Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?
Wat Black Bandit hier neerschrijft klopt.
Blauwe waterstof wordt gemaakt door methaan samen met oververhitte stoom over een katalysator te blazen. Dan krijg je waterstofgas en CO2. CO2, net zoals je zou krijgen door methaan direct te verbranden. Om het geheel op de nodige temperatuur te krijgen moet je er energie insteken. Dan moet je die waterstof samenpersen tot 350-700bar. Compressie is van alle bewerkingen zowat energetisch de slechtst mogelijke. Bij compressie krijg je buiten een hoge druk een hele hoop warmte. Toch als het wat vooruit moet gaan. En die warmte gaat verloren en de nodige energie ervoor moet je wel in je compressor steken. Alle waterstof die weglekt is ook "weg". Die verlaat de dampkring en gaat voor altijd verloren.
Brandstofcellen zijn ook niet simpel. Een wagen met brandstofcellen heeft bvb ook steeds batterijen nodig want een brandstofcel is niet flexibel in wat ze kan leveren van energie. En je kan ook niet recuperatief remmen zoals bij een wagen met batterijen dus heeft een wagen met brandstofcellen steeds batterijen nodig. Wel kleinere dan voor een zuiver batterijauto.
Elektrolyse geeft geen CO2. Maar het rendement is steeds kleiner dan 50%. En je komt niet weg van de compressiestap. Dus dat rendement is nog lager.
Blijft dat al die processen ook nog een goeie hoop van die befaame "zeldzame aardmetalen" nodig hebben. Wat nu een bijna-monopolie van china geworden is.
Oorspronkelijk geplaatst door toerist
Bekijk bericht
Blauwe waterstof wordt gemaakt door methaan samen met oververhitte stoom over een katalysator te blazen. Dan krijg je waterstofgas en CO2. CO2, net zoals je zou krijgen door methaan direct te verbranden. Om het geheel op de nodige temperatuur te krijgen moet je er energie insteken. Dan moet je die waterstof samenpersen tot 350-700bar. Compressie is van alle bewerkingen zowat energetisch de slechtst mogelijke. Bij compressie krijg je buiten een hoge druk een hele hoop warmte. Toch als het wat vooruit moet gaan. En die warmte gaat verloren en de nodige energie ervoor moet je wel in je compressor steken. Alle waterstof die weglekt is ook "weg". Die verlaat de dampkring en gaat voor altijd verloren.
Brandstofcellen zijn ook niet simpel. Een wagen met brandstofcellen heeft bvb ook steeds batterijen nodig want een brandstofcel is niet flexibel in wat ze kan leveren van energie. En je kan ook niet recuperatief remmen zoals bij een wagen met batterijen dus heeft een wagen met brandstofcellen steeds batterijen nodig. Wel kleinere dan voor een zuiver batterijauto.
Elektrolyse geeft geen CO2. Maar het rendement is steeds kleiner dan 50%. En je komt niet weg van de compressiestap. Dus dat rendement is nog lager.
Blijft dat al die processen ook nog een goeie hoop van die befaame "zeldzame aardmetalen" nodig hebben. Wat nu een bijna-monopolie van china geworden is.
Comment