Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
    Ik denk dat een zeer grote oorzaak ligt in het gewicht van de batterijen.
    En vooral aan de soms te lichte motor.
    Je ziet een hybride met een 1200cc als motor maar je ziet ook een hybride met een 2000cc, 2500cc of zelfs meer … het spreekt voor zicht dat een zwaardere motor weinig zal merken van de extra batterij die meegesleurd wordt en het verbruik dan ook minder fors de lucht zal inschieten.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      En hoe zit het met de “afstraffing” wanneer je beroepsmatig danwel in je vrije tijd regelmatig een aanhangwagen moet trekken ?

      Volgens de beperkte informatie die ik tot nu toe kon vinden verhoud een electrische wagen zich hierbij meer zoals een benzine dan een diesel: ttz een relatief hoger verbruik met een aanhanger voor de benzine/electrisch aangedreven wagen dan degene met dieselmotor.
      Last edited by Silent M.; 5 december 2021, 13:41.

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        En vooral aan de soms te lichte motor.
        Je ziet een hybride met een 1200cc als motor maar je ziet ook een hybride met een 2000cc, 2500cc of zelfs meer … het spreekt voor zicht dat een zwaardere motor weinig zal merken van de extra batterij die meegesleurd wordt en het verbruik dan ook minder fors de lucht zal inschieten.
        Een zwaardere motor kan meer koppel leveren bij hetzelfde toerental dan een lichtere motor, maar daarom zal die zwaardere motor niet zuiniger zijn als die meer koppel moet leveren om het extra gewicht van de accu, elektromotor en stuureenheden op gang te sleuren, de energie moet nog altijd ergens vandaan komen.
        En als er op die lichtere motor een turbo zit, dan is het best mogelijk dat die op lage toerentallen veel meer koppel levert dan een zwaardere motor zonder turbo.
        Een zwaardere motor kan de wetten van de fysica niet omzeilen door alleen maar een grotere cilinderinhoud te hebben, die zal dus ook meer verbruiken als het gaspedaal verder ingetrapt wordt.
        Voor een groter koppel is er altijd meer brandstof nodig (ook bij een motor met turbo), die motor met een grotere cilinderinhoud weegt doorgaans ook meer, dat gewicht moet ook meegesleurd worden.
        Je moet een recente motor met turbo niet zomaar vergelijken met een oudere motor zonder turbo en een grotere cilinderinhoud.
        Als je ooit met een diesel zonder turbo hebt gereden, en als je die vergelijkt met een turbodiesel (zelfs de eerste turbodiesels), dan weet je dat die oude diesel verschrikkelijk traag was tegenover de turbodiesel, ook al hebben ze allebei dezelfde cilinderinhoud.

        In mijn vorige auto zat een 1200cc viercilinder, mijn huidige auto heeft een 900cc driecilinder met turbo, de 1200 was veel trager, en die verbruikte in een kleinere auto ongeveer 1,5 liter meer per 100km.
        De 900cc turbo draait ook veel minder toeren bij dezelfde snelheid, en voorbijsteken gaat veel sneller met de 900cc driecilinder turbo dan met de oude 1200cc viercilinder.
        Last edited by Black B@ndit; 5 december 2021, 15:53.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Een zwaardere motor kan meer koppel leveren bij hetzelfde toerental dan een lichtere motor, maar daarom zal die zwaardere motor niet zuiniger zijn als die meer koppel moet leveren om het extra gewicht van de accu, elektromotor en stuureenheden op gang te sleuren, de energie moet nog altijd ergens vandaan komen.
          En als er op die lichtere motor een turbo zit, dan is het best mogelijk dat die op lage toerentallen veel meer koppel levert dan een zwaardere motor zonder turbo.
          Een zwaardere motor kan de wetten van de fysica niet omzeilen door alleen maar een grotere cilinderinhoud te hebben, die zal dus ook meer verbruiken als het gaspedaal verder ingetrapt wordt.
          Voor een groter koppel is er altijd meer brandstof nodig (ook bij een motor met turbo), die motor met een grotere cilinderinhoud weegt doorgaans ook meer, dat gewicht moet ook meegesleurd worden.
          Je moet een recente motor met turbo niet zomaar vergelijken met een oudere motor zonder turbo en een grotere cilinderinhoud.
          Als je ooit met een diesel zonder turbo hebt gereden, en als je die vergelijkt met een turbodiesel (zelfs de eerste turbodiesels), dan weet je dat die oude diesel verschrikkelijk traag was tegenover de turbodiesel, ook al hebben ze allebei dezelfde cilinderinhoud.

          In mijn vorige auto zat een 1200cc viercilinder, mijn huidige auto heeft een 900cc driecilinder met turbo, de 1200 was veel trager, en die verbruikte in een kleinere auto ongeveer 1,5 liter meer per 100km.
          De 900cc turbo draait ook veel minder toeren bij dezelfde snelheid, en voorbijsteken gaat veel sneller met de 900cc driecilinder turbo dan met de oude 1200cc viercilinder.
          Veel uitleg maar weinig zeggend op zich.
          Vergelijk eens dezelfde wagens, dezelfde uitrusting, enkel een andere motor (niet hybride).
          Hier het voorbeeld al meermaals gehad hoor … met een 1.6 diesel een verbruik van 8,7l en een identieke met een 2.0 diesel zit rond de 6 liter voor hetzelfde rijgedrag, zelfde weg, zelfde verkeersomstandigheden.
          Die 2.0 rijdt veel vlotter, men moet minder schakelen en heeft nooit moeite om zelfs in de Ardennen bergop te rijden, men moet ook veel minder gas bijgeven als men wil inhalen, …
          Een 3.0 benzine verbruikt met dezelfde manier van rijden zelfs minder dan die 1.6 diesel niettegenstaande het een grotere wagen is.
          Uiteraard allemaal moderne motoren en zowel diesel als benzine met turbo en die benzine draait zelfs op lagere toeren dan een diesel.
          De auto van mijn echtgenote (ander merk) verbruikt nog minder en ze rijdt sportiever dan ikzelf, maar het heeft geen zin hier op in te gaan want dan komen er toch weer reacties dat het niet waar is.
          Uiteraard als men met eender welke wagen het vermogen tot het uiterste gaat benutten, dan gaat men meer verbruiken, maar dat is met die 900cc van u ook het geval.
          Om te vergelijken moet je dezelfde manier van rijden vergelijken.
          Rij anders met uw 900cc eens naar de bergen met vier inzittenden en wat bagage en zie dan hoe “vlot” hij nog rijdt. [emoji848]
          Er zijn ook redelijk wat wagens met zogezegde ecoboost, lage cilinderinhoud maar veel vermogen en ook vaak driecilinders … da’s alles behalve aangenaam om rijden.
          Uiteraard heeft iedereen zijn voorkeur en gebruik … gelukkig bestaat er voor ieder wat wils en heeft iedereen het recht tevreden te zijn met wat hij heeft. [emoji106]
          Last edited by VerSeg; 5 december 2021, 17:04. Reden: Toevoeging
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Een zwaardere motor kan meer koppel leveren bij hetzelfde toerental dan een lichtere motor, maar daarom zal die zwaardere motor niet zuiniger zijn als die meer koppel moet leveren om het extra gewicht van de accu, elektromotor en stuureenheden op gang te sleuren, de energie moet nog altijd ergens vandaan komen.
            En als er op die lichtere motor een turbo zit, dan is het best mogelijk dat die op lage toerentallen veel meer koppel levert dan een zwaardere motor zonder turbo.
            Een zwaardere motor kan de wetten van de fysica niet omzeilen door alleen maar een grotere cilinderinhoud te hebben, die zal dus ook meer verbruiken als het gaspedaal verder ingetrapt wordt.
            Voor een groter koppel is er altijd meer brandstof nodig (ook bij een motor met turbo), die motor met een grotere cilinderinhoud weegt doorgaans ook meer, dat gewicht moet ook meegesleurd worden.
            Je moet een recente motor met turbo niet zomaar vergelijken met een oudere motor zonder turbo en een grotere cilinderinhoud.
            Als je ooit met een diesel zonder turbo hebt gereden, en als je die vergelijkt met een turbodiesel (zelfs de eerste turbodiesels), dan weet je dat die oude diesel verschrikkelijk traag was tegenover de turbodiesel, ook al hebben ze allebei dezelfde cilinderinhoud.

            In mijn vorige auto zat een 1200cc viercilinder, mijn huidige auto heeft een 900cc driecilinder met turbo, de 1200 was veel trager, en die verbruikte in een kleinere auto ongeveer 1,5 liter meer per 100km.
            De 900cc turbo draait ook veel minder toeren bij dezelfde snelheid, en voorbijsteken gaat veel sneller met de 900cc driecilinder turbo dan met de oude 1200cc viercilinder.
            Klopt niet echt wat je schrijft hoor
            Ik ken verschillende mensen hier bij ons op Volvo die indertijd zijn overgeschakeld van hun 2 liter diesel naar de nieuwere lichtere versie 1;6 liter
            Allemaal hebben ze deze nieuwe versie ondertussen weer verkocht omdat hij veel te veel verbruikte, veel meer dan hun 2l diesel die ze indertijd hadden.
            Het is gewoon heel simpel, om dezelfde kracht te hebben moet die 2 liter diesel minder moeite doen dan die 1,6 liter.
            Rij maar eens een berg op met je 900cc en doe dit ook eens met een 2000cc, je zal het verschil wel merken

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Tjah, lijkt me wel heel erg duidelijk en iets wat ik al langer wist
              Komt tevens nog bij dat we absoluut niet genoeg laadpalen hebben

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Inderdaad en daar zal het niet bij stoppen.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Ik ken verschillende mensen hier bij ons op Volvo die indertijd zijn overgeschakeld van hun 2 liter diesel naar de nieuwere lichtere versie 1;6 liter
                  Allemaal hebben ze deze nieuwe versie ondertussen weer verkocht omdat hij veel te veel verbruikte, veel meer dan hun 2l diesel die ze indertijd hadden.
                  grts
                  Sieg
                  Klopt, mijn zuinigste auto ooit was mijn Mercedes 220C (w204) 2,2 liter
                  met een gemiddeld verbruik van dikke 6 liter, maar is ook de auto
                  geweest met de meeste kosten aan, kortom een maandag auto
                  zoals ze dat hier zeggen…
                  Nu onze zevende Subaru in ons gezin, die verbruikt gemiddeld 7,6/100Km
                  maar is dan ook een stuk hoger, benzine, automaat en continue vier wiel aandrijving.
                  Een tijd geleden eens het vergelijk gemaakt met de Toyota RAV
                  hybrid van mijn schoonbroer, en hoeveel Km je daar mee moet rijden om de meerkost te verantwoorden,
                  t’is simpel, je kan het er gewoon nooit van zijn “auto leven” uit halen.
                  En mijn Subaru rijdt zoveel lekkerder dan alle auto’s waar ik mee
                  reed, mijn vorige Subaru Forester heb ik verkocht aan een andere schoonbroer van mij en die heeft er ondertussen dik boven
                  de 500.000 Km mee, en buiten gewoon onderhoud
                  nog nooit een ongewone kost aan geweest, dat ding blijft maar mee gaan.
                  Toegegeven dat deze wel tegen de 10 liter verbruik zat, maar
                  of dat een reden kan zijn om een nieuwe auto te kopen betwijfel ik
                  sterk Sieg.
                  Normaal zou ik die vorige ook nog niet meteen weg gedaan hebben,
                  maar toen ik bij Philips stopte kreeg ik mijn nog nieuwe Mercedes
                  firma auto zes maanden en met nog geen 11.000 Km cadeau, had ik geweten wat een miserie bak dat zou worden, had ik deze beter meteen verkocht.
                  T’is maar dat ik wil zeggen dat de kost niet enkel gaat over het
                  verbruik per kilometer maar over de volledige kost die een
                  auto je kost in de tijd dat je deze gebruikt.
                  En je moet er natuurlijk ook graag en zorgeloos mee rijden.
                  Last edited by Guest42; 6 december 2021, 07:15.

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Toegegeven dat deze wel tegen de 10 liter verbruik zat, maar
                    of dat een reden kan zijn om een nieuwe auto te kopen betwijfel ik
                    sterk Sieg.
                    Uiteraard was dat niet de enige reden dat de meesten hier aanhaalden Geert, ook het gebrek aan kracht was van tel
                    Hun 2.0 diesel had veel meer kracht dan de 1.6 diesel die ze daarna gekocht hadden.
                    Dit samen met het grotere verbruik heeft de meesten toch weer doen omschakelen naar een 2 liter diesel.
                    Uiteraard zijn we nu weer een jaartje verder en wordt er stilaan uitgekeken naar Hybride/Elektrisch, voor mezelf heeft dat absoluut geen meerwaarde, maar soit

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Uiteraard zijn we nu weer een jaartje verder en wordt er stilaan uitgekeken naar Hybride/Elektrisch, voor mezelf heeft dat absoluut geen meerwaarde, maar soit

                      grts
                      Sieg
                      Volgens mijn bescheiden mening Sieg is de absolute top op vlak van Hybride Toyota, zij staan niet te zwaaien met 300Pk of van 0 naar 100 Km/h in zes seconden en dat soort dingen, en ze gebruiken reeds jaren 1.800 en 2.000 CC motoren.
                      Maar zijn wel de zuinigste met de meeste ervaring +25 jaar meen ik.

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Volgens mijn bescheiden mening Sieg is de absolute top op vlak van Hybride Toyota, zij staan niet te zwaaien met 300Pk of van 0 naar 100 Km/h in zes seconden en dat soort dingen, en ze gebruiken reeds jaren 1.800 en 2.000 CC motoren.
                        Maar zijn wel de zuinigste met de meeste ervaring +25 jaar meen ik.
                        Echt slechte auto’s bestaan niet meer zoals vroeger, maar ge moet met allen wat geluk hebben. [emoji6]

                        Niet allemaal 1.8 bij Toyota, ook 1.5 hybride hebben ze.
                        Het voordeel van hybride ontgaat me toch wel een beetje wat verbruik betreft.

                        Voor de 1.8 van de C-HR geven ze zelf dit op:
                        Verbruik gecombineerde cyclus (l/100km - WLTP): 4,9 l/100 km
                        CO2 gecombineerde cyclus (g/km - WLTP): 110 g/km

                        Een Yaris met 1.5 hybride heeft deze:
                        Verbruik gecombineerde cyclus (l/100km - WLTP): 4,4 l/100 km
                        CO2 gecombineerde cyclus (g/km - WLTP): 100 g/km

                        Er zijn meerdere niet-hybrides die onder dit verbruik komen en dan nog voor soms grotere wagens of met grotere motor.

                        Maar hybride of niet, toekomstgericht zullen enkel elektrische over blijven. [emoji6]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Niet allemaal 1.8 bij Toyota, ook 1.5 hybride hebben ze.
                          Het voordeel van hybride ontgaat me toch wel een beetje wat verbruik betreft.
                          Er zijn meerdere niet-hybrides die onder dit verbruik komen en dan nog voor soms grotere wagens of met grotere motor.
                          Ik heb het over middenklasse hybride benzine versies Freddy,
                          een Yaris hybrid stadswagentje van 1.000 Kg hoeft dan ook geen
                          2 liter motor meen ik.
                          Je gaat hier weer eens appels met peren vergelijken.
                          Last edited by Guest42; 7 december 2021, 15:26.

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Echt slechte auto’s bestaan niet meer zoals vroeger, maar ge moet met allen wat geluk hebben. [emoji6]

                            Niet allemaal 1.8 bij Toyota, ook 1.5 hybride hebben ze.
                            Het voordeel van hybride ontgaat me toch wel een beetje wat verbruik betreft.

                            Voor de 1.8 van de C-HR geven ze zelf dit op:
                            Verbruik gecombineerde cyclus (l/100km - WLTP): 4,9 l/100 km
                            CO2 gecombineerde cyclus (g/km - WLTP): 110 g/km

                            Een Yaris met 1.5 hybride heeft deze:
                            Verbruik gecombineerde cyclus (l/100km - WLTP): 4,4 l/100 km
                            CO2 gecombineerde cyclus (g/km - WLTP): 100 g/km

                            Er zijn meerdere niet-hybrides die onder dit verbruik komen en dan nog voor soms grotere wagens of met grotere motor.

                            Maar hybride of niet, toekomstgericht zullen enkel elektrische over blijven. [emoji6]
                            Ik heb ook zo'n "zachte" hybride, ik denk dat bij mij het verschil iets meer zal zijn, ik kan wel niet vergelijken want Lexus heeft enkel hybride.

                            Maar ik begrijp niet dat de overheid als tussenstap niet massaal inzet op plug-in hybrides. Het zou veel weerstand van de mense qua autonomie wegnemen.
                            Ik rijd nu, denk ik, zo'n 15 à 20 % elektrisch, met een plug-in hybride zou ik zeker boven de 90% elektrisch rijden (ritten tussen 5 en 50 km).
                            Maar als ik eens verder wil zou ik geen uren oplaadtijd onderweg verliezen. En in de winter geen rekening moeten houden dat mijn elektrische radius op 70% terugvalt.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Ik heb ook zo'n "zachte" hybride, ik denk dat bij mij het verschil iets meer zal zijn, ik kan wel niet vergelijken want Lexus heeft enkel hybride.

                              Maar ik begrijp niet dat de overheid als tussenstap niet massaal inzet op plug-in hybrides. Het zou veel weerstand van de mense qua autonomie wegnemen.
                              Ik rijd nu, denk ik, zo'n 15 à 20 % elektrisch, met een plug-in hybride zou ik zeker boven de 90% elektrisch rijden (ritten tussen 5 en 50 km).
                              Maar als ik eens verder wil zou ik geen uren oplaadtijd onderweg verliezen. En in de winter geen rekening moeten houden dat mijn elektrische radius op 70% terugvalt.
                              100% gelijk.
                              Mocht er hier ooit nog een nieuwe komen zou ik ook willen opteren voor plug in. Ideaal voor vele korte ritten en wanneer je eens wat verder moet, geen range anxiety ….

                              Maar ik vrees er een beetje voor dat de overheid ons die keuze niet meer zal laten


                              Onze Prius zijn verbruik is goed, maar inderdaad vele moderne niet hybride wagens halen dat ook. Echter je kan ( om maar een willekeurig premium merk te noemen ) geen Audi vergelijken met een Toyota Prius. Ik bedoel….voor het prijsverschil kan je al héél veel benzine kopen eh.
                              Welk type Lexus rij jij, Nete ?
                              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                              Si non, on devient bonbon
                              Et les gens nous mangent !"

                              Comment

                              Working...
                              X