Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wie heeft

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
    Ik niet, ik heb namelijk niet gekeken.

Waar ik me wel aan erger is vaak de taalachterstand van vrienden/familie/kennissen die iets naar mij doormailen, of die iets op Facebook voor een heel publiek plaatsen, en daar heel wat fouten in schrijven.

Daar gaat het niet om een moeilijk dictee, maar om een tekst die ze zelf geschreven hebben.
    Als je iets niet kan schrijven, laat het dan weg, of zoek naar een synoniem dat je wel kan schrijven, of zoek de schrijfwijze op.
    Ik heb de indruk dat veel mensen er hun gat aan vegen, puur uit luiheid of onverschilligheid.
    Daar zeg je zoiets
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Ik vind dat dictee leuk, moet helemaal niet verdwijnen, maar men zou, zoals het er nu aan toe gaat, de titel mogen wijzigen in "Het groot dictee der Nederlandse taalkronkels".
      Gebruikelijke Nederlandse woorden vind je er nog nauwelijks in terug.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Heb net het dictee eens gelezen, op de site van De Morgen:

Inderdaad, een paar Franse woorden die hij vernederlandst. Is de Nederlandse taal dan zo arm dat we woorden moeten gaan lenen?

En tot 3 keer toe 'verrukkelijk', een matig en lang woord dat in een vrij korte tekst toch vervangen kon worden door een alternatief, verkwisting.

Als je het dictee in MS Word plakt, merk je al meteen dat de automatische spellingscorrectie heel wat woorden markeert. Dat zou niet mogen bij een correct Nederlands dictee.

Gerianiums moet geraniums zijn, toch? Ik snap overigens de nieuwe spelregel niet waarbij de deelnemers taalfouten in een dictee moeten onderlijnen. Mag je dan zelf woorden fout schrijven en ze vervolgens onderlijnen?

Comment

Heb net het dictee eens gelezen, op de site van De Morgen:

Inderdaad, een paar Franse woorden die hij vernederlandst. Is de Nederlandse taal dan zo arm dat we woorden moeten gaan lenen?

En tot 3 keer toe 'verrukkelijk', een matig en lang woord dat in een vrij korte tekst toch vervangen kon worden door een alternatief, verkwisting.

Als je het dictee in MS Word plakt, merk je al meteen dat de automatische spellingscorrectie heel wat woorden markeert. Dat zou niet mogen bij een correct Nederlands dictee.

Gerianiums moet geraniums zijn, toch? Ik snap overigens de nieuwe spelregel niet waarbij de deelnemers taalfouten in een dictee moeten onderlijnen. Mag je dan zelf woorden fout schrijven en ze vervolgens onderlijnen?
          Gerianiums heeft Kees toch uitgelegd.

De taalfouten in de tekst die werd voorgelezen moesten de deelnemers onderlijnen.
          Hier heb je wel een punt.
          Als je die tekst zelf in handen krijgt en dan die fouten moet onderstrepen, dan zou het heel anders zijn
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

................................... Is de Nederlandse taal dan zo arm dat we woorden moeten gaan lenen?.......................
            Ik stel me reeds jaren die vraag. Al eens de titels van diverse foto's en de reacties op foto's hier op het forum bekeken.
            Zonsopgangen of zonsondergangen bestaan al lang niet meer, men heeft het over sunrise en sunset.
            Zelfs kinderen en winkelen bestaan niet meer. Ze gaan nu shoppen met de kids....
            Zelfs de naam 'Belgium Digital' .......
            Sommigen zijn waarschijnlijk van mening dat het geleerder klinkt of zo, of dat men geleerder klinkt.... !?
            Last edited by Guest17; 20 december 2013, 18:31.

Comment

Oh wat zou ik toch graag hebben dat een "c" die klinkt als een "k" , met een "k" wordt geschreven ( een camera wordt een kamera), voila, maar wie ben ik
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                Ik stel me reeds jaren die vraag. Al eens de titels van diverse foto's en de reacties op foto's hier op het forum bekeken.
                Zonsopgangen of zonsondergangen bestaan al lang niet meer, men heeft het over sunrise en sunset.
                Zelfs kinderen en winkelen bestaan niet meer. Ze gaan nu shoppen met de kids....
                Zelfs de naam 'Belgium Digital' .......
                Sommigen zijn waarschijnlijk van mening dat het geleerder klinkt of zo, of dat men geleerder klinkt.... !?
                Juist
                Het Engels zal de dingen niet beter maken.

Is het gemakzucht, het lui zijn of het gewoon beu zijn?
                "Iedereen heeft zo al genoeg aan zijn kop en dan moeten we ons (of ze zich ) nog bezig houden met zoiets?"
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                  Oh wat zou ik toch graag hebben dat een "c" die klinkt als een "k" , met een "k" wordt geschreven ( een camera wordt een kamera), voila, maar wie ben ik
                  Zou veel oplossen en ben ik het dus mee eens
                  Wel een tikje compromitterend voor mensen die bijvoorbeeld in de filmindustrie werken
                  Zie dat de regisseur cut roept met een K
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Hij zou dan beter cnip roepen met een K.
                    " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

is dat tijdens de periode van de dubbele spelling niet zo geweest?

Zelf schrijf ik regelmatig fouten, inderdaad omdat ik te lui ben en er mijn gat aan veeg, wat is het probleem?

Wel erger ik me als ik taalfouten tegen kom in boeken , tijdschriften of kranten want ik vind dat als ik voor iets betaal het ook in orde moet zijn.
                      Albums
                      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        Neen hoor, het woord "kids" is sindskort terug verbannen, als ik dit artikel mag geloven:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                          "..."Je vous remerçie beaucoup" maar wees gerust, enkel de laatste zin zal een Fransman begrijpend kunnen lezen.
                          .
                          "remerçie" zal ook niet gekend zijn door een Fransman.
                          Wel "remercie"
                          Remercier krijgt geen cedille.
                          En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                            Ja, en niet enkel dat.
                            Als alles nu eens fonetisch geschreven wordt, het vergemakkelijkt alles.
                            Ik heb eens een jaar avondschool Fins gevolgd, en daar gingen mijn ogen mee open. Daar kan je onmogelijk iets verkeerd schrijven omdat het net correct wordt uitgesproken.

Weg met 'open lettergrepen'. Probeer dat concept nu eens aan iemand logisch uit te leggen.
                            Een korte o-klank is o, een lange o-klank is oo. Eenvoudig toch

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cookie Bekijk bericht
                              "remerçie" zal ook niet gekend zijn door een Fransman.
                              Wel "remercie"
                              Remercier krijgt geen cedille.
                              Probeer eens met een Franstalig persoon te sms'en.

Qu'est-ce que c'est wordt dan kskc. Enzovoort.

En ik maar mijn best doen om alles correct in te toetsen op mijn gsm. *zucht*

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                                Zou veel oplossen en ben ik het dus mee eens
                                Wel een tikje compromitterend voor mensen die bijvoorbeeld in de filmindustrie werken

Da's dan Engels hey... gewoon in de VL of NL taal.
                                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                                George Orwell

Comment

Working...
                                X