Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wie heeft

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Hoe kan dat nu storen.

Ze komen op TV en in de krant, maar die kan je af zetten.
    Ze maken geen lawaai, verkrachten geen kinderen, zijn niet tegen homo's of allochtonen. Ze beledigen zelfs geen politici.

De enige overlast die ze veroorzaken is te vinden in hun eigen hersenen.

De ene studeert graag taal, de andere wiskunde...
    Noem het een uiting van vrijheid waar ze zelfs geen kat mee lastig vallen.

Of wou de TS dit verbieden.
    Ikke ??? Neen, waar suggereer ik dat ?
    Maar zoals nog enkelen vind ik dat dit niks meer met taal te maken heeft maar met het grammaticaal min of meer aaneenknopen van zoveel mogelijk woorden die er niemand gebruikt. Ik denk dat iemand als Camps daar een orgasme van krijgt maar ik niet.
    Ik doe mijn best om correct te schrijven en ik slaag daar meestal ook wel in, maar iedereen maakt fouten. Persoonlijk prefereer ik een ingenieur die de juiste eenheden gebruikt en de komma's op de juiste plaats zet dan een ingenieur die het net andersom doet maar correct Nederlands gebruikt.
    Maar ik kan niet ontkennen dat ik er een duivels genoegen in vind om Germanisten de gordijnen in te jagen met het feit dat kangoeroe-ei NIET met een streepje geschreven wordt terwijl ze bij hoog en laag beweren van wel. .
    Kippen-eieren-eter of kippeëireneter of kippeëieëter ? Neen, mis : ekster

Waar je ze ook mee kan plat slaan is met vragen hoe ze in het Frans zeggen " de derde machtswortel van 5,3.10^-4,75" of wat ze bedoelen met Diagonalkolbenmechanismus.

Beter een slecht karakter dan helemaal geen karakter zeg ik

Comment

Oooo.. wat mis ik soms toch onze mijnheer van de pralinewinkel...waar is de tijd dat hij ons het juiste woord bracht, de juiste zegswijze.
      perman
      canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
        Oooo.. wat mis ik soms toch onze mijnheer van de pralinewinkel...waar is de tijd dat hij ons het juiste woord bracht, de juiste zegswijze.
        Laatst nog te zien in Memotv.
        "Hier spreekt men Nederlands"

of
        "Voor wie haar soms geweld aandoet"
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
          Neen hoor, het woord "kids" is sindskort terug verbannen, als ik dit artikel mag geloven:
          http://www.standaard.be/cnt/dmf20131213_00885414
          Daar heb ik nu eens geen enkel probleem mee zie. Je kan toch ook gewoon kind(eren) zeggen als vroeger, dan zal grootmoeder het ook begrijpen. Tot het absurde gaat dit wel hé : onlangs sprak er iemand over "keizacht". Wat is dat toch voor zever. Niks meer met taal te maken.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
            Daar heb ik nu eens geen enkel probleem mee zie. Je kan toch ook gewoon kind(eren) zeggen als vroeger, dan zal grootmoeder het ook begrijpen. Tot het absurde gaat dit wel hé : onlangs sprak er iemand over "keizacht". Wat is dat toch voor zever. Niks meer met taal te maken.
            Het woord kinderen zeggen, duurt langer
            En het zou kunnen dat de Engelse taal efficiënter is

Er is wel een hemelsbreed verschil tussen het gebruik van het Engels, door Amerikanen en Britten.
            Denk maar aan de uitspraak.
            Ik ga overdrijven: het Amerikaans heeft meer te maken met bruut kwaken
            De behoorlijke uitspraak van het Engels is mooier, veel mooier.
            Let maar eens op hoe Michael Portillo spreekt als hij commentaar geeft bij zijn 'Great British Railway Journeys'
            Documentary series in which Michael Portillo travels the country by train.

Hij gebruikt soms ook woorden die ik voor de eerste keer hoor.
            En ik mag, hopelijk, zeggen dat ik er een aantal ken
            En taal is in hoofdzaak woordenschat.

Het dialect kan ook mooi zijn of mooi klinken.
            Het dialect houdt een taal levendig.
            Enz.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
              Ikke ??? Neen, waar suggereer ik dat ?
              Maar zoals nog enkelen vind ik dat dit niks meer met taal te maken heeft maar met het grammaticaal min of meer aaneenknopen van zoveel mogelijk woorden die er niemand gebruikt. Ik denk dat iemand als Camps daar een orgasme van krijgt maar ik niet.
              Ik doe mijn best om correct te schrijven en ik slaag daar meestal ook wel in, maar iedereen maakt fouten. Persoonlijk prefereer ik een ingenieur die de juiste eenheden gebruikt en de komma's op de juiste plaats zet dan een ingenieur die het net andersom doet maar correct Nederlands gebruikt.
              Maar ik kan niet ontkennen dat ik er een duivels genoegen in vind om Germanisten de gordijnen in te jagen met het feit dat kangoeroe-ei NIET met een streepje geschreven wordt terwijl ze bij hoog en laag beweren van wel. .
              Kippen-eieren-eter of kippeëireneter of kippeëieëter ? Neen, mis : ekster

Waar je ze ook mee kan plat slaan is met vragen hoe ze in het Frans zeggen " de derde machtswortel van 5,3.10^-4,75" of wat ze bedoelen met Diagonalkolbenmechanismus.

Beter een slecht karakter dan helemaal geen karakter zeg ik
              Ik heb zo de indruk dat u ingenieurs hoger op de intellectuele ladder plaatst dan germanisten, of ben ik verkeerd?
              Als je wil weten hoe men de derde machtswortel van 5,3.10^-4,75" of Diagonalkolbenmechanismus in het Frans uitspreekt,
              dan kan je dat beter vragen aan een Franstalige ingenieur.
              Ik krijg het zeer moeilijk wanneer ik gevoelens van suprematie meen te ontwaren.
              De geschiedenis leert dat daar dikwijls vodden van komen.
              Echter, ik ben er bijna zeker van dat die niet uw bedoeling is.
              Digitale fora: ze kunnen interessant zijn, maar zijn ook zo gevaarlijk.
              Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                Er is wel een hemelsbreed verschil tussen het gebruik van het Engels, door Amerikanen en Britten.
                Denk maar aan de uitspraak.
                Ik ga overdrijven: het Amerikaans heeft meer te maken met bruut kwaken
                Het dialect kan ook mooi zijn of mooi klinken.
                Het dialect houdt een taal levendig.
                Ewel Theo, ik ben daar nu eens 100% mee eens (tot grote wanhoop van mijn vrouw die logopediste is )
                Het "Engels" van de meeste Amerikanen kan ik ook niet uitstaan, maar het het "echte" Oxford English vind ik zalig. Nog zaliger vind ik de intonatie van de Schotten en de Ieren. Helemaal te gek is de uitspraak in Aberdeenshire waar ze spreken met een rollende r.
                Er zijn zo nog van die talen waar weinigen van houden : het Deens vb. Mijn dochter heeft Engels/Zweeds gestudeerd (en Japans en Spaans) en zij vindt het Deens een spraakgebrek
                Zeg nu zelf : al begrijp je er niks van, Zweeds is toch een prachtige taal om naar te luisteren ? Wie herinnert zich hier nog de tv-reeks "de kinderen van de zoutkreek" met Tjörven, Pelle en de St Bernhard-hond Bootsman ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  En het zou kunnen dat de Engelse taal efficiënter is

De behoorlijke uitspraak van het Engels is mooier, veel mooier.
                  Let maar eens op hoe Michael Portillo spreekt als hij commentaar geeft bij zijn 'Great British Railway Journeys'
                  Documentary series in which Michael Portillo travels the country by train.

Hij gebruikt soms ook woorden die ik voor de eerste keer hoor.
                  Velen denken dat het Engels een relatief gemakkelijke taal is om aan te leren.
                  En, ze hebben gelijk, wanneer het gaat om de beginselen van deze taal.
                  Echter, wil men zich vervolmaken in deze taal, dan bemerkt men heel vlug dat
                  het in feite een zeer moeilijke taal is.
                  Vooral de overvloed aan idiomen is ongelooflijk!
                  Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

wat ik erg leuk vind, is een Vlaming Nederlands horen spreken.
                    heb daarom ook vaak de Vlaamse TV aan/op staan.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                      Ik heb zo de indruk dat u ingenieurs hoger op de intellectuele ladder plaatst dan germanisten, of ben ik verkeerd?
                      Als je wil weten hoe men de derde machtswortel van 5,3.10^-4,75" of Diagonalkolbenmechanismus in het Frans uitspreekt,
                      Ik krijg het zeer moeilijk wanneer ik gevoelens van suprematie meen te ontwaren.

Er is een groot verschil tussen zich verstaanbaar maken en de taal behoorlijk spreken of schrijven.
                      Op school kreeg je slechte punten als je iets fout schreef of slecht uitsprak. Tegenspraak was niet mogelijk.
                      Hier krijg je commentaar.
                      Die kost beide partijen niets.
                      Wat het kan opleveren is onenigheid en dan nog misschien

Nog iets?
                      Vlaams is geen Nederlands maar kan het wel zijn
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Velen denken dat het Engels een relatief gemakkelijke taal is om aan te leren.
                        En, ze hebben gelijk, wanneer het gaat om de beginselen van deze taal.
                        Echter, wil men zich vervolmaken in deze taal, dan bemerkt men heel vlug dat
                        het in feite een zeer moeilijke taal is.
                        Vooral de overvloed aan idiomen is ongelooflijk!
                        Ja, zo is dat.
                        Het is goed dat men af en toe (iets) op zijn donder krijgt om goed te beseffen hoe ver men staat
                        Veel lezen helpt maar wie doet dat nog?
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          grt,bouk.
                          En ik de Nederlandse
                          Mij gaat het dan over de inhoud bouk.
                          Aan de uitspraak erger ik me blauw.
                          En een Nederlander die Engels spreekt, of Duits wat nog erger is, haal je er zo uit.
                          (de z, de s, de sch, de r en dat gaat zo maar door)

Iets leuks?
                          Ik was in Tenerife bij een dokter voor een inenting.
                          De verpleegster sprak ik aan in mijn beste Spaans
                          Zij antwoordde mij en het was meteen raak bouk: ze was een Nederlandse.
                          Voor mij was dat een "makkie"
                          Ik sprak haar hierover aan.
                          Ze trok grote ogen en ik had al direct spijt van mijn "spontane" reactie.
                          Nu ze heeft zich niet gerevancheerd.
                          (zij moest me dat spuitje zetten...)
                          Last edited by theokus; 21 december 2013, 10:53.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

U hebt gelijk, zeker in de zin van uw "echter". Een Ir. die geen drie rechte zinnen kan schrijven kan bij mij ook op niet veel begrip rekenen.
                            Maar ik heb vrij regelmatig de indruk (en dat is puur persoonlijk, hoewel ik niet de enige ben) dat bij ons op het werk andere disciplines veel meer last hebben van het gevoel van suprematie, om man en paard te noemen : Latijn en Grieks.
                            Waar ik écht bewondering voor heb zijn de polyvalente mensen, de écht hoogbegaafden. Da Vinci-profielen zeg maar.
                            Ik heb het genoegen om te mogen les geven aan lln die straks aan de univ de grootste onderscheidingen gaan wegkapen, zeg maar : de toplaag. De eerste examens zijn achter de rug, een ervan haalt in het laatste jaar WetenschappenWiskunde 8 een globaal totaal van 89,5 %. Eva is knap, sportief, sociaal, taalvaardig en gruwelijk slim. En weet je wat : ze laat daar allemaal niks van blijken, en dat is zeer typisch bij dit soort personen. Een andere uit die klas is er in geslaagd om voor mij (chemie) 100% te halen, ik heb hem proficiat gewenst. Verleden jaar was ik (samen met nog één andere collega) gevraagd op een reünie van een identieke richting, de laatste van de klas toentijds was juist zijn doctoraat Chemie aan het afronden. 6 Onder hen haalden grootste onderscheiding in hun 1e jaar univ.
                            Ik haat superieur gedrag en ben totaal ongevoelig aan de factor "macht" en "geld". Als ik dat bij de tegenpartij meen te ontwaren dan ga ik in het verzet op de manier die ik eerder verwoordde.
                            Als de zoveelste BV op tv mag komen vertellen welke vakken hij het meest haatte in het middelbaar dan ben ik daar altijd bij, tesamen met wiskunde en fysica. Wel dan heb ik altijd zin om die mannen eens te pakken op de vakken waar ze zelf "goed" in waren en waarop ze vervolgens afgaan als een gieter.
                            Twee jaar geleden ben ik een paar maanden vervangen geweest door een Dr. Burgerlijk Ir. hij stond er op dat hij aangesproken werd met doctor. Kijk, daar krijg ik de kolieken van.

En ook niet onbelangrijk : mijn dochter is Germaniste Engels-Zweeds, kwa taalgevoel kan ik daar best een puntje aan zuigen, ik moet daar niet flauw over doen. Maar kwa algemene kennis klop ik haar met gemaak (ik heb natuurlijk het voordeel van de leeftijd, weet ik ook).
                            Maar om te eindigen : op het chemie-examen van het 5e WetenschappenWiskunde8 heb een cadeau van 7% aangeboden voor algemene kennis (alles was mondeling ter sprake gekomen, niet schriftelijk) Er was een tekst over de ontwikkeling van de atoombom waarin 5 items ter sprake kwamen : een vrouw, een vliegtuig, een president, de leider van het project en nog iemand en vervolgens mochten ze kiezen uit een 25 namen. Jammer dat er hier geen rubriek "hilarisch" is anders zou ik de resultaten hier zetten. Wie was er president van de VS in die tijd ? Ambraham Lincoln, George Washington, George W Bush op Franklin D Roosevelt ?

Enfin, veel te lange reactie om te zeggen dat ik absoluut géén last heb van enig gevoel van suprematie, ik weet maar al te goed hoe gevaarlijk dat is.
                            Verder heb ik ook voldoende smiley's gebruikt dacht ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              U hebt gelijk....

Enfin, veel te lange reactie om te zeggen dat ik absoluut géén last heb van enig gevoel van suprematie..
                              vind ik ook.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                                grt,bouk.
                                Ik vind het ook heel leuk wanneer ik eens een Nederlander Nederlands hoor spreken;
                                want dat is ook geen evidentie!
                                Immers, welke groep ( Nederlanders of Vlamingen ) mag claimen dat hij Nederlands spreekt?

Comment

Working...
                                X