Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Als het over brandgevaar gaat, dan zal benzine het grootste risico vormen, dan diesel, en daarna pas de accu's van een elektrische wagen.
    Maar bij het blussen van een elektrische wagen zijn er specifieke problemen die ze bij benzine en diesel niet hebben.
    Als een benzine of dieselwagen geblust is, dan blijft het vuur meestal ook wel uit.
    Bij een elektrische wagen met een beschadigd accupack blijft er gevaar omdat het bijna onmogelijk is om dat op de juiste manier te blussen (zo'n pakket lithium-ion cellen is waterdicht, en dan krijg je er geen water in om het te blussen).
    Bovendien is er elektrocutiegevaar voor de hulpdiensten, en dat maakt het allemaal wat meer spectaculair als er wat mis loopt.
    Met het juiste "blusgereedschap" is een benzine of dieselwagen op enkele minuten geblust, bij een elektrische moet er lang worden nageblust, en zelfs dan kan die na een paar dagen opnieuw in brand vliegen.
    Ik heb gelezen dat ze daarvoor een speciale waterbak gaan ontwikkelen waar ze die volledig in kunnen steken.
    Dan is die wagen meteen ook helemaal onbruikbaar, maar na een brand is er eigenlijk ook niet veel bruikbaars meer aan de meeste wagens...
    Ze zijn dus wel aan het nadenken om ook elektrische voertuigen zo veilig mogelijk geblust te krijgen als dat nodig zou zijn.
    Maar voorlopig zijn het de andere voertuigen die op brandbare vloeistoffen of gassen rijden die gemakkelijker in brand kunnen vliegen dan elektrische wagens.
    En bij heel wat recente voertuigen komt er een nieuw brandbaar gas extra onder de motorkap, R134a mag binnenkort niet meer worden gebruikt als airco-gas in nieuwe wagens, en dat wordt dan vervangen door R1234yf, en dat spul is dan weer brandbaar...
    Maar omdat er onder de motorkap van de meeste wagens toch al verschillende brandbare stoffen zitten zou het gevaar op brand toch niet veel hoger worden dan nu het geval is met R134a.
    In bepaalde omstandigheden (gemengd met olie) kan R134a ook een flinke steekvlam geven (door de olie van de compressor, niet het koelgas zelf), dat het ik zelf ooit ook al meerdere keren gezien bij het demonteren van koeltechnische onderdelen.
    Bij een koelinstallatie zijn de meeste koppelingen gebraseerd (bij een auto-airco niet, daar zit alles in elkaar gevezen), en dan moeten die losgestookt om dat te kunnen repareren of vervangen, als er dan wat olie achtergebleven is op die plaats, dan geeft dat soms een flinke steekvlam op het ogenblik dat de buizen uit elkaar komen, wat dat betreft zal die R1234yf nog wat meer risico geven op een steekvlam, maar bij R134a is dat dus ook niet helemaal uitgesloten, want in elke koelcompressor zit olie om die te smeren, en die olie gaat door het hele circuit mee rond tot die terug in de compressor belandt.

    Ze zijn inderdaad nog altijd aan diesels bezig, Bosch zou onlangs een systeem ontwikkeld hebben waar de strengste uitstootnorm nog gemakkelijk mee gehaald wordt.
    Het is natuurlijk ook de vraag of dat systeem niet zo duur uitvalt dat het alleen maar verkocht geraakt in het topsegment, maar een benzine met hybride systeem is ook al een pak duurder dan een gewone benzinewagen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Zoals vorige week nog in alle media, een batterij zoals van een Tesla kan zelfs tot een week na een ongeval spontaan voor brand zorgen.
      Zoiets zal toch niet vaak gebeuren met een diesel, zelfs niet met een benzine.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Ze zijn inderdaad nog altijd aan diesels bezig, Bosch zou onlangs een systeem ontwikkeld hebben waar de strengste uitstootnorm nog gemakkelijk mee gehaald wordt.
        Bij de benzinemotoren zitten ze anders ook niet stil hoor Bart, laatst een artikel gelezen over Bosch.
        directe hoge druk en of piëzo inspuiting en geen bougies meer, maar laser ontsteking, zou het rendement
        van een benzinemotor aanzienlijk verhogen, probleem is echter ook een verhoogde NOX uitstoot door de lagere temperatuur,
        maar ook dat zou op te lossen zijn, nog een probleem vooral het gevolg van verhoogde percentages ethanol in de benzine
        weegt op de levensduur van de injector.
        Maar het verbruik zou 15% lager liggen en de co2 uitstoot zou met 30% zakken.
        In elk geval, benzine en diesel zijn bijlange nog niet uit de markt.

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          15% minder verbruik is ook 15% minder CO2. Dat hangt direct samen, anders stapelt er zich roet op in je motor, en dus is die niet efficient.

          NOX is wel een probleem, dat is net de stof die ze in de stad niet meer willen naast fijn stof.

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Mazda heeft de "Skyactiv-X SPCCI" motor, die heeft nog wel bougies, maar die gedraagt zich in bepaalde omstandigheden als een dieselmotor (zelfontbranding door hoge compressie) waardoor het verbruik en het koppel overeen zouden komen met dat van een diesel.
            Door die technologie beloven ze ook een flinke besparing op het verbruik (en dus ook op de uitstoot van broeikasgassen).

            Om brommers sneller te laten gaan verhoogden wij vroeger ook de compressie, de brommers die op die manier opgevoerd waren verbruikten ook minder dan de brommers waar ze een veel grotere carburator op hadden gezet in de hoop om er meer vermogen uit te kunnen halen. (verder werden de spoelpoorten uitgevijld, en bij de brommers met een roterende inlaatschijf zoals mijn Suzuki AC werd daar ook een stuk afgeknipt zodat er meer mengsel naar binnen kon)

            Maar als je daar te ver in ging (compressie verhogen) kon er wel eens een gat in de zuiger branden (dat probleem zullen ze bij Mazda waarschijnlijk wel onder controle houden door de directe injectie).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ze zijn inderdaad nog altijd aan diesels bezig, Bosch zou onlangs een systeem ontwikkeld hebben waar de strengste uitstootnorm nog gemakkelijk mee gehaald wordt.
              Het is natuurlijk ook de vraag of dat systeem niet zo duur uitvalt dat het alleen maar verkocht geraakt in het topsegment, maar een benzine met hybride systeem is ook al een pak duurder dan een gewone benzinewagen.
              Sowieso is de diesel dood voor kleine auto's, dat zie je overal, die trend is onomkeerbaar. De meeste merken brengen voor hun kleine auto's geen dieselversies meer uit.
              Met benzineprijzen gelijk aan dieselprijzen is het ook zo dat de meerkost niet meer terugverdiend wordt.

              Voor grotere auto's ligt dat anders, daar zullen we nog wel langer diesels zien.

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                Om brommers sneller te laten gaan verhoogden wij vroeger ook de compressie, de brommers die op die manier opgevoerd waren verbruikten ook minder dan de brommers waar ze een veel grotere carburator op hadden gezet in de hoop om er meer vermogen uit te kunnen halen. (verder werden de spoelpoorten uitgevijld, en bij de brommers met een roterende inlaatschijf zoals mijn Suzuki AC werd daar ook een stuk afgeknipt zodat er meer mengsel naar binnen kon)
                Roterende inlaat is voor 2-takt om minder spoelverliezen te krijgen. 2-takt is al helemaal dood.
                Hoge compressie verhoogt inderdaad het rendement, maar bij benzine ook het gevaar op kloppen en dus schade, en net die hoge compressie is de reden waarom diesels zo rammelen en lawaai maken.

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Met benzineprijzen gelijk aan dieselprijzen is het ook zo dat de meerkost niet meer terugverdiend wordt.
                  Bij vele merken kost een benzine nu 2000€ meer dan een diesel ... daar kan men al wat kilometers mee doen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Bij vele merken kost een benzine nu 2000€ meer dan een diesel ... daar kan men al wat kilometers mee doen.
                    Dat is waarschijnlijk omdat ze met een overschot aan dieselwagens zitten, en die moeten ze ook verkocht krijgen.
                    Het is niet alleen de aankoopprijs die telt, zeker iemand die weinig kilometers rijdt (zoals ik bijvoorbeeld) zal niet graag een auto kopen die elk jaar veel kost aan wegentaks, want dan kost het uiteindelijk toch meer om met een diesel te rijden (een dieselmotor heeft doorgaans een grotere cilinderinhoud, toch zeker bij kleinere wagens).
                    Die automobilisten die weinig kilometers rijden moeten er dan ook nog de kosten bijtellen van de EGR klep en de roetfilter die er niet tegen kunnen dat er korte afstanden mee worden gereden, daar heeft een benzinemotor weinig last van.

                    Maar een dieselmotor is nog altijd interessant voor wie met een grote wagen veel kilometers wil rijden.

                    Een paar jaar geleden kocht bijna iedereen een diesel, ook de automobilisten die beter af zouden geweest zijn met een benzinemotor in hun wagen.
                    Ze kochten gewoon een diesel omdat iedereen dat deed (er was zelfs een periode dat je dan belastingvoordeel kreeg op de aankoop...).
                    Toen ik (nu zo'n 17 jaar geleden) een Clio kocht heb ik de rekening gemaakt (afschrijving, taks, verbruik, verzekering) en voor het aantal kilometers dat ik er mee zou rijden was een benzinemotor veruit de voordeligste keuze.
                    En toen ik (3,5 jaar geleden) mijn Dacia MCV TCe 0.9L kocht was dat voor mij heel duidelijk de voordeligste keuze ten opzichte van de dieselversie.
                    Maar er zijn er die nog altijd alleen maar naar de kostprijs aan de pomp kijken, zonder rekening te houden met alle andere kosten (inschrijving, taks, verzekering, onderhoud, te verwachten onkosten door altijd korte afstanden te rijden met een diesel...).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Dat is waarschijnlijk omdat ze met een overschot aan dieselwagens zitten, en die moeten ze ook verkocht krijgen.
                      Vooral vraag en aanbod, waar ze het meest van verkopen daar vragen ze het meest voor.
                      Het is niet alleen de aankoopprijs die telt, zeker iemand die weinig kilometers rijdt (zoals ik bijvoorbeeld) zal niet graag een auto kopen die elk jaar veel kost aan wegentaks, want dan kost het uiteindelijk toch meer om met een diesel te rijden (een dieselmotor heeft doorgaans een grotere cilinderinhoud, toch zeker bij kleinere wagens).
                      Hangt af vanuit welk standpunt men koopt.
                      De ene wil zo goedkoop mogelijk, de andere zo comfortabel mogelijk, nog iemand anders zo sportief mogelijk.
                      Aantal kilometers speelt dan weinig rol voor deze mensen.

                      Die automobilisten die weinig kilometers rijden moeten er dan ook nog de kosten bijtellen van de EGR klep en de roetfilter die er niet tegen kunnen dat er korte afstanden mee worden gereden, daar heeft een benzinemotor weinig last van.
                      De enige wagen met EGR-problemen die ik had, dat was eentje waar alle dagen 200km snelweg mee gereden werd.
                      Op die met weinig kilometers nooit een probleem gehad, alleen regelmatig eens goed warm rijden.
                      Een benzine heeft andere problemen ... benzine dat niet goed blijft, wat stotteren, gevoeliger voor vuiltjes, ... elk type motor heeft zo zijn voor- en nadelen.

                      En toen ik (3,5 jaar geleden) mijn Dacia MCV TCe 0.9L kocht was dat voor mij heel duidelijk de voordeligste keuze ten opzichte van de dieselversie.
                      Maar er zijn er die nog altijd alleen maar naar de kostprijs aan de pomp kijken, zonder rekening te houden met alle andere kosten (inschrijving, taks, verzekering, onderhoud, te verwachten onkosten door altijd korte afstanden te rijden met een diesel...).
                      Zelfs met weinig kilometers komt een diesel hier nog steeds goedkoper uit en ja we hebben beiden ... diesel en benzine.
                      Diesel kost iets meer in rijtaks maar komt goedkoper in verzekering en verbruik.

                      Zoals eerder geschreven, de ene mens heeft een andere voorkeur dan de andere, een 900cc mag nog goedkoop zijn ... dat is meer een brommer dan een wagen (voor ons) en bevalt me helemaal niet wat rijcomfort en rijplezier betreft.
                      Dat wil niet zeggen dat dit voor u zo niet kan zijn, ieder zijn goesting. [emoji41]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Hier een grote diesel (firmawagen en dik 40k per jaar) en een kleine comfortabele benzine 1.2TSI DSG.
                        Op de autostrade voor lange afstanden dikke voorkeur voor de diesel, stil, comfortabel krachtig.
                        Maar in de stad is die auto eerder een plaag dan een genot.
                        Dan is die kleinere benzine een zegen, en meer dan voldoende krachtig om een autostraderit te doen.

                        En ja, je koopt of kiest volgens het budget, en wat je er aan kwijt wil. Mijn vrouw vindt het bijna een straf om met de grote auto te rijden.

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Hier een grote diesel (firmawagen en dik 40k per jaar) en een kleine comfortabele benzine 1.2TSI DSG.
                          Op de autostrade voor lange afstanden dikke voorkeur voor de diesel, stil, comfortabel krachtig.
                          Maar in de stad is die auto eerder een plaag dan een genot.
                          Dan is die kleinere benzine een zegen, en meer dan voldoende krachtig om een autostraderit te doen.

                          En ja, je koopt of kiest volgens het budget, en wat je er aan kwijt wil. Mijn vrouw vindt het bijna een straf om met de grote auto te rijden.
                          Absoluut, als je veel km's moet doen is een sterke motor en rijcomfort erg belangrijk.
                          Voor mij is kofferruimte belangrijk, maar we zijn zo stilaan met 2 aan het eindigen, dus nu kan de achterbank al eens plat.
                          Veel km's doen wij niet, maar comfort en veiligheid vind ik wel belangrijk.
                          Het is wel zot om te zien hoe een aantal opties de prijs van een wagen bijna kunnen verdubbelen....
                          ( vooral Duitse wagens) - kijk maar eens naar de basisprijs, en klik dan eens tot je de uitrusting van een goede Japanner hebt....
                          In een té kleine auto voel ik me dan weer minder veilig, maar dat zal wellicht een subjectief gevoel zijn....
                          Alhoewel ik zit liever in een Toyota Landcruiser dan in een "cinquecento" als ze in mijne koffer zitten.
                          ”Dans la vie Il faut ętre bon - Mais pas deux fois
                          Si non, on devient bonbon
                          Et les gens nous mangent !"

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                            Het is wel zot om te zien hoe een aantal opties de prijs van een wagen bijna kunnen verdubbelen....
                            ( vooral Duitse wagens) - kijk maar eens naar de basisprijs, en klik dan eens tot je de uitrusting van een goede Japanner hebt....
                            Als je dat thuis zelf doet, dan kiest je 9/20 een verkeerde samenstelling en zit je met dubbele opties.
                            Laat hem identiek samenstellen in de garage en het is al een pak “goedkoper” ... ik zeg niet “goedkoop”. [emoji846]
                            Maar kijk ook eens wat je daarna voor een Duitse wagen nog krijgt tegenover een Japanse ... dan win je het verschil terug uit.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Maar in de stad is die auto eerder een plaag dan een genot.
                              Dan is die kleinere benzine een zegen, en meer dan voldoende krachtig om een autostraderit te doen.
                              Klopt, maar dat is dan eerder door de grootte van de wagen en niet zozeer van de motor of al dan niet benzine.

                              Maar iemand met rugklachten, die zal toch nog steeds liever met een comfortabele grote wagen in stad rijden dan met een kleine waarin hij bekrompen zit.
                              Parkeren is wel iets anders natuurlijk.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Als je dat thuis zelf doet, dan kiest je 9/20 een verkeerde samenstelling en zit je met dubbele opties.
                                Laat hem identiek samenstellen in de garage en het is al een pak “goedkoper” ... ik zeg niet “goedkoop”. [emoji846]
                                Maar kijk ook eens wat je daarna voor een Duitse wagen nog krijgt tegenover een Japanse ... dan win je het verschil terug uit.
                                Ja dat zou best kunnen, want de site van bv. BMW is alles behalve duidelijk - eerst bieden ze 4 types van het model aan - dat is sowieso al een verplichte meerprijs zoals ik dat lees, maar daarna kan je nog allerlei opties kiezen en en dan veranderen ze naargelang van de opties ook al je eerste keuze.
                                Maar ik geloof nooit dat je "meer" krijgt dan bij een Japanse wagen. Ik ga nu geen Toyota met BMW vergelijken, maar vergelijk Lexus eens met BMW - zal niet heel veel verschillen hoor

                                Hé - hoor ik nu REGEN ???? EINDELIJK !!!!!!
                                ”Dans la vie Il faut ętre bon - Mais pas deux fois
                                Si non, on devient bonbon
                                Et les gens nous mangent !"

                                Comment

                                Working...
                                X