Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

    Ongeveer 8% van de huidige wagens in Wallonië - gebouwd voor 2005 - zullen vanaf 1 januari 2026 niet meer mogen rijden.
    Dat is binnen 2,5 jaar, dan zijn deze wagens minstens 20 jaar oud.
    Voor mijn EURO5 diesel is het in 2028 afgelopen. Dan zal hij 17 jaar oud zijn.
    Wie rijdt er zo lang met een auto ?
    Mijn moeder heeft 27 jaar met een Toyota Corolla gereden (benzinemotor).
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #47
      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

      Totdat Wallonië een LEZ over zijn gehele grondgebied gaat invoeren

      Ze doen maar, ik kom daar toch nooit.
      En by the way : ze slagen er nu al niet in om snelheidscamera's te zetten. Waarom zouden ze ?

      Comment


      • #48
        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

        Ongeveer 8% van de huidige wagens in Wallonië - gebouwd voor 2005 - zullen vanaf 1 januari 2026 niet meer mogen rijden.
        Dat is binnen 2,5 jaar, dan zijn deze wagens minstens 20 jaar oud.
        Voor mijn EURO5 diesel is het in 2028 afgelopen. Dan zal hij 17 jaar oud zijn.
        Wie rijdt er zo lang met een auto ?
        Ik.
        Mijn Mercedes W124 200E is de 30 jaar voorbij. Geen roest, geen lekkende olieleidingen, motor staat zo droog als maar kan, start en draait als een liertje.
        De Audi A3 1,9 TDi van mijn vrouw die we dagelijks gebruiken dateert van 2004, nadert de 300.000 km en ziet eruit als nieuw. Rijdt ook als nieuw.

        Als uw normen voor een versleten auto op 17 jaar liggen dan vraag ik me af hoe en vooral met welke auto's u rijdt.

        Ik heb zelf ooit een Ford Taunus 2 (1600, benzine, made in Spain, met de "befaamde" VV-carburator) gehad die er na 15 jaar door zat op alle vlakken, ik noem dat een slechte auto.

        Comment


        • #49
          Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht

          Ik wou dat het hier in Vlaanderen ook wat rustiger zou worden op onze wegen...
          Dat wil elke bestuurder toch?
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #50
            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            A
            En als ik Gent, Brussel of Antwerpen niet meer binnen mag, who cares...
            Da's gesproken zie !
            Ik heb nu een benzine (waar ik al spijt van heb) maar een goede diesel rijdt fijner vind ik

            en dat ze in steden zorgen voor goed openbaar vervoer maar ken dat wel in België ...

            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

            Comment


            • #51
              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

              Dat wil elke bestuurder toch?
              Ik mag het hopen.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #52
                Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht

                Ik mag het hopen.
                Da's met alles hé … te veel volk in de winkels, te veel verkeer op de baan, te veel bestellingen zorgen voor vertragingen, te veel file aan de kassa, …
                Maar iedereen vergeet dat hij er zelf ook bij is.
                Vaak voorkomend is geklaag van te veel verkeer in eigen straat, maar zelf rijdt elke chauffeur ook elders in iemand anders zijn straat.
                Men kan niet verlangen dat beperkingen enkel voor een ander gelden en men het rijk voor zich alleen heeft.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #53
                  Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht

                  Da's gesproken zie !
                  Ik heb nu een benzine (waar ik al spijt van heb) maar een goede diesel rijdt fijner vind ik

                  en dat ze in steden zorgen voor goed openbaar vervoer maar ken dat wel in België ...
                  Gezien de reacties op de invoering van het schitterende plan van basisbereikbaarheid uitgedacht door genie Ben Weyts in Brugge zou ik niet hopen op nog enige vorm van ruikbaar openbaar vervoer in Vlaanderen binnen dit en 5 jaar.

                  En er is voorzien in LEZe en ZEZ zones in nog 50 andere gemeenten in Vlaanderen. Niet alleen grote steden, zelfs gemeenten zoals Herent of Tielt-Winge zitten er tussen. Geen enkele autosnelweg die niet door de een of andere zone loopt. Ik weet niet waar jullie wonen maar veel verder dan uw oprit ga je niet meer geraken. Vermits we enkel nog batterij elektrische auto's mogen hebben en aan de staart van Europa hangen wat de mogelijkheden van laden betreft wordt het fantastisch.

                  Net zoals onlangs in het nieuws dat we het (op 2 na) grootste waterstofnetwerk van pijpleidingen hebben in de wereld. Detail, we hebben zelf geen waterstof en met die paar windmolens gaan we er ook geen maken. We gaan dat kopen in noord-afrika en zo. De meest stabiele regimes die je kan denken. En hoeveel tankstations voor waterstof zijn er in België? Juist, je kan ze op 1 hand tellen. Maar dat groene nulpunt is weer in het nieuws geweest.

                  Comment


                  • #54
                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht

                    Ik.
                    Mijn Mercedes W124 200E is de 30 jaar voorbij. Geen roest, geen lekkende olieleidingen, motor staat zo droog als maar kan, start en draait als een liertje.
                    De Audi A3 1,9 TDi van mijn vrouw die we dagelijks gebruiken dateert van 2004, nadert de 300.000 km en ziet eruit als nieuw. Rijdt ook als nieuw.

                    Als uw normen voor een versleten auto op 17 jaar liggen dan vraag ik me af hoe en vooral met welke auto's u rijdt.

                    Ik heb zelf ooit een Ford Taunus 2 (1600, benzine, made in Spain, met de "befaamde" VV-carburator) gehad die er na 15 jaar door zat op alle vlakken, ik noem dat een slechte auto.
                    Gezien de huidige situatie voel ik mij niet benadeeld of geringschattend bekeken .

                    PS: Wallonië is wel een mooi land, waag u eens bezuiden den bos. En let op, er staat nu een camera in bijna elk dorp.

                    Comment


                    • #55
                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht

                      Ik.
                      Mijn Mercedes W124 200E is de 30 jaar voorbij. Geen roest, geen lekkende olieleidingen, motor staat zo droog als maar kan, start en draait als een liertje.
                      De Audi A3 1,9 TDi van mijn vrouw die we dagelijks gebruiken dateert van 2004, nadert de 300.000 km en ziet eruit als nieuw. Rijdt ook als nieuw.

                      Als uw normen voor een versleten auto op 17 jaar liggen dan vraag ik me af hoe en vooral met welke auto's u rijdt.

                      Ik heb zelf ooit een Ford Taunus 2 (1600, benzine, made in Spain, met de "befaamde" VV-carburator) gehad die er na 15 jaar door zat op alle vlakken, ik noem dat een slechte auto.
                      Mijn ouders rijden met een benzine die ze nieuw kochten in 1994. Wordt dus 30 volgend jaar. Hij heeft op heden ongeveer 60.000 km op de teller en bolt nog als nieuw. Ik ben er een dikke maand geleden mee naar de keuring geweest en hij werd zonder gaten of opmerkingen gekeurd. Ze doen daar nochtans goed hun best met die puntige hamer, maar ze krijgen er maar geen gaten in .
                      Ik rij er slechts één keer per jaar mee (naar de keuring dus) en sta telkens versteld hoe het ding nog soepel bolt. Wel telkens eventjes wennen bij het maneuvreren dat er geen servo is .

                      PS Ze reden ooit ook met een Taunus (als ik het me goed herinner, want het is een dikke 50 jaar geleden, was het een 12M). Slechtste auto ooit.
                      Wanneer je wilde starten 's morgens kon je best je fiets al klaar zetten, want de helft van de keren wou hij van geen starten weten.
                      Daarom is er in gans de familie nooit nog een Ford gekocht... iedereen kende de verhalen van mijn vader.
                      Mij moet je mij nu nog altijd niet van een Ford spreken, alhoewel dergelijke mankementen waarschijnlijk al lang van de baan zijn op heden, maar het verleden blijft hangen hé.
                      Last edited by Guest49; 9 juli 2023, 10:06.

                      Comment


                      • #56
                        Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

                        Mijn ouders rijden met een benzine die ze nieuw kochten in 1994. Wordt dus 30 volgend jaar. Hij heeft op heden ongeveer 60.000 km op de teller en bolt nog als nieuw. Ik ben er een dikke maand geleden mee naar de keuring geweest en hij werd zonder gaten of opmerkingen gekeurd. Ze doen daar nochtans goed hun best met die puntige hamer, maar ze krijgen er maar geen gaten in .
                        Ik rij er slechts één keer per jaar mee (naar de keuring dus) en sta telkens versteld hoe het ding nog soepel bolt. Wel telkens eventjes wennen bij het maneuvreren dat er geen servo is .

                        PS Ze reden ooit ook met een Taunus (als ik het me goed herinner, want het is een dikke 50 jaar geleden, was het een 12M). Slechtste auto ooit.
                        Wanneer je wilde starten 's morgens kon je best je fiets al klaar zetten, want de helft van de keren wou hij van geen starten weten.
                        Daarom is er in gans de familie nooit nog een Ford gekocht... iedereen kende de verhalen van mijn vader.
                        Mij moet je mij nu nog altijd niet van een Ford spreken, alhoewel dergelijke mankementen waarschijnlijk al lang van de baan zijn op heden, maar het verleden blijft hangen hé.
                        Nochtans zijn de aangehaalde auto's naar de huidige normen rijdende milieurampen.
                        Spijtig misschien voor de individuele eigenaars dat ze weg moeten, maar dat is nu éénmaal zo.

                        Ik heb auto's van alle soorten gehad - van een Mercedes 190SL tot een Lada en zelfs een Fiat Multipla - en voor mij maakte dat niets uit zolang ze mij, mijn gezin en mijn spullen maar van A naar B transporteerden zonder teveel last en met beheersbare kosten.
                        Mijn vrouw heeft een Opel Meriva B 1400 benzine van 2011 (EURO5) met maar 45.000km, naar mijn mening een erg matige wagen maar hij wordt voorlopig niet geviseerd in de LEZ's. We hebben dus een backup.
                        PS: het eerste dat kapot ging was de stuurservo, gelukkig onder garantie.
                        Last edited by palombian; 9 juli 2023, 11:28.

                        Comment


                        • #57
                          Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                          Wordt echt echt wel te belachelijk als er overal verschillende regels beginnen gelden.
                          Tja, er waart na Covid een nog erger virus rond hé: het "regulitis" virus.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #58
                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                            Nochtans zijn de aangehaalde auto's naar de huidige normen rijdende milieurampen.
                            Spijtig misschien voor de individuele eigenaars dat ze weg moeten, maar dat is nu éénmaal zo.

                            Ik heb auto's van alle soorten gehad - van een Mercedes 190SL tot een Lada en zelfs een Fiat Multipla - en voor mij maakte dat niets uit zolang ze mij, mijn gezin en mijn spullen maar van A naar B transporteerden zonder teveel last en met beheersbare kosten.
                            Mijn vrouw heeft een Opel Meriva B 1400 benzine van 2011 (EURO5) met maar 45.000km, naar mijn mening een erg matige wagen maar hij wordt voorlopig niet geviseerd in de LEZ's. We hebben dus een backup.
                            PS: het eerste dat kapot ging was de stuurservo, gelukkig onder garantie.
                            Daar ben ik het niet mee eens. Neem nu de bijna 30 jaar oude auto van mijn ouders, die bolde vorig jaar ongeveer 800 km, dat is één keer per week boodschappen doen naar een nabijgelegen winkel en per hoge uitzondering eens een ritje naar één of ander winkelcentrum. Dan is het toch logisch dat zij OP JAARBASIS veel minder polueren dan iemand met een splinternieuwe wagen die een paar tienduizend km per jaar bolt. In deze situatie zijn nieuwe wagens die veel km bollen rijdende milieurampen, want het gaat er mijns inziens niet om wat een wagen per km vervuilt, maar hoeveel een wagen per jaar, per 10 jaar, in zijn totale levensloop... vervuilt.
                            Mijn ouders kunnen zich makkelijk een nieuwe wagen permitteren, maar waarom zouden ze ???
                            Bovendien kunnen en zullen ze nooit de mensen verplichten hun auto, hoe oud ook, weg te doen.
                            Ze verbieden in bepaalde regio's te rijden, dat kan en is reeds wel bestaande.

                            Maar nogmaals voor onszelf :
                            - Antwerpen : ben ik al drie keer in meer dan 70 jaar geweest, één keer toen ik vier was naar de dierentuin, één keer toen ik ongeveer 30 was naar de dierentuin, en één keer om wat goudesmuk te gaan kopen voor mijn vrouw.
                            - Brussel : reeds twee keer geweest, telkens met de toenmalige TreinTramBusdagen, anders zijn wij er nog nooit geweest, en ik zou niet weten waarom wel.
                            - Gent : misschien één keer per jaar voor een vriendenbezoek, en dan telkens met de wagen tot de Expoparking en dan met tram 1 naar het centrum.

                            Dus voor mijn/ons part mogen ze van alle steden en de agglomeraties errond LEZ's maken.
                            Wat hebben ze trouwens in steden wat ze op den buiten niet hebben.... ah ja, ik weet het, sterk vervuilde lucht, maar daarvoor ga ik heus niet naar de steden gaan .
                            Last edited by Guest49; 10 juli 2023, 09:27.

                            Comment


                            • #59
                              Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

                              Daar ben ik het niet mee eens. Neem nu de bijna 30 jaar oude auto van mijn ouders, die bolde vorig jaar ongeveer 800 km, dat is één keer per week boodschappen doen naar een nabijgelegen winkel en per hoge uitzondering eens een ritje naar één of ander winkelcentrum. Dan is het toch logisch dat zij OP JAARBASIS veel minder polueren dan iemand met een splinternieuwe wagen die een paar tienduizend km per jaar bolt. In deze situatie zijn nieuwe wagens die veel km bollen rijdende milieurampen, want het gaat er mijns inziens niet om wat een wagen per km vervuilt, maar hoeveel een wagen per jaar, per 10 jaar, in zijn totale levensloop... vervuilt.
                              Mijn ouders kunnen zich makkelijk een nieuwe wagen permitteren, maar waarom zouden ze ???
                              Bovendien kunnen en zullen ze nooit de mensen verplichten hun auto, hoe oud ook, weg te doen.
                              Ze verbieden in bepaalde regio's te rijden, dat kan en is reeds wel bestaande.
                              Dat is nét wat TA ook schreef in hun nr waarin ze het hadden over de vervuiling door voertuigen. Zij waren ook tenminste zo eerlijk om de CO2-uitstoot van een EV aan de bron van electriciteitsopwekking mee te rekenen ipv van enkel ter hoogte van de auto. Alle fabrikanten zijn gewoon hyprocriet op dat vlak.
                              Ik zou eens moeten opzoeken hoe ze het exact schreven maar het was iets in de aard van "een oldtimer die amper rijdt vervuilt véél minder dan een EV die 25 000 km per jaar doet".
                              Volledig akkoord dus.

                              Comment


                              • #60
                                Als je niet veel kilmeters per jaar rijdt dan zal je de wereld niet verbeteren door een elektrische wagen te kopen, het is dan beter om zo lang mogelijk met dezelfde wagen te blijven rijden want tijdens de productie van een nieuwe wagen plus het elektriciteitsverbruik (dat ook niet allemaal van groene energiebronnen afkomstig is) wordt er meer CO2 uitgestoten dan wat een oudere auto uitstoot over de rest van zijn levensduur nog zal uitstoten.
                                Je moet er ook rekening mee houden dat een EV met een versleten of defect accupack bijna altijd meteen naar de schroothoop zal moeten omdat een reparatie of vervanging van zo'n accupack meer kost dan wat die wagen na pakweg 10 jaar nog waard is.
                                Bij een auto met een verbrandingsmotor blijven de reparaties doorgaans beter betaalbaar in verhouding tot de waarde van de auto, er is daardoor dus een kleinere kans dat die vroegtijdig naar de schroothoop (recyclage) moet.

                                Ik denk er net aan dat het meer dan 3 maanden geleden is dat ik met mijn auto getankt heb, en dat de tank nog ongeveer half vol is, het zal voor de opwarming van de aarde dus niet goed zijn dat ik die auto vervang door een elektrische (voor mijn bankrekening zal dat ook niet goed zijn)...
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X