaf u aan vooral korte ritten te maken en vooral thuis te kunnen laden en 50 procent recuperatie te hebben.
                                Dus zoals al vaak geschreven, uw gebruik is heel anders en niet vergelijkbaar.
                                Natuurlijk vindt u toevallig een rijtest met minder goede cijfers, en de kans is groot dat u na deze post opnieuw enkele links gaat posten met dezelfde of zowaar nog grotere verbruikscijfers.
                                Die 130 km/u is natuurlijk ook een snelheid die niet eens mag gereden worden, laat staan over de hele lengte van uw reis naar Luxemburg.
                                De ABRP app, gekend voor zijn correcte plannen van routes met laadstops geeft voor mijn auto Leuven-Luxemburg stad bij 100% geladen 209km, 37% batterij bij aankomst. Wat een diesel doet, heeft hier niets mee te maken, anders had u een diesel moeten kopen/vragen aan de werkgever.
                                En nu we toch eerlijk zijn, er is toch een verschil dat u wekelijks naar Luxemburg moet, dan wel 1 of 2 keer per jaar.

                                Laten we eens zien wat eigenaars vinden van het verbruik:

                                Verbruik en actieradius Kia EV6


                                De Kia EV6 is verkrijgbaar met forse batterijpakketten en het praktijkverbruik blijkt relatief gunstig – het recept voor een grote actieradius. Bestuurders melden verbruiken tussen de 17 en 21 kWh per 100 kilometer. “Op de autoweg is het verbruik gemiddeld 18-19 kWh/100 km. Mijn grootste rijbereik was 585 km en gemiddeld haal ik 545 km”, schrijft de bestuurder van een achterwielaangedreven EV6 met 77,4 kWh batterij. Houd je van doorrijden, dan neemt de actieradius uiteraard af. “Het verbruik (snelheid veelal +10/15 km/u hoger dan toegestaan) ligt rond de 19-21 kWh/100km met 90-95% snelweg”, aldus een bestuurder die liever opschiet. “Ik hoop dit in de zomer nog wat naar beneden te krijgen en ben erg benieuwd naar de vakantietrips. Tot nu toe haal ik eigenlijk alle ritten gemakkelijk, praktische range ligt zo rond de 350-380 km.”
                                En voor u weer de spreekwoordelijke spijker op laag water gaat zoeken, dat zijn gegevens over de RWD, ik heb de AWD. En dat is een meerverbruik van 0.3kWh/100km

                                Natuurlijk spreekt u weer over de 50% recuperatie, alsof er dan méér energie aangemaakt wordt dan verbruikt. Dat is natuurlijk niet zo maar voor sommige mensen blijkbaar moeilijk te begrijpen. Feit is wel dat deze recuperatie wel 100% winst is tegenover een fossiele wagen.

                                Dit gaat weer een spelletje welles-nietes worden heb ik ondertussen begrepen. U hoeft uw auto van onbekend merk en type niet in te ruilen voor mijn auto hoor. Maar u moet toch toegeven dat het geen beste keuze was, er zijn andere en betere wagens voor hetzelfde geld te koop. Waar u wél in één ruk mee naar Luxemburg kan rijden en mogelijk zelfs terug ook zonder laden.

                                Hombre

                                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                                Comment

                                Working...
                                X