Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?
Als het over brandgevaar gaat, dan zal benzine het grootste risico vormen, dan diesel, en daarna pas de accu's van een elektrische wagen.
Maar bij het blussen van een elektrische wagen zijn er specifieke problemen die ze bij benzine en diesel niet hebben.
Als een benzine of dieselwagen geblust is, dan blijft het vuur meestal ook wel uit.
Bij een elektrische wagen met een beschadigd accupack blijft er gevaar omdat het bijna onmogelijk is om dat op de juiste manier te blussen (zo'n pakket lithium-ion cellen is waterdicht, en dan krijg je er geen water in om het te blussen).
Bovendien is er elektrocutiegevaar voor de hulpdiensten, en dat maakt het allemaal wat meer spectaculair als er wat mis loopt.
Met het juiste "blusgereedschap" is een benzine of dieselwagen op enkele minuten geblust, bij een elektrische moet er lang worden nageblust, en zelfs dan kan die na een paar dagen opnieuw in brand vliegen.
Ik heb gelezen dat ze daarvoor een speciale waterbak gaan ontwikkelen waar ze die volledig in kunnen steken.
Dan is die wagen meteen ook helemaal onbruikbaar, maar na een brand is er eigenlijk ook niet veel bruikbaars meer aan de meeste wagens...
Ze zijn dus wel aan het nadenken om ook elektrische voertuigen zo veilig mogelijk geblust te krijgen als dat nodig zou zijn.
Maar voorlopig zijn het de andere voertuigen die op brandbare vloeistoffen of gassen rijden die gemakkelijker in brand kunnen vliegen dan elektrische wagens.
En bij heel wat recente voertuigen komt er een nieuw brandbaar gas extra onder de motorkap, R134a mag binnenkort niet meer worden gebruikt als airco-gas in nieuwe wagens, en dat wordt dan vervangen door R1234yf, en dat spul is dan weer brandbaar...
Maar omdat er onder de motorkap van de meeste wagens toch al verschillende brandbare stoffen zitten zou het gevaar op brand toch niet veel hoger worden dan nu het geval is met R134a.
In bepaalde omstandigheden (gemengd met olie) kan R134a ook een flinke steekvlam geven (door de olie van de compressor, niet het koelgas zelf), dat het ik zelf ooit ook al meerdere keren gezien bij het demonteren van koeltechnische onderdelen.
Bij een koelinstallatie zijn de meeste koppelingen gebraseerd (bij een auto-airco niet, daar zit alles in elkaar gevezen), en dan moeten die losgestookt om dat te kunnen repareren of vervangen, als er dan wat olie achtergebleven is op die plaats, dan geeft dat soms een flinke steekvlam op het ogenblik dat de buizen uit elkaar komen, wat dat betreft zal die R1234yf nog wat meer risico geven op een steekvlam, maar bij R134a is dat dus ook niet helemaal uitgesloten, want in elke koelcompressor zit olie om die te smeren, en die olie gaat door het hele circuit mee rond tot die terug in de compressor belandt.
Ze zijn inderdaad nog altijd aan diesels bezig, Bosch zou onlangs een systeem ontwikkeld hebben waar de strengste uitstootnorm nog gemakkelijk mee gehaald wordt.
Het is natuurlijk ook de vraag of dat systeem niet zo duur uitvalt dat het alleen maar verkocht geraakt in het topsegment, maar een benzine met hybride systeem is ook al een pak duurder dan een gewone benzinewagen.
Als het over brandgevaar gaat, dan zal benzine het grootste risico vormen, dan diesel, en daarna pas de accu's van een elektrische wagen.
Maar bij het blussen van een elektrische wagen zijn er specifieke problemen die ze bij benzine en diesel niet hebben.
Als een benzine of dieselwagen geblust is, dan blijft het vuur meestal ook wel uit.
Bij een elektrische wagen met een beschadigd accupack blijft er gevaar omdat het bijna onmogelijk is om dat op de juiste manier te blussen (zo'n pakket lithium-ion cellen is waterdicht, en dan krijg je er geen water in om het te blussen).
Bovendien is er elektrocutiegevaar voor de hulpdiensten, en dat maakt het allemaal wat meer spectaculair als er wat mis loopt.
Met het juiste "blusgereedschap" is een benzine of dieselwagen op enkele minuten geblust, bij een elektrische moet er lang worden nageblust, en zelfs dan kan die na een paar dagen opnieuw in brand vliegen.
Ik heb gelezen dat ze daarvoor een speciale waterbak gaan ontwikkelen waar ze die volledig in kunnen steken.
Dan is die wagen meteen ook helemaal onbruikbaar, maar na een brand is er eigenlijk ook niet veel bruikbaars meer aan de meeste wagens...
Ze zijn dus wel aan het nadenken om ook elektrische voertuigen zo veilig mogelijk geblust te krijgen als dat nodig zou zijn.
Maar voorlopig zijn het de andere voertuigen die op brandbare vloeistoffen of gassen rijden die gemakkelijker in brand kunnen vliegen dan elektrische wagens.
En bij heel wat recente voertuigen komt er een nieuw brandbaar gas extra onder de motorkap, R134a mag binnenkort niet meer worden gebruikt als airco-gas in nieuwe wagens, en dat wordt dan vervangen door R1234yf, en dat spul is dan weer brandbaar...
Maar omdat er onder de motorkap van de meeste wagens toch al verschillende brandbare stoffen zitten zou het gevaar op brand toch niet veel hoger worden dan nu het geval is met R134a.
In bepaalde omstandigheden (gemengd met olie) kan R134a ook een flinke steekvlam geven (door de olie van de compressor, niet het koelgas zelf), dat het ik zelf ooit ook al meerdere keren gezien bij het demonteren van koeltechnische onderdelen.
Bij een koelinstallatie zijn de meeste koppelingen gebraseerd (bij een auto-airco niet, daar zit alles in elkaar gevezen), en dan moeten die losgestookt om dat te kunnen repareren of vervangen, als er dan wat olie achtergebleven is op die plaats, dan geeft dat soms een flinke steekvlam op het ogenblik dat de buizen uit elkaar komen, wat dat betreft zal die R1234yf nog wat meer risico geven op een steekvlam, maar bij R134a is dat dus ook niet helemaal uitgesloten, want in elke koelcompressor zit olie om die te smeren, en die olie gaat door het hele circuit mee rond tot die terug in de compressor belandt.
Ze zijn inderdaad nog altijd aan diesels bezig, Bosch zou onlangs een systeem ontwikkeld hebben waar de strengste uitstootnorm nog gemakkelijk mee gehaald wordt.
Het is natuurlijk ook de vraag of dat systeem niet zo duur uitvalt dat het alleen maar verkocht geraakt in het topsegment, maar een benzine met hybride systeem is ook al een pak duurder dan een gewone benzinewagen.
Comment