Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    En wat kost die batterij nu eigenlijk…

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      En wat kost die batterij nu eigenlijk…

      https://www.auto55.be/nieuws/34096-b...PsAXvXhZE_XRAs
      Zal hopelijk verminderen in de loop der jaren, meestal duur in het begin.
      In begin betaalden we ook een paar duizend Belgische Frank voor 0,5 MB geheugen, nu heeft men er vele GB voor. [emoji6]
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
        Dat zou wel eens een oplossing kunnen zijn als je met een elektrische auto naar het Zuiden op reis gaat, je neemt je dieselgenerator mee
        Stel je woont in het midden van Nederland en zoals we de Hollander kennen die gaan graag naar het zuiden met de sleurhut. Dus extra gewicht achter een elektrische auto en dan
        ook een extra belasting voor de batterij. Hoever geraak je tegen dat je moet laden en hoeveel tijd ben je extra kwijt tegenover dat je dit traject nu nog er over zou doen.

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
          Stel je woont in het midden van Nederland en zoals we de Hollander kennen die gaan graag naar het zuiden met de sleurhut. Dus extra gewicht achter een elektrische auto en dan
          ook een extra belasting voor de batterij. Hoever geraak je tegen dat je moet laden en hoeveel tijd ben je extra kwijt tegenover dat je dit traject nu nog er over zou doen.
          Ideaal is dat niet om zoiets mee te sleuren, toch niet met de actuele versies elektrische wagens.
          En bij sommige merken/garages zijn ze wel eerlijk op dat gebied.
          Ga je zien voor een elektrische wagen, dan komt de eerste vraag of je nog een tweede wagen hebt voor lange ritten.
          Heden heeft men nog een beetje de keuze te kopen wat men wil, maar eens verplicht elektrisch te kopen zal het voor velen toch een aanpassing zijn.
          Mogelijks een verschuiving van sleurhut naar een hut ter plaatse?
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Zal hopelijk verminderen in de loop der jaren, meestal duur in het begin.
            In begin betaalden we ook een paar duizend Belgische Frank voor 0,5 MB geheugen, nu heeft men er vele GB voor. [emoji6]
            Ik heb ooit nog 6000 Belgische franken betaald voor een CF geheugenkaartje van 16MB (ik heb het nog altijd), maar ik denk niet dat accu's in de toekomst in verhouding even goedkoop worden als geheugenkaartjes.
            Dan zal er toch een heel spectaculaire doorbraak moeten komen in de accu technologie.
            Lithium-ion cellen bestaan nu al een hele tijd (langer dan CF geheugenkaartjes), ze zijn ondertussen wel beter geworden (hogere capaciteit per gewicht en volume, en langere levensduur), maar lang niet zo spectaculair als geheugenkaartjes.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
              Stel je woont in het midden van Nederland en zoals we de Hollander kennen die gaan graag naar het zuiden met de sleurhut. Dus extra gewicht achter een elektrische auto en dan
              ook een extra belasting voor de batterij. Hoever geraak je tegen dat je moet laden en hoeveel tijd ben je extra kwijt tegenover dat je dit traject nu nog er over zou doen.
              Héhé, dat is inderdaad de vraag die je niet mag stellen.
              Niet lang geleden hadden ze in Noord-Zweden -38°C, was dat geen prima gelegenheid om die dingen eens te testen ? Ze gaan er toch ook gewone wagens testen op die dan bevroren meren ????

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Ik heb ooit nog 6000 Belgische franken betaald voor een CF geheugenkaartje van 16MB (ik heb het nog altijd), maar ik denk niet dat accu's in de toekomst in verhouding even goedkoop worden als geheugenkaartjes.
                Dan zal er toch een heel spectaculaire doorbraak moeten komen in de accu technologie.
                Lithium-ion cellen bestaan nu al een hele tijd (langer dan CF geheugenkaartjes), ze zijn ondertussen wel beter geworden (hogere capaciteit per gewicht en volume, en langere levensduur), maar lang niet zo spectaculair als geheugenkaartjes.
                https://innovationorigins.com/nl/vad...er-award-2019/
                Geen idee wat die CF-kaartjes te maken hebben met EV's, dat moet alleen maar eentjes en nulletjes zetten. Een EV moet "jus" kunnen opbrengen.
                Ik geef Bart gelijk (gebeurt wel eens meer).

                Comment


                • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                  Geen idee wat die CF-kaartjes te maken hebben met EV's, dat moet alleen maar eentjes en nulletjes zetten. Een EV moet "jus" kunnen opbrengen.
                  Ik geef Bart gelijk (gebeurt wel eens meer).
                  Een EV moet geen “jus” kunnen opbrengen, of toch zeer miniem door recuperatie tijdens het afremmen.
                  Tenzij je een Fisker neemt met zonnepanelen. [emoji849]

                  De batterij moet stroom kunnen leveren en de motoren en andere technologie van het EV nemen stroom op.

                  En er zijn merken die al inzetten op een nieuwe soort batterijen die veel lichter zijn, veiliger, snel geladen kunnen worden en een veel grotere capaciteit hebben en goedkoper zijn in productie.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    En er zijn merken die al inzetten op een nieuwe soort batterijen die veel lichter zijn, veiliger, snel geladen kunnen worden en een veel grotere capaciteit hebben en goedkoper zijn in productie.
                    interessant, heb je daar gegevens van ?

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      interessant, heb je daar gegevens van ?

                      grts
                      Sieg
                      Ik denk dat Freddy het hier heeft over Lithium-ijzerfosfaat (LiFePO4) Sieg, maar ook niet al wat blinkt is goud hé.
                      Kan in een breed temperatuursveld werken, waardoor de lithium accu's geschikt zijn voor verschillende toepassingen.
                      Lithium is een uitstekende optie voor toepassingen die de accu's leegtrekken of in extreme weersomstandigheden moeten functioneren.

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Ik denk dat Freddy het hier heeft over Lithium-ijzerfosfaat (LiFePO4) Sieg, maar ook niet al wat blinkt is goud hé.
                        De capaciteit van LiFePo4 cellen is lager dan die van lithium-ion cellen met hetzelfde gewicht en volume.
                        Maar LiFePo4 cellen zijn wel een heel stuk veiliger, en ze kunnen veel meer laadbeurten aan, en bovendien leveren ze na 10 jaar gebruik doorgaans nog meer dan 80% van de oorspronkelijke capaciteit.
                        Ik heb er zelf al een paar accupacks mee gemaakt, dat van de buitenverlichting is nu een paar jaar oud, en de cellen hebben nog ongeveer hun oorspronkelijke capaciteit (anders dan de loodaccu die er origineel in zat, die had na minder dan een jaar bijna niets meer over van de beloofde capaciteit).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Ik denk dat Freddy het hier heeft over Lithium-ijzerfosfaat (LiFePO4)
                          Ik denk het niet, was zonder Lithium in de naam als ik mij niet vergis.
                          Zal het per gelegenheid nog eens vragen als ik die nog eens zie.

                          Als ik zo wat opzoek zijn er blijkbaar ook veel investeringen in Natrium-Ion batterijen, waar ze de capaciteit fors van willen verhogen om boven Lithium uit te komen.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Ik denk het niet, was zonder Lithium in de naam als ik mij niet vergis.
                            Zal het per gelegenheid nog eens vragen als ik die nog eens zie.

                            Als ik zo wat opzoek zijn er blijkbaar ook veel investeringen in Natrium-Ion batterijen, waar ze de capaciteit fors van willen verhogen om boven Lithium uit te komen.
                            Lithium-ijzerfosfaat baterijen hebben een héél harde maximale temperatuur van 55 °C (50° C in het voertuig). En die grens is echt hard. Eenmaal 1 cel in het hele pack die bereikt heeft stopt het. Al meegemaakt tijdens testen van een voertuig.

                            Natrium-zwavel batterijen worden ook al gebruikt. Enig "probleem" is dat de batterij constant boven de 200 °C moet gehouden worden. Die verbruiken dus ook wel behoorlijk stroom als het voertuig stilstaat. Die moet je geen 3 dagen parkeren zonder aan het net te hangen.

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Lithium-ijzerfosfaat baterijen hebben een héél harde maximale temperatuur van 55 °C (50° C in het voertuig). En die grens is echt hard. Eenmaal 1 cel in het hele pack die bereikt heeft stopt het. Al meegemaakt tijdens testen van een voertuig.

                              Natrium-zwavel batterijen worden ook al gebruikt. Enig "probleem" is dat de batterij constant boven de 200 °C moet gehouden worden. Die verbruiken dus ook wel behoorlijk stroom als het voertuig stilstaat. Die moet je geen 3 dagen parkeren zonder aan het net te hangen.
                              Wat ik kon vinden is dat de huidige Lithium-Ion batterijen maximaal geladen kunnen worden tussen 40 en 50°C en deze op Natrium-Ion dat kunnen bereiken op kamertemperatuur van 20°C.
                              Of de info allemaal juist is, da’s weer een andere zaak.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Ik denk het niet, was zonder Lithium in de naam als ik mij niet vergis.
                                Zal het per gelegenheid nog eens vragen als ik die nog eens zie.

                                Als ik zo wat opzoek zijn er blijkbaar ook veel investeringen in Natrium-Ion batterijen, waar ze de capaciteit fors van willen verhogen om boven Lithium uit te komen.
                                Natrium en water en je hebt iets dat ferm kan knallen…

                                Comment

                                Working...
                                X