Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Natrium en water en je hebt iets dat ferm kan knallen…
    Als dat natrium in metaal-vorm is wel. Als het als een zout is heb je "pekel".

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Lithium-ijzerfosfaat baterijen hebben een héél harde maximale temperatuur van 55 °C (50° C in het voertuig). En die grens is echt hard. Eenmaal 1 cel in het hele pack die bereikt heeft stopt het. Al meegemaakt tijdens testen van een voertuig.
      .
      Zat er in dat accupack een beveiliging om de stroom te onderbreken bij die temperatuur, of gaan de cellen dan kapot?
      Ik heb dus van die cellen in een buitenverlichting zitten, die hangt in volle zon tegen de muur (in een zwarte plastieken behuizing), en ik vermoed dat de temperatuur van die cellen op sommige zomerdagen dan ook wel eens boven de 55°C komt, maar er is daarvan niets te merken als ik een capaciteitstest uitvoer, want ze blijven nog steeds ongeveer dezelfde capaciteit leveren als toen ze nieuw waren.
      In de zomer zullen die ook altijd 100% geladen worden, en dat met die hoge temperaturen, als je dat doet met lithium-ion cellen, dan blijven ze niet lang heel.

      Als ik zoek naar die maximale temperatuur van LiFePo4 cellen, dan kan ik daar nergens iets over terugvinden.
      Wat ik wel kan vinden is dat de thermal runaway temperatuur 270°C is, en dat ze zelfs dan nog niet exploderen zoals lithium-ion (LCO, de cellen die in de meeste smartphones, laptops... worden gebruikt) dat wel doet vanaf een temperatuur van maar 150°C.
      Ik heb er ook al gezien die LiFePo4 cellen mishandelen (kortsluiten tot ze beginnen te roken), en dan blijven ze nog werken (filmpjes van LiFePo4 cellen waar ze een spijker door slaan zijn er ook te vinden, of die cellen dan achteraf nog werken is een andere zaak, maar exploderen doen ze niet, in tegenstelling tot lithium-ion).
      In de betere straatverlichtingen met een zonnepaneel zitten meestal ook LiFePo4 cellen omdat die veel beter tegen extreme temperaturen kunnen (die hangen altijd in volle zon), en omdat ze veel langer meegaan.

      LTO (lithium titanate) cellen kunnen nog veel meer verdragen, ze gaan ook heel lang mee, maar ze hebben een veel lagere capaciteit (vooral door de lagere spanning) en ze zijn heel duur per Wh.

      Become familiar with the many different types of lithium-ion batteries: Lithium Cobalt Oxide, Lithium Manganese Oxide, Lithium Iron Phosphate and more.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Als dat natrium in metaal-vorm is wel. Als het als een zout is heb je "pekel".
        Juist. Net als de anderen uit zijn groep (Li, Na, K, Rb, Cs en Fr) heeft metallische Na een hekel aan water, hoe meer naar rechts hoe erger.

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Zat er in dat accupack een beveiliging om de stroom te onderbreken bij die temperatuur, of gaan de cellen dan kapot?
          Ik heb dus van die cellen in een buitenverlichting zitten, die hangt in volle zon tegen de muur (in een zwarte plastieken behuizing), en ik vermoed dat de temperatuur van die cellen op sommige zomerdagen dan ook wel eens boven de 55°C komt, maar er is daarvan niets te merken als ik een capaciteitstest uitvoer, want ze blijven nog steeds ongeveer dezelfde capaciteit leveren als toen ze nieuw waren.
          In de zomer zullen die ook altijd 100% geladen worden, en dat met die hoge temperaturen, als je dat doet met lithium-ion cellen, dan blijven ze niet lang heel.

          Als ik zoek naar die maximale temperatuur van LiFePo4 cellen, dan kan ik daar nergens iets over terugvinden.
          De stuurelektronica van de batterij koppelt af. Dit is in een hybride voertuig. Dus altijd laden en ontladen met grote stromen, tot meer dan 200A, tijdens het rijden. Batterijpack was een 32.5 kWh.

          De inwendige temperatuur van een cel mag niet boven de 85 °C komen. Maar je meet aan de oppervlakte en daar rekenen ze max 55 °C. Dus de beveiliging komt in werking bij 50 °C. Kan niet op de fabrikant komen, ben niet op het werk op het ogenblik.

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Ik heb dus van die cellen in een buitenverlichting zitten, die hangt in volle zon tegen de muur (in een zwarte plastieken behuizing), en ik vermoed dat de temperatuur van die cellen op sommige zomerdagen dan ook wel eens boven de 55°C komt, maar er is daarvan niets te merken als ik een capaciteitstest uitvoer, want ze blijven nog steeds ongeveer dezelfde capaciteit leveren als toen ze nieuw waren.
            Batterijen voor kleine toepassingen gaan vergelijken met deze voor elektrische voertuigen is ook niet echt correct hé, we zijn hier fameus aan het afwijken.
            Zelfs al zou de techniek ongeveer dezelfde zijn, we spreken niet over dezelfde vermogens, dezelfde belasting, dezelfde gebruiksomstandigheden of wat ook.
            In een wagen krijgen deze ook nog eens een andere belasting te verwerken … schokken, aanrijdingen, …
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Batterijen voor kleine toepassingen gaan vergelijken met deze voor elektrische voertuigen is ook niet echt correct hé, we zijn hier fameus aan het afwijken.
              Zelfs al zou de techniek ongeveer dezelfde zijn, we spreken niet over dezelfde vermogens, dezelfde belasting, dezelfde gebruiksomstandigheden of wat ook.
              In een wagen krijgen deze ook nog eens een andere belasting te verwerken … schokken, aanrijdingen, …
              Als we met dat voertuig gaan proefrijden.... Bij de rit waar de temperatuur zo opliep was dat dan remmen volledig op recuperatie tot bijna stilstand en dan terug optrekken. Doe dat om de 500 meter. Elke keer 200A de batterij induwen om er dan terug 200A uit te halen. Telkens het maximum dat de batterij aankan. (niet aan te raden na de maaltijd) Nu is dat een hybride in elektrische mode. Geen 100% EV. Dat is niet te vergelijken met een buitenverlichting met zonnecel lader.

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Batterijen voor kleine toepassingen gaan vergelijken met deze voor elektrische voertuigen is ook niet echt correct hé, we zijn hier fameus aan het afwijken.
                Zelfs al zou de techniek ongeveer dezelfde zijn, we spreken niet over dezelfde vermogens, dezelfde belasting, dezelfde gebruiksomstandigheden of wat ook.
                In een wagen krijgen deze ook nog eens een andere belasting te verwerken … schokken, aanrijdingen, …
                De batterijen die in de meeste elektrische auto's worden gebruikt zijn opgebouwd met 18650 cellen die eerst vooral gebruikt werden in laptops.
                De 18650 cellen zijn bij sommige merken wat groter geworden (bij Tesla deden ze alsof ze alles opnieuw hadden uitgevonden toen ze met veel show hun grotere accucellen aankondigden), maar de eigenlijke technologie is (met wat verbeteringen) voor het grootste deel nog hetzelfde gebleven.
                Omdat er meer cellen in serie en parallel worden gebruikt is het mogelijk om er een grotere belasting aan te hangen, dat is het enige verschil met de accu in je smartphone, laptop, camera...
                Hij ziet er uit als een shotgun-patroon, maar de intenties van deze flinke metalen huls zijn een stuk vreedzamer. Sinds begin dit jaar produceert Tesla in zijn nieuwe Gigafactory deze 2170-cellen, die hun weg naar de nieuwe Model 3 hebben gevonden.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Als we met dat voertuig gaan proefrijden.... Bij de rit waar de temperatuur zo opliep was dat dan remmen volledig op recuperatie tot bijna stilstand en dan terug optrekken. Doe dat om de 500 meter. Elke keer 200A de batterij induwen om er dan terug 200A uit te halen. Telkens het maximum dat de batterij aankan. (niet aan te raden na de maaltijd) Nu is dat een hybride in elektrische mode. Geen 100% EV. Dat is niet te vergelijken met een buitenverlichting met zonnecel lader.
                  Daarom hebben de meeste elektrische wagens een koelsysteem in het accupack, anders loopt de temperatuur ook met lithium-ion cellen in die omstandigheden veel te hoog op, en dat is in eerste instantie slecht voor de levensduur, maar als de temperatuur nog hoger oploopt, dan kan het gevaarlijk worden.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Denk je nu echt dat dat voertuig geen koeling had? Dat was een van de bedoelingen van die test, de limieten opzoeken. Koelwater van de batterij stond toen op 15 °C maar binnenin liep het toch op tot 50 °C. Trouwens, zo'n batterijen hebben niet enkel koeling nodig maar ook verwarming. De dagen dat we vertrokken en het 13 °C was buiten dan werden die eerst verwarmd tot ergens 20 °C voor de koeling werd ingeschakeld.

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Ik heb ooit nog 6000 Belgische franken betaald voor een CF geheugenkaartje van 16MB (ik heb het nog altijd), maar ik denk niet dat accu's in de toekomst in verhouding even goedkoop worden als geheugenkaartjes.
                      Dan zal er toch een heel spectaculaire doorbraak moeten komen in de accu technologie.
                      Net deze tegengekomen.

                      “Prijs van accu’s
                      Door het substantiële formaat zijn accupakketten nog steeds het duurste onderdeel van een elektrische auto, maar de prijs van lithium-ion-accu’s is de afgelopen jaren spectaculair gedaald. Begin 2013 sprak men nog over een prijs van 800 tot 1000 dollar per kilowattuur, in 2019 hebben zowel Tesla als Volkswagen aangegeven dat ze rond of minder dan 100 dollar per kWh betalen voor hun accu’s. Het eind van deze daling lijkt nog niet in zicht. Door deze steeds goedkoper wordende accu’s daalt ook de prijs van elektrische auto’s.”
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Net deze tegengekomen.

                        “Prijs van accu’s
                        Door het substantiële formaat zijn accupakketten nog steeds het duurste onderdeel van een elektrische auto, maar de prijs van lithium-ion-accu’s is de afgelopen jaren spectaculair gedaald. Begin 2013 sprak men nog over een prijs van 800 tot 1000 dollar per kilowattuur, in 2019 hebben zowel Tesla als Volkswagen aangegeven dat ze rond of minder dan 100 dollar per kWh betalen voor hun accu’s. Het eind van deze daling lijkt nog niet in zicht. Door deze steeds goedkoper wordende accu’s daalt ook de prijs van elektrische auto’s.”
                        Lithium-ion accu's zijn inderdaad goedkoper geworden, maar de verhouding tussen een 16MB CF geheugenkaartje van 6000BF (150 Euro) en een CF geheugenkaartje dat je nu voor dezelfde prijs kan kopen (128GB) is wel een heel stuk groter.
                        16MB tegenover 128GB, ik heb geen zin om het uit te rekenen maar ik ben er zeker van dat je nu toch een heel pak meer voor hetzelfde geld krijgt.
                        Als lithium-ion technologie op dezelfde manier was geëvolueerd dan zou de prijs van de accu zo laag zijn dat een elektrische auto veel goedkoper zou zijn dan een auto met verbrandingsmotor, en dan zou het ook niet echt een probleem zijn om de accu te vervangen als ze na pakweg 10 jaar versleten is.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Lithium-ion accu's zijn inderdaad goedkoper geworden, maar de verhouding tussen een 16MB CF geheugenkaartje van 6000BF (150 Euro) en een CF geheugenkaartje dat je nu voor dezelfde prijs kan kopen (128GB) is wel een heel stuk groter.
                          16MB tegenover 128GB, ik heb geen zin om het uit te rekenen maar ik ben er zeker van dat je nu toch een heel pak meer voor hetzelfde geld krijgt.
                          Als lithium-ion technologie op dezelfde manier was geëvolueerd dan zou de prijs van de accu zo laag zijn dat een elektrische auto veel goedkoper zou zijn dan een auto met verbrandingsmotor, en dan zou het ook niet echt een probleem zijn om de accu te vervangen als ze na pakweg 10 jaar versleten is.
                          Het gaat hem niet om verhoudingen Bart, dat vergelijk wil jij erbij halen.
                          Het gaat er hem om dat veel zaken in het begin heel duur waren en nu fors goedkoper.
                          Een OLED tv kostte in begin ook 8000 à 10.000€ voor een 50”, nu heb je voor 1200€ als een 65”.
                          De batterijen waarvan ze de prijs aankaarten gaat van 1000$ naar 100$ voor hetzelfde, da’s 1/10 van de originele prijs … da’s 90% goedkoper op enkele jaren en daar stopt het niet bij.
                          Ik weet niet hoe jij dat ziet, maar 90% goedkoper is volgens mij toch al een groot verschil.
                          Ja het is nog duur, maar als men 100% van de voertuigen elektrisch wil, dan zal de prijs in elk geval nog naar beneden moeten gaan.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Lithium-ion accu's zijn inderdaad goedkoper geworden, maar de verhouding tussen een 16MB CF geheugenkaartje van 6000BF (150 Euro) en een CF geheugenkaartje dat je nu voor dezelfde prijs kan kopen (128GB) is wel een heel stuk groter.
                            16MB tegenover 128GB, ik heb geen zin om het uit te rekenen maar ik ben er zeker van dat je nu toch een heel pak meer voor hetzelfde geld krijgt.
                            Als lithium-ion technologie op dezelfde manier was geëvolueerd dan zou de prijs van de accu zo laag zijn dat een elektrische auto veel goedkoper zou zijn dan een auto met verbrandingsmotor, en dan zou het ook niet echt een probleem zijn om de accu te vervangen als ze na pakweg 10 jaar versleten is.
                            Dan zou ze ook niet na 10 jaar versleten mogen zijn....

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              De grondstoffen om een accu te maken zijn niet beschikbaar zonder limieten.

                              Comment


                              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Er is wel een manier om die wagens allemaal tegelijk onder te dompelen (ze staan op een schip, het leger heeft daar wel een oplossing voor), maar ik vermoed dat ze toch liever proberen om nog te redden wat er te redden valt...
                                Ze zijn allemaal geblust

                                Comment

                                Working...
                                X