Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
    En voor caravantrekkers:



    Samengevat voor de niet HLN abonnees. Test uitgevoerd met een caravan van 1600 kg (wat blijkbaar gemiddeld gewicht is voor een caravan)
    1e probleem: vind een EV-auto die dat gewicht mag/kan trekken
    2e probleem: een rijbewijs B voldoet meestal niet meer, EV-auto's die dat gewicht mogen trekken zijn +2 tonners, de geteste combinatie (Merceds QLB + caravan) woog 4.2 ton
    3e probleem: Het verbruik verdubbelt gewoon en hiermee samenhangend vermindert het rijbereik enorm
    4e probleem: laadstations zijn niet voorzien voor auto's met caravan erachter (loskoppelen, want zijn parkeerplaatsen)
    5e probleem: de gebruikelijke laadproblemen (niet werkende palen, niet compatibele laadpas, ...)
    ....

    De testers concluderen dat qua rijbereik je rekening moet houden met bovenstaande punten 3-4-5 en daarom veiligheidshalve om de 124 km (hun berekening, gemotiveerd in de tekst van het artikel) moet voorzien om te laden. Bijgevolg een reis naar het zuiden .....
    En verder dat er voor EV-rijden met een caravan zo veel moet verbeteren, dat het eigenlijk niet meer realistisch is. (tenminste op dit ogenblik)
    Wees dan ook zo netjes om ook de voordelen van EV+caravan op te sommen.
    1: Veel meer rijplezier
    2: Veel hoger koppel en direct beschikbaar, geen problemen met terugschakelen op hellingen
    3: Kostprijs voor de reis is 4x minder dan wat je uitgeeft voor benzine
    4: Veiliger/stabieler wegens hoger gewicht van trekauto

    Vind een EV auto die geschikt is? Dat is een probleem van jaren geleden toen de EV's nog geen trekhaak konden/mochten monteren.
    Vandaag zijn er zowat 108 merken/modellen die een trekhaak hebben waarvan 80 meer dan 75 kg en 43 die 1500kg en (veel) meer mogen trekken. Het zal eerder een kwestie van budget zijn dan van keuzemogelijkheden.
    Een kennis rijdt naar het zuiden van Frankrijk met zijn caravan en tankt zo om de 350 km, een familie met een Kia EV6 gaat zo'n 200 km rijden alvorens te laden. Om het even in perspectief te zetten. Bovendien is een caravan van 1600km al eerder een zware luxe caravan te noemen. In NL is een 800 kg een gemiddelde caravan te noemen.
    De "problemen" bij laadpunten zal zichzelf wel oplossen als er meer komen, ook met doorrijpoorten waarbij je de caravan niet hoeft af te koppelen.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      Bovendien is een caravan van 1600km al eerder een zware luxe caravan te noemen. In NL is een 800 kg een gemiddelde caravan te noemen.
      Wel, de tijd dat ik met een caravan gereden heb is ondertussen bijna 15 jaar geleden en toen ik die 1600kg las dacht ik ook "dat is verdorie veel". En ik ben even naar mijn rijbewijs gaan kijken, voor een caravan van 1600kg moet je ook al het geschikte rijbewijs hebben. Dat zal dus ook een BE (of B + code 96) zijn en dan is die EV ook geen probleem.

      Dat tanken was wel frequenter dan met de auto alleen maar om nu te zeggen maar half zo ver zou ik ook niet gaan. Eerlijk gezegd ik hield het niet bij. Maar in het buitenland tankte je in die tijd "op tijd". Verschil is natuurlijk wel dat je met de caravan eraan kon tanken en dat het maximaal 10 minuten duurde.

      Kostprijs? Geen idee wat het kost aan die laadpalen op de snelweg. En ik veronderstel dat als je met 124km autonomie rekening houdt dat je geen 10km van de snelweg gaat laden. Maar met de caravan kan je natuurlijk wel gemakkelijk overnachten als je moet wachten op je laadbeurt.

      Rijplezier? Tegenwoordig is dat er al lang niet meer bij. Het is eerder een oefening in geduld, frustratie en maagzuur geworden. Misschien allemaal geen probleem als je voor de leut wat rondrijdt of als gepensioneerde alle tijd hebt. Maar als je voor het werk even naar Hasselt moet vanuit de rand van Brussel... Voor 7h de ring van Brussel op dan ben je er op een dik uur met veel geluk. Terug rond 16h? Reken 2h. Ongelukken, gewone files, werken, omleiding na omleiding. Zelfde verhaal eender waar je naartoe gaat. Laatste keer dat ik naar mijn gagare gereden ben heb ik er meer dan een uur over gedaan ipv de gebruikelijke 25 minuten: 4 omleidingen onderweg. Alle 4 even fantastisch aangeduid.

      Dat terugschakelen maakte dat je tenminste niet in slaap viel.

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
        En voor caravantrekkers:



        Samengevat voor de niet HLN abonnees. Test uitgevoerd met een caravan van 1600 kg (wat blijkbaar gemiddeld gewicht is voor een caravan)
        1e probleem: vind een EV-auto die dat gewicht mag/kan trekken
        2e probleem: een rijbewijs B voldoet meestal niet meer, EV-auto's die dat gewicht mogen trekken zijn +2 tonners, de geteste combinatie (Merceds QLB + caravan) woog 4.2 ton
        3e probleem: Het verbruik verdubbelt gewoon en hiermee samenhangend vermindert het rijbereik enorm
        4e probleem: laadstations zijn niet voorzien voor auto's met caravan erachter (loskoppelen, want zijn parkeerplaatsen)
        5e probleem: de gebruikelijke laadproblemen (niet werkende palen, niet compatibele laadpas, ...)
        ....

        De testers concluderen dat qua rijbereik je rekening moet houden met bovenstaande punten 3-4-5 en daarom veiligheidshalve om de 124 km (hun berekening, gemotiveerd in de tekst van het artikel) moet voorzien om te laden. Bijgevolg een reis naar het zuiden .....
        En verder dat er voor EV-rijden met een caravan zo veel moet verbeteren, dat het eigenlijk niet meer realistisch is. (tenminste op dit ogenblik)

        Problemen van practische aard die actueel niet ontkend kunnen worden maar op al dan niet korte termijn opgelost zullen raken.

        Wat punt 3 betreft gaat het hier ook om “perceptie” : de ICE gaat nl zonder aanhanger al zo onrendabel om met zijn brandstof dat het verschil met aanhanger veel minder groot is…

        Wat punt 5 betreft zie ik het verschil niet of je nu met of zonder caravan onderweg bent : eerder een gevolg van een markt in volle ontwikkeling waarbij tal van spelers zsm een zo groot mogelijk marktpenetratie willen opbouwen. Mensen die met een “hier niet nader genoemde amerikaanse electrische wagen met italiaanse naam” rijden en zich beperken tot de merkeigen superchargers schijnen hoegenaamd geen problemen te hebben.

        Eens de kosten van de ICE integraal doorgerekend worden aan de gebruiker, en niet verder als collaterale schade afgeschreven worden op de samenleving/omgeving zullen de meesten hun rekening gauw (moeten) maken…

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
          Problemen van practische aard die actueel niet ontkend kunnen worden maar op al dan niet korte termijn opgelost zullen raken.

          Wat punt 3 betreft gaat het hier ook om “perceptie” : de ICE gaat nl zonder aanhanger al zo onrendabel om met zijn brandstof dat het verschil met aanhanger veel minder groot is…

          Wat punt 5 betreft zie ik het verschil niet of je nu met of zonder caravan onderweg bent : eerder een gevolg van een markt in volle ontwikkeling waarbij tal van spelers zsm een zo groot mogelijk marktpenetratie willen opbouwen. Mensen die met een “hier niet nader genoemde amerikaanse electrische wagen met italiaanse naam” rijden en zich beperken tot de merkeigen superchargers schijnen hoegenaamd geen problemen te hebben.

          Eens de kosten van de ICE integraal doorgerekend worden aan de gebruiker, en niet verder als collaterale schade afgeschreven worden op de samenleving/omgeving zullen de meesten hun rekening gauw (moeten) maken…
          Euh...

          punt 3, waarom zou het verschil met een aanhanger minder groot zijn? Integendeel eigenlijk.

          punt 5: je redenering raakt kant noch wal. Moesten ze een zo groot mogelijke marktpenetratie willen, dan zouden ze veel meer laadpalen zetten en zoveel mogelijk merken toelaten te laden. Dit is vooral een gevolg van de lange tijd van laden. Als je minder ver kunt rijden met 1 laadbeurt en je laadbeurt duurt 3-5x langer dan een volle tank tanken, dan ga je exponentieel meer laadpalen nodig hebben om hetzelfde aantal klanten te bedienen vergeleken met een pompstation. Dat is wachtrijtheorie, een goed gekend wiskundig probleem.

          Ik denk dat ze vooral eens de werkelijke kost aan de EV moeten doorrekenen. De ecologische ramp die batterijen en elektronica zijn, de infrastructuurwerken, de wegenbelasting, etc. Zoek eens naar de schade die lithium mijnen veroorzaken. En dan ook de fictieve belastingen op ICE eruit halen. Moderne ICE wagens veroorzaken minder fijn stof dan EV's. Maar toch moeten EV's daarvoor niet geweerd worden uit steden?

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Laten we een beetje fatsoenlijk blijven. Wil je nu zeggen dat al die aardolie-installaties, boorplatformen en olieraffinaderijen geen impact hebben op het milieu? Het vervoer van al die benzine en diesel over water en land geen impact heeft? Bovendien, eens die olie op is ze ook weg. De grondstoffen van de batterijen kunnen wel gerecycleerd worden.
            Nog even opmerken dat Tesla zijn laders ook heeft opengesteld voor niet-Tesla voertuigen.
            Tijdverspilling bij het laden? De EV die ik in bestelling heb (moest dat nog niet duidelijk zijn :-p) laadt zijn +77kWh op in zo'n 18 minuten (onder ideale omstandigheden). Als je weinig tijd hebt, natuurlijk. Anders neem je een tragere en ga je wat eten.
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Laten we een beetje fatsoenlijk blijven. Wil je nu zeggen dat al die aardolie-installaties, boorplatformen en olieraffinaderijen geen impact hebben op het milieu? Het vervoer van al die benzine en diesel over water en land geen impact heeft? Bovendien, eens die olie op is ze ook weg. De grondstoffen van de batterijen kunnen wel gerecycleerd worden.
              Dat zeg ik niet. Maar er wordt steeds van uit gegaan dat lithium, cobalt, zeldzame metaaal mijnen en de raffinage daarvan en de fabricage van batterijen helemaal geen invloed hebben op het milieu. Dat wordt liever over het hoofd gezien. En het is niet omdat die hier in de EU verzameld worden om gerecycleerd te worden dat er echt grondstoffen ervan terug in omloop komen. Buiten de metalen er rond en kabels en zo zal de rest gedumpt worden want niet rendabel. Maak je geen illusies de lithium die in batterijen zit, die komt niet terug in omloop. Waarom zouden we? Het is een van de meest voorkomende elementen op aarde. En zo'n herwinning is ook niet van het properste voor het milieu.

              Of de vervuiling van de zogenaamde groene energie. Hoeveel ton beton en plastics zijn er nodig voor 1 windmolen? Hoeveel verf komt er van die molen elk jaar in het mimlieu? Hoeveel energie en water zijn er nodig voor een zonnepaneel?

              Het is niet voor niets dat al die zaken geproduceerd worden in landen waar het wat lakser is voor milieubescherming.

              Trouwens, benzine en diesel kan je maken. Zuid-Afrika heeft dat jaren gedaan tijdens de boycott. Zoek eens naar Fisher-Tropsch.

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Helaas, maar ook Fisher-Tropsch-brandstof is NIET CO2-neutraal. En het rendement zal nooit 100% bedragen.
                Tijdens WO-II werd deze technologie al gebruikt om met wagens te kunnen rijden. Snuggerds (waaronder helaas Nazi-Duitsland had hierover kennis) bouwen een eenheid op de wagen om met steenkool verder te kunnen want benzien was veelal niet voorhanden.
                Maar wel een mooi voorbeeld over de inventiviteit van sommigen.


                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Dat zeg ik niet. Maar er wordt steeds van uit gegaan dat lithium, cobalt, zeldzame metaaal mijnen en de raffinage daarvan en de fabricage van batterijen helemaal geen invloed hebben op het milieu. Dat wordt liever over het hoofd gezien. En het is niet omdat die hier in de EU verzameld worden om gerecycleerd te worden dat er echt grondstoffen ervan terug in omloop komen. Buiten de metalen er rond en kabels en zo zal de rest gedumpt worden want niet rendabel. Maak je geen illusies de lithium die in batterijen zit, die komt niet terug in omloop. Waarom zouden we? Het is een van de meest voorkomende elementen op aarde. En zo'n herwinning is ook niet van het properste voor het milieu.

                Of de vervuiling van de zogenaamde groene energie. Hoeveel ton beton en plastics zijn er nodig voor 1 windmolen? Hoeveel verf komt er van die molen elk jaar in het mimlieu? Hoeveel energie en water zijn er nodig voor een zonnepaneel?

                Het is niet voor niets dat al die zaken geproduceerd worden in landen waar het wat lakser is voor milieubescherming.

                Trouwens, benzine en diesel kan je maken. Zuid-Afrika heeft dat jaren gedaan tijdens de boycott. Zoek eens naar Fisher-Tropsch.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                  Helaas, maar ook Fisher-Tropsch-brandstof is NIET CO2-neutraal. En het rendement zal nooit 100% bedragen.
                  Tijdens WO-II werd deze technologie al gebruikt om met wagens te kunnen rijden. Snuggerds (waaronder helaas Nazi-Duitsland had hierover kennis) bouwen een eenheid op de wagen om met steenkool verder te kunnen want benzien was veelal niet voorhanden.
                  Maar wel een mooi voorbeeld over de inventiviteit van sommigen.
                  Fisher-Tropsch is niet hetzelfde als het rijden met vergassers. Met Fisher-Tropsch maak je (op grote schaal) vloeibare brandstof die je in normale motoren kan gebruiken. Met een vergasser zet je steenkool of hout om in CO gas te maken dat je verbrandt in een benzinemotor. CO (koolstofmonoxide) is een brandbaar gas.

                  Redement zal nooit, voor geen enkel proces 100% bedragen. Daarvoor zijn de wetten van entropie onverbiddelijk.

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                    ...................
                    Mensen die met een “hier niet nader genoemde amerikaanse electrische wagen met italiaanse naam” rijden ......................
                    TESLA is een Servo-Kroatische naam.
                    Nikola Tesla wordt gezien als een van de grootste ingenieurs en uitvinders aller tijden.
                    Als het die "italiaan" is dat u bedoelt.
                    De veldsterkte van magneten wordt uitgedrukt in Tesla. (T)
                    Last edited by Skitch; 26 juni 2022, 20:16.
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      .
                      Trouwens, benzine en diesel kan je maken. Zuid-Afrika heeft dat jaren gedaan tijdens de boycott. Zoek eens naar Fisher-Tropsch.
                      Ook niet vergeten dat onze Benzine die aangeduid wordt met E10 en E5 Aangevuld is met bio-ethanol.
                      Bio-ethanol wordt gemaakt door suiker, maïs, suikerbiet of tarwe (ik dacht ook koolzaad...) te fermenteren.
                      Dus bij E10 bestaat 10% van de brandstof uit hernieuwbare energie.
                      Er bestaat ook E85 !

                      Koolzaadolie eventueel vermengd met zonnebloemolie, wordt gebruikt als biodiesel.
                      In Parijs hebben er zo'n stadsbussen gereden en die roken heerlijk naar barbecue. (Misschien rijden ze nu nog ? Weet ik niet...)
                      Last edited by Skitch; 26 juni 2022, 20:34. Reden: Koolzaadolie
                      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Euh...

                        punt 3, waarom zou het verschil met een aanhanger minder groot zijn? Integendeel eigenlijk.

                        punt 5: je redenering raakt kant noch wal. Moesten ze een zo groot mogelijke marktpenetratie willen, dan zouden ze veel meer laadpalen zetten en zoveel mogelijk merken toelaten te laden. Dit is vooral een gevolg van de lange tijd van laden. Als je minder ver kunt rijden met 1 laadbeurt en je laadbeurt duurt 3-5x langer dan een volle tank tanken, dan ga je exponentieel meer laadpalen nodig hebben om hetzelfde aantal klanten te bedienen vergeleken met een pompstation. Dat is wachtrijtheorie, een goed gekend wiskundig probleem.

                        Ik denk dat ze vooral eens de werkelijke kost aan de EV moeten doorrekenen. De ecologische ramp die batterijen en elektronica zijn, de infrastructuurwerken, de wegenbelasting, etc. Zoek eens naar de schade die lithium mijnen veroorzaken. En dan ook de fictieve belastingen op ICE eruit halen. Moderne ICE wagens veroorzaken minder fijn stof dan EV's. Maar toch moeten EV's daarvoor niet geweerd worden uit steden?
                        - Wanneer ik met mijn diesel 5 liter verbruik zonder , en 8 liter met caravan , en met mijn EV het equivalent van 2 liter zonder, en 4 liter met caravan, wie is dan het zuinigst, ondanks een verdubbeling van het verbruik…?

                        - Het is juist omdat er momenteel een veelheid van aanbieders , en niet enkel Tesla (idd Servo Kroatisch, voor zover dit bijdraagt aan deze discussie) zo snel mogelijk een zo groot mogelijke markpenetratie wil bereiken dat er een incompatibiliteit bestaat tss deze systemen. Uiteindelijk zal de markt wel voor een samensmelting zorgen.
                        En idd, het supercharger netwerk wordt sinds kort geleidelijk opengesteld voor niet Tesla’s…

                        Ik beweer nergens dat er geen ecologische en andere kosten gemoeid zijn bij de electrificatie, maar geloof wel in de stelling geponeerd in de YT clip van #1292 (en waarvoor tot nu toe niemand hier een valabel tegenargument gepost heeft) dat de EV een vele malen rendabeler omzetting is van zonnestraling naar draaiend wiel… met bijkomend veel meer comfort ( o.a. geen lawaai, geen stank, geen trillingen, minder onderhoud etc…)
                        Uiteraard staat het U vrij om wat anders te geloven.

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                          - Wanneer ik met mijn diesel 5 liter verbruik zonder , en 8 liter met caravan , en met mijn EV het equivalent van 2 liter zonder, en 4 liter met caravan, wie is dan het zuinigst, ondanks een verdubbeling van het verbruik…?
                          Benieuwd hoe ver je geraakt met je EV en caravan, vraag nog maar wat vakantie bij aan je baas om naar het zuiden te rijden in het hoogseizoen met 300 à 400km file en airco volle bak en berg op

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                            Ook niet vergeten dat onze Benzine die aangeduid wordt met E10 en E5 Aangevuld is met bio-ethanol.
                            Bio-ethanol wordt gemaakt door suiker, maïs, suikerbiet of tarwe (ik dacht ook koolzaad...) te fermenteren.
                            Dus bij E10 bestaat 10% van de brandstof uit hernieuwbare energie.
                            Er bestaat ook E85 !

                            Koolzaadolie eventueel vermengd met zonnebloemolie, wordt gebruikt als biodiesel.
                            In Parijs hebben er zo'n stadsbussen gereden en die roken heerlijk naar barbecue. (Misschien rijden ze nu nog ? Weet ik niet...)
                            Tja, op steeds schaarser wordende landbouwgrond, die zal moeten dienen om steeds meer mensen van voedsel te voorzien, gewassen gaan telen om aan brandstof te geraken, dat zal het ook niet worden vrees ik…

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                              ( o.a. geen lawaai, geen stank, geen trillingen, minder onderhoud etc…)
                              Minder onderhoud? Misschien, dat moeten we nog zien. Wat wel al zeker is, is dat onderhoud vele malen duurder zal uitvallen. Daar waar er vroeger voor een ICE vele aanbieders waren voor wisselstukken is er nu voor de onderdelen van een elektrische aandrijving maar 1 enkele aanbieder. Dus waar er vroeger inderdaad oliefilters, dieselfilters etc moesten vervangen worden is het nu regelmatig een convertor of motor sturing. Reken op enkele duizenden euro voor 1 wisselstuk. (geen zever, ervaring uit de werkplaats) Motorsturing van S******... 6000 euro. IGBT defect? 3000 euro om er 1 van de drie te vervangen waarvan de twee andere waarschijnlijk ook snel defect zullen gaan. Vertanding van de steekas defect? Enkele 10000 euro want de hele aandrijving vervangen. En dan beginnen we nog niet aan een batterij.

                              Zo'n voertuigen hebben een levensduur van 4-8 jaar. Dan zijn ze aan volledige vervanging toe want de batterij is op. en een nieuwe batterij ga je niet krijgen want "voorbijgestreefd", "niet compatibel met die oude technologie" etc. Reken dus op 50000-100000 euro per 4 jaar voor een auto.

                              Comment


                              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                                Minder onderhoud? Misschien, dat moeten we nog zien. Wat wel al zeker is, is dat onderhoud vele malen duurder zal uitvallen. Daar waar er vroeger voor een ICE vele aanbieders waren voor wisselstukken is er nu voor de onderdelen van een elektrische aandrijving maar 1 enkele aanbieder. Dus waar er vroeger inderdaad oliefilters, dieselfilters etc moesten vervangen worden is het nu regelmatig een convertor of motor sturing. Reken op enkele duizenden euro voor 1 wisselstuk. (geen zever, ervaring uit de werkplaats) Motorsturing van S******... 6000 euro. IGBT defect? 3000 euro om er 1 van de drie te vervangen waarvan de twee andere waarschijnlijk ook snel defect zullen gaan. Vertanding van de steekas defect? Enkele 10000 euro want de hele aandrijving vervangen. En dan beginnen we nog niet aan een batterij.

                                Zo'n voertuigen hebben een levensduur van 4-8 jaar. Dan zijn ze aan volledige vervanging toe want de batterij is op. en een nieuwe batterij ga je niet krijgen want "voorbijgestreefd", "niet compatibel met die oude technologie" etc. Reken dus op 50000-100000 euro per 4 jaar voor een auto.
                                Dat zou er wel eens niet ver naast kunnen zijn.

                                Comment

                                Working...
                                X