Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

    Probleem is de hoge levensgevaarlijke DC batterij spanning Hombre.
    Veel garages hebben daar nog niet het opgeleide personeel voor.
    Ja, dat is een hoge spanning maar van 5.000V statische elektriciteit gaat men ook niet meteen dood.
    Het grootste gevaar is uiteraard de stroom en het feit dat het ook nog eens gelijkspanning is.
    Zolang ze maar 1 draad tegelijk aanraken zal er ook niet veel gebeuren.
    Anderzijds is een statische ontlading in de buurt van benzinedampen ook een groot gevaar, niet de eerste keer dat er dan iets ontploft.
    Gevaar is er eigenlijk met alles.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Als je met relatieve lage spanningen te maken hebt, is net wisselstroom gevaarlijker dan gelijkstroom. Vanaf een bepaalde hogere spanning zal het ook niet veel verschil meer maken natuurlijk.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

        Die DC spanning is niet levensgevaarlijker dan de 3x400V aansluiting in de woning. Het is niet de spanning die dodelijk is, het is de stroomsterkte dat aanraken fataal kan maken.
        De combinatie van de twee zal je bedoelen Hombre.
        Van 12 volt 1.000 Ampere ga je heus ook niet geëlektrocuteerd worden.

        Comment


        • 12V@1000A is 12 kW die door je gaat. Electroctutie misschien niet maar levend gekookt worden als een kreeft is ook niet prettig.

          AC is gevaarlijker dan DC. De reden waarom Edison en Tesla zo tegenover elkaar stonden. De elektrische stoel werkt enkel op AC...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            12V@1000A is 12 kW die door je gaat. Electroctutie misschien niet maar levend gekookt worden als een kreeft is ook niet prettig.

            AC is gevaarlijker dan DC. De reden waarom Edison en Tesla zo tegenover elkaar stonden. De elektrische stoel werkt enkel op AC...
            Met een spanning van 12V kan er nooit zoveel stroom door je lichaam gaan omdat de inwendige weerstand van een mens te hoog is.
            Daarom is het geen probleem om de + en - van een 12V auto accu vast te nemen, ook al is die accu in staat om meer dan 1000A te kunnen leveren aan bijvoorbeeld een startmotor.

            Met een veel hogere spanning zoals die van de hoogspanningsbatterij van een elektrische auto zal er wel teveel stroom door je lichaam gaan als je daar de + en - tegelijk aanraakt.
            Daarom moeten de techniekers die aan elektrische wagens werken daarvoor een speciale opleiding volgen, en als er aan het hoogspanningsgedeelte moet gewerkt worden, dan moeten er maatregelen worden genomen om iedereen die daar niet moet zijn uit de buurt te houden.
            Er zijn dan verschillende veiligheidsmaatregelen nodig om de kans op ongelukken zoveel mogelijk te beperken (speciale gereedschappen, beschermende kledij...).
            Last edited by Black B@ndit; 2 april 2024, 22:36.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              12V@1000A is 12 kW die door je gaat. Electroctutie misschien niet maar levend gekookt worden als een kreeft is ook niet prettig.
              Je vergeet één iets Spanik de geleidingsweerstand van ons lichaam, bij 12 volt is deze het spreken niet waard, of het nu 12 volt 1.000 Amp is of 10.000 Amp maakt niets uit.
              Aangenomen wordt dat de spanning voor een normale mens en in normale omstandigheden maar gevaarlijk wordt vanaf rond de 50 volt.

              Last edited by Geerten; 3 april 2024, 08:57.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                De combinatie van de twee zal je bedoelen Hombre.
                Van 12 volt 1.000 Ampere ga je heus ook niet geëlektrocuteerd worden.
                We waren toch aan het praten over de 400/800V batterij dacht ik. Link
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • Opgeruimd staat netjes.
                  Last edited by Geerten; 6 april 2024, 17:29.

                  Comment


                  • Terug naar het topic onderwerp dan maar.

                    Als nu zelfs in de USA de diesel schoolbussen vervangen worden

                    In Amerika worden een half miljoen dieselbussen van de weg gehaald en vervangen door een elektrische variant. Een nieuwe oplaadbare bus kost zo'n 400.000 dollar, bijna drie keer zo veel als een oud exemplaar. "We hoeven straks nooit meer diesel te tanken."
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • Op zich geen slechte gedacht, want de schoolbussen rijden in de ochtend en hebben dan voldoende tijd om op te laden. Zo dat ze ook voor de namiddag geladen zijn om de scholieren terug te brengen en dan terug op te laden. Een concept wat sluitend is.

                      Comment


                      • Ik vraag me enkel af wat de gemiddelde afstand is die een schoolbus aflegt in de USA. Zal wel wat meer zijn dan hier.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                          Klopt Hombre, eigenlijk ging het over wie er nu nog een diesel zou kopen.
                          Zoals dikwijls wijken we wel eens af van een bepaald topic hier op Chit Shat.
                          Er zijn redenen te over om nu zeker geen diesel meer te kopen.
                          Aan het lage marktaandeel te zien hebben de meeste kopers dat wel begrepen.

                          Dat er nog getwijfeld wordt tussen een benzine en een elektrische auto is best te begrijpen.
                          Ik meen te verstaan dat Geerten zelf voor benzine heeft gekozen, dus waarom wordt er hier eeuwig over die diesel doorgedramd ?
                          Niet uit nostalgie dus, rest opiniebeïnvloeding.

                          PS: dit van iemand die nagenoeg zijn hele leven met een diesel heeft gereden (en nu nog) .

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                            Er zijn redenen te over om nu zeker geen diesel meer te kopen.
                            Aan het lage marktaandeel te zien hebben de meeste kopers dat wel begrepen.

                            .... dus waarom wordt er hier eeuwig over die diesel doorgedramd ?

                            .
                            Ik had in eerste instantie die vraag gesteld en dit draadje geopend ! Dit alvorens de EV dit draadje heeft overgenomen ;-)

                            En het lage marktaandeel van dieselwagens komt omdat mensen hun diesel niet meer willen wegdoen en van plan zijn om hem op te rijden.
                            Onlangs met mijn garagist aan het praten geweest over EV en brandstofwagens 2de hands.
                            Hij zei dat er amper nog 2de hands brandstofwagens binnenkomen, mensen zijn volop aan het twijfelen over wel of niet overschakelen op EV.
                            De meeste EV klanten die hij heeft zijn niet echt tevreden, behalve degenen die alle dagen thuis zijn en/of korte ritjes doen.
                            Alle garages hebben een probleem dat er geen 2de hands brandstofwagens meer binnenkomen
                            En blijkbaar geraakt in België een 2de hands EV amper tot niet verkocht, niemand wil ze hebben en dus worden ze verscheept naar andere landen
                            Dit waren woorden van een persoon die al heel zijn leven (nieuwe) auto's verkoopt, ook zijn vader en zijn grootvader deden dat in dezelfde garage, dus geen beginnertje of een "wannebe", maar een officiële dealer ...

                            grts
                            Sieg
                            Last edited by Sieg; 3 april 2024, 18:15.
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • Schoolbussen rijden ook vaak in steden, niet altijd op het boeren buiten. En zelf dan kunnen de ritten niet over honderden km/miles gaan. Een tijdslimiet zal overal moeten aangehouden worden.

                              Comment


                              • Als je op Autos***ut24 kijk, blijven ook de bijzonders voordelige 2de hands EV , extreem lang op de platform. Ben benieuwd hoe de verkoop verder gaat als de subsidies weg vallen en overal de belastingen komen. Ook zijn de hoge verzekeringskosten door de vele PK's , die de EV hebben, hun prijskaartje tonen.

                                Natuurlijk wie het nodige geld heeft, om telkens een leasing te betalen, en denkt dat hij hierbij van de kosten onderuit komt, die zal er op de feiten gedrukt worden. Ook de leasingmaatschappijen hebben dan het probleem hun auto's kwijt te raken, wat dan weer tot een hogere leasingsbedrag zal lijden. De snellere per totaal bij ongevallen bij de EV, en de daaruit aanvallende meerkosten voor de verzekeraars, zal alles duurder maken.

                                De markten van Denemarken en Noorwegen zullen ook zo langzaam vol lopen. Ook daar kan men niet elk jaar een nieuwe auto kopen.

                                Er zijn nog te veel obstakels voor de EV techniek. De EV zal zijn plaats in de mobiliteit vinden, maar niet overal en niet voor ieders persoonlijke voorkeur.

                                De verbrandingsmotoren zullen langer blijven als de Eurocraten het zouden willen - maar toch, ze gaan in de toekomst verdwijnen.


                                En voor dat iemand zijn theewater begint te koken. Zelf rij ik met een PHEV , waarvan ons rijprofiel - man en vrouw - 80% elektrisch en 20% brandstof is.





                                Comment

                                Working...
                                X