Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Energieprijzen

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Wat niet belet dat @oldie met veel minder rond komt.

Hij spreekt tenminste over m3 of kWh en niet over €, zo is heel deze volksmisleiding ontstaan. De energieproducenten hebben hier dik geld mee verdiend op kosten van de belastingbetaler.
    De overheden hadden geen andere keuze dan geld rond te strooien, zoals recent onderzocht - zie in vorige posts - is dat geld niet altijd terechtgekomen bij wie het echt nodig had.

“Zelfs met digitale meter weet Vlaming niet wat een kilowattuur inhoudt”

https://www.livios.be/nl/artikel/652...m_medium=email

Dus ook niet of hout en pellets wel goedkoper zijn en er geen betere alternatieven bestaan.

Wij zijn vorig jaar rond deze tijd - toen de paniek groot was - eens gestopt bij een winkel van pelletkachels.
    Die verkoper deed zo uit de hoogte, het was zowat een gunst dat hij er tegen de winter nog één zou kunnen leveren. Uiteraard kwam er dan boven de fikse prijs nog leverings- en plaatsingskosten bij, om de aanpassing van de schouw niet te vergeten.
    Voor dat geld had ik ongeveer een warmtepomp.
    Daarvoor ga ik nog even wachten maar een pelletkachel was echt een verkeerde investering geweest.
    Net of je in de tijd wordt teruggekatapulteerd. Om over de luchtkwaliteit te zwijgen.

De mensen worden zeer verkeerd geïnformeerd.

PS: hoe is het eigenlijk met je warmtepomp, Sieg ?
    Jan, gans deze discussie ging over de veel duurdere prijzen het afgelopen jaar, gelukkig nu wat aan het dalen maar nog steeds 3x duurder dan we gewend waren.

Volgens U moeten mensen spreken over m³ of KWh, doch dat is een foute conclusie van U
    Als ik als gebruiker net hetzelfde aantal m³ of KWh gebruik dan het jaar ervoor maar ik moest bvb vorig jaar 4,5x meer betalen, wel dan gaat het over Euro's en niet over KWh.
    Dus daar ben jij fout in gans deze discussie
    U wil zo graag vergelijken tussen uw verbruik en dat van een ander, en dan moet je inderdaad in KWh of m³ geen vergelijken
    Maar gans de discussie gaat over hetgeen men meer moest en nog moet betalen ondanks hetzelfde en zelfs lager verbruik, en dan gaat het over het aantal Euro's en niks anders !

Dus mensen worden totaal niet verkeerd geïnformeerd, U denkt dat en vermoed dat je het zelf altijd beter doet

En wat mijn warmtepomp betreft, die doet z'n ding en verwarmd mijn huis tot een normale 22 à 23°

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
      Laat maar weten welke omstandigheden je nog moet weten ivm ons blijkbaar "laag" gasverbruik .
      Niemand vraagt naar uw verbruik, dus snap niet waarom U mij citeert

grts
      Sieg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Niemand vraagt naar uw verbruik, dus snap niet waarom U mij citeert

grts
        Sieg
        Dan had ik het verkeerd begrepen. Sorry daarvoor.

Maar ik geef het toch maar op. De ene wil m³ de ander wil euro....
        Enfin ik geef ze allebei :

afrekening 2020-2021 totaal verbruik 784 m³ - totaal betaald 548,80 euro BTW in - of gemiddeld 0.70 euro/m³
        afrekening 2021-2022 totaal verbruik 662 m³ - totaal betaald 942,95 euro BTW in - of gemiddeld 1,42 euro/m³

Prijs per m³ is dus verdubbeld, maar niet verdriedubbeld bij ons.

Comment

Hij spreekt tenminste over m3 of kWh en niet over €, zo is heel deze volksmisleiding ontstaan.
          Als men een topic over energie”prijzen” start, dan is het anders ook niet onlogisch om het over prijzen in € te hebben. [emoji57]
          In m3 was de afrekening die we onlangs kregen ook maar 50% en dat met altijd 21 à 22° C in huis wanneer we thuis zijn (90%).
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Als men een topic over energie”prijzen” start, dan is het anders ook niet onlogisch om het over prijzen in € te hebben. [emoji57]
            In m3 was de afrekening die we onlangs kregen ook maar 50% en dat met altijd 21 à 22° C in huis wanneer we thuis zijn (90%).
            Met "om het over prijzen in € te hebben" geeft u dus aan dat u geen objectieve vergelijkingen WIL maken ?

Ik meen uit vroegere posts te kunnen afleiden dat u bv met uw airco's hebt verwarmd. Zeer verstandig vermits u stroom overhad met uw teruigdraaiende teller.
            Maar u belazert wel de zaak door te beweren dat uw gasverbruik gehalveerd is zonder de thermostaat lager te zetten of andere energiebesparende maatregelen te hebben genomen.

Enkel door gegevens zoals grootte en ligging van het huis, aantal bewoners en hun gewoonten, gebruikte verwarmingsbronnen enz naast het verbruik in m3 of kWh te leggen kan er iets zinnigs gezegd worden over energiekosten.

Of dit draadje nu "Energieprijzen", "Energieverbruik", "Energiekosten" of kortom "Energie" zou heten, je zal altijd wel een flauw argument vinden.
            Last edited by palombian; 7 april 2023, 17:48.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Jan, gans deze discussie ging over de veel duurdere prijzen het afgelopen jaar, gelukkig nu wat aan het dalen maar nog steeds 3x duurder dan we gewend waren.

Volgens U moeten mensen spreken over m³ of KWh, doch dat is een foute conclusie van U
              Als ik als gebruiker net hetzelfde aantal m³ of KWh gebruik dan het jaar ervoor maar ik moest bvb vorig jaar 4,5x meer betalen, wel dan gaat het over Euro's en niet over KWh.
              Dus daar ben jij fout in gans deze discussie
              U wil zo graag vergelijken tussen uw verbruik en dat van een ander, en dan moet je inderdaad in KWh of m³ geen vergelijken
              Maar gans de discussie gaat over hetgeen men meer moest en nog moet betalen ondanks hetzelfde en zelfs lager verbruik, en dan gaat het over het aantal Euro's en niks anders !

Dus mensen worden totaal niet verkeerd geïnformeerd, U denkt dat en vermoed dat je het zelf altijd beter doet

En wat mijn warmtepomp betreft, die doet z'n ding en verwarmd mijn huis tot een normale 22 à 23°

grts
              Sieg
              Ik begrijp nog altijd niet waarom er mordicus in € wordt gerekend. Dan is nu de prijzen wat gedaald zijn het probleem dus van de baan ?

De enige manier om niet in dezelfde val te trappen is maatregelen nemen om het energieverbruik (dwz kWh of m3) structureel te verminderen.
              Goed dat jij dat gedaan hebt, dat jij daar verder niets wil over vertellen is je goed recht maar hou dan op met elke discussie over de grond van de zaak op een zijspoor te leiden.

Comment

Ik begrijp nog altijd niet waarom er mordicus in € wordt gerekend. Dan is nu de prijzen wat gedaald zijn het probleem dus van de baan ?

De enige manier om niet in dezelfde val te trappen is maatregelen nemen om het energieverbruik (dwz kWh of m3) structureel te verminderen.
                Goed dat jij dat gedaan hebt, dat jij daar verder niets wil over vertellen is je goed recht maar hou dan op met elke discussie over de grond van de zaak op een zijspoor te leiden.
                Jan je snapt het dus duidelijk totaal niet !
                Deze discussie ging/gaat over de stijging van de energieprijzen en die worden volgens mijn weten in België nog steeds uitgedrukt in Euro

Het verbruik staat totaal los van de prijsstijging, mensen verbruiken of verbruikten niet meer dan het jaar ervoor maar moesten wel een pak meer betalen door de prijsstijging, en dat is dus het aantal Euro.

Dus volgens jou uitleg moeten de mensen dan maar 4x minder gaan verbruiken omdat de prijs 4x duurder is geworden ?
                De energieleveranciers zijn blij met zulke mensen die denken zoals jij, ze moeten minder leveren/aankopen maar verdienen er veel meer op.

Sorry dat ik het moet zeggen, maar je hebt soms rare ideeën over deze zaken en volgens mij is dat nog te wijten aan uw vroegere job

Ps. wat mijn warmtepomp betreft heb ik je reeds meermaals gezegd dat ik dat pas wil beoordelen na een jaartje gebruik en niet zomaar een slag in slaan om op die manier anderen op een verkeerd spoor te brengen.
                Dus je mag zeker een samenvatting verwachten van mijn overschakeling naar een warmtepomp maar ik ga het ook niet verbloemen na enkele maanden zacht weer, neen ik wil enkel gefundeerde ervaringen delen, trouwens net zoals ik steeds met fotografiemateriaal doe

grts
                Sieg
                Last edited by Sieg; 7 april 2023, 18:00.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                  Dan had ik het verkeerd begrepen. Sorry daarvoor.

Maar ik geef het toch maar op. De ene wil m³ de ander wil euro....
                  Enfin ik geef ze allebei :

afrekening 2020-2021 totaal verbruik 784 m³ - totaal betaald 548,80 euro BTW in - of gemiddeld 0.70 euro/m³
                  afrekening 2021-2022 totaal verbruik 662 m³ - totaal betaald 942,95 euro BTW in - of gemiddeld 1,42 euro/m³

Prijs per m³ is dus verdubbeld, maar niet verdriedubbeld bij ons.
                  2022 was een zeer zacht jaar, vandaar het mindere verbruik.
                  Ook zijn er bij gas minstens € 150 vaste kosten (abonnement, forfait netkosten voor de eerste 5000 kWh) die niet mee zijn verdubbeld.

Hier vergelijkbare cijfers zowel voor afrekening 2022 als voorschot 2023 (nu op €83, te hoog aan de huidige prijs maar die kan in de herfst nog stijgen en voor €20 ga ik niet zelf initiatief nemen om te verlagen, ik mag dit maar één keer doen).

Eigenaardig genoeg is nu op de V-test een verbruik van 750m3 een goede €800/jaar zowel voor variabele contracten als voor een vast contract van 2 jaar (Luminus).
                  Dat laatste is geen 30% duurder meer zoals de laatste weken in de media werd verteld.
                  Principieel ben ik voor een variabele prijs - ik kan ook het risico van een prijsverhoging dragen - maar voor wie zekerheid wil is dit toch te overwegen waard.
                  Zonder een kristallen bol te hebben is het niet onwaarschjnlijk dat de prijzen terug kunnen stijgen.
                  De Europese gasimport hangt voor een groot deel af van de spotprijzen.
                  Last edited by palombian; 7 april 2023, 18:13.

Comment

Maar u belazert wel de zaak door te beweren dat uw gasverbruik gehalveerd is zonder de thermostaat lager te zetten of andere energiebesparende maatregelen te hebben genomen.
                    Hoe je het ook wil bekijken, airco gebruiken we elk jaar maar nu nog iets meer.
                    Maar besparen door in 19°C te gaan zitten heeft ook niets te maken met eventuele investeringen of eenheidsprijs van energie.

Enkel door gegevens zoals grootte en ligging van het huis, aantal bewoners en hun gewoonten, gebruikte verwarmingsbronnen enz naast het verbruik in m3 of kWh te leggen kan er iets zinnigs gezegd worden over energiekosten.
                    Je springt ook wel steeds van de hak op de tak door te beginnen over energieprijzen, dan over energiekost, dan over verbruik en nu over ligging en grootte en aantal bewoners.
                    Heeft enkel een invloed op het verbruik, dat staat los van de verhoogde energieprijzen.

Of dit draadje nu "Energieprijzen", "Energieverbruik", "Energiekosten" of kortom "Energie" zou heten, je zal altijd wel een flauw argument vinden.
                    Maar wat bijna iedereen interesseert is hetgeen ze uiteindelijk moeten betalen.
                    Blijft nog steeds dat de eenheidsprijs het enige correcte gegeven is om over energieprijzen te spreken.
                    Minder verbruiken heeft geen impact op de eenheidsprijs.
                    Volgens uw betoog kan men dan ook niet meer met de auto rijden en gaan beweren dat brandstof niet zo duur is. [emoji848]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Ondanks ongeloof in dit draadje is er hier ten huize (op de eerste 9 dagen van) deze maand april al 83% van de 62 kWh verbruikte stroom zelf opgewekt en maar 10 kWh aangekocht.
                      Bovendien 38 kWh geïnjecteerd. Zowel energetisch als financieel saldo dus positief.

Gasverbruik weliswaar nog 19m3 (190 kWh) - voornamelijk door opstoken na de koude nachten (dit zou met een warmtepomp ong 60 kWh zijn).

Wij zijn zelfs helemaal geen zuinigheidsfreaks, op de lokale groep van energieid https://www.energieid.be/ zitten wij boven het gemiddelde per persoon.

Weliswaar met enige kennis ter zake, met zelf de handen uit de mouwen te steken en enige concessies te doen is het niet onmogelijk een bestaande woning relatief energiezuinig te maken (we halen zelfs label A, wat lang niet wil zeggen dat er niets verbruikt wordt).
                      Steeds bereid tot constructieve gedachtenwisseling hieromtrent.

Ondanks wat in sommige media (en hier op het forum) wordt voorgehouden is het geen onmogelijke - of onbetaalbare - zaak en is er geen reden om er niet aan te beginnen.

Belangrijkste reden waarom ik het heb gedaan is dat ik mij geen zorgen wou maken over toekomstige energiefacturen. Bovendien draag ik mijn steentje bij voor het klimaat, de economische en geopolitieke stituatie.

Allemaal nog een late goede Pasen gewenst.
                      Last edited by palombian; 10 april 2023, 14:26. Reden: koude nachten

Comment

Volgens Solaredge heb ik tot nu toe deze maand (tot en met 9 april) voor 95% mijn eigen stroom opgewekt (totale opbrengst van de 10 panelen is 108KWh), 4,4KWh aangekocht, en 31,6KWh geëxporteerd, op de Fluvius website zie ik dat er 6KWh is aangekocht, en dat ik 44KWh heb verkocht De metingen van Solaredge zijn vooral bij het exporteren lager dan de werkelijke waarde, ik zie dat er tijdens het exporteren "in huis" altijd een veel hoger verbruik wordt aangeduid (dat kan gemakkelijk 1KW meer zijn), terwijl de digitale meter wel aangeeft dat ik een heel stuk meer aan het exporteren ben. De export op de digitale meter komt dan overeen met het vermogen van de zonnepanelen min het verbruik dat ik zie op een aparte verbruiksmonitor die ik al veel langer heb.
                        Zolang er niets wordt geëxporteerd (als de accu nog aan het laden is terwijl de zon schijnt) komt de meting "in huis" redelijk overeen met de andere verbruiksmonitor.
                        Er zit dus een meetfout in het Solaredge systeem, maar het werkt verder wel perfect (wat de aankoop en export betreft komt het toch op de metingen van Fluvius aan, dat is waar de uiteindelijke afrekening op wordt berekend).

Het gasverbruik voor april is tot nu toe 11m³ (108KWh).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Hier komen de (injectie) cijfers van de (Huawei) site en Fluvius overeen.

Wij zouden het gasverbruik hebben kunnen verminderen door de ketel af te zetten, 's morgens gas verstoken om een halve graad bij te winnen terwijl 2 uur later de zon binnenschijnt is een gevolg van de automatische regeling volgens de buitentemperatuur (althans voor 50%).
                          Anderzijds zal een weersafhankelijke regeling ook de ketel tijdig lager instellen of afschakelen zodat er gemiddeld minder verbruikt wordt.
                          Nu er geen negatieve nachtemperaturen meer verwacht worden en vanaf halverwege de maand maxima boven 15° gaat hij af.
                          Veel later dan vorig jaar.

De graaddagen 16,5° die oa gebruikt worden door de energiemaatschappijen om het verbruik in te schatten gaan uit van de veronderstelling dat er bij een gemiddelde buitentemperatuur van 16,5° niet meer moet verwarmd worden. Bij een enigszins geïsoleerde en goed georienteerde woning is dat sneller.
                          Net zoals de gasmaatschappij bereken ik het gasverbruik per graaddag. Dit om de invloed van warme en koude jaren uit te filteren.
                          Maar bij zonnige dagen met koude nachten zoals begin vorige week geeft dat veel te hoge graaddagen (=graden bij te stoken) dan in werkelijkheid.

Ook een reden waarom de synthetische verbruiksprofielen van de energiemaatschappijen afwijken van het individuele verbruik en met de grote prijsschommelingen vorig jaar soms meer is aangerekend dan in die periode verbruikt.
                          Bij een laag verbruik zal het niet zoveel uitmaken.

Maar daarvoor bestaat nu de maandelijkse afrekening.
                          Zogauw mijn huidige leverancier TotalEnergies dit (eindelijk) zal mogelijk maken ga ik het toch doen. Geen voorschotten meer, elke maand betalen wat je verbruikt.
                          Met een jaarafrekening op 1 december hebben wij trouwens heel de winter op de poef gestookt.
                          Ik kan ook van leverancier veranderen maar ze rekenen hun gas toch allemaal volgens gelijkaardige indexen.
                          Last edited by palombian; 10 april 2023, 15:22. Reden: graaddagen, maandelijkse afrekening

Comment

Ondanks ongeloof in dit draadje is er hier ten huize (op de eerste 9 dagen van) deze maand april al 83% van de 62 kWh verbruikte stroom zelf opgewekt en maar 10 kWh aangekocht.
                            Bovendien 38 kWh geïnjecteerd. Zowel energetisch als financieel saldo dus positief.
                            Hoeveel % van een verbruik zelf opgewekt werd, staat los van de energieprijs en dat heeft niets met geloof of ongeloof te maken.
                            Maar uiteraard kan het resultaat positief zijn.

Maar brengt uw 38 kWh injectie effectief financieel meer op dan de 10 kWh aankoop?
                            Veel hangt af van de geldende tarieven in het actuele contract.

Met de hier (bij ons) geldende tarieven zou zou dit het volgende negatief resultaat zijn:
                            38 x 0,05 = 1,9€ injectie
                            10 x 0,62 = 6,2€ afname
                            Met andere woorden 4,3€ bij te betalen aan energiekost.

Hier met 239 kWh opbrengst deze maand ook voldoende om het verbruik volledig te dekken en reserve op te bouwen.
                            Uiteraard geen vergoeding voor injectie, maar ook geen batterij moeten aankopen.
                            Bewijst nogmaals dat een digitale teller fors in het nadeel zou zijn.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Momenteel hier (Ecopower netto zonder capaciteitstarief):

afname 10 x 0,29 = -€2.90
                              injectie 38 x 0.20 = +€7.60

Vanaf mei zakt injectie naar 0,11/kWh maar dan is de opbrengst sowieso veel groter dan het verbruik.
                              Ik reken op 3x meer injectie dan aankoop.

Hoe deze prijzen verder evolueren valt af te wachten, meer panelen leggen zou momenteel rendabeler zijn dan een batterij.
                              Als je daar plaats voor hebt.
                              Wie ervan uitgaat dat die batterij toch betaald is (rekent iemand de "terugverdientijd" van bv een nieuwe keuken ?) is met een batterij zeker om minstens 2/3 van zijn gebruik zelf op te wekken.
                              Bij bovenvermelde verhouding injectie/afname valt de elektriciteitsrekening bijna volledig weg.

Dit gaat uiteraard niet meer lukken met een warmtepomp en een elektrische auto, maar dan moet er geen gas of benzine meer worden betaald.

Zoals al zoveel keer gezegd maak ik hoegenaamd geen reclame voor thuisbatterijen maar deel gewoon mijn ervaring.
                              Het is zeker geen ezeltje dat geld k... .

Comment

• Energieprijzen

Wie ervan uitgaat dat die batterij toch betaald is (rekent iemand de "terugverdientijd" van bv een nieuwe keuken ?) is met een batterij zeker om minstens 2/3 van zijn gebruik zelf op te wekken.
                                Een nieuwe keuken koopt men om van te genieten (lees gebruiken) batterijen en panelen koopt men om te besparen … dan telt de investering wel. [emoji6]
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X