Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

    Daar ben ik het niet mee eens. Neem nu de bijna 30 jaar oude auto van mijn ouders, die bolde vorig jaar ongeveer 800 km, dat is één keer per week boodschappen doen naar een nabijgelegen winkel en per hoge uitzondering eens een ritje naar één of ander winkelcentrum. Dan is het toch logisch dat zij OP JAARBASIS veel minder polueren dan iemand met een splinternieuwe wagen die een paar tienduizend km per jaar bolt. In deze situatie zijn nieuwe wagens die veel km bollen rijdende milieurampen, want het gaat er mijns inziens niet om wat een wagen per km vervuilt, maar hoeveel een wagen per jaar, per 10 jaar, in zijn totale levensloop... vervuilt.
    Mijn ouders kunnen zich makkelijk een nieuwe wagen permitteren, maar waarom zouden ze ???
    Bovendien kunnen en zullen ze nooit de mensen verplichten hun auto, hoe oud ook, weg te doen.
    Ze verbieden in bepaalde regio's te rijden, dat kan en is reeds wel bestaande.

    Maar nogmaals voor onszelf :
    - Antwerpen : ben ik al drie keer in meer dan 70 jaar geweest, één keer toen ik vier was naar de dierentuin, één keer toen ik ongeveer 30 was naar de dierentuin, en één keer om wat goudesmuk te gaan kopen voor mijn vrouw.
    - Brussel : reeds twee keer geweest, telkens met de toenmalige TreinTramBusdagen, anders zijn wij er nog nooit geweest, en ik zou niet weten waarom wel.
    - Gent : misschien één keer per jaar voor een vriendenbezoek, en dan telkens met de wagen tot de Expoparking en dan met tram 1 naar het centrum.

    Dus voor mijn/ons part mogen ze van alle steden en de agglomeraties errond LEZ's maken.
    Wat hebben ze trouwens in steden wat ze op den buiten niet hebben.... ah ja, ik weet het, sterk vervuilde lucht, maar daarvoor ga ik heus niet naar de steden gaan .
    Dergelijke redenering doet me denken aan mensen die hun hond niet aan de leiband houden waar dat verplicht is (het is toch zo nen brave...).
    Overheden kunnen daar moeilijk rekening mee houden.

    In Brussel - waar 1MIO mensen wonen waarvan velen waarschijnlijk zelden de regio uitkomen - mag je met een niet meer toegelaten wagen blijven rijden voor de prijs van €350 per trimester...
    Wanneer de Waalse LEZ van kracht wordt kunnen zij enkel langs Vlaanderen nog de stad verlaten. Of gaan ze dan ook voor Wallonië zo'n eenmalige boete per trimester betalen ? Wordt wel een beetje duur dan.
    Ook Vlamingen met een te oude auto zullen moeten omrijden naar het zuiden.

    Ik zou mijn kop er niet over breken en er rekening mee houden dat onze huidige auto's binnen enkele jaren zullen moeten vervangen worden.
    Last edited by palombian; 10 juli 2023, 18:02.

    Comment


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Dergelijke redenering doet me denken aan mensen die hun hond niet aan de leiband houden waar dat verplicht is (het is toch zo nen brave...).
      En zoals mensen die zelf met een oude wagen rijgen volgens heel oude normen, maar toch op anderen kritiek geven als ze nu een recente wagen volgens strenge normen overwegen.
      Vaak ziet men beperkingen enkel voor een ander nuttig maar niet voor zichzelf.
      En zo is er altijd iets.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

        Dergelijke redenering doet me denken aan mensen die hun hond niet aan de leiband houden waar dat verplicht is (het is toch zo nen brave...).
        Overheden kunnen daar moeilijk rekening mee houden.

        In Brussel - waar 1MIO mensen wonen waarvan velen waarschijnlijk zelden de regio uitkomen - mag je met een niet meer toegelaten wagen blijven rijden voor de prijs van €350 per trimester...
        Wanneer de Waalse LEZ van kracht wordt kunnen zij enkel langs Vlaanderen nog de stad verlaten. Of gaan ze dan ook voor Wallonië zo'n eenmalige boete per trimester betalen ? Wordt wel een beetje duur dan.
        Ook Vlamingen met een te oude auto zullen moeten omrijden naar het zuiden.

        Ik zou mijn kop er niet over breken en er rekening mee houden dat onze huidige auto's binnen enkele jaren zullen moeten vervangen worden.
        Dat zal NOOIT gebeuren. Dat kunnen ze niet maken, mensen verplichten van een nieuwe auto te kopen... het kot zou te klein zijn, maar ik ben er 200 % van overtuigd dat dit NIET zal gebeuren.
        Om in uw straatje te praten, ik zie het al gebeuren dat ze zeggen 'jouw woning is niet meer naar de huidige normen, dus afbreken maar...', ik dacht het niet.

        Comment


        • #64
          Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

          Dat zal NOOIT gebeuren. Dat kunnen ze niet maken, mensen verplichten van een nieuwe auto te kopen... het kot zou te klein zijn, maar ik ben er 200 % van overtuigd dat dit NIET zal gebeuren.
          Om in uw straatje te praten, ik zie het al gebeuren dat ze zeggen 'jouw woning is niet meer naar de huidige normen, dus afbreken maar...', ik dacht het niet.
          Keihard totaal afschaffen gaan ze niet doen denk ik.
          Maar wel "stimulerende" belastingen heffen zodat je het helemaal moe zal worden.

          Als voorbeeld onze vorige woning.
          Die staat nu leeg sinds we verhuisd zijn.
          Er moeten nog oude spullen opgeruimd worden en zo.
          Dan gaat die in de verkoop.
          Dat we er maar best snel mee zijn is duidelijk.
          De leegstandtaxen zijn niet op bij te lachen.
          Logisch, ze willen op de huizenmarkt zoveel als mogelijk verzadiging van het aanbod.
          En nee, we zijn niet verplicht ons huis te koop te stellen. Maar de "boetes" op leegstand stimuleren je wel om het snel van de hand te laten gaan. Dus ook niet teveel vragen bv.

          Comment


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht

            Keihard totaal afschaffen gaan ze niet doen denk ik.
            Maar wel "stimulerende" belastingen heffen zodat je het helemaal moe zal worden.

            Als voorbeeld onze vorige woning.
            Die staat nu leeg sinds we verhuisd zijn.
            Er moeten nog oude spullen opgeruimd worden en zo.
            Dan gaat die in de verkoop.
            Dat we er maar best snel mee zijn is duidelijk.
            De leegstandtaxen zijn niet op bij te lachen.
            Logisch, ze willen op de huizenmarkt zoveel als mogelijk verzadiging van het aanbod.
            En nee, we zijn niet verplicht ons huis te koop te stellen. Maar de "boetes" op leegstand stimuleren je wel om het snel van de hand te laten gaan. Dus ook niet teveel vragen bv.
            Dat kan natuurlijk, maar dan zullen die al héél hoog moeten zijn, zelfs als ze jaarlijks zijn, om op te wegen tegen de prijs van een EV .

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht

              Keihard totaal afschaffen gaan ze niet doen denk ik.
              Maar wel "stimulerende" belastingen heffen zodat je het helemaal moe zal worden.
              Zoals hogere rijbelasting op diesel en benzinewagens maar dan wel ook eentje willen invoeren op elektrische wagens volgens gewicht, op een Tesla willen ze ongeveer 1000€ per jaar vragen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Zoals hogere rijbelasting op diesel en benzinewagens maar dan wel ook eentje willen invoeren op elektrische wagens volgens gewicht, op een Tesla willen ze ongeveer 1000€ per jaar vragen.
                Tsja, ze gaan ergens het verlies van accijnzen moeten compenseren hé.
                We weten al lang, ik hoop iedereen, dat wanneer vadertje staat ergens 1 euro geeft hij er 1 elders moet halen.
                En dat is idem als hij ergens 1 euro verliest, dan moet er van ergens anders 1 euro gehaald worden.
                Dus EV, thuisbatterijen, electra, enz... de prijsverhogingen en taksen allerhande zijn niet mee te stoppen de komende decennia.

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Je moet er ook rekening mee houden dat een EV met een versleten of defect accupack bijna altijd meteen naar de schroothoop zal moeten omdat een reparatie of vervanging van zo'n accupack meer kost dan wat die wagen na pakweg 10 jaar nog waard is.
                  Bij een auto met een verbrandingsmotor blijven de reparaties doorgaans beter betaalbaar in verhouding tot de waarde van de auto, er is daardoor dus een kleinere kans dat die vroegtijdig naar de schroothoop (recyclage) moet.
                  Dat wil ik toch even nuanceren, Bart. Het maakt niet uit of je een EV dan wel een oude Dacia diesel hebt, je zal altijd de rekening moeten maken bij defecten of herstellingen. Rij je die diesel vooraan in de prak, zal je ook gaan cijferen of het nog allemaal waard is. Enkel stellen dat de (versleten of defecte) HV batterij van een EV aanleiding geeft tot sneller afvoeren naar het schroot is een misvatting en hangt ook veel af van het merk of model van wagen. Veel EV's hebben een batterijgarantie (of zelfs volledige garantie op het voertuig) van 7 of 8 jaar en meer. Batterijdegradatie beperkt zich meestal tot slechts enkele procenten, zelfs bij meerdere 100.000-den kilometers. De technieken om de batterij in goede staat te houden worden steeds beter. Als het dan toch misloopt kan je bij bepaalde merken de defecte batterijcel of -cellen laten vervangen. Voor mijn auto kost één zo'n cel (van de 384 in totaal) iets van 150 euro maar het batterijpack moet wel van onder de auto gehaald worden, geen snelle klus helaas. Net zoals bij ICE wagens is er ook een alternatief circuit waarbij je goede tweedehands onderdelen -en dus ook batterijpacks- kan kopen.
                  Je hebt trouwens wel gelijk dat men bij weinig kilometers per jaar, beter de oude auto kan houden. Al is het moeilijk om het omslagpunt te bepalen, wij hebben onze 4 jaar oude benzineslurper verkocht voor de aanschaf van een EV, die 4 jaar jaar oude auto zal elders nog jaren perfect dienst doen, wie weet ter vervanging van een vijfentwintig jaar oude diesel

                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Zoals hogere rijbelasting op diesel en benzinewagens maar dan wel ook eentje willen invoeren op elektrische wagens volgens gewicht, op een Tesla willen ze ongeveer 1000€ per jaar vragen.
                    Ik vraag me nu wel af waar u dergelijke getallen haalt.
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                      Ik vraag me nu wel af waar u dergelijke getallen haalt.
                      Dat zijn voorstellen die gedaan geweest zijn, uiteraard nog niet definitief.
                      Maar meestal waar rook is, is er vuur.
                      Als men dat vergelijkt met benzinewagens met een gelijkaardig vermogen, dan zou dat niet eens zo gek zijn want dat ligt in lijn of zelfs goedkoper.
                      Ook Wallonië is ermee bezig om het de fiscaliteit van wagens te hervormen, zo zou een grotere elektrische SUV fors meer kosten als een compactere SUV.
                      Ook beetje tegensprekend want dan zou twee compactere wagens hebben goedkoper zijn dan één grotere wagen.
                      We zien wel wat het wordt, toch niets aan te doen want Belgen protesteren nooit.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                        Dat wil ik toch even nuanceren, Bart. Het maakt niet uit of je een EV dan wel een oude Dacia diesel hebt, je zal altijd de rekening moeten maken bij defecten of herstellingen. Rij je die diesel vooraan in de prak, zal je ook gaan cijferen of het nog allemaal waard is. Enkel stellen dat de (versleten of defecte) HV batterij van een EV aanleiding geeft tot sneller afvoeren naar het schroot is een misvatting en hangt ook veel af van het merk of model van wagen. Veel EV's hebben een batterijgarantie (of zelfs volledige garantie op het voertuig) van 7 of 8 jaar en meer. Batterijdegradatie beperkt zich meestal tot slechts enkele procenten, zelfs bij meerdere 100.000-den kilometers. De technieken om de batterij in goede staat te houden worden steeds beter. Als het dan toch misloopt kan je bij bepaalde merken de defecte batterijcel of -cellen laten vervangen. Voor mijn auto kost één zo'n cel (van de 384 in totaal) iets van 150 euro maar het batterijpack moet wel van onder de auto gehaald worden, geen snelle klus helaas. Net zoals bij ICE wagens is er ook een alternatief circuit waarbij je goede tweedehands onderdelen -en dus ook batterijpacks- kan kopen.
                        Je hebt trouwens wel gelijk dat men bij weinig kilometers per jaar, beter de oude auto kan houden. Al is het moeilijk om het omslagpunt te bepalen, wij hebben onze 4 jaar oude benzineslurper verkocht voor de aanschaf van een EV, die 4 jaar jaar oude auto zal elders nog jaren perfect dienst doen, wie weet ter vervanging van een vijfentwintig jaar oude diesel
                        Het is wel zo dat Tesla een eigen veel grotere cel heeft ontwikkeld (type 4680, 46mm doormeter en 80 hoog, 5.5 maal groter dan de standaard 2170​) die nu verticaal op de bodemplaat worden geplaatst en in hars ingegoten.
                        Onafhankelijk daarvan geven EV-producenten de batterijdata niet vrij, zodat het moeilijk is voor derde partijen om in geval van schade of slijtage de batterij te herstellen of te recycleren.
                        De duurzaamheid laat dus wel te wensen over.
                        De verzekering zal bij schade aan de batterij door een ongeval sneller geneigd zijn de wagen total loss te verklaren.

                        Het inderdaad zo dat batterijen veel langer meegaan dan oorspronkelijk geschat, ook blijven zeer oude wagens zelfs met de helft van de capaciteit verder rijden zodat er weinig recuperatiemateriaal - wat zou gebruikt worden voor piekopvang op het elektriciteitsnet - op de markt komt.
                        Last edited by palombian; 10 juli 2023, 23:05.

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

                          Dat zal NOOIT gebeuren. Dat kunnen ze niet maken, mensen verplichten van een nieuwe auto te kopen... het kot zou te klein zijn, maar ik ben er 200 % van overtuigd dat dit NIET zal gebeuren.
                          Om in uw straatje te praten, ik zie het al gebeuren dat ze zeggen 'jouw woning is niet meer naar de huidige normen, dus afbreken maar...', ik dacht het niet.
                          Dream on.

                          Wie nu een woning koopt met een te hoog EPC is verplicht die binnen de 5 jaar verbeteren.
                          En als er een antieke mazoetketel in staat en er is geen gas in de straat mag je die alleen nog door een warmtepomp vervangen.

                          Waar is het verschil met auto's ?

                          Comment


                          • #73
                            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                            Ik vraag me nu wel af waar u dergelijke getallen haalt.
                            "ZE" hebben dat alleen aan hem verteld .

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                              "ZE" hebben dat alleen aan hem verteld .
                              Uiteraard kan “jij “alleen maar dezelfde onnozele reactie geven over “ze” zonder zelf ooit maar één keer moeite te doen om iets op te zoeken.

                              En ja “ze”, want voor de overheid staat geen voornaam en familienaam bij de plannen.
                              Zo wil ook Walloniē (ook geen naam gekend) de BIV zelfs afhankelijk maken van de grootte van de wagen, 50€ BIV voor een compacte elektrische SUV en 1000€ voor een grote elektrische SUV.
                              Maar goed “hij” (of mag ik “jij” zeggen) is alleen maar uit om alles in het belachelijke te trekken.
                              Wees eens constructief en geef aan waar “jij” het tegendeel gevonden hebt.
                              Last edited by VerSeg; 10 juli 2023, 23:38. Reden: Bewerkt via browser want via Tapatalk zijn alle leestekens en accenten verkeerd.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                                Dat wil ik toch even nuanceren, Bart. Het maakt niet uit of je een EV dan wel een oude Dacia diesel hebt
                                Het is al meer dan 25 jaar geleden dat ik nog zelf een auto heb gehad met een dieselmotor (dat was een Renault Express met een atmosferische 1,6 L diesel die weinig verbruikte, maar die ook niet veel pk's en koppel had).
                                In mijn Dacia zit een 900 cc driecilinder TCe motor, en die mag de eerste jaren nog wel in de lage emissiezones binnen, maar het is niet omdat mijn auto daar binnen mag dat ik graag in de stad rij, want dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden (zelfs in Turnhout kom ik zelden met de auto).

                                De auto's die ik tot nu toe nieuw heb gekocht, die waren allemaal meer dan 12 jaar oud toen ik ze heb ingeruild, en die waren ook nog in goede staat zodat iemand anders die ook nog meerdere jaren zou kunnen gebruiken zonder problemen.
                                Die hadden allemaal minder kilometers afgelegd dan wat er normaalgezien op die leeftijd met de meeste wagens wordt gereden, en die hebben ook allemaal voor het grootste deel van de tijd binnen gestaan zodat die bijvoorbeeld geen roest, matte lak of vergeelde koplampen hadden.

                                Als je verwacht dat de accu van een elektrische wagen 15-20 jaar mee gaat met de huidige technologie (dat doet een gemiddelde wagen met verbrandingsmotor wel), dan zou dat wel eens flink kunnen tegenvallen, het is niet omdat ze er 8 jaar garantie op geven dat de accu dan 16 jaar heel blijft, een accu is een pakket waarin een aantal chemische reacties plaatsvinden, er zijn verschillende factoren die dat beïnvloeden, en het zijn die chemische reacties die ervoor zorgen dat een accu veroudert (het is dus niet alleen het aantal kilometers).
                                Auto's worden in de zomer heel heet van binnen, er wordt altijd aangeraden op je smartphone of andere apparaten met een lithium-ion accu zeker niet in de auto te laten liggen op warme dagen omdat dat schade kan veroorzaken aan de accu.

                                Ik heb hier thuis een 10 KWh accu tegen de muur hangen, die is ook niet goedkoop, maar ze moeten niet het hele huis afbreken om die te vervangen, dat moeten ze bij een elektrische wagen wel doen als er wat aan de accu mankeert.
                                Na 10 jaar een oude cel vervangen door een nieuwe is niet zo'n goed idee, een serie-parallel accupack werkt op zijn best als alle cellen ongeveer hetzelfde presteren, en dat zal dan niet het geval zijn.
                                Het is dan best mogelijk dat de accu een korte tijd later weer van onder de auto moet worden gehaald.

                                Elektrische wagens worden voor meer dan 95% gekocht door bedrijven die er belastingvoordelen op krijgen, en die ook geen problemen zullen krijgen met de leeftijd van de accu's omdat die wagens dan voor hun al lang afgeschreven zijn.
                                Als je zo'n wagen tweedehands koopt, dan is het nog af te wachten of de garantie van 8 jaar op die accu blijft doorlopen.
                                En de garantie op zo'n accu, daar wordt rekening gehouden met een bepaalde degradatie per jaar, dan zal je ook alleen nog vergoed worden voor dat percentage, de rest zal je altijd zelf moeten betalen (de werkuren zal je waarschijnlijk ook zelf moeten betalen), denk dus niet dat je gratis een volledig nieuw accupack zal krijgen na 7,5 jaar.
                                Dat geldt ook voor de "10 jaar" garantie van de accu die hier thuis tegen de muur hangt, al is die veel minder afhankelijk van factoren die de levensduur negatief beïnvloeden (de minimum en maximum temperatuur blijft binnen de ideale waarden, de accu krijgt geen schokken te verduren, ze hangt op een droge plaats...) .

                                De meeste accu's van elektrische fietsen gaan maar zo'n 5 jaar mee, en daar zit nog altijd dezelfde technologie in als bij het overgrote deel van de elektrische wagens.
                                Die fiets accu's hebben ook te lijden onder te hoge en te lage temperaturen en andere zaken die ervoor zorgen dat de accu niet heel lang mee gaat.
                                Hetzelfde geldt voor de accu van je smartphone, hoe lang gaat die mee?
                                Last edited by Black B@ndit; 10 juli 2023, 23:49.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X