Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?
Naar aanleiding van dit https://www.youtube.com/watch?v=PKNoy3MYPFU ben ik even aan het opzoeken geweest hoeveel CO2 er hier in de lucht wordt geblazen voor de productie van elektriciteit.
In België is dat vrij laag: 0,23Kg/KWh (zolang de kerncentrales nog een groot aandeel van de stroom blijven leveren, maar dat blijft niet duren).
In Nederland is dat 0,412Kg/KWh en in Duitsland zelfs 0,560Kg/KWh (de Bruinkoolcentrales zijn daar de grote boosdoener).
De aangekondigde Audi E-Tron heeft een accu van 95KWh en volgens de nieuwe testnorm (WLTP) zou die daarmee zo'n 400km kunnen afleggen.
Dat is dan 0,2375KWh/km met een uitstoot van 54,62 gram CO2/km in België, 97,85 gram CO2 in Nederland en 133 gram CO2 per kilometer in Duitsland.
Voor de CO2 uitstoot in Nederland en vooral in Duitsland zijn er auto's met verbrandingsmotor te koop die het beter doen dan de volledig elektrische E-Tron.
In België is er het voordeel van de kerncentrales dat ervoor zorgt dat die auto minder CO2 uitstoot dan auto's met een verbrandingsmotor, maar dat zal niet blijven duren omdat ze alle kencentrales gaan sluiten, en dat er daarvoor nog altijd geen echte vervanger is opgegeven die in alle mogelijks weersomstandigheden (en tijdens de nacht) stroom kan leveren zonder CO2 uit te stoten.
In Frankrijk is een elektrische auto het milieuvriendelijkst omdat de elektriciteitsproductie daar bijna helemaal gebeurt met kernenergie.
De cijfertjes (CO2/KWh) heb ik bij verschillende bronnen gevonden op het internet, de exacte CO2 uitstoot per KWh is blijkbaar heel moeilijk te berekenen omdat de stroom uit verschillende bronnen komt (gascentrales, kernenergie, zonnepanelen, windmolens, biomassa...). Het is dus mogelijk dat je ergens anders afwijkende cijfers terugvindt.
En voor de totale CO2 uitstoot van een auto moet eigenlijk ook de uitstoot tijdens de productie worden berekend, of die hoger of lager is voor een elektrische wagen, dat weet ik niet.
Ik vermoed van wel, alleen al omdat een elektrische auto een pak meer weegt dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor, voor elke Kg aan materiaal is er energie nodig geweest tijdens de productie (en dat moet gerekend worden vanaf het delven van de grondstoffen, dat maakt het erg ingewikkeld).
Ik hoop dat ik niet teveel rekenfoutjes heb gemaakt, ik ben geen boekhouder.
En nog even ter vergelijking, volgens de verbruiksmeter ( https://nl.aliexpress.com/item/PR10-...27424c4dlUaD3E ) verbruikt mijn warmtepompdroogkast gemiddeld ongeveer 1,1KWh per droogbeurt, daarmee kan een E-Tron 4,6 km rijden.
Naar aanleiding van dit https://www.youtube.com/watch?v=PKNoy3MYPFU ben ik even aan het opzoeken geweest hoeveel CO2 er hier in de lucht wordt geblazen voor de productie van elektriciteit.
In België is dat vrij laag: 0,23Kg/KWh (zolang de kerncentrales nog een groot aandeel van de stroom blijven leveren, maar dat blijft niet duren).
In Nederland is dat 0,412Kg/KWh en in Duitsland zelfs 0,560Kg/KWh (de Bruinkoolcentrales zijn daar de grote boosdoener).
De aangekondigde Audi E-Tron heeft een accu van 95KWh en volgens de nieuwe testnorm (WLTP) zou die daarmee zo'n 400km kunnen afleggen.
Dat is dan 0,2375KWh/km met een uitstoot van 54,62 gram CO2/km in België, 97,85 gram CO2 in Nederland en 133 gram CO2 per kilometer in Duitsland.
Voor de CO2 uitstoot in Nederland en vooral in Duitsland zijn er auto's met verbrandingsmotor te koop die het beter doen dan de volledig elektrische E-Tron.
In België is er het voordeel van de kerncentrales dat ervoor zorgt dat die auto minder CO2 uitstoot dan auto's met een verbrandingsmotor, maar dat zal niet blijven duren omdat ze alle kencentrales gaan sluiten, en dat er daarvoor nog altijd geen echte vervanger is opgegeven die in alle mogelijks weersomstandigheden (en tijdens de nacht) stroom kan leveren zonder CO2 uit te stoten.
In Frankrijk is een elektrische auto het milieuvriendelijkst omdat de elektriciteitsproductie daar bijna helemaal gebeurt met kernenergie.
De cijfertjes (CO2/KWh) heb ik bij verschillende bronnen gevonden op het internet, de exacte CO2 uitstoot per KWh is blijkbaar heel moeilijk te berekenen omdat de stroom uit verschillende bronnen komt (gascentrales, kernenergie, zonnepanelen, windmolens, biomassa...). Het is dus mogelijk dat je ergens anders afwijkende cijfers terugvindt.
En voor de totale CO2 uitstoot van een auto moet eigenlijk ook de uitstoot tijdens de productie worden berekend, of die hoger of lager is voor een elektrische wagen, dat weet ik niet.
Ik vermoed van wel, alleen al omdat een elektrische auto een pak meer weegt dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor, voor elke Kg aan materiaal is er energie nodig geweest tijdens de productie (en dat moet gerekend worden vanaf het delven van de grondstoffen, dat maakt het erg ingewikkeld).
Ik hoop dat ik niet teveel rekenfoutjes heb gemaakt, ik ben geen boekhouder.
En nog even ter vergelijking, volgens de verbruiksmeter ( https://nl.aliexpress.com/item/PR10-...27424c4dlUaD3E ) verbruikt mijn warmtepompdroogkast gemiddeld ongeveer 1,1KWh per droogbeurt, daarmee kan een E-Tron 4,6 km rijden.
Comment