Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Het is niet omdat je 450 pK aan boord hebt dat je ze voortdurend aanspreekt, anders zou het wel een dure (en gevaarlijke) bedoening worden.
    Maar voor de zoveelste keer volg ik Geert, gewoon omdat hij kan rekenen. Een jeugdvriend van mij is een tijd buschauffeur geweest, hij vertelde me dat de airco uitschakelen in de bergen 50 pK uitspaarde.
    Maar goed, elk zijn ding, er zijn er zoveel die een klein fortuin geven aan een auto en zich vervolgens verkneukelen in het feit dat hij een halve liter minder verbruikt. Hier is het simpel : ik ken mijn verbruik gewoon niet, voor winkel-woonverkeer de Audi A3 TDi 1900 die naar een probleemloze 300.000 gaat en voor velen stokoud en versleten is (15 jaar weet-je-wel) maar het bij een voorzichtige 5 liter houdt denk ik. Voor reisdoeleinden gebruik ik het oude trouwe werkbeest dat ik nog nooit onder de 10 l heb gekregen, in dagelijks verkeer zal het naar de 13 gaan denk ik. Kan me niet bommen.

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      Kan me niet bommen.
      Tja, en die mentaliteit zullen onze kinderen en kleinkinderen ons nog lang kwalijk nemen vrees ik.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
        Ik heb nergens geschreven dat jouw 4 liter niet correct is, voor de wagen van uw vrouw kan dat perfect kloppen maar dat is zeker geen algemeen gemiddelde voor een dieselwagen. En dan is het niet juist om de vergelijking te maken tussen het dieselwagentje van jouw vrouw en een elektrische wagen van +450 pk die 26 kW per 100 km zou verbruiken. Appels en peren, begrijpt u?
        U flapt er nu ook maar iets uit hé … waar spreek ik ergens van een wagen met +450PK? [emoji848]
        Het gaat hem in het voorbeeld trouwens helemaal niet over een dergelijk hoog vermogen maar het laagste basismodel elektrische wagen van hetzelfde merk als mijn vrouw haar wagen. [emoji849]
        Vergelijken met een gelijkaardige wagen van hetzelfde merk is net wel een correct vergelijk.

        Trouwens moet men ook realistisch blijven … ik ken verschillende mensen met een puur elektrische wagen (helemaal geen sportieve) en die halen in bepaalde omstandigheden niet eens de helft van de door de fabrikant opgegeven kilometers.
        Als men niet de helft haalt, dan heeft men buiten eventuele verliezen door temperatuur ook het dubbel verbruikt.
        Denk maar aan verlichting, dashboard , airco, muziekinstallatie, …
        Ge kunt natuurlijk ook alles uit zetten, maar dan noem ik dat geen (comfortabele) wagen meer maar een gadget.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          Maar goed, elk zijn ding, er zijn er zoveel die een klein fortuin geven aan een auto en zich vervolgens verkneukelen in het feit dat hij een halve liter minder verbruikt.
          …/…
          Hier is het simpel : ik ken mijn verbruik gewoon niet, voor winkel-woonverkeer de Audi A3 TDi 1900 die naar een probleemloze 300.000 gaat en voor velen stokoud en versleten is (15 jaar weet-je-wel) maar het bij een voorzichtige 5 liter houdt denk ik. Voor reisdoeleinden gebruik ik het oude trouwe werkbeest dat ik nog nooit onder de 10 l heb gekregen, in dagelijks verkeer zal het naar de 13 gaan denk ik. Kan me niet bommen.
          Wij weten wat onze auto’s verbruiken, maar daar blijft het ook bij … als de tank leeg is, dan gaan we tanken. [emoji6]
          Hij verbruikt dan wat hij wil verbruiken en ja, de ene auto is zuiniger dan de andere.
          Als uw 15 jaar oude A3 TDI het bij 5 liter houdt, dan zal een recente het zeker nog met minder doen … dat is helemaal niet onlogisch.
          Zo zijn er ook die thuis de verwarming laag of uit zetten en een dikke pull aan doen om te besparen op gas. [emoji848]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            U flapt er nu ook maar iets uit hé … waar spreek ik ergens van een wagen met +450PK? [emoji848]
            Het gaat hem in het voorbeeld trouwens helemaal niet over een dergelijk hoog vermogen maar het laagste basismodel elektrische wagen van hetzelfde merk als mijn vrouw haar wagen. [emoji849]
            Vergelijken met een gelijkaardige wagen van hetzelfde merk is net wel een correct vergelijk.

            Trouwens moet men ook realistisch blijven … ik ken verschillende mensen met een puur elektrische wagen (helemaal geen sportieve) en die halen in bepaalde omstandigheden niet eens de helft van de door de fabrikant opgegeven kilometers.
            Als men niet de helft haalt, dan heeft men buiten eventuele verliezen door temperatuur ook het dubbel verbruikt.
            Denk maar aan verlichting, dashboard , airco, muziekinstallatie, …
            Ge kunt natuurlijk ook alles uit zetten, maar dan noem ik dat geen (comfortabele) wagen meer maar een gadget.
            U spreekt over een verbruik van 26 kW. Dat is typisch een gemiddelde voor een Tesla van 450pk. En waarom spreken we nu plots over het verschil tussen opgegeven verbruik en reëel verbruik? Dat interesseert me niet, wel de verbruik cijfers die door de gebruikers worden opgegeven. En waarom is nu de elektrische variant van uw vrouw haar wagen plots de benchmark? Binnen eenzelfde modellenreeks kunnen de opgegeven vermogens ook een pak verschillen. Misschien eens een merk en type noemen?
            Ach, het lijkt wel onmogelijk voor jou om eens een ongelijk toe te geven, het zou je nochtans wel sieren. Ik haak in deze discussie wel af.
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Uit deze ranglijst blijkt dat 4 liter verbruik toch wel heel weinig auto's halen:https://www.carblogger.nl/zuinigste-autos/
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                U spreekt over een verbruik van 26 kW. Dat is typisch een gemiddelde voor een Tesla van 450pk. En waarom spreken we nu plots over het verschil tussen opgegeven verbruik en reëel verbruik? Dat interesseert me niet, wel de verbruik cijfers die door de gebruikers worden opgegeven. En waarom is nu de elektrische variant van uw vrouw haar wagen plots de benchmark? Binnen eenzelfde modellenreeks kunnen de opgegeven vermogens ook een pak verschillen. Misschien eens een merk en type noemen?
                Ach, het lijkt wel onmogelijk voor jou om eens een ongelijk toe te geven, het zou je nochtans wel sieren. Ik haak in deze discussie wel af.
                Waarom ook niet over reëel gebruik spreken? [emoji848]
                Dat is de realiteit toch?
                Zo toch ook met een diesel of benzine, om te vergelijken neemt men toch ook het effectief verbruik?
                Trouwens de waarde die ik eerder opgaf van de elektrische wagen is wat in de specificaties staat, niet eens wat het effectieve is.

                En laat ons eerlijk zijn, ga je de gegevens van een dikke Mercedes, Jaguar of wat ook gaan vergelijken met de kleinste elektrische wagen?
                Om een eerlijk vergelijk te maken moet men twee wagens uit dezelfde klasse, zelfde grootte, zelfde comfort vergelijken.

                Hetgeen jij doet is ook is commentaar geven en waarden tegenspreken van iets dat je zelf niet hebt, jij hebt met bijna grote zekerheid niet dezelfde wagen.
                Je vergelijkt verder zelf appelen met peren, een middenklasse diesel of benzine vergelijken met een basis wagen is er volledig naast.

                Verder wil je vergelijken met wat mensen zelf opgeven wat ze verbruiken, langs de andere kant kom je hier eerder zeggen dat we het verbruik van onze wagen niet in aanmerking mogen nemen maar het gemiddelde van alle diesels moeten nemen.
                Awel een verbruik van 4 liter is het effectieve verbruik!
                U vroeg zelf om het op de website op te zoeken, ik heb er u zelfs de screenshot bijgezet wat anderen opgeven … waarden in dezelfde grootte … maar goed, nu geef je er weer een andere draai aan om te zeggen dat ik niet wil toegeven.
                Bekijk de screenshot nog eens … misschien kan je op die website dan ook gaan melden dat het geen correcte cijfers zijn, dat ze allen niet willen toegeven. [emoji848]

                Om een eerlijk vergelijk te maken moeten we dus kijken naar wat dezelfde wagen in puur elektrische uitvoering zou kosten, zowel in aankoop als in verbruik.

                En nogmaals, die opgegeven waarden zijn NIET van een Tesla of andere wagen met meer dan 450PK!
                Misschien moet je zelf eerst eens wat specificaties opzoeken alvorens onterecht het tegendeel te beweren.

                Een Nissan Leaf heeft als opgegeven verbruik al 17,1 kWh.
                Met een batterij van 64 kWh zou men volgens de specificaties tot 484 km moeten kunnen rijden.
                Een kennis heeft er zo eentje, hij kan er nog geen 250 km mee doen, dat komt neer op 25,6 kWh/100 km (ruw geteld want een batterij laten ze nooit volledig leeg komen).
                Maar goed … volgens u zit er dan een 450 PK motor in. [emoji849]
                Ik beweer niet dat die motor zoveel verbruikt, het is hetgeen men met de capaciteit van die batterij in het echt kan doen … dat zijn effectieve waarden!
                Zo ook worden de correcte testen gedaan, door een normaal gebruik van de wagen en niet alles uit te zetten wat maar uit te zetten valt.
                Last edited by VerSeg; 3 augustus 2021, 19:53. Reden: Typfout
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Ik beweer niet dat die motor zoveel verbruikt, het is hetgeen men met de capaciteit van die batterij in het echt kan doen … dat zijn effectieve waarden!
                  Eigenlijk moet je rekenen met wat je in die batterij geladen hebt en dus aan de laadpaal betaald hebt. Als je om een batterij van 80 kWh aan de paal 100 kWh moet betalen om die 80 kWh erin te pompen, dan is dat wat je verbruikt over je rit.

                  Als je een benzine/diesel wagen tankt, dan loopt alles wat uit de pomp komt in je tank en kan je gebruiken. Bij een elektrische wagen is dat niet het geval. Je betaalt ervoor maar krijgt er niets voor.

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Eigenlijk moet je rekenen met wat je in die batterij geladen hebt en dus aan de laadpaal betaald hebt. Als je om een batterij van 80 kWh aan de paal 100 kWh moet betalen om die 80 kWh erin te pompen, dan is dat wat je verbruikt over je rit.

                    Als je een benzine/diesel wagen tankt, dan loopt alles wat uit de pomp komt in je tank en kan je gebruiken. Bij een elektrische wagen is dat niet het geval. Je betaalt ervoor maar krijgt er niets voor.
                    Ook dat is volledig juist.
                    En bij een benzine of dieselwagen is de prijs aan de pomp ongeveer overal hetzelfde op een paar cent na.
                    Een elektrische wagen laden aan een laadpaal kost al snel meer dan het dubbele dan thuis laden.
                    Er zijn zoveel factoren die een rol spelen.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Misschien moet die kennis met zijn Leaf maar eens op dezelfde manier leren rijden als uw vrouw (waarvan we het type wagen nog niet kennen) dan zal zijn verbruik misschien ook meer realistisch zijn. Volgens Spritmonitor hebben 114 eigenaars van een Leaf over een periode van meer dan een jaar een gemiddelde verbruik van 15,6 kW. Je vergelijkt het absolute maximale verbruik van één persoon met het minimale verbruik van een andere persoon en gaat daarmee een heel (elektrisch) systeem trachten onderuit te halen.
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                        Tja, en die mentaliteit zullen onze kinderen en kleinkinderen ons nog lang kwalijk nemen vrees ik.
                        Rustig rustig, hoe weet jij hoeveel kilometers ik doe op een jaar ? Mijn laatste tankbeurt met mijn Patrol dateert van augustus verleden jaar, dit wil zeggen dat ik geen 600 km heb gereden op één jaar, zullen we de gemiddelde uitstoot eens leggen naast die van om het even wie ? De meeste kms gaan naar reizen, toegegeven, de wagen is nu 21 jaar en heeft 203 000 km, dat is geen 10 000 per jaar. Maar ik ben het allang gewend om te horen dat ik een ongehoorde vervuiler ben terwijl ik de grootste vijand ben van de huidige gooi weg, smijt weg-mentaliteit, vooral ook dààr ligt de hond gebonden. Maar het ging hier over die EV's toch, hoeveel keer ik niet heb gelezen dat die een nuluitstoot hebben begint me goed tegen te steken. TA was in een recent nr. de enige die het spel eerlijk speelde op dat vlak.

                        Comment


                        • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Misschien moet die kennis met zijn Leaf maar eens op dezelfde manier leren rijden als uw vrouw (waarvan we het type wagen nog niet kennen) dan zal zijn verbruik misschien ook meer realistisch zijn. Volgens Spritmonitor hebben 114 eigenaars van een Leaf over een periode van meer dan een jaar een gemiddelde verbruik van 15,6 kW. Je vergelijkt het absolute maximale verbruik van één persoon met het minimale verbruik van een andere persoon en gaat daarmee een heel (elektrisch) systeem trachten onderuit te halen.
                          Wees eens realistisch … wat telt is wat je met een wagen kan doen, dat die bij de ene meer verbruikt als de andere is een feit.
                          Maar als een diesel of benzine na 1000 km of 500 km of zelfs 100 km leeg is, dan ga je tanken en rij je vijf minuten later weer verder.
                          Met een elektrische sta je toch mooi stil als er geen vrije laadpaal is … einde rit op dat moment.
                          Ik ken drie mensen met een Leaf en ze hebben allen hetzelfde probleem.
                          Goed om buiten de spits ergens te rijden en/of voor korte afstanden, dan is er geen probleem maar in de zomer met airco eens op en af naar de Ardennen of de kust lukt niet en we zitten hier centraal in België.
                          Voor lange ritten onbetrouwbaar of je er wel zal geraken afhankelijk van weer en verkeer.
                          En die websites met gemiddelden zijn geen referentie, mensen die dat invullen zijn voornamelijk die dat er alles aan doen om het uiterste te kunnen besparen.
                          Wie een auto koopt en tankt wanneer die leeg is en hem gewoon gebruikt, die houdt zich daar op enkele uitzonderingen niet mee bezig.
                          Ik zou nooit een wagen overwegen waar ik alles (airco, audio, …) moet uitzetten om misschien op een bestemming te kunnen komen.
                          Elektrische wagens zijn misschien wel de toekomst en ooit zullen we die zelf ook wel moeten kopen als we lang genoeg leven, maar heden staat dat niet genoeg op punt en is de infrastructuur onvoldoende aangepast.
                          Ieders situatie is anders en wat voor de ene niet goed is, is voor de andere wel goed.
                          Edit: De drie met een Leaf hebben nu allen een tweede auto voor grotere afstanden. [emoji848]
                          En dat is niet beperkt tot een Leaf hé, er zijn er nog.
                          Last edited by VerSeg; 4 augustus 2021, 10:36.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Ik heb het hele draadje niet gelezen dus vergeef mij als het al aan bod kwam maar, om de titel vh topic nog is letterlijk te nemen, is er niemand die zich afvraagt hoe de ontwikkelaars van electrische wagens het blijkbaar normaal vinden dat , ongeacht de kostprijs van deze, de chauffeur tevreden moet zijn met een manuele “kabel-stekker-stopcontact” oplossing om deze te laden ?

                            Is dit anno 2021, na 100+ jaar auto-ontwikkeling , werkelijk de “stand der technik” ?

                            Waarom niet, 1 of andere plaat op de vloer van mijn garage of car-port waar ik de wagen over rij, waarna er volautomatisch een koppeling gebeurt en het laden begint ?

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                              Ik heb het hele draadje niet gelezen dus vergeef mij als het al aan bod kwam maar, om de titel vh topic nog is letterlijk te nemen, is er niemand die zich afvraagt hoe de ontwikkelaars van electrische wagens het blijkbaar normaal vinden dat , ongeacht de kostprijs van deze, de chauffeur tevreden moet zijn met een manuele “kabel-stekker-stopcontact” oplossing om deze te laden ?

                              Is dit anno 2021, na 100+ jaar auto-ontwikkeling , werkelijk de “stand der technik” ?

                              Waarom niet, 1 of andere plaat op de vloer van mijn garage of car-port waar ik de wagen over rij, waarna er volautomatisch een koppeling gebeurt en het laden begint ?
                              Zo iets?

                              Comment


                              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                                Waarom niet, 1 of andere plaat op de vloer van mijn garage of car-port waar ik de wagen over rij, waarna er volautomatisch een koppeling gebeurt en het laden begint ?
                                Technisch gezien is het geen probleem om zo'n "laadstation" te maken waar je gewoon de auto boven moet parkeren.
                                Maar dan zijn er wel meer verliezen dan met een laadkabel.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X