Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bon, terug naar de waterstof. Er zijn destijds berichten geweest dat Toyota niet voluit voor de BEV wou gaan omdat men er dacht dat er onvoldoende grondstoffen zouden zijn om alle wagens met batterijen te kunnen uitrusten. Of dat inderdaad het standpunt was van Toyota kan ik natuurlijk niet bevestigen, ook al doen er video's de ronde van een bestuurslid van Toyota die één en ander uit de doeken doet.
    Dat zou natuurlijk wel vreemd zijn, want misschien nog het grootste argument tegen de waterstofbrandstofcel blijkt het gebruik te zijn van zeldzame edelmetalen zoals platina en iridium. Beide ook een pak duurder dan goud en vaak afkomstig van dubieuze mijnen in Z-Afrika, Rusland of Zimbabwe. Onderzoekers stellen dan ook de vraag of er voldoende grondstoffen zijn om in de toekomst een groot deel van de auto's uit te rusten met een H2 brandstofcel.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

      Sorry, verkeerd begrepen Skitch .
      Maar als ik dat allemaal wat lees is H2 nu ook niet zo zaligmakend…
      Ten eerste is het productie rendement zeer laag, ten tweede het transport, en ten derde
      de opslag tanks op 700 bar, om deze vlot te kunnen vullen heb je reeds een serieuze overdruk
      nodig en die tanks zullen ongetwijfeld om de x aantal tijd moeten gekeurd worden.
      Bij VDM hadden wij in de jaren 70-80 vier van die waterstof opleggers lopen, heb je nog wel
      gezien, (ook Air Liquide gebruikt nog steeds die opleggers met die stalen cilinders), dag in dag
      uit waren die dingen onderweg tussen Antwerpen en Izegem.
      De keuringsnormen waren daar echt niet van de poes.
      In de jaren 80 is er dan een aftakking gemaakt geweest op het h2 netwerk van uit Lichtervelde
      naar Izegem, je wil echt niet weten wat daar is bij komen kijken.
      Kortom vrees ik een beetje dat we dan terug het veelbelovende CNG verhaal krijgen, wat ook
      niet zo succesvol is geworden.
      CNG was dan nog simpel, daar hoefden ze enkel maar aardgas uit het net te comprimeren
      naar ongeveer 350 bar om dit te kunnen afvullen op 250 bar in een auto.
      Waterstof comprimeren om te kunnen afvullen op een druk van 700 bar is echt niet zo simpel,
      en vooral op alle vlakken nog véél gevaarlijker te behandelen naar vullen toe enz.
      Echt geen ongevaarlijk hoedje dat bovendien ook nog eens de eigenschap heeft de
      kleinste atomaire massa te hebben, met andere woorden het kruipt overal door.



      Meer nog dan een oplossing voor de technische problemen ben ik benieuwd naar hoe de marketing afdeling van BMW dit verhaal aan de man (en vrouw) gaat brengen. Als ex LPG-rijder ben ik maar al te vertrouwd met de commentaren van “een rijdende bom” , “ levensgevaarlijk” etc.
      Deze beelden zijn bijna 100 jaar oud maar nog steeds in het collectieve geheugen gegrift : het zou best kunnen dat het gebruik van waterstof als brandstof voor personenvervoer die dag definitief eindigde…

      Comment


      • Gaan we die ouwe koeien uit de gracht halen? Dat heeft evenveel met waterstof als energiedrager vandaag de dag te zien als de atoombom op Hiroshima met een kerncentrale.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          Ja, hoor hier gaat-ie weer. Onzin en leugens posten hé. Het zijn nochtans uw eigen woorden, inclusief screenshot. Niet jouw wagen, de salariswagen van uw vrouw.
          Het is niet aan u om privé-zaken van ons online te zetten.
          Nogmaals, wat maakt het uit of je nu een wagen koopt, huurt, in leasing neemt of als bedrijfswagen hebt, de wagen blijft hetzelfde!
          En het is trouwens geen salariswagen maar een bedrijfswagen als werkinstrument omdat ze de baan op moet in BeNeLux.
          Mocht ze nu een Kia EV6 hebben van het werk hebben, dan zouden we daar eveneens de mening over hebben dat de autonomie te klein is, dat het laden tijdverlies is en dat het een gedoe is met vaak defecte laadpalen want die palen zijn voor alle wagens evenveel buiten dienst.
          Om uw redenering door te trekken, stel dat uw wagen ingeschreven zou zijn op naam van uw vrouw, dan zou u daar geen ervaring over kunnen delen want het is niet uw voertuig?
          Ik raad iedereen aan om het te controleren, hier is de link naar de bewuste post. 3580km op 15 maand aan gemiddeld 29 km/u.
          En wat probeer je nu te bewijzen met die post van januari?
          Waar zie jij plots leugens?
          Te veel azijn gedronken of zo of slaat de fantasie op hol?
          Er staat niets anders dan ergens anders.
          Al van dag 1 weet men dat het een bedrijfswagen is waar we privé ook mee mogen rijden maar strikt beperken wegens de nadelen van EV, te kleine autonomie en te veel tijdverlies bij het laden.
          En die kilometers zijn al van een tijd geleden, dus wat probeer je daarmee te bewijzen?
          Daarstraks postte je 18 maand, nu 15 maand, weet je zelf nog wat je schrijft?

          En als jij mij zeveraar wenst te noemen, wees dan maar zeker van uw stuk want heb ik anders nog wel enkele goede troetelnamen die jou perfect passen.
          Jij beledigt me altijd, net ervoor nog als Calimero.
          Om dan, Verseg-gewijs weer een totale andere richting in te slaan in de discussie, kwestie van de hete patat door te schuiven. :clown
          Moeit u misschien niet met alles wat een ander post, gij zijt zoals eerder al gezegd niet de eigenaar van BD.
          Met uw continu gezever en bemoeizucht.
          Zal ik de meester himself laten antwoorden:


          Neen, de man is niet tegen EV maar wel "kritisch" of is het sarcasme?
          Tenminste eerlijk om toe te geven dat ook iets wat wij hebben niet perfect is.
          En neen ik ben niet tegen EV, dat maak jij er altijd leugenachtig van, het enige dat in uw gedachten vastgeroest zit!
          In tegenstelling tot u dat enkel alles van zichzelf perfect vindt en zelfs met screenshots van zijn eigen verbruik aantoont dat hij liegt over het effectief verbruik van zijn wagen.

          Wat zou jij dan willen, dat ik post dat alles van een EV perfect is, geen enkel nadeel heeft, geen verschil in autonomie, een 100% vervanger van een diesel of benzine?
          Dat zou pas een grote leugen zijn!

          Ge moet stoppen met mensen als leugenaars of clowns te laten passeren omdat ze op een eerlijke manier hun ervaring delen.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Wie eens wat wil lezen van de BMW op waterstof.

            En dit zou het grote voordeel kunnen zijn ten opzichte van een BEV: Het belangrijkste voordeel voor bestuurders: een waterstofwagen kan in 3-4 minuten volgetankt worden. Hij kan dus gebruikt worden zoals een wagen met een verbrandingsmotor, met alle voordelen van elektromobiliteit.
            Last edited by VerSeg; 10 september 2024, 21:46.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Neen, de man is niet tegen EV maar wel "kritisch" of is het sarcasme?
              Nu snap ik waarom je steeds maar in discussie gaat, dat schrijft U hier nu letterlijk.
              U kent het verschil niet tussen tegen iets zijn of iets kritisch bekijken.
              U moet mss ook eens leren kritischer naar iets te kijken wat u aangeschaft hebt en het niet steeds de hemel inprijzen.

              Ik kan zelf gerust de nadelen opnoemen van sommige dingen die ik vol overtuiging heb aangeschaft, blijkbaar heeft U het daar moeilijk mee ..

              En nogmaals, het is niet omdat je de nadelen van iets opnoemt dat je tegen datgene bent, je moet gewoon kunnen toegeven dat het beter kan.
              Want bij EV komt het er simpel op neer dat je een auto koopt die bijna dubbel zo duur is met een kwart van de actieradius tegenover een wagen op benzine en al zeker op diesel.
              Geef dat nu eens gewoon toe zonder ertegen te zijn

              grts
              Sieg

              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                Bon, terug naar de waterstof. Er zijn destijds berichten geweest dat Toyota niet voluit voor de BEV wou gaan omdat men er dacht dat er onvoldoende grondstoffen zouden zijn om alle wagens met batterijen te kunnen uitrusten.

                Toen hij CEO was, weigerde Toyoda de ontwikkeling van elektrische voertuigen de hoogste prioriteit te geven, omdat hij beweerde dat voertuigen op batterijen te ingewikkeld en onpopulair waren bij consumenten. In plaats daarvan investeerde het bedrijf onder zijn leiding aanzienlijk in hybride en waterstof-aandrijflijnen.
                Alsook deze: https://topgear.nl/autonieuws/toyota...n-realistisch/

                Of dat inderdaad het standpunt was van Toyota kan ik natuurlijk niet bevestigen, ook al doen er video's de ronde van een bestuurslid van Toyota die één en ander uit de doeken doet.
                Dat zou natuurlijk wel vreemd zijn, want misschien nog het grootste argument tegen de waterstofbrandstofcel blijkt het gebruik te zijn van zeldzame edelmetalen zoals platina en iridium. Beide ook een pak duurder dan goud en vaak afkomstig van dubieuze mijnen in Z-Afrika, Rusland of Zimbabwe. Onderzoekers stellen dan ook de vraag of er voldoende grondstoffen zijn om in de toekomst een groot deel van de auto's uit te rusten met een H2 brandstofcel.
                Ze zijn toch niet meteen van plan om ermee te stoppen.
                BMW en Toyota verwachten niet dat waterstofauto’s het straks helemaal gaan ‘overnemen’, ze zien ze wel als een extra piste naast EV’s, PHEV’s, enz.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                  ...
                  Want bij EV komt het er simpel op neer dat je een auto koopt die bijna dubbel zo duur is met een kwart van de actieradius tegenover een wagen op benzine en al zeker op diesel.
                  ...
                  grts
                  Sieg
                  Factcheck:
                  Stel dat morgen mijn oude Touran diesel de geest geeft en ik een VW stockwagen zou kiezen kost de huidige - niet wezenlijk verschillende - Touran in benzine nu € 44.000 en als diesel € 46.000, terwijl ik voor € 40.000 al een ID4 heb (alhoewel ik van VW geen EV zou kopen...).

                  Weliswaar wat kleiner van binnen maar zeker van hetzelfde uitrustingsniveau, maar inderdaad zelfs op papier de helft of een derde van het rijbereik.
                  Zoals in den treure herhaald, dat heb ik zelfs als gepensioneerde maar drie of vier keer per jaar nodig.

                  Daartegenover staan onmiskenbaar lagere vaste en verbruikskosten, meer rijgenot voor mij en voor de andere mensen op aarde minder vervuiling.

                  Uw bewering is dus maar (zeer) gedeeltelijk waar .
                  Last edited by palombian; 11 september 2024, 13:55.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                    Factcheck:
                    Stel dat morgen mijn oude Touran diesel de geest geeft en ik een VW stockwagen zou kiezen kost de huidige - niet wezenlijk verschillende - Touran in benzine nu € 44.000 en als diesel € 46.000, terwijl ik voor € 40.000 al een ID4 heb.
                    Factcheck II:

                    Op 24 jaar tijd zal je twee ID4 naar de schroothoop mogen sturen…..

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                      Factcheck II:

                      Op 24 jaar tijd zal je twee ID4 naar de schroothoop mogen sturen…..
                      Ik zal zeer blij zijn dat ik nog zo lang leef (en kan/mag autorijden) en zal dat dan met plezier doen.

                      Laat ons (opnieuw) serieus blijven, mijn huidige auto is meer dan 13 jaar oud. Hout vasthouden, hij doet het nog (ook de roetfilter blijkbaar ), maar 24 jaar lijkt me totaal onrealistisch.
                      Last edited by palombian; 11 september 2024, 13:54.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        maar 24 jaar lijkt me totaal onrealistisch.
                        Kijk eens goed rond je, ik zou ze geen eten willen geven.

                        Comment


                        • Vind u MSN een neutrale bron ? Het artikel zal wel juist zijn, maar net als bv HLN is de selectie en de presentatie onvoldoende objectief en vooral bedoeld om de aandacht te trekken.

                          Inderdaad, en hoe komt het dat de Europese autoindustrie achteruit gaat ?
                          Te laat begonnen vernieuwen en door China de kaas van het brood laten eten.
                          Dan nog slecht gegokt op type batterij (Umicore, Northvolt) enzovoort.

                          Denk je dat krampachtig teruggrijpen naar de oude technologie ons gaat redden ?

                          Maar dit is grotendeels een politieke en geen technische kwestie. Zeker over het eerste beslissen wij niet direct en mag het - althans op papier - ook niet op dit forum.
                          Door dergelijke artikelen aan te halen zijn we hier eigenlijk gewoon propaganda aan het voeren voor bepaalde politieke strekkingen.
                          Wat onmiskenbaar de ondertoon is van dit draadje.
                          Last edited by palombian; 11 september 2024, 15:31.

                          Comment


                          • Fietspad aangelegd met elektrische machines:


                            Ik vind in het artikel nergens terug of ze daar eerst een laadpaal hebben geplaatst, of dat er s' nachts een dieselgenerator staat te draaien om de elektrische machines te laden .
                            Hier vlakbij zijn ze aan het bouwen, er heeft op die werf een paar dagen een redelijk grote dieselgenerator (er kwam continu rook uit) staan draaien voor een slijpschijf, ondertussen is de werfkast waarschijnlijk gekeurd, want de generator is weg.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Fietspad aangelegd met elektrische machines:


                              Ik vind in het artikel nergens terug of ze daar eerst een laadpaal hebben geplaatst, of dat er s' nachts een dieselgenerator staat te draaien om de elektrische machines te laden .
                              Hier vlakbij zijn ze aan het bouwen, er heeft op die werf een paar dagen een redelijk grote dieselgenerator (er kwam continu rook uit) staan draaien voor een slijpschijf, ondertussen is de werfkast waarschijnlijk gekeurd, want de generator is weg.
                              Dit is een proefproject, het laden zal wel één van de aspecten geweest zijn.
                              Omdat wegenbouwmachines doorgaans met een (vermoedelijk hier ook elektrische) vrachtwagen worden aangevoerd zullen ze waarschijnlijk elders opgeladen zijn/worden.
                              Er bestaan ook rijdende oplaadstations.

                              De hele opzet is toch het verminderen van de hinder voor de omgeving, wat door het aangehaalde geval van de dieselgenerator toch van belang is .

                              Comment

                              Working...
                              X