Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    Maar waterstofmotor/cel die een elektromotor laat werken dan ?
    (Ben niet thuis in die dingen)
    Wat Black Bandit hier neerschrijft klopt.

    Blauwe waterstof wordt gemaakt door methaan samen met oververhitte stoom over een katalysator te blazen. Dan krijg je waterstofgas en CO2. CO2, net zoals je zou krijgen door methaan direct te verbranden. Om het geheel op de nodige temperatuur te krijgen moet je er energie insteken. Dan moet je die waterstof samenpersen tot 350-700bar. Compressie is van alle bewerkingen zowat energetisch de slechtst mogelijke. Bij compressie krijg je buiten een hoge druk een hele hoop warmte. Toch als het wat vooruit moet gaan. En die warmte gaat verloren en de nodige energie ervoor moet je wel in je compressor steken. Alle waterstof die weglekt is ook "weg". Die verlaat de dampkring en gaat voor altijd verloren.

    Brandstofcellen zijn ook niet simpel. Een wagen met brandstofcellen heeft bvb ook steeds batterijen nodig want een brandstofcel is niet flexibel in wat ze kan leveren van energie. En je kan ook niet recuperatief remmen zoals bij een wagen met batterijen dus heeft een wagen met brandstofcellen steeds batterijen nodig. Wel kleinere dan voor een zuiver batterijauto.

    Elektrolyse geeft geen CO2. Maar het rendement is steeds kleiner dan 50%. En je komt niet weg van de compressiestap. Dus dat rendement is nog lager.

    Blijft dat al die processen ook nog een goeie hoop van die befaame "zeldzame aardmetalen" nodig hebben. Wat nu een bijna-monopolie van china geworden is.

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      Als dit doorbreekt zijn er wel mogelijkheden qua waterstof:
      https://www.wtcb.be/nieuws/zonnepane...-waterstofgas/
      Uit het artikel:
      Dit zonnepaneel zou een energie-efficiëntie hebben van 15% en op jaarbasis gemiddeld zo’n 250 liter waterstofgas per dag produceren. Twintig van deze panelen, gekoppeld aan een (ondergrondse) opslagtank van 4 m³, zouden volgens de ontwikkelaars, dankzij opslag van in de zomer geproduceerd overtollig waterstofgas, voldoende zijn om, complementair aan een klassieke PV-installatie, een jaar zonder elektriciteit of gas van het net te leven in een zeer goed geïsoleerde woning, zelfs als er in de winter te weinig zonlicht voorhanden is. Eenzelfde hoeveelheid panelen zou voldoende zijn om een heel jaar met een auto op waterstofgas rond te rijden (ongeveer 10.000 km/jaar).
      250 liter waterstofgas is (als mijn geheugennog goed is) ongeveer 10 mol waterstofgas of dus 20 gram waterstof. Volgens wat ik zo direct zie op het net verbruikt een wagen ongeveer 1.25kg/100km. Dus per dag produceert dit genoeg om 1.6km te rijden. En dat is dan zonder de energie nodig om het eerst samen te persen in rekening te brengen.

      Dit soort persberichten zijn altijd veel te optimistisch. Ja, "we werken er aan". Maar voor dit een echt nuttige toevoeging aan onze energievoorraad zijn we wel 20-50 jaar verder. En de grote problemen komen nu de volgende 10-20 jaar.

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        En als we de efficiencygraad mee in de vergelijking opnemen:
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Uit het artikel:


          250 liter waterstofgas is (als mijn geheugennog goed is) ongeveer 10 mol waterstofgas of dus 20 gram waterstof. Volgens wat ik zo direct zie op het net verbruikt een wagen ongeveer 1.25kg/100km. Dus per dag produceert dit genoeg om 1.6km te rijden. En dat is dan zonder de energie nodig om het eerst samen te persen in rekening te brengen.

          Dit soort persberichten zijn altijd veel te optimistisch. Ja, "we werken er aan". Maar voor dit een echt nuttige toevoeging aan onze energievoorraad zijn we wel 20-50 jaar verder. En de grote problemen komen nu de volgende 10-20 jaar.
          Er is niks mis met uw geheugen

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Wat chemie betreft zijn er sommige zaken ingedrild door de leraar in het 5-de en 6-de middelbaar. Die zitten er in tot ik in mijn kist ga. Met de participe passé en de accord en genre et en nombre is dat niet gelukt...

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Pffffff.

              Tesla verkoopt oude accu's in nieuwe auto's. Het is een beetje onduidelijk, maar ze doen het wel mooi daar in de verenigde staten.

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Dat is dus een van de grote nadelen van lithium-ion cellen, als die al tot 12% verliezen op 4 jaar tijd zonder dat ze gebruikt zijn, dan moet je daar nog een percentage bij tellen voor de auto's die wel dagelijks gebruikt worden, en die dus al meerdere keren opnieuw geladen zijn.

                Ik heb hier een led buitenverlichting (van de Lidl) met een zonnepaneeltje die oorspronkelijk werkte op een 6V 4Ah loodaccu, maar die accu had het al na 1 jaar opgegeven.
                Toen heb ik die accu vervangen door 2 LiFePo4 cellen (nu drie jaar geleden), ondertussen heb ik elk jaar opnieuw een capaciteitstest uitgevoerd om te controleren of dat soort cel minder snel veroudert dan lithium-ion cellen.
                Vorig weekend heb ik ze opnieuw getest, en tegenover vorig jaar hebben ze iets meer dan 1% van hun capaciteit verloren (vorig jaar 5985mAh, nu 5924mAh, de test is met hetzelfde apparaat uitgevoerd onder dezelfde omstandigheden).
                Deze verlichting hangt dus buiten, en in de zomer staat de zon hele namiddag op die lamp (ondertussen hebben we al 2 hete zomers gehad, de laatste zomer was een stuk minder heet), de LiFePo4 cellen worden dan flink opgewarmd, en dat is blijkbaar geen enkel probleem, tijdens een warme zomer zullen ze ook bijna altijd 100% geladen zijn (wat bij lithium-ion bij een temperatuur van 20°C al voor 4% capaciteitsverlies per jaar kan zorgen, bij hogere temperaturen is dat zelfs nog meer), en tijdens de donkere wintermaanden zullen ze heel wat verder ontladen worden vooraleer de zon nog eens op dat kleine zonnepaneeltje schijnt.
                In sommige Chinese wagens wordt dit soort cellen al langer gebruikt, maar ten opzichte van lithium-ion zijn er wel een paar nadelen, ze leveren wat minder Wh/kg, en de maximale piekstroom is wat minder waardoor het moeilijker wordt om in 2 of 3 seconden naar 100km/h te geraken (in 5-6 seconden naar 100km/h zal geen probleem zijn, op de openbare weg zal dat wel volstaan voor de meeste automobilisten).
                Er staat tegenover dat ze veel veiliger zijn, ze hebben geen last van "thermal runaway" (ze vliegen dus niet zomaar in brand, zelfs niet bij kortsluiting), ze hebben minder koeling nodig, ze zijn goedkoper te produceren, en ze gaan veel langer mee in tijd, en ook het aantal laadbeurten dat ze kunnen verwerken is een stuk hoger (bijna het dubbel van lithium-ion cellen).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Tjah, zal niet alleen bij Tesla zo zijn Geert
                  Ik denk niet dat elke nieuwe EV ook een nieuwste batterijpack krijgt, die komen wel uit het rek
                  Wederom nog eens een nadeel van batterijen
                  Vraag me af wat ze met al die oude batterijen gaan doen binnen enkele jaren ...

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Toen heb ik die accu vervangen door 2 LiFePo4 cellen (nu drie jaar geleden), ondertussen heb ik elk jaar opnieuw een capaciteitstest uitgevoerd om te controleren of dat soort cel minder snel veroudert dan lithium-ion cellen.
                    ...
                    Er staat tegenover dat ze veel veiliger zijn, ze hebben geen last van "thermal runaway" (ze vliegen dus niet zomaar in brand, zelfs niet bij kortsluiting), ze hebben minder koeling nodig, ze zijn goedkoper te produceren, en ze gaan veel langer mee in tijd, en ook het aantal laadbeurten dat ze kunnen verwerken is een stuk hoger (bijna het dubbel van lithium-ion cellen).
                    LiFePO heeft een héél harde grens van 50°C. De fabrikant van zo'n cellen geeft aan om ze helemaal af te koppelen als je daar komt. Niet laden en niet ontladen.

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Tjah, zal niet alleen bij Tesla zo zijn Geert
                      Ik denk niet dat elke nieuwe EV ook een nieuwste batterijpack krijgt, die komen wel uit het rek
                      Wederom nog eens een nadeel van batterijen?

                      grts
                      Sieg
                      Niet alle merken gebruiken dat soort standaard batterij cellen hoor
                      Sieg, wij hebben bij Philips voor BMW 10 BC2000 wikkel machines gebouwd, héél ander soort cellen op basis wat Lexus gebruikt.

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        LiFePO heeft een héél harde grens van 50°C. De fabrikant van zo'n cellen geeft aan om ze helemaal af te koppelen als je daar komt. Niet laden en niet ontladen.
                        Ik denk dat de cellen in die buitenverlichting tijdens de zomer van vorig jaar toch wel een paar keer boven de 50°C hebben gezeten, in volle zon tegen een muur die dan ook al erg warm wordt bij een buitentemperatuur van meer dan 30°C.
                        Dat ze nu nog bijna de volle capaciteit hebben geeft toch aan dat ze wel wat kunnen verdragen, lithium-ion cellen kunnen daar veel minder goed tegen.
                        Het is wel zo dat de laadstroom die van het zonnepaneeltje komt erg laag is, en terwijl de zon er op schijnt zal de verlichting ook niet inschakelen, en de maximale stroom dat de ledverlichting trekt (als er in het donker iemand voorbij komt) is ook laag (zo'n 1,6A) tegenover de maximale stroom dat die cellen aankunnen.
                        Er zit dus nooit een zware belasting op, de hoogste laadstroom die er door gaat is alleen voor en na de capaciteitstest.
                        Dan gebruik ik een ISDT Q8 lader die ik instel op een laadstroom van 4A.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Een optimistische en realistische kijk op elektrisch rijden, mooi verwoord en vooral eerlijk.

                          GETEST.
                          Met de elektrische auto op vakantie naar Toscane: een roadtrip voor wie de tijd neemt
                          Ondanks hun razendsnelle opmars, bestaat er ook nog veel koudwatervrees over elektrische auto’s.
                          Volgens non-believers vliegen ze spontaan in brand, is de laadinfrastructuur barslecht en duurt een rit naar het zuiden een eeuwigheid.
                          Wij nemen de proef op de som.
                          Onze man reed met zijn nieuwe elektrische bolide naar Italië om onder de Toscaanse herfstzon olijven te gaan plukken.
                          Een Italiaanse droom of een Griekse tragedie.

                          Eind september 2021 besloten mijn vriendin en ik onze trouwe Ford Fiesta – bouwjaar: 2014 – af te danken en in te ruilen voor een elektrische Hyundai Ioniq 5. Omdat die auto in minder dan twintig minuten van 10 naar 80% oplaadt en 10.000 euro goedkoper is dan de goedkoopste Tesla, beschouwen velen deze nieuwkomer als een van de grootste uitdagers van Elon Musks elektrische oermerk.

                          Onze gloednieuwe Hyundai Ioniq 5 wordt beschouwd als een van de grootste uitdagers van Tesla.

                          Die snelle laadtijd van de Ioniq 5 compenseert het eerder beperkte bereik van 310 kilometer. Omdat we jaarlijks maar 12.000 kilometer afleggen en per rit gemiddeld niet meer dan dertig kilometer rijden, is dat voor ons voldoende. Laden doen we in het verstedelijkte Vlaanderen meestal in de buurt van onze bestemming. Geen stress om te moeten gaan tanken dus, maar gewoon ontspannen en traag opladen tijdens een restaurantbezoek of fitnessbeurt. Traag laden is meestal trouwens ruim de helft goedkoper dan snel laden.

                          Voorbereiding:
                          Maar voor onze 1.200 kilometer lange tocht naar de Toscaanse olijfgaarden rekenen we vooral op snelle laadpalen langs of dicht bij de snelweg. Bij het zoeken naar zo’n snelle laadpalen stoten we al meteen op een vervelende beperking van onze gloednieuwe auto: de ingebouwde gps vertelt wel waar er laadpalen staan, maar niet of het om een snelle of een trage lader gaat.
                          In het slechtste geval sta je onderweg naar je vakantiebestemming dus enkele uren te laden terwijl je al 500 kilometer verder had willen zijn.

                          Om dat euvel te verhelpen, installeren we enkele apps op onze smartphones. Die kunnen ons exact vertellen waar de snelle laadpunten op onze route zich bevinden. En omdat je niet naar de oorlog kunt zonder wapens, schaffen we ons laadkaarten van verschillende netwerken aan. Die heb je nodig om een laadpaal van een bepaald netwerk te activeren. Zo’n kaart is gekoppeld aan je bankrekening, waardoor de kosten van je laadbeurt meteen in rekening worden gebracht. Door er meerdere aan te schaffen, zijn we zeker dat we bij verschillende netwerken terechtkunnen. Al zal achteraf blijken dat één kaart voldoende was geweest.

                          In de bosjes

                          We hebben op voorhand besloten er een ontspannen roadtrip van te maken en te genieten van wat we onderweg tegenkomen. Daarom rijden we niet in één trek naar Toscane, maar plannen we een culinaire tussenstop in de Elzas. Wie zou er nu niet even halt houden voor een overheerlijke, échte choucroute?
                          Met een volle batterij én een volle koffer vertrekken we ‘s middags vanuit Borgerhout richting Luxemburg. Ons bereik geeft 310 kilometer aan, dat lijkt ruim voldoende om tot bij het eerste laadpunt te geraken, zo’n 260 kilometer verderop. Maar aan 120 km per uur raakt de batterij iets sneller leeg. Gelukkig hadden we zelf al snel nood aan een sanitaire stop. Tijdens onze plaspauze kunnen we nog wat bijladen in een Waals tankstation langs de snelweg. We gaan het dus zeker halen.

                          Ondanks het vooruitzicht op een laadbeurt bij een snelle laadpaal van Porsche in Luxemburg, hadden we stiekem gehoopt gewoon een laadpaal te vinden in een van de drukke tankstations net over de Luxemburgse grens. Maar wat we daar aantreffen, is een vijftigtal benzinepompen en een lange wachtrij voor fossiele brandstof, en geen enkel elektrisch laadstation. Die zijn de Luxemburgers blijkbaar helemaal vreemd. Toch naar Porsche dan maar.

                          De garage ligt in een afgelegen KMO-zone aan de rand van een bos. Daar sluiten we de auto aan op een snellader die onze batterij in een klein halfuur tot 100% zal opladen. Ideaal om iets kleins te eten en te drinken, of voor een sanitaire stop. Maar het is zondag en we staan op een verlaten industrieterrein. Zonder toilet of shop besluiten we dan maar gewoon in de bosjes te gaan.

                          Tien minuten later komt er een dame aangewandeld. Ze steekt haar arm in de lucht en zwaait naar iets of iemand om de hoek. Er verschijnt een elektrische Audi met Belgische nummerplaat. Ook dit koppel blijkt op zoek naar een vonkje stroom in de Luxemburgse oase van benzine en diesel. We raken aan de praat en ontdekken dat elektrisch reizen in deze pioniersfase ook een sociale bezigheid is.

                          Naar het einde van onze vakantie toe beginnen we zo op te zien tegen die ‘verplichte babbels’ met geïnteresseerden dat we tijdens het laden steevast op een afstandje van onze auto blijven. Als hij vol is, stappen we zo snel mogelijk in en zetten onze reis verder.

                          Extra tijdverlies:
                          Op naar het volgende laadpunt richting Elzas! Omdat de snelle laadpalen toch iets trager werken dan de apps beloven, we wat meer plaspauzes genomen hebben en soms wat moesten zoeken naar een laadpunt, hebben we vertraging opgelopen. Het uur van aankomst verschuift van 17u naar 20u. Maar we hebben geen stress en nemen het zoals het komt. Honger is de beste saus, hebben we ooit geleerd van onze ouders.
                          Ook ons volgende laadpunt ligt een stukje van de snelweg af. Extra tijdverlies, maar we hebben geen andere keuze: er blijkt geen enkel ander laadpunt in de nabije omgeving en de batterij geeft nog maar 10% aan. Daar kom je niet veel verder mee dan dertig kilometer.
                          Toegekomen aan de laadpaal zien we twee jonge kerels op de grond hun McDonalds opeten. Intussen doet hun elektrische Mini zich tegoed aan een flinke portie elektronen. Zoals gewoonlijk activeer ik de beschikbare paal met een laadkaart en steek de stekker in. Er gebeurt niets. Na vier keer proberen en een druk op de hulpknop galmt de stem van een dame door de luidspreker. “Ik kan je niet helpen”, zegt ze. “Ik ben van het tankstation, de laadpalen worden niet van hieruit beheerd. Probeer anders naar de hulplijn te bellen.” Die blijkt allesbehalve hulpvol: de paal is stuk en daar kan niemand zo meteen iets aan verhelpen.
                          Intussen rijden de jongens met hun Mini weg, zodat wij onze kans kunnen wagen aan de andere laadpaal. Met succes, maar ... de laadtijd bedraagt meer dan een uur! We besluiten dan maar een broodje te gaan halen in het tankstation, maar dat blijkt intussen al gesloten. Het wordt laat en donker, en we hebben honger. Nieuwe verwachte aankomsttijd: 22u. We nemen mentaal afscheid van het eerste gezellige etentje van de vakantie dat we in gedachten hadden. In plaats daarvan eindigen ook wij in de McDonald’s. Zeuren helpt niet. We besluiten gewoon de volgende dag beter te doen.

                          Kwaliteit:
                          Na een nachtje slapen besluiten we minder aan het toeval over te laten. We stippelen zorgvuldig onze route uit langs snelle, kwalitatieve laadpunten. Aftandse en slecht onderhouden palen proberen we voortaan te vermijden. De kwaliteit van de laadpunten richting Italië blijkt namelijk erg divers. Er zijn netwerken die een zekere kwaliteit bieden, maar bij het merendeel is het een beetje gissen wat je uiteindelijk zal aantreffen.
                          Ga je laden bij Ionity, een Europees netwerk van snelle en betrouwbare laadpalen, dan ben je over het algemeen zeker van de kwaliteit, maar je betaalt wel aanzienlijk meer. Wij nemen het zekere voor het onzekere: we zijn blij onze trip door Frankrijk en Zwitserland langs Ionity-punten te kunnen plannen. In de app zoeken we de adressen van Ionity-stations langs de snelweg op. Onder begeleiding van onze ingebouwde gps rijden we naar het volgende laadstation. Dat is dé oplossing, denken we.
                          Tot de gps ons in Zwitserland toch weer van de snelweg af stuurt. Onze route loopt wel vijf kilometer langs prachtig kronkelende bergwegen met traditionele Zwitserse hutten, weides en koebellen. Het lijkt ons een vreemde, afgelegen plek voor zo’n blitse Ionity-laadpaal.
                          “U heeft uw bestemming bereikt”, klinkt het door de luidsprekers. We staan voor een groot groen hek met een drukke parking erachter. Er heerst een enorme bedrijvigheid. Auto’s rijden af en aan, gezinnen keren met handenvol chips, broodjes en een grote glimlach terug naar hun auto’s, en wij kijken ernaar. De gps heeft ons naar de achterkant van de snelwegparking begeleid. Van hieruit geraken we er onmogelijk op. Dat laden kan nog wel even wachten, maar het plassen niet. Gelukkig zijn er wederom bosjes.
                          Opgelucht rijden we weer naar de juiste kant van het tankstation en laden er in een halfuurtje de batterij weer vol. We zetten onze tocht naar Italië verder, opnieuw met een beetje vertraging.

                          Verlengkabel:
                          De rest van onze reis richting Toscane verloopt zo goed als vlekkeloos. Verschillende keren zijn we onze gps te slim af en helpen de apps ons om een geschikte laadpaal te vinden. We houden onze adem in op smalle kronkelende weggetjes waar tegenliggers op ons af razen, we slagen erin om in Milaan een zeldzame laadpaal te vinden en trekken een verlengkabel vanuit de badkamer van onze B&B tot aan de auto om ’s morgens zonder zorgen te kunnen vertrekken. En natuurlijk bereiken we ook ons doel: we plukken olijven in Toscane dat het een lieve lust is.
                          Na twee weken autotrippen in Toscane, keren we in twee etappes terug naar België. We rijden eerst van de Toscaanse kust naar de Alpen, waar we nog een laatste keer uitgebreid dineren en een mooie bergwandeling maken. Een dag later leggen we 1.000 kilometer af tot thuis. Inclusief laden neemt die laatste rit van de vakantie twaalf uur in beslag. Zelfs daarbij is onze wagen niet in brand gevlogen.

                          Om te onthouden:
                          Met de elektrische auto naar het zuiden trekken vergt een heel andere mindset dan met een benzinewagen in één keer je hele route afleggen. Door de vele tussenstops krijg je de kans om het rustiger aan te doen en te genieten van je omgeving. Een aanrader voor wie op een andere manier met de wagen wil reizen.
                          De infrastructuur onderweg is een beetje onvoorspelbaar, maar niet rampzalig. Met een goede voorbereiding, apps en laadkaarten val je richting Italië nooit zonder elektriciteit en vind je altijd wel een plekje om te laden. Maar hou zeker rekening met haperende laadpunten en zorg ervoor dat je nog wat energie over hebt als je een laadpaal bereikt. Zo kan je nog naar een ander punt rijden bij een eventueel defect.
                          Elektrisch met vakantie gaan is zeker niet goedkoper dan met een benzinewagen. Snellaadpunten zijn vaak vier keer duurder dan trage laadpalen, maar omdat traag opladen enkele uren in beslag neemt, heb je soms geen andere keuze. ’s Nachts laden in hotels is een mogelijkheid, maar hou er rekening mee dat nog maar weinig hotels over de nodige laadinfrastructuur beschikken.

                          Het zal nog jaren duren eer men op een normale manier op vakantie kan gaan met een elektrisch voertuig, tenzij men er inderdaad een toeristische rit van maakt. Maar dan moet men over veel vakantiedagen beschikken en over een groter budget.
                          1200 kilometer afleggen met een (veel goedkoper) voertuig, uitgerust met een verbrandingsmotor is gemakkelijk; met sommige auto's hoeft men enkel even in Luxemburg tanken. Veel minder stresserend!

                          Christian Delgoffe.

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Je moet er in geloven, overtuigd zijn om zo te reizen. Je bent doorlopend in gedachte en handelingen bezig met laadpalen. Het zal waarschijnlijk nog lang duren voor men van paal naar paal kan met één blik op de teller. En de gedachte ergens te stranden bij een onbruikbare paal. De meeste mensen kijken de kat nog uit de boom door een tweedehands waar ze nog een aantal jaren met verder kunnen in de hoop dat de infrastructuur beter wordt en de prijzen van een nieuwe wagen wat vriendelijker wordt. De luxe en gemak, keuze, van een diesel of benzine is nog niet bereikt, behalve dan voor die het kunnen. De rest zal bij het niet anders kunnen de trein zijn, met een masker.
                            Last edited by guido.g; 4 januari 2022, 11:16.
                            https://ggpics.be/

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Kijk, ik rij nu met een zelfopladende hybride. Ik denk dat ik (omdat ik er mijn rijstijl op aanpas) zo'n 20% elektrisch rij.
                              Zeer tevreden met de auto, maar ik had iets meer el. rijden gehoopt.

                              Mocht ik nu aan vervanging toe zijn zou ik uitkijken naar een plug-in hybride met zo'n 50 km puur el. rijden: dan zou ik bijna zeker 95% of meer puur elektrisch rijden. De overige 5% is dan rijden zonder "laadstress".
                              Ik moet wel tot de laatste cent zelf ophoesten, een "salariswagen" zit er al lang niet meer in. Daarom begrijp ik nog altijd niet waarom de overheid voor de particulier niet voluit inzet (als tussenstap) op plugin hybrides.
                              De CO² uitstoot zou er wel bij varen.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment


                              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                                Je moet er in geloven, overtuigd zijn om zo te reizen. Je bent doorlopend in gedachte en handelingen bezig met laadpalen.
                                Inderdaad. Ik zou dat zeker niet "vakantie zonder stress" willen noemen. En dat gedoe met die laadkaarten... Waarom werkt dat niet gewoon met je bankkaart zoals een benzinepomp?

                                Comment

                                Working...
                                X