Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Als verwende Dieselrijder, het mooie koppel, heeft het mij aangedaan. Dit is eentje voor langer afstanden met AD blue.

    Maar sinds Januari is dan ook een PHEV / Benzine bijgekomen. Voldoende zonnepanelen op het dak. Dus de gierigheid van de mens doet rare dingen.

    Met de PHEV wordt voornamelijk korte afstanden gereden, soms ook langere tot 800 km. Maar de korten overwegen. Dat betekend dat de benzine kosten per maand, neen op 2 manden enkel €70 bedragen.

    Alles wat rond 70 km rond de kerk is, is puur elektrisch. Dat zijn de meeste ritten bij ons. Bij langere afstanden helpt dan de benzinemotor. Ook de ondersteuning tijdens het rijden en bij het bijzondere, het inhalen van anderen auto, is een ongekend leuk gevoel en men moet de teller heel goed in de gaten houden.

    Voor mij is deze PHEV het beste van twee werelden.

    Den Diesel, Opel Vivaro, die wij voor de vakantiereizen gebruiken, kan ik moeilijk weg doe

    Comment


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

      Wel dan zal de verkoop van elektrische wagens zeker en vast stijgen, en dan zou mijn keuze ook wel gemaakt zijn met die deftige actieradius
      Want dat houdt nu de meeste mensen tegen om voor elektrisch te gaan
      Als je zelfs in onze zo kleine landje niet eens naar de Ardennen en terug kunt rijden (als ge in het westen van het land woont) dan is dat gewoon te weinig.

      grts
      Sieg
      Maar als je de accu op 10 minuten kan laden (dat is toch wat ze beloven), is het dan eigenlijk nog wel nodig om zo'n heel zware accu mee te sleuren waarmee je dan 1200km kan afleggen met één laadbeurt.
      Zou het dan niet beter zijn om bijvoorbeeld een accu te gebruiken waarmee je "maar 600km" (dat is toch ook al een flinke afstand om af te leggen zonder eens de benen te strekken) kan afleggen, daardoor wordt de auto een heel stuk lichter (en goedkoper) en zal die ook wat minder verbruiken.

      Ik heb ooit heel veel met de motor gereden (in totaal zo'n 300.000km), met heel wat motoren wordt het na 250-300km toch al tijd om een brandstofpomp op te zoeken als je niet te voet verder wil (er zijn er die zelfs na minder dan 200km stilvallen).
      Als we met de motor op reis gingen, dan was het geen ramp dat we elke 250-300km moesten stoppen om te tanken, al was het in Noorwegen een keer spannend toen we pas een brandstofpomp tegen kwamen na 340km toen de tank van mijn motor zo goed als leeg was (de andere twee reden met een Moto- Guzzi en die hadden een tank van 25 liter, mijn motor had een tank van 18 liter, maar mijn Bandit 1200 was wel iets zuiniger dan die Moto-Guzzi's).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

        Eigenlijk is ook dit deels foutieve info.
        Deze cijfers bevatten vooral de nieuw ingeschreven voertuigen.
        Veel merken hebben via hun dealers ook eerder (bijna twee jaar bezig) al massaal diesels en zware voertuigen ingeschreven en wanneer deze heden verkocht en ingeschreven worden, dan zitten die niet in de cijfers van nieuwe voertuigen maar van tweedehands.
        Mocht men al deze diesels erbij tellen, dan zal dat percentage al heel anders liggen.
        Ze manipuleren zo de cijfers om aan te tonen dat ze op elektrische wagens inzetten en goede cijfers willen halen.
        Ook de taksen hebben er iets mee te maken.
        Veel merken kunnen trouwens met moeite elektrische wagens massaal leveren wegens gebrek aan onderdelen en productie achterstand.
        Hmmm, wat betreft opkopen, inschrijven en stockeren van nieuwe auto's om ze één of twee jaar later te verkopen lijkt me meer een broodje aap verhaal. Ik zeg niet dat er links of rechts niet wat gespeculeerd wordt op de automarkt maar op hoeveel van de 366.303 nieuwe én 642.699 tweedehandswagens in BE zou dit invloed kunnen hebben? Zo zou je in het beste geval één of twee jaar "goede" cijfers kunnen halen. En dan? de volgende twee jaar bijzonder slechte cijfers? Dat lijkt me compleet zinloos te zijn. Het stockeren van nieuwe wagens heeft vaker te maken met een overproductie waarvan men hoopt dat deze tijdelijk is, In BE kan men de lopende band enkele dagen stopzetten en overschakelen op tijdelijke werkloosheid, andere landen hebben die luxe vaak niet.
        Nu inderdaad, als men de tweedehandsmarkt bekijkt is er nog een groot aandeel in dieselvoertuigen, in 2022 zo'n 39% tegenover 53% benzinewagens. Het aandeel elektrische voertuigen is nog minimaal omdat er nu eenmaal nog niet veel op de tweedehandsmarkt terechtkomen. Vergeet niet, het aandeel dieselwagens komt van 64% in 2013 en is sindsdien compleet aan het inzakken.
        En ja, de betere voorwaarden op een EV als bedrijfswagen/salariswagen maken dat deze de voorkeur hebben bij de keuze van dergelijke auto's. Men kan zich zelfs afvragen wat de verkoopcijfers zouden zijn indien er in BE geen regeling salariswagen zou zijn. De echte Vlaming is nu eenmaal heel erg conservatief. Andere Europese landen staan meer open voor een gezonder (of alvast minder schadelijk) beleid rond verplaatsingen en transportmodi. Een mooi overzicht van Europese cijfers (zelfs per land) vind je hier:
        In May 2023, the EU car market saw a significant increase in passenger car registrations, with nearly 1 million units, marking a 18.5% growth from the previous year. This is the tenth consecutive month of growth.



        Het "met moeite elektrische wagens kunnen leveren" zal nu ook niet veel verschil meer geven in vergelijking met de ICE wagens, de grote post-corona problemen zijn nu wel grotendeels achter de rug. Levertijdproblemen stellen zich nu eerder omdat bepaalde (nieuwe) modellen erg in trek zijn en gewoon niet sneller van de band kunnen rollen.

        Ik kan alleen maar aanraden om je goed te informeren via verschillende kanalen. Bepaalde auto-websites zijn nog zeer sterk gefocust op ICE wagens (sponsoring?) terwijl andere websites zoals HLN opvallend anti-EV te noemen zijn omdat daar enkele onkundige autojournalisten werken. Lees ook eens wat van "de andere zijde". Lees over de echte ervaringen van mensen die -al dan niet met caravan- op reis trekken met hun EV, en geen spectaculaire krantenpraat met goedverkopende krantenkoppen. Ga eens testrijden met een EV en maak je geen zorgen over laadstress. Als er al ergens oplaadpunten te weinig zijn, zullen die binnen korte termijn aangevuld worden.

        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

          Maar als je de accu op 10 minuten kan laden (dat is toch wat ze beloven), is het dan eigenlijk nog wel nodig om zo'n heel zware accu mee te sleuren waarmee je dan 1200km kan afleggen met één laadbeurt.
          Zou het dan niet beter zijn om bijvoorbeeld een accu te gebruiken waarmee je "maar 600km" (dat is toch ook al een flinke afstand om af te leggen zonder eens de benen te strekken) kan afleggen, daardoor wordt de auto een heel stuk lichter (en goedkoper) en zal die ook wat minder verbruiken.

          Ik heb ooit heel veel met de motor gereden (in totaal zo'n 300.000km), met heel wat motoren wordt het na 250-300km toch al tijd om een brandstofpomp op te zoeken als je niet te voet verder wil (er zijn er die zelfs na minder dan 200km stilvallen).
          Als we met de motor op reis gingen, dan was het geen ramp dat we elke 250-300km moesten stoppen om te tanken, al was het in Noorwegen een keer spannend toen we pas een brandstofpomp tegen kwamen na 340km toen de tank van mijn motor zo goed als leeg was (de andere twee reden met een Moto- Guzzi en die hadden een tank van 25 liter, mijn motor had een tank van 18 liter, maar mijn Bandit 1200 was wel iets zuiniger dan die Moto-Guzzi's).
          Helemaal mijn ervaring, Bart! Als je dan het "genot" had om een chopper in de groep te hebben, kon je om de 150 kilometer een stop inlassen. Met mijn Pan European kon ik met wat geluk tegen de 500km in één ruk rijden maar dan ben je ook wel blij om even te stoppen.
          Nu wat de nieuwe batterij die op 10 minuten zou kunnen laden betreft, dit gaat dan weer in tegen de visie van de Audi-CEO die verwacht dat de batterijen eerder kleiner gaan worden wegens het gewicht en (volgens hem) onzin om 1000 kilometer te willen rijden terwijl je een paar honderd laadstations voorbij rijdt. Ik zie zelf ook het probleem niet om na 4 à 500km een pauze in te lassen en terwijl de batterij bij te laden op 20 minuten tot 80% en weer fris verder.
          Nog een "detail" bij het laden op 10 minuten van dergelijke grote batterijen van 150kWh zijn de enorme laadstromen die gevraagd worden. Ik vrees dat een polsdikke laadkabel nodig zal zijn.
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #35
            De 2035 ban op ICE wagens komt er volgens mij niet - het aanbod is er niet, en prijzen van elektrische auto's zullen niet dalen zolang we voor de batterij grondstoffen afhankelijk blijven van China (dat zo goed als overal ter wereld mijnrechten opkoopt).

            Ook niet vergeten: zodra de eerste elektrische wagen ergens 2 verdiepingen onder de grond in brand vliegt zal het gedaan zijn met ondergronds parkeren. Tijdens mijn opleiding voor vrijwillige brandweer voor ons kantoor werd ons al sterk aangeraden om toegang tot ondergrondse parkeergarages te verbieden voor alle batterij voertuigen, en om ze zeker niet op te laden in die garages...

            Comment


            • #36
              Er wordt hier wel geschreven dat het zo erg niet is als je de stadskern van Gent Antwerpen of Brussel niet binnen mag. En nu lukt dat nog wel.

              Maar het Ruimtelijk Structuur Plan Vlaanderen 2019 lijst een 50-tal zones op waarvan een 32 reeds definitief goedgekeurd. En niet alleen dat, die zones zijn ook fors uitgebreid tov wat nu die 3LEZ zones zijn. Antwerpen bvb omvat Ekeren, Schoten, Kontich, Niel, Kruibeke en Zwijndrecht. En de zones van Lier, Boom en Beveren sluiten hierp nog eens aan. Er is geen enkele autosnelweg die niet door verschillende zones gaat.

              Dus ja, nu naar Antwerpen gaan en die in de P+R en de tram nemen is geen echt probleem. Maar als je vanuit Brussel komt dan moet je dan al in Willebroek je auto achterlaten. Nu ja, je kan dan nog van Meise tot Willebroek rijden op de E19....

              Comment


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                Hmmm, wat betreft opkopen, inschrijven en stockeren van nieuwe auto's om ze één of twee jaar later te verkopen lijkt me meer een broodje aap verhaal.
                Net helemaal niet.
                Dealers krijgen extra korting bij verkoop van een bepaald aantal en als ze er niet geraken (impact covid bijvoorbeeld ), dan schrijven ze die zelf in want cijfers worden berekend volgens aantal ingeschreven voertuigen.
                Ook kwam er recent een forse verhoging op BIV van nieuw ingeschreven pick-ups en ook deze werden weer massaal ingeschreven door garages om ze daarna nog verkocht te krijgen.


                Zo zou je in het beste geval één of twee jaar "goede" cijfers kunnen halen. En dan? de volgende twee jaar bijzonder slechte cijfers? Dat lijkt me compleet zinloos te zijn.
                Dat heeft minder impact op de komende jaren dan je denkt.
                Veel wagens kregen te maken met gebrek aan productie door ontbrekende onderdelen, veel dealers hebben ook daarom stocks opgekocht waar kon, ze kregen die echter vaak pas op voorwaarde dat ze snel ingeschreven zouden worden.
                Vooral diesels en ook benzines werden zo ingeschreven want elektrische wagens konden langere tijd (nu nog) nog veel moeilijker geleverd worden.
                Voor garages was dit vaak de enige oplossing om iets te hebben om aan te bieden in de verkoop.
                Er zijn zelfs veel garages die actief hun klanten contacteerden om te vragen of ze hun recente wagen niet terug willen verkopen, garages hadden liever iets dan niets op voorraad.
                Een paar garages dat ik ken hadden zelfs een hele tijd enkel tweedehands staan.
                Sinds dit jaar begint één en ander terug wat vlotter binnen te komen.
                Uiteraard zal het aantal elektrische wagens gaan toenemen, bedrijven kunnen bijna niet anders voor hun bedrijfswagens.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Er is geen enkele autosnelweg die niet door verschillende zones gaat.
                  Wat gaan ze dan met al die vrachtwagens doen?
                  Dat zijn allemaal diesels he.
                  Ik denk dat de soep zo warm weer niet gegeten gaat worden. Welke politieker gaat daat zijn g_t aan verbranden ;-)

                  Johan

                  Comment


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

                    Totdat Wallonië een LEZ over zijn gehele grondgebied gaat invoeren

                    Ze doen maar, ik kom daar toch nooit.

                    Comment


                    • #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

                      Totdat Wallonië een LEZ over zijn gehele grondgebied gaat invoeren

                      Ik vermoed dat er daar in verhouding meer oude auto's rondrijden dan in Vlaanderen, dat wordt dan niet alleen een heel groot probleem voor een groot deel van de lokale bevolking, ook een heleboel toeristen zullen zullen een andere bestemming kiezen als er extra kosten bijkomen om daar te mogen rondrijden met een auto die te oud is.
                      Het zal daar erg rustig worden op de wegen, en de plaatselijke toeristische sector zal dat heel snel voelen...
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                        Ik vermoed dat er daar in verhouding meer oude auto's rondrijden dan in Vlaanderen, dat wordt dan niet alleen een heel groot probleem voor een groot deel van de lokale bevolking, ook een heleboel toeristen zullen zullen een andere bestemming kiezen als er extra kosten bijkomen om daar te mogen rondrijden met een auto die te oud is.
                        Het zal daar erg rustig worden op de wegen, en de plaatselijke toeristische sector zal dat heel snel voelen...
                        Bwa vermoedelijk zoals elders, je mag er niet komen tenzij je betaalt.
                        Is eerder een verdoken extra verkeersbelasting.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                          Ik vermoed dat er daar in verhouding meer oude auto's rondrijden dan in Vlaanderen, dat wordt dan niet alleen een heel groot probleem voor een groot deel van de lokale bevolking, ook een heleboel toeristen zullen zullen een andere bestemming kiezen als er extra kosten bijkomen om daar te mogen rondrijden met een auto die te oud is.
                          Het zal daar erg rustig worden op de wegen, en de plaatselijke toeristische sector zal dat heel snel voelen...
                          Ik wou dat het hier in Vlaanderen ook wat rustiger zou worden op onze wegen...
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                            Ik vermoed dat er daar in verhouding meer oude auto's rondrijden dan in Vlaanderen, dat wordt dan niet alleen een heel groot probleem voor een groot deel van de lokale bevolking, ook een heleboel toeristen zullen zullen een andere bestemming kiezen als er extra kosten bijkomen om daar te mogen rondrijden met een auto die te oud is.
                            Het zal daar erg rustig worden op de wegen, en de plaatselijke toeristische sector zal dat heel snel voelen...
                            Ongeveer 8% van de huidige wagens in Wallonië - gebouwd voor 2005 - zullen vanaf 1 januari 2026 niet meer mogen rijden.
                            Dat is binnen 2,5 jaar, dan zijn deze wagens minstens 20 jaar oud.
                            Voor mijn EURO5 diesel is het in 2028 afgelopen. Dan zal hij 17 jaar oud zijn.
                            Wie rijdt er zo lang met een auto ?

                            Comment


                            • #44
                              Mijn auto is een Euro4 benzine van 17jr oud, heeft wel slechts 110.000km. Ik mag er dus nog alle LEZ zones (Bxl, Antw,...) mee binnen, maar binnenkort ni meer in Wallonie ?
                              Wordt echt echt wel te belachelijk als er overal verschillende regels beginnen gelden.
                              David Leemans
                              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                              Comment


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                                Ongeveer 8% van de huidige wagens in Wallonië - gebouwd voor 2005 - zullen vanaf 1 januari 2026 niet meer mogen rijden.
                                Dat is binnen 2,5 jaar, dan zijn deze wagens minstens 20 jaar oud.
                                Voor mijn EURO5 diesel is het in 2028 afgelopen. Dan zal hij 17 jaar oud zijn.
                                Wie rijdt er zo lang met een auto ?
                                Ik zie hier een veel hoger percentage auto's die te oud zijn: https://www.vroom.be/nl/advies/1-op-...oor-lez-25448/

                                Ik weet niet wie er gelijk heeft, maar ik denk toch dat die 8% eerder aan de lage kant zit.

                                Een antwoord op je vraag "Wie rijdt er zo lang met een auto" is heel simpel, mensen die heel weinig kilometers per jaar met hun auto rijden, en die daardoor minder ook vervuilen (en die er waarschijnlijk het geld niet voor hebben om eerder een andere wagen te kunnen kopen, niet iedereen krijgt een bedrijfswagen).

                                Lang niet iedereen rijdt 50.000km per jaar, ik kom de laatste jaren zelfs niet meer aan 5.000 km per jaar.
                                Ik zie dat ze blijkbaar toch een uitzondering maken voor auto's die minder dan 3.000km per jaar afleggen.
                                Last edited by Black B@ndit; 8 juli 2023, 09:10.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X